Seura: Miksi niin moni ei halua lapsia? Syntyvyys laskee mutta entistä useampi toteaa: En lisääntyisi, vaikka maksettaisiin
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/en-lisaantyisi-vaikka-maksettaisii…
Olen miettinyt sitä, miksi minusta on tuntunut siltä, että en lapsia halua, Marju kertoo.
Rahasta päätös ei ole ollut kiinni. Millään poliitikkojen ideoimilla vauvatonneilla tai synnytystalkoilla Marjua ei olisi lapsentekoon innostettu. Ajatuskin on hänestä naurettava.
**
Hyvin tiivistetty. Järkiperustelut.
Jos ihmisiä pitää lahjoa rahalla vanhemmiksi, onko se reilua lasta kohtaan saada vastahakoiset vanhemmat?
Kommentit (444)
Rumana miehenä turha ajatellakaan tämmösiä. Jää minulta saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiselta vaaditaan valtavia yhden ihmisen tuottamiseen.
T. Yksi näkökulma
Samanverran vaaditaan mieheltäkin. Ei se yksin naisten asia ole.
Ei todellakaan vaadita. Haluaisin nähdä yhdenkin miehen, joka noudattaa niitä suosituksia ja ohjeita mitä raskaana olevien pitää noudattaa. Miehiltä jää väliin kaikki raskausvaivat ja synnytyksen sekä toipumisajan kivut.
Puhumattakaan vauvamyönteisyydestä ja lapsentahtisuudesta. Imetyssuositukset... Kaikki äidin niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25% todennäköisyys joutua hoitamaan lapsi yksin vailla kumppania. Tilastotieto.
Mitäs päästävät värivahingon eli sekundan saksiensa väliin.
Minulla oli ihan supisuomalainen insinöörimies. Häntä tuettiin isyyteen neuvolassa, jo raskausaikana hänen tuntesiibsa keskityttiin enemmän neuvolassa kuin minun. Oli komplikaatioita ja jouduin sairaalaan muttei häntä kiinnostanut tulla edes käymään saattamisesta puhumattakaan ( olimme naimisissa).
Synnytys meni hätäsektioon ja olin todella kipeä sen jälkeen olin menettänyt paljon verta, kipeänä pumppasin maitoa jotta se alkaisi tulla. Jo osastolla lähinnä isältä kyseltiin mikä olo ja muistutettiin siitä että isyyteen pitää kasvaa ja sitä tukea. Minulta ei kysytty mitään.
Kotiin päästyämme yritin tukea miehen ja vauvan suhdetta mahdollisimman paljon neuvolan ohjeiden mukaan..Mies teki kaikki mukavat asiat vauvan kanssa muttei esim herännyt kertaakaan syöttämään tai rauhoittanut vauvaa yöllä. Minä tietenkin siivosin jne kuten ennenkin. Vauvalla oli refluksi ja koliikki.
Sitten alkoivat miehen jatko opinnot ja uudet projektit töissä kun vauva oli 1, 5 kk. Olimme aina kaksin vauvan kanssa, päivät ja illat. Välillä mies vähän auttoi illalla kun tuli kello 19, jotta pääsin 30 min kävelylle tai sain laittaa tiskit tms. Sen jälkeen hän lähti juoksulenkille tai salille.
Rahat olivat eri rahat meillä koko ajan. Mies säästi tililleen ja me elinme vauvan kanssa äityisrahoilla.
Erosimme kun lapsi oli 4 v, siihen mennessä mies oli edennyt urallaan hyvin. Minä olin työtön. Eron jälkeen ei lapsi paljon kiinnostanut, omat kuntoilut olivat edelleen tärkeämpiä. Nyt lapsi on jo 10 v eikä halua mennä isälleen yöksi kun kerran oli siellä isänsä oli lähtenyt salille ja jättänyt lapsen yksinään 4 tunniksi 19- 23. Mies saa raivareita lapselle jolla on jo oma tahto ja joka ei kunnioita isäänsä auktoriteettina.
Minä tuin isyyteen. Minua ei kukaan tukenut äityidessä. Yksin itkin synnärillä kun synnytys meni pieleen ja jonka seurauksista vieläkn kärsin ( vatsalihakset leikattiin auki ja sektioarpeen tuli keloidi). Koko alavartalo ja selkä on kipeä tämän takia. Ei ollut rahaa fyssariin tms vaikka sitä suositeltiin. Minä kasvoin äidiksi kun ei ollut vaihtoehtoa niinä öinä kun valvoin yksin sairaan lapsen kansaa koko yön ja mies nukkui korvatulpat päässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiselta vaaditaan valtavia yhden ihmisen tuottamiseen.
T. Yksi näkökulma
Naisilta vaaditaan kaikkialla ihan liikaa. Töissä joutuu töihin ja on alasta riippumatta liian raskasta, kotona painaa ne omat valinnat joita ei kyetä kohtaamaan ja lapsien kanssa olisi pakko olla jos niitä tekee. Onneksi meillä on sentään kehonpositiivisuus.
Miten meinaat, että onnistuu yhtä aikaa olla töissä ja tehdä lapsia? Ainiin kun teidän miestenhän ei tarvitse valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpottaisi jos naiset eivät ottaisi eroa lapsen isästä
Tai mies ottaisi vastuuta perheestään eikä eläisi vaan omaa elämäänsä kuten ennen lasta. Siihen nainen väsyy kun joutuu huolehtimaan yksin lapsesta vaikka olettaisin että molemmat kasvaisivat vanhemmiksi.
Kyllä se on niin, että ensin on arvioitava, että ansaitseeko suomalainen yhteiskunta lapsia.
Esimerkiksi Suomessa oli määrä kumota perintö ja lahjaverolaki, tätä ei kumottu, vain peukaloitiin. Ja näin petettiin kansaa !
Miksi hankkisin lapsia, kun yhteiskunta vetää maton alta pois ?
Esimerkiksi vero ja byrokratia järjestelmä, tuhoaa kymmeniä tuhansia yksityisen sektorin työpaikkoja joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vuonna huono suunta alkoi? Mikä oli sitä edeltävästi maailmassa ja Suomessa paremmin?
Syntyvyys Suomessa on laskenut jo 70-luvulta lähtien.
Syntyvyyden lasku on kiihtynyt noin vuoden 2010 jälkeen.
Hoivatyötä (palkatonta ja julkisella sektorilla tehtyä) ei lasketa BKT:hen mukaan, joten näyttää aina siltä, että se on pelkkä Kuluerä, joka pitää karsia yhteiskunnasta pois. Siksi sitä ei arvosteta ja siitä ei makseta.
Naisetkin haluaa olla arvostettuja ja taloudellisesti omavaraisia. Nykyisessä talousjärjestelmässä siihen pääsee vain (tai ainakin parhaiten) toimimalla, kuten miehet. Ei kannata tehdä lapsia, koska on iso riski, että taakka niistä kaatuu yksin naisen niskaan ja tämähän on heti pois palkkatyöstä.
Sitten alkaa myös se yhteiskunnan loiseksi haukkuminen, kun raskauteen, synnytykseen ja lapseen kuluu verovaroja.
Tiivistys: yhteiskunnassa toivotaan kaikkien olevan isiä, synnyttäjät ja lapset pitää pyyhkiä pois talouskasvun tieltä.
Milloin velat saavat lapsettomuuslisää tai verovähennyksiä koska heidän lapset eivät kuluta verorahoitteisia palveluita 18 vuoden aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli ihan supisuomalainen insinöörimies. Häntä tuettiin isyyteen neuvolassa, jo raskausaikana hänen tuntesiibsa keskityttiin enemmän neuvolassa kuin minun. Oli komplikaatioita ja jouduin sairaalaan muttei häntä kiinnostanut tulla edes käymään saattamisesta puhumattakaan ( olimme naimisissa).
Synnytys meni hätäsektioon ja olin todella kipeä sen jälkeen olin menettänyt paljon verta, kipeänä pumppasin maitoa jotta se alkaisi tulla. Jo osastolla lähinnä isältä kyseltiin mikä olo ja muistutettiin siitä että isyyteen pitää kasvaa ja sitä tukea. Minulta ei kysytty mitään.
Kotiin päästyämme yritin tukea miehen j
Apua onko sulla sama mies, kuin mulla. :o
Mun mies on DI ja kuulostaa hyvin tutulta. Mies viihtyi iltaan asti töissä ja jätti meidät vauvan kanssa yksin.
Rahat on aina halunnut pitää erillään, joten minä maksoin kaikki synnytyksestä aiheutuneet poliklinikkakulut ja kärvistelin minimiäitiysrahalla miehen kerryttäessä omaa kassaansa.
Lapsen ollessa vuoden ikäinen paljastui myös toinen nainen.
Että tällainen se DI, tiedoksi DI-hullulle. :)
Vierailija kirjoitti:
Milloin velat saavat lapsettomuuslisää tai verovähennyksiä koska heidän lapset eivät kuluta verorahoitteisia palveluita 18 vuoden aikana?
Hauska kommentti heti sen perään, kun kirjoitin, että työvoiman uusintamista ja pitämistä työkykyisenä ei arvosteta tässä yhteiskunnassa. :)
Vierailija kirjoitti:
Synnyttäjät ja lapset pitää pyyhkiä pois talouskasvun tieltä ja palkita vain niitä, jotka käyvät töissä. Vanhempia sen sijaan tulee rankaista lisääntymisestään, koska ovathan heidän jälkeläisensä valtiolle pelkkä kuluerä (ei siis missään tapauksessa investointi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytys meni hätäsektioon ja olin todella kipeä sen jälkeen olin menettänyt paljon verta, kipeänä pumppasin maitoa jotta se alkaisi tulla. Jo osastolla lähinnä isältä kyseltiin mikä olo ja muistutettiin siitä että isyyteen pitää kasvaa ja sitä tukea. Minulta ei kysytty mitään.<
Kuulostaa että sama mies kyseessä ! En halunnut paljastaa kyseessä olevan juurikin DI... oli kuulemma minun vikani etten halunnut itse DI tutkintoa opiskella tai muuta tekniikan alan tutkintoa ja olin vain hoitoalalla joten ihan syystäkin meillä ei ollut rahaa kaikkiin vauvan tarvikkeisiin tai myöhemmin taaperon välineisiin. Itse säästin kivat rahat itselleen meidän avioliiton aikana ja osti omistusasunnon. Me asumme edelleen vuokralla lapsen kanssa.
Alieeni kirjoitti:
Koska olen seuraillut etenkin miesten käytöstä jo pitkään netissä ja miten "mukavasti" puhuvat naisista. Myös arvelin että maailma alkaa menemään takapakkia joten etenkin nyt Charlie Kirkin poismenon johdosta en tee lapsia koska vanhoilliset ihmiset nostaneet päätään ja aikovat rapauttaa kehittynyttä yhteiskuntaa. Suuri osa kannattaa Suomessakin Kirkin yms vanhoillisia näkemyksiään
Tähän eivät syyllisty vain vanhoilliset kristityt. Myös kasvava muslimiväestö on omiaan viemään naisten oikeuksia keskiajalle handmaidstale-tyyliin.
Vai semmonen se naapurin mies onkin, arvattuihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnyttäjät ja lapset pitää pyyhkiä pois talouskasvun tieltä ja palkita vain niitä, jotka käyvät töissä. Vanhempia sen sijaan tulee rankaista lisääntymisestään, koska ovathan heidän jälkeläisensä valtiolle pelkkä kuluerä (ei siis missään tapauksessa investointi).
Kuluerä tai ei, mutta tuo olisi oikeudenmukaista veloja kohtaan. Ihmisten pitää kantaa vastuu omasta elämästään ja omista valinnoistaan. Miten se on vanhempien rankaisua jos veloja ei pakoteta osallistumaan vanhempien perheprojektiin?
Lukekaa av-ketju puuduttamatta tikkaamisesta synnytyksissä.
Siinä on jotain osviittaa aiheeseen.
"Minä tuin isyyteen. Minua ei kukaan tukenut äityidessä."
Tietysti jälkiviisasta mutta mies joka tarvitsee ihan erikseen tukea isyyteen on ainakin minulle iso redflag.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa av-ketju puuduttamatta tikkaamisesta synnytyksissä.
Siinä on jotain osviittaa aiheeseen.
Valitettavasti on olemassa naisiin kohdistuvia ennakkoluuloja. Esimerkiksi se että mies saa todennäköisesti sterilisaation helpommin kuin nainen. Naista kyseenalaistetaan lääkärissä koska "sun mieli voi muuttua". Kaikki ei halua äideiksi ja velojen määrä on merkittävästi kasvanut yhteiskunnassa, mutta menneisyydessä elävät ihniset ei halua hyväksyä tätä. Mitä muuta tämä on kuin naisvihaa? Muutenkin naurettava tuo 30 vuoden ikäraja sterilisaatioon, kun jo 18 vuotiaalla voi olla useita lapsia. 18v olisi hyvä ikäraja sterilisaatioon. Ei oma keho kuulu muille.
Nykylain mukaan ihminen ei ole vielä 29-vuotiaana tarpeeksi vanha päättämään ettei halua lapsia mutta on tarpeeksi vanha päättämään että haluaa lapsia. Suoraan pellemaailmasta tämä laki. 🤡
Se on vain hyvä, ettei näin itsekkäiden ihmisten geenit siirry eteenpäin. Luonnonvalintaa.
Eihän työnantaja maksa melkein mitään?
Ekasta 3kk saa täyden palkan, mutta siitäkin kela maksaa työnantajalle 75%. Sen jälkeen työnantaja ei maksa mitään eikä meillä kuulu edes työterveydenhuollon piiriinkään.