Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seura: Miksi niin moni ei halua lapsia? Syntyvyys laskee mutta entistä useampi toteaa: En lisääntyisi, vaikka maksettaisiin

Vierailija
13.09.2025 |

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/en-lisaantyisi-vaikka-maksettaisii…

Olen miettinyt sitä, miksi minusta on tuntunut siltä, että en lapsia halua, Marju kertoo.

Rahasta päätös ei ole ollut kiinni. Millään poliitikkojen ideoimilla vauvatonneilla tai synnytystalkoilla Marjua ei olisi lapsentekoon innostettu. Ajatuskin on hänestä naurettava.

**

Hyvin tiivistetty. Järkiperustelut. 

Jos ihmisiä pitää lahjoa rahalla vanhemmiksi, onko se reilua lasta kohtaan saada vastahakoiset vanhemmat?

Kommentit (375)

Vierailija
341/375 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiselta vaaditaan valtavia yhden ihmisen tuottamiseen.

T. Yksi näkökulma

Missä vaaditaan? Kiertääkö jossain joku poliisi ovelta ovella kyselemässä miten sinä naisena elät? 

Raskaus ja synnytys. Siihen voi kuolla. 

Töissäkin voi. Tai matkustaessa.

Vierailija
342/375 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa syyllistetään naisia laittamaan lapsia. Vaikka olisit laittanut useamman lapsen ja saanut sulan haltuusi siitä, niin valtion taholta vanhuksena olet kuluerä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/375 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat nykyään  parikymppisenä ihan persaukisia. Pitkät opinnot ja epävarmat työt. Ennen parikymppinen oli taloudellisesti pärjäävä aikuinen joka pystyi toteuttamaan unelmiaan. Nyt monella paras aika rakentaa perhettä ja tulevaisuutta menee tukien varassa kitkutellessa tai epämääräisissä työsuhteissa. Jos nyt edes työtä saa. Ihan tietoinen valinta poliitikoilta. Lapsia ei hankita, koska elämä ei ole niin hyvää, että järkevä ihminen niitä hankkisi. Monelle ylempää krkeakoulututkintoakin suorittavalle näkymät suomessa ovat hyvin näköalattomat. Ensin kitkutat minimitukien ja opintovelkojen varassa. Sitten saat työtä, jos saat... suurissa kaupungeissa ja pk-seudulla myös koulut alkavat olemaan sellaisia, ettei niihin kukaan haluaisi lastansa laittaa. 

Ennen oli paljon pienemmät taloudelliset vaatimukset last

Kerro millaisen asiallisen työn 18-19 vuotias saa nykyään? Ei nykyään  huvikseen opiskella kolmekymppisiksi asti. Vaatimukset työelämässä ovat kasvaneet. 

Ovatko vain korkeakoulutettujen työt asiallisia?

Niin ja aika paljon kaikenlaista ihmiset tuntuvat huvikseen tekevän ikävälillä 20-29. "Eletään nuoruutta" (sen ikäistähän ei oikein haluttaisi pitää aikuisena ollenkaan), käydään kaikenlaisissa vaihdoissa ulkomailla ja näin edespäin.

Vierailija
344/375 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla yksinkertainen vastaus on, ettei vuorokaudessa ole tarpeeksi tunteja. Työpäivät on aivan liian pitkiä, että siihen saisi sujuvasti ujutettua pikkulapsiarjen. Olen työpäivien jälkeen niin poikki ja väsynyt etten meinaa jaksaa vapaa-ajalla nytkään tehdä mitään ja minun täytyy sentään pitää huolta vain itsestäni. Miten ihmeessä perheet pystyvät tähän, en ymmärrä?

Tämä... ja sitten esim. päiväkotien aukioloajat eivät jousta kunnolla. Tosi kiva joka päivä kieli vyön alla yrittää hakea tenava viideltä, että päiväkodista ei soiteta sossuun. Mikään osa-aikatyö ei ole myöskään ratkaisu esim. äideille, koska se tarkoittaa köyhyyttä. Koko läntinen järjestelmä vaan on  lähtökohtaisesti pilallinen ja epäsopiva perhe-elämän kanssa. Esim. 6 tunnin työpäivät olisivat jo paljon armollis

Kyllä suurin osa nyt vain on orjalaitoksia. On tietyt tunnit mitkä pitää tehdä ja milloin ollaan paikalla. Samoin nykyään varmaan kiinnitetään kovasti huomiota tasapuolisuuteenkin, ettei perheellinen vaan saa mitään sellaisia etuja mitä ei lapsettomillekin tarjota. Enkä siis tällä sitä tarkoita etteikö muutkin ansaitsisi samalla tavalla joustoja, mutta kyllä sitä vaan helposti tulkitaan suosimiseksi jos toisille annetaan erivapauksia joita ei suoraan voi jaella kaikille. Kertoo kyllä työelämästä sinänsä aika paljon, että pitää haukkana olla pitämässä kiinni oikeuksista ja kytätä muita ettei, vaan jää ilman. Eli ei, työelämä ei ole kovinkaan joustavaa. Itse en ole vielä koskaan sellaiseen työpaikkaan törmännyt, joten onnittelen jos joku sellaisen on löytänyt.

Vierailija
345/375 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä että suomalaiset valitsevat lapsettomuuden.

Mielummin otetaan runsaasti ihmisiä lähi-idästä ja afrikasta jotka saavat paljon lapsia.

Ja seuraus on juureton kansa, jolloin suomalaisuuden olemassaolo ja käsite häviää. Samat seuraukset ovat odotettavissa myös persujen roudaamilla tuontivaimoilla. Siksi sinimusta liike, joka on suomalaisten perheiden puolella. 

Vierailija
346/375 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt miksi kenenkään pitäisi milloinkaan perustella yhtään kenellekkään sitä ettei halua lapsia? Itse olen kysyjille todennut että no kun en halua ja sillä selvä. Perusteluja kysyttäessä olen todennut saman uudelleen. En todellakaan ole tilivelvollinen mistään haluistani tai haluamatta jättämisistäni kenellekkään. 

Vierailija
347/375 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja aika paljon kaikenlaista ihmiset tuntuvat huvikseen tekevän ikävälillä 20-29. "Eletään nuoruutta" (sen ikäistähän ei oikein haluttaisi pitää aikuisena ollenkaan), käydään kaikenlaisissa vaihdoissa ulkomailla ja näin edespäin.

Jos haluaa käydä vaihdoissa, ulkomailla opiskelemassa tai elää itselleen, niin tuo on ainoa aika elämässä, jolloin noin voi tehdä. Osalla työtkin on pätkätöitä eri paikkakunnilla. Kaiken tuon tekeminen menee moninkerroin hankalaksi, jos mukana pitää kuljettaa lasta tai kahta. Eläkeikäkin on nykyään 70 vuotta, joten eläkevuosiakaan ei voi odottaa, kun ei tiedä, missä kunnossa silloin on. On ihan turha syyllistää nuoria, että he ei tee isoja uhrauksia yhteiskunnan vuoksi.

Vierailija
348/375 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velaus (#childfree) raketoi ja trendaa globaalisti mutta media vaikenee siitä. Miksi?

Sen sijaan huomio viedään jonnekin muualle jotta ei puhuttaisi totuudesta. Ei ihmiset halua enää lapsia kuten ennen. Se on uusi normaali. Piste. Valtion tehtävänä ei ole rankaista ihmisiä heidän valinnanvapaudestaan. Jos on vela, velan tehtävänä ei ole maksaa vanhempien laskuja. Velallakin on ihmisoikeudet. Oikeus omaan rahaan ja työnsä tuloksiin. Mihin yksilönvastuu on kadonnut kun ihmiset dumppaa laskunsa muiden maksettavaksi? Tekeekö ihmiset tätä myös ravintoloissa: "Jonon viimeinen maksaa! Lol" ? Tämä on itsekästä.

Tervetuloa sosialistien maailmankuvaan

Sosialistien maailmassa vain rodullistetut vähemmistöt tekevät lapsia.

Sosialistien maailmassa toiset maksavat ne laskut.

Vierailija
349/375 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

25% todennäköisyys joutua hoitamaan lapsi yksin vailla kumppania. Tilastotieto.

Minä olen jo lastensaanti-iän ohittanut. En saanut aikanani mitään neuvoja tai puhetta äitiyden sisällöstä omalta äidiltäni. Luotin ja uskoin lapseni isän vauvahaaveisiin ja puheisiin perheestä. Sain ihan itse kantapään kautta kokea, mitä on, kun koliikkilapsen isä pakenee kuukausien parkua toisiin naisiin ja jättää äidin selviämään yksin. Aika suuri on se äidin yksinäisyys yökaudet jaksaa hyssytellä kuukausia. Ero seurasi jo lapsen ollessa puoli vuotias.

Lapsesta kasvoi fiksu aikuinen, jolla on hyvä muisti. Muistaa kyllä, miten on kauppareissuista alkaen tehty kaikki yhdessä, istuttu sylikkäin korvatulehduskivun takia ja törötetty kelissä kuin kelissä leikkipuistoissa jne. Läsnäolo ja lapsen tarpeet on sanelleet tekemiset. Mun pieni palkka tietysti sanellut mahdollisuudet, joissa

Sinä ihan itse valitsit sen vähän jännittävän kundin.

Vierailija
350/375 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Yksi näkökulma

Samanverran vaaditaan mieheltäkin. Ei se yksin naisten asia ole.

Ei todellakaan vaadita. Haluaisin nähdä yhdenkin miehen, joka noudattaa niitä suosituksia ja ohjeita mitä raskaana olevien pitää noudattaa. Miehiltä jää väliin kaikki raskausvaivat ja synnytyksen sekä toipumisajan kivut.

Vierailija
351/375 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Yksi näkökulma

Missä vaaditaan? Kiertääkö jossain joku poliisi ovelta ovella kyselemässä miten sinä naisena elät? 

Kyllä se vähän näin on. Saatetaan vaikka naapurikateudesta ja kiusanteon halusta tehdä kesksitty lasu. 

Vierailija
352/375 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla yksinkertainen vastaus on, ettei vuorokaudessa ole tarpeeksi tunteja. Työpäivät on aivan liian pitkiä, että siihen saisi sujuvasti ujutettua pikkulapsiarjen. Olen työpäivien jälkeen niin poikki ja väsynyt etten meinaa jaksaa vapaa-ajalla nytkään tehdä mitään ja minun täytyy sentään pitää huolta vain itsestäni. Miten ihmeessä perheet pystyvät tähän, en ymmärrä?

Tämä... ja sitten esim. päiväkotien aukioloajat eivät jousta kunnolla. Tosi kiva joka päivä kieli vyön alla yrittää hakea tenava viideltä, että päiväkodista ei soiteta sossuun. Mikään osa-aikatyö ei ole myöskään ratkaisu esim. äideille, koska se tarkoittaa köyhyyttä. Koko läntinen järjestelmä vaan on  lähtökohtaisesti pilallinen ja epäsopiva perhe-elämän kanssa. Esi

Kyllä sieltä kuule pitää hakea ihan tiettyyn aikaan  ja ne eivät ole kovin myöhään auki.  Jos et ehdi ajoissa, niin henkilökunta kyllä erittäin helposti soittaa sossun päivystykseen. Kaikissa töissä työnantaja ei todellakaan jousta... tai jos joustaa, niin joudut kuitenkin lähteä parhaassa tapauksessa hyvissä ajoin julkisilla ja sitten toivoa, että kerkeät ajoissa. 

kun elämänhallinta on tuota tasoa, on parasta ettet hanki lapsia

Vierailija
353/375 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa minulle, että miksi minun pitäisi hankkia lapsi, kun löydän Tinderistä seksiseuraa muutamassa tunnissa? 

M28

Miten irtoseksin saamisen helppous ja lapsen tekeminen kuuluvat millään tavalla yhteen?

Vierailija
354/375 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Yksi näkökulma

Ei todellakaan vaadita. Haluaisin nähdä yhdenkin miehen, joka noudattaa niitä suosituksia ja ohjeita mitä raskaana olevien pitää noudattaa. Miehiltä jää väliin kaikki raskausvaivat ja synnytyksen sekä toipumisajan kivut.

Tätähän se on, naiset itkemässä kun biologia on epäreilua.

Ei ihme että psyykkeenne menee rikki kun joku kutsuu teitä naiseksi. Ette millään haluaisi olla, mutta kun ette voi olla miehiäkään... mitäs sitten olette, jotain epäsikiöitä.

Siinäpä näkee taas mitä suomalaiset naiset ovat...

Vierailija
355/375 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä... ja sitten esim. päiväkotien aukioloajat eivät jousta kunnolla. Tosi kiva joka päivä kieli vyön alla yrittää hakea tenava viideltä, että päiväkodista ei soiteta sossuun. Mikään osa-aikatyö ei ole myöskään ratkaisu esim. äideille, koska se tarkoittaa köyhyyttä. Koko läntinen järjestelmä vaan on  lähtökohtaisesti

Pointti on, että lasten myötä elämästä tulee muiden aikataulujen mukaan juoksemista. Voit unohtaa ne päivät jolloin voit mennä töiden jälkeen rauhassa yhtään mihinkään. Eli ketä kiinnostaa. 

Vierailija
356/375 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Yksi näkökulma

Kyllä se vähän näin on. Saatetaan vaikka naapurikateudesta ja kiusanteon halusta tehdä kesksitty lasu. 

Tuotahan naiset harrastaa miehelle, kun se ero tulee

Vierailija
357/375 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Yksi näkökulma

Tätähän se on, naiset itkemässä kun biologia on epäreilua.

Ei ihme että psyykkeenne menee rikki kun joku kutsuu teitä naiseksi. Ette millään haluaisi olla, mutta kun ette voi olla miehiäkään... mitäs sitten olette, jotain epäsikiöitä.

Siinäpä näkee taas mitä suomalaiset naiset ovat...

uli uli. Aika urpo olet kun kaikista naisista täällä kirjoittelet

Vierailija
358/375 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma näkökulma.. Ostovoima on huono. Kun hankkii lapsen niin pitää miettiä onko siihen varaa. Vastuu kaatuu myös usein naiselle. Mies voi lähteä menemään kun ei enää kiinnosta. Nainen on raskaana, synnyttää, hoitaa väsyneenä ja kipeänä vauvaa. Mies ehkä auttelee. Nainen palaa töihin ja hoitaa kaikki lapsen päiväkotiasiat. Mies taas vaan auttelee. Nainen hoitaa ruokien suunnittelun ja huolehtii, että maito ei pääse loppumaan. Mies taas auttelee. En ihmettele yhtään, että lapsia ei haluta hankkia. 

Minulla on 1 lapsi ja hän on maailmqn rakkain. En jaksaisi kyllä enää käydä läpi tuota kaikkea yo. Tyttö on nyt 11 v. ja elämää on vähän helpottanut.

T. Yksi äiti

Kyllä nykyään ne isät tekee muutakin kuin vain vähän auttelee. Se on mennyttä maailmaa.

Vierailija
359/375 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia = hyvinvointiyhteiskunta romahtaa! Tämä on fakta.

Vierailija
360/375 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa syyllistetään naisia laittamaan lapsia. Vaikka olisit laittanut useamman lapsen ja saanut sulan haltuusi siitä, niin valtion taholta vanhuksena olet kuluerä.

Kuinka moni suomalainen ei ole kuluerä, eli kuluttaa vähemmän kuin mitä maksaa = nettomaksaja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi