Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seura: Miksi niin moni ei halua lapsia? Syntyvyys laskee mutta entistä useampi toteaa: En lisääntyisi, vaikka maksettaisiin

Vierailija
13.09.2025 |

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/en-lisaantyisi-vaikka-maksettaisii…

Olen miettinyt sitä, miksi minusta on tuntunut siltä, että en lapsia halua, Marju kertoo.

Rahasta päätös ei ole ollut kiinni. Millään poliitikkojen ideoimilla vauvatonneilla tai synnytystalkoilla Marjua ei olisi lapsentekoon innostettu. Ajatuskin on hänestä naurettava.

**

Hyvin tiivistetty. Järkiperustelut. 

Jos ihmisiä pitää lahjoa rahalla vanhemmiksi, onko se reilua lasta kohtaan saada vastahakoiset vanhemmat?

Kommentit (372)

Vierailija
321/372 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiselta vaaditaan valtavia yhden ihmisen tuottamiseen.

T. Yksi näkökulma

Missä vaaditaan? Kiertääkö jossain joku poliisi ovelta ovella kyselemässä miten sinä naisena elät? 

Itse hankkisin vaikka viisi vauvaa, jos ei tarvitsisi olla raskaana. Unelmoin toisesta, mutta raskaus oli niin kammottava kokemus ja rasitus keholleni, että en tiedä pystynkö siihen enää uudestaan.

Koetko muuten olos terveeks. Mietin, onko yleinen elintapojen huononeminen tässä myös osasyynä. Ettei naisten kehot enää kestä raskautta

Suomeen syntyy koko ajan sairaampia ja

Niin eikä ne kiinnostaneet henkilökuntaa tai yhteiskuntaa. Kuten ei kovin paljon kiinnosta vielä tänä päivänäkään.

Vierailija
322/372 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma näkökulma.. Ostovoima on huono. Kun hankkii lapsen niin pitää miettiä onko siihen varaa. Vastuu kaatuu myös usein naiselle. Mies voi lähteä menemään kun ei enää kiinnosta. Nainen on raskaana, synnyttää, hoitaa väsyneenä ja kipeänä vauvaa. Mies ehkä auttelee. Nainen palaa töihin ja hoitaa kaikki lapsen päiväkotiasiat. Mies taas vaan auttelee. Nainen hoitaa ruokien suunnittelun ja huolehtii, että maito ei pääse loppumaan. Mies taas auttelee. En ihmettele yhtään, että lapsia ei haluta hankkia. 

Minulla on 1 lapsi ja hän on maailmqn rakkain. En jaksaisi kyllä enää käydä läpi tuota kaikkea yo. Tyttö on nyt 11 v. ja elämää on vähän helpottanut.

T. Yksi äiti

Nämä ongelmat voitaisiin ehkäistä sillä, että ollaan tarkempia isäehdokkaiden suhteen. Lisäksi sitoutetaan isäehdokas mukaan lap

Näin minä olen tehnyt. Lopputulos: ei ole löytynyt sopivaa ja olen lapseton. Ja nyt yhteiskunta kyselee "miksi et tee lapsia? Tarvitaan lisää veronmaksajia!" 

Jos naiset alkaa valkkaamaan miehet paremmin ja lisääntyy vain hyvien isien kanssa, niin syntyvyys laskee vielä jyrkemmin. Koska hyviä miehiä on oikeasti vähän. Ei siinä, ei se mua haittaa. 

Suurin osa miehistä on ns. hyviä miehiä. Sellaisia miehiä jotka haluaa tehdä kanssanne lapsen on vähän, koska suomalainen yhteiskunta on rakennettu siten, että nainen voi viedä mieheltä kaikki oikeudet lapseen vuosikausiksi, eikä kukaan voi asialle mitään.

Eikä naisvaltainen lastensuojelu edes halua tehdä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/372 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaus (#childfree) raketoi ja trendaa globaalisti mutta media vaikenee siitä. Miksi?

Sen sijaan huomio viedään jonnekin muualle jotta ei puhuttaisi totuudesta. Ei ihmiset halua enää lapsia kuten ennen. Se on uusi normaali. Piste. Valtion tehtävänä ei ole rankaista ihmisiä heidän valinnanvapaudestaan. Jos on vela, velan tehtävänä ei ole maksaa vanhempien laskuja. Velallakin on ihmisoikeudet. Oikeus omaan rahaan ja työnsä tuloksiin. Mihin yksilönvastuu on kadonnut kun ihmiset dumppaa laskunsa muiden maksettavaksi? Tekeekö ihmiset tätä myös ravintoloissa: "Jonon viimeinen maksaa! Lol" ? Tämä on itsekästä.

Vierailija
324/372 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänhän nyt lapsia. Miehet ja naiset keskenään. Voi vain kuvitella mikä sotku siitäkin tulee,  kun näinkin pienessä maassa näin  tehtaillut lapsukaiset alkavat isiään ja juuriaan etsimään.  Tärekeää jo senkin vuoksi ettei aleta siskoa ja veljeä n a i m a a n.

Vierailija
325/372 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velaus (#childfree) raketoi ja trendaa globaalisti mutta media vaikenee siitä. Miksi?

Sen sijaan huomio viedään jonnekin muualle jotta ei puhuttaisi totuudesta. Ei ihmiset halua enää lapsia kuten ennen. Se on uusi normaali. Piste. Valtion tehtävänä ei ole rankaista ihmisiä heidän valinnanvapaudestaan. Jos on vela, velan tehtävänä ei ole maksaa vanhempien laskuja. Velallakin on ihmisoikeudet. Oikeus omaan rahaan ja työnsä tuloksiin. Mihin yksilönvastuu on kadonnut kun ihmiset dumppaa laskunsa muiden maksettavaksi? Tekeekö ihmiset tätä myös ravintoloissa: "Jonon viimeinen maksaa! Lol" ? Tämä on itsekästä.

Tervetuloa sosialistien maailmankuvaan

Vierailija
326/372 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on helpompaa ilman lapsia. Saa keskittyä itseensä ja omiin asioihin. Ei tarvitse ottaa vastuuta kuin itsestään. Vauvan haluaisin. Olisi ihanaa hoivata ja huolehtia. Mutta ajatus että laittaisin hänet päiväkotiin/kouluun muiden hoidettavaksi ja hylkeksittäväksi olisi hirveä ajatus. Minua kiusattiin ja jätettiin yksin kun olin lapsi. Inhosin koulua enkä juuri muista siltä ajalta mitään. Olen sulkenut mieleni siltä ajalta täysin. Olin yksinäinen ja pelokas lapsi/nuori. Lisäksi minulla on helposti periytyviä rakennevikoja kehossani joita häpeän ja inhoan. En halua siirtää niitä enään eteenpäin..

Kyse ei ole rahasta sitä menee oli lapsia tai ei. Kyse on pelosta. En halua että lapseni joutuisi kestämään samaan kuin minä. 

Vierailija
327/372 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosialistien maailmassa vain rodullistetut vähemmistöt tekevät lapsia.

Vierailija
328/372 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat nykyään  parikymppisenä ihan persaukisia. Pitkät opinnot ja epävarmat työt. Ennen parikymppinen oli taloudellisesti pärjäävä aikuinen joka pystyi toteuttamaan unelmiaan. Nyt monella paras aika rakentaa perhettä ja tulevaisuutta menee tukien varassa kitkutellessa tai epämääräisissä työsuhteissa. Jos nyt edes työtä saa. Ihan tietoinen valinta poliitikoilta. Lapsia ei hankita, koska elämä ei ole niin hyvää, että järkevä ihminen niitä hankkisi. Monelle ylempää krkeakoulututkintoakin suorittavalle näkymät suomessa ovat hyvin näköalattomat. Ensin kitkutat minimitukien ja opintovelkojen varassa. Sitten saat työtä, jos saat... suurissa kaupungeissa ja pk-seudulla myös koulut alkavat olemaan sellaisia, ettei niihin kukaan haluaisi lastansa laittaa. 

Vierailija
329/372 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla yksinkertainen vastaus on, ettei vuorokaudessa ole tarpeeksi tunteja. Työpäivät on aivan liian pitkiä, että siihen saisi sujuvasti ujutettua pikkulapsiarjen. Olen työpäivien jälkeen niin poikki ja väsynyt etten meinaa jaksaa vapaa-ajalla nytkään tehdä mitään ja minun täytyy sentään pitää huolta vain itsestäni. Miten ihmeessä perheet pystyvät tähän, en ymmärrä?

Tämä... ja sitten esim. päiväkotien aukioloajat eivät jousta kunnolla. Tosi kiva joka päivä kieli vyön alla yrittää hakea tenava viideltä, että päiväkodista ei soiteta sossuun. Mikään osa-aikatyö ei ole myöskään ratkaisu esim. äideille, koska se tarkoittaa köyhyyttä. Koko läntinen järjestelmä vaan on  lähtökohtaisesti pilallinen ja epäsopiva perhe-elämän kanssa. Esim. 6 tunnin työpäivät olisivat jo paljon armollisempia. 

Vierailija
330/372 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se raha auttaisi siinä, että ekan vuoden jälkeen voisi palata työelämään vaikka 6h työpäivillä. Itseä hirvittää se työmäärä, mitä lapsesta tulee. Kiire viedä päikkyyn, kiire hakea sieltä, missä välissä saa itse vähän hengähtää tai missä välissä ehtii käydä kampaajalla tai hierojalla, shoppailupäivistä puhumattakaan. Ja kyllä sillä lapsella usein se isä on, mutta pakko sanoa, etten kyllä luota nykyiseen siippaan sen vertaa, että puolen päivää pärjäisi lapsen kanssa...

Marttyyrimamman valitukset osa 72 - kun se ainoa oikea tapa on oma tapa ja kaikki muu on väärin...

Vierailija
331/372 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla yksinkertainen vastaus on, ettei vuorokaudessa ole tarpeeksi tunteja. Työpäivät on aivan liian pitkiä, että siihen saisi sujuvasti ujutettua pikkulapsiarjen. Olen työpäivien jälkeen niin poikki ja väsynyt etten meinaa jaksaa vapaa-ajalla nytkään tehdä mitään ja minun täytyy sentään pitää huolta vain itsestäni. Miten ihmeessä perheet pystyvät tähän, en ymmärrä?

Tämä... ja sitten esim. päiväkotien aukioloajat eivät jousta kunnolla. Tosi kiva joka päivä kieli vyön alla yrittää hakea tenava viideltä, että päiväkodista ei soiteta sossuun. Mikään osa-aikatyö ei ole myöskään ratkaisu esim. äideille, koska se tarkoittaa köyhyyttä. Koko läntinen järjestelmä vaan on  lähtökohtaisesti pilallinen ja epäsopiva perhe-elämän kanssa. Esim. 6 tunnin työpäivät olisivat jo paljon armollisempia. 

Tuo sossurankaisu kaikista mahdollisista "virheistä" on yksi isoimpia syitä sille miksei lapsia enää haluta.

Vierailija
332/372 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat nykyään  parikymppisenä ihan persaukisia. Pitkät opinnot ja epävarmat työt. Ennen parikymppinen oli taloudellisesti pärjäävä aikuinen joka pystyi toteuttamaan unelmiaan. Nyt monella paras aika rakentaa perhettä ja tulevaisuutta menee tukien varassa kitkutellessa tai epämääräisissä työsuhteissa. Jos nyt edes työtä saa. Ihan tietoinen valinta poliitikoilta. Lapsia ei hankita, koska elämä ei ole niin hyvää, että järkevä ihminen niitä hankkisi. Monelle ylempää krkeakoulututkintoakin suorittavalle näkymät suomessa ovat hyvin näköalattomat. Ensin kitkutat minimitukien ja opintovelkojen varassa. Sitten saat työtä, jos saat... suurissa kaupungeissa ja pk-seudulla myös koulut alkavat olemaan sellaisia, ettei niihin kukaan haluaisi lastansa laittaa. 

Ennen oli paljon pienemmät taloudelliset vaatimukset lastenhankinnalle. Ja toisaalta ei opiskeltu kolmekymppiseksi asti vaan useimmilla oli ammatti jo 18-19v:nä.

Vierailija
333/372 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli paljon pienemmät taloudelliset vaatimukset lastenhankinnalle. Ja toisaalta ei opiskeltu kolmekymppi

Kerro millaisen asiallisen työn 18-19 vuotias saa nykyään? Ei nykyään  huvikseen opiskella kolmekymppisiksi asti. Vaatimukset työelämässä ovat kasvaneet. 

Vierailija
334/372 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on muuttunut niin turvattomaksi maaksi, että ei kiitos.

Oma kansa unohdettu ja ulkolaisia hyysätään.

Suomalaisten nuorten huumeongelma rehottaa, eikä rahaa ole kuntoutuspaikkoihin.

Tämä! Rahat pitäisi käyttää omaan kansaan. Kun työhaluttomia lappaa sisään, niin potti pienenee kaikilta. Tanskan malli Suomeenkin.

Vierailija
335/372 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosialistien maailmassa vain rodullistetut vähemmistöt tekevät lapsia.

Ja sitten ovatkin kohta enemmistö ja me muut vähemmistö.

Vierailija
336/372 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuumenevat kesät ovat niin huolestuttavia, että en halua jälkikasvua maailmaan, joka on alkanut osoittamaan merkkejä elinkelvottomuudesta. 

Et voi olla tosissasi?? Suomessa on vain kuukausi lämmintä vuodessa.

Kyllä olen. Ei kestä montaakaan uutta huulipunahallitusta niin tämä maa on kansoitettu söpöillä nappisilmillä jostain 💩staneista. En halua lasta luokan ainoaksi suomen puhujaksi. 

Vierailija
337/372 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25% todennäköisyys joutua hoitamaan lapsi yksin vailla kumppania. Tilastotieto.

Minä olen jo lastensaanti-iän ohittanut. En saanut aikanani mitään neuvoja tai puhetta äitiyden sisällöstä omalta äidiltäni. Luotin ja uskoin lapseni isän vauvahaaveisiin ja puheisiin perheestä. Sain ihan itse kantapään kautta kokea, mitä on, kun koliikkilapsen isä pakenee kuukausien parkua toisiin naisiin ja jättää äidin selviämään yksin. Aika suuri on se äidin yksinäisyys yökaudet jaksaa hyssytellä kuukausia. Ero seurasi jo lapsen ollessa puoli vuotias.

Lapsesta kasvoi fiksu aikuinen, jolla on hyvä muisti. Muistaa kyllä, miten on kauppareissuista alkaen tehty kaikki yhdessä, istuttu sylikkäin korvatulehduskivun takia ja törötetty kelissä kuin kelissä leikkipuistoissa jne. Läsnäolo ja lapsen tarpeet on sanelleet tekemiset. Mun pieni palkka tietysti sanellut mahdollisuudet, joissa ei paljon ole tilaa ollut äidin toiveille.

Kaipa tuo aikuinen lapseni miettii pariinkin otteeseen, onko äitiys todella häntä varten, kun tässä maailmassa isyys on  valinnaista ja vapaaehtoista.

Vierailija
338/372 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se päiväkodin aukioloaika ole liukuvampi, eihän nyt kaikki käy töissä samaan aikaan. En usko, että jos myöhästyy varttitunnin lapsen noutamisesta,  olisi heti sossu niskassa. Eiköhän se vaadi jo pikkasen enemmän tunarointia! 

Ei kai nyt työpaikat ole mitään orjalaitoksia, aina pikkasen joustetaan puolin ja toisin.

Ei pidä liioitella, että elämä nyt ihan helvettiä olisi työssä käyvällä isillä ja äidillä.

Vierailija
339/372 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiselta vaaditaan valtavia yhden ihmisen tuottamiseen.

T. Yksi näkökulma

Samanverran vaaditaan mieheltäkin. Ei se yksin naisten asia ole.

Vierailija
340/372 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä... ja sitten esim. päiväkotien aukioloajat eivät jousta kunnolla. Tosi kiva joka päivä kieli vyön alla yrittää hakea tenava viideltä, että päiväkodista ei soiteta sossuun. Mikään osa-aikatyö ei ole myöskään ratkaisu esim. äideille, koska se tarkoittaa köyhyyttä. Koko läntinen järjestelmä vaan on  lähtökohtaisesti pilallinen ja epäsopiva perhe-elämän kanssa. Esim. 6 tunnin työpäivät olisivat jo paljon armollis

Kyllä sieltä kuule pitää hakea ihan tiettyyn aikaan  ja ne eivät ole kovin myöhään auki.  Jos et ehdi ajoissa, niin henkilökunta kyllä erittäin helposti soittaa sossun päivystykseen. Kaikissa töissä työnantaja ei todellakaan jousta... tai jos joustaa, niin joudut kuitenkin lähteä parhaassa tapauksessa hyvissä ajoin julkisilla ja sitten toivoa, että kerkeät ajoissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme