Seura: Miksi niin moni ei halua lapsia? Syntyvyys laskee mutta entistä useampi toteaa: En lisääntyisi, vaikka maksettaisiin
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/en-lisaantyisi-vaikka-maksettaisii…
Olen miettinyt sitä, miksi minusta on tuntunut siltä, että en lapsia halua, Marju kertoo.
Rahasta päätös ei ole ollut kiinni. Millään poliitikkojen ideoimilla vauvatonneilla tai synnytystalkoilla Marjua ei olisi lapsentekoon innostettu. Ajatuskin on hänestä naurettava.
**
Hyvin tiivistetty. Järkiperustelut.
Jos ihmisiä pitää lahjoa rahalla vanhemmiksi, onko se reilua lasta kohtaan saada vastahakoiset vanhemmat?
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos päättäjiä oikeasti kiinnostaisi saada suomalaisten lapsiluku nousemaan niin politiikka olisi ihan erilaista. Nyt työelämä on todella epävarmaa kaikille. Tuodaan suuria määriä maahanmuuttajia jotta saadaan poljettua palkat alas. Halpa työvoima on ainoa joka kiinnostaa, lieveilmiöistä viis.
Niin, onhan ongelmaan jo keksitty ratkaisu, tuodaan ulkomailta työvoimaa, joka maksaa meidän veromme ja hoitaa meidän vanhuksemme. Ulkoistetaan hyvinvointivaltion rahoitus ulkomaalaisille.
Väestönvaihto, anteeksi väestönmuutos ei ole salaliitto, teoria eikä salaliittoteoria. Se on mitä silmiemme edessä kaiken aikaa tapahtuu. Ei salaisesti, vaan täysin avoimesti.
Maahan saapuva vierasperäinen väestö lisääntyy paljon vauhdikkaammin kuin syntyperäinen. Muualta muuttaneen väestön jälkeläiset syrjäyttävät sitä myö
Ei väestöä tahdota vaihtaa. Ei päättäjien ajatus ulotu niin pitkälle.
Työt, epämukavuus ja riskit tahdotaan ulkoistaa toisille. Valta, vastuunpakoilu ja omaisuuden haaliminen on pääasia.
Luullaan, että elettäisiin ikuisesti omassa hyvinvoinnin kuplassa.
Siltikin lyhyellä matematiikalla väestö on vaihtumassa. Enemmistö aikamme poliitikoista on sitä mieltä, että ulkomailta tarvitaan ihmisiä täydentämään tai korvaamaan paikallista väestöä. Yksien mielestä on kyse työvoiman tarpeesta, toisten mielestä kansainvälisestä solidaarisuudesta. Lopputulos on silti aivan sama, ei heitä kiinnosta, mitä hallitsemattomasta maahanmuutostaseuraa Suomelle, vaan se oma kiipeäminen Arkadianmäelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon muuten ihan varma et jos jokaisesta lapsesta saisi tuntuvan verovähennyksen (äiti) vaikka 10 vuoden ajaksi lapsia syntyisi myös koulutetuille perheille ja naisille enemmän. Itse DI naisena jotenkin päädyin hankkimaan ja saamaan 3 lasta mistä olen hyvin kiitollinen mutta olisin halunnut aina vielä 2 lisää. Veroja maksan erittäin rajusti et tuossa olis kannustin vaikuttanut kyllä täysin.
Kuka ne sun verovähennykset maksaa, jos ei velat?
Perheelliset ihmiset käyvät työssä. Ei heitä missään kaapeissa pidetä. Ylipäätään lasten ja perheiden olemassaolo luo työtä, työpaikkoja ja täytettäviä tarpeita, jotka myös tuottavat.
Heh
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät koe elämäänsä niin hyväksi, että lapsia voisi tehdä. Siksi nimenomaan pieni - ja keskituloiset suomalaiset ovat vähentäneet lasten saantia, kun rahat eivät riitä omaan elämiseen riittävän hyvin.
Ajatus on kuitenkin absurdi Suomessa. Oma lapseni on nyt melkein 2 v.
Hedelmöityshoidot ovat tähän mennessä suurin kustannus.
Ymmärrän jos pienituloinen tai työtön ei uskalla ryhtyä yksinhuoltajaksi, jos pelkää että tippuu työmarkkinoilta. Tosiasiassa kuitenkin ennen pitkää voisi päästä takaisin töihin, jos on päästäkseen.
Jos on vaikka 3 vuotta työttömänä, katuuko myöhemmin ettei uskaltanut edes hankkia lasta tuona aikana? Elikö viikosta toiseen toivoen että joku valitsee jonnekin.
Kokoomuslaiset voi nyt ryhtyä niihin synnytystalkoisiin, muilla ei ole siihen varaa. Tehkää ite orjanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma näkökulma.. Ostovoima on huono. Kun hankkii lapsen niin pitää miettiä onko siihen varaa. Vastuu kaatuu myös usein naiselle. Mies voi lähteä menemään kun ei enää kiinnosta. Nainen on raskaana, synnyttää, hoitaa väsyneenä ja kipeänä vauvaa. Mies ehkä auttelee. Nainen palaa töihin ja hoitaa kaikki lapsen päiväkotiasiat. Mies taas vaan auttelee. Nainen hoitaa ruokien suunnittelun ja huolehtii, että maito ei pääse loppumaan. Mies taas auttelee. En ihmettele yhtään, että lapsia ei haluta hankkia.
Minulla on 1 lapsi ja hän on maailmqn rakkain. En jaksaisi kyllä enää käydä läpi tuota kaikkea yo. Tyttö on nyt 11 v. ja elämää on vähän helpottanut.
T. Yksi äiti
Nämä ongelmat voitaisiin ehkäistä sillä, että ollaan tarkempia isäehdokkaiden suhteen. Lisäksi sitoutetaan isäehdokas mukaan lapsen kasvatukseen jo ennen syntymää: laaditaan kirj
Näin minä olen tehnyt. Lopputulos: ei ole löytynyt sopivaa ja olen lapseton. Ja nyt yhteiskunta kyselee "miksi et tee lapsia? Tarvitaan lisää veronmaksajia!"
Jos naiset alkaa valkkaamaan miehet paremmin ja lisääntyy vain hyvien isien kanssa, niin syntyvyys laskee vielä jyrkemmin. Koska hyviä miehiä on oikeasti vähän. Ei siinä, ei se mua haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät koe elämäänsä niin hyväksi, että lapsia voisi tehdä. Siksi nimenomaan pieni - ja keskituloiset suomalaiset ovat vähentäneet lasten saantia, kun rahat eivät riitä omaan elämiseen riittävän hyvin.
Ajatus on kuitenkin absurdi Suomessa. Oma lapseni on nyt melkein 2 v.
Hedelmöityshoidot ovat tähän mennessä suurin kustannus.
Ymmärrän jos pienituloinen tai työtön ei uskalla ryhtyä yksinhuoltajaksi, jos pelkää että tippuu työmarkkinoilta. Tosiasiassa kuitenkin ennen pitkää voisi päästä takaisin töihin, jos on päästäkseen.
Jos on vaikka 3 vuotta työttömänä, katuuko myöhemmin ettei uskaltanut edes hankkia lasta tuona aikana? Elikö viikosta toiseen toivoen että joku valitsee jonnekin.
Minä olen katunut, eli kyllä lasten hankkiminenkin voi kaduttaa, vaikka kukaan ei puhu siitä.
Vierailija kirjoitti:
Oma näkökulma.. Ostovoima on huono. Kun hankkii lapsen niin pitää miettiä onko siihen varaa. Vastuu kaatuu myös usein naiselle. Mies voi lähteä menemään kun ei enää kiinnosta. Nainen on raskaana, synnyttää, hoitaa väsyneenä ja kipeänä vauvaa. Mies ehkä auttelee. Nainen palaa töihin ja hoitaa kaikki lapsen päiväkotiasiat. Mies taas vaan auttelee. Nainen hoitaa ruokien suunnittelun ja huolehtii, että maito ei pääse loppumaan. Mies taas auttelee. En ihmettele yhtään, että lapsia ei haluta hankkia.
Minulla on 1 lapsi ja hän on maailmqn rakkain. En jaksaisi kyllä enää käydä läpi tuota kaikkea yo. Tyttö on nyt 11 v. ja elämää on vähän helpottanut.
T. Yksi äiti
Just tää. Omalle miehelle olen joutunut moneen kertaan sanomaan, että kaikki kotityöt eivät ole ÄIDIN töitä, vaan yhteisiä asioita. Lapsille ei sanota, että menehän auttamaan äitiä, vaan että menehän tekemään oma osuutesi. Tää on ihan hirveän vaikeaa ollut miehelle selittää, että kun yhdessä ollaan, asutaan ja sotketaan, niin yhdessä myös siivotaan, tiskataan, pyykätään, kokataan jne. Ei ole yhtä, jonka niskaan kaikki kipataan ja sitten muut vaan vähän auttelee. Itselläni kaksi poikaa, jotka olen opettanut tekemään ihan kaikkia kotitöitä niin että se on heille jo rutiinia tarttua tekemättömiin hommiin eikä tulla vähän auttelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos päättäjiä oikeasti kiinnostaisi saada suomalaisten lapsiluku nousemaan niin politiikka olisi ihan erilaista. Nyt työelämä on todella epävarmaa kaikille. Tuodaan suuria määriä maahanmuuttajia jotta saadaan poljettua palkat alas. Halpa työvoima on ainoa joka kiinnostaa, lieveilmiöistä viis.
Niin, onhan ongelmaan jo keksitty ratkaisu, tuodaan ulkomailta työvoimaa, joka maksaa meidän veromme ja hoitaa meidän vanhuksemme. Ulkoistetaan hyvinvointivaltion rahoitus ulkomaalaisille.
Väestönvaihto, anteeksi väestönmuutos ei ole salaliitto, teoria eikä salaliittoteoria. Se on mitä silmiemme edessä kaiken aikaa tapahtuu. Ei salaisesti, vaan täysin avoimesti.
Maahan saapuva vierasperäinen väestö lisääntyy paljon vauhdikkaammin kuin syntyperäinen. Muualta muuttanee
Niin? Miten tämä eroaa siitä, kun mies sanoo, ettei koskaan kohtelisi vaimoaan huonosti, mutta sitten kuitenkin laiminlyö, pettää, hyväksikäyttää ja pahoinpitelee tätä.
Älä kuuntele sitä mitä he sanovat, katso mitä he tekevät.
Sori vaan, mutta tähän järjestelmään eivät lapsia naiset synnytä, voitte tehtailla niitä vaikka toistenne peräsuolissa.
Mä olin jo 25-vuotiaana 100% varma, että en halua lapsia. Syynä mm. että suurin vastuu lankeaa aina naiselle. Mies ehkä auttelee siinä rinnalla, jos jaksaa/kiinnostaa. Eli oman palkkatyön lisäksi kotona odottaisi seuraava työmaa, kun naiselle kasaantuu suurin osa kotitöistä, ruoan laitosta, lasten asioiden hoidosta ym. metatyöt. Ei kiitos!
Minulla on nuoresta lähtien ollut hyvin realistinen käsitys siitä mitä perhe-elämä tarkoittaa naiselle. Enkä kokenut tuollaista elämää houkuttelevaksi. Vaikka ympärilläni kaverini alkoivat tekemään ensimmäisiä lapsiaan, niin en kokenut sosiaalisia paineita ryhtyä samaan, sillä tahtoni elää lapsettomana oli niin vahva.
35-vuotiaana totesin haluavani elää ilman kumppania, kun viimeisin parisuhteeni päättyi. Valitsin yksinelämisen. Nyt olen 45-vuotias ja nautin seesteisestä arjestani. Kun katson elämääni taaksepäin, niin totean tehneeni oikeat päätökset.
Älkää tehkö lapsia, jos vähänkin mietityttää. Eikä ainakaan kannata lisääntyä toisen mieliksi! Teille miehet sanoisin, että jos ette oikeasti halua isäksi, niin hankkikaa vasektomia. Se tulee halvemmaksi kuin maksaa ei toivotusta lapsesta seuraavat 18 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Yksi äiti
Nämä ongelmat voitaisiin ehkäistä sillä, että ollaan tarkempia isäehdokkaiden suhteen. Lisäksi sitoutetaan isäehdokas mukaan lap
Jos naiset alkaa valkkaamaan miehet paremmin ja lisääntyy vain hyvien isien kanssa, niin syntyvyys laskee vielä jyrkemmin. Koska hyviä miehiä on oikeasti vähän. Ei siinä, ei se mua haittaa.
Kun maailman haluaa nähdä todella tietyllä tavalla, tulee samalla sulkeneeksi silmänsä kaikelta siltä, mikä ei omaan maailmankuvaamme mahdu. Monille miehiin katkeroituneille naisille tuntuu olevan aidosti vaikeaa hyväksyä, että useimmat miehet eivät ole epäluotettavia vastuunpakolijoita vaan varsin neutraaleja miellyttäviä ja hyviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa miten naisia kohdellaan suomalaisessa terveydenhuollossa ja siinä on yksi syy. Naiset kohtaa synnytys- ja gyneväkivaltaa, pelkopotilaatkin pakotetaan alatiesynnytyksiin, omaa lihaa ommellaan ilman puudutteita, synnytyksen jälkeen vaihda omat veriset lakanat, jos kehtaat valittaa niin kyllä nopeasti sanotaan että turpa kiinni ja älä itke. Synnytyksen jälkeisiä vaurioita ei korjata - ai sulla repesi alapää ja pidätyskyky meni, no good luck, lapsen sait kuitenkin maailmaan. Miksi kukaan suostuisi tuollaiseen kohteluun. Ja sitten on tietenkin nää taloudelliset syyt ja maailmantilanne yms.
Tätä juuri tarkoitan, että naisten hoito otettaisiin vakavasti. Yksi keskitetty paikka. Olen kuullut samaa, että synnytyksen jälkeisiä vaurioita (ei pelkästään fyysisiä) ei korjata/hoideta. Sitten olen kuullut, että keskenmenon jälkeen ei ole ollut psyykkistä tukea saatavilla. Kaikki asiat tulisi käsitellä myös tunnetasolla.
Sitten on tietenkin taloudelliset syyt ja maailmantilanne. Lisäksi Suomessa naiset kohtaavat paljon väkivaltaa parisuhteissaan. Se ei taatusti kannusta perheen perustamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25% todennäköisyys joutua hoitamaan lapsi yksin vailla kumppania. Tilastotieto.
Ja vaikka mies pysyisikin perheensä luona, niin silti on todella iso riski että naiselle jää isompi vastuu lapsesta. Harvassa ovat ne perheet, joissa mies hoitaa 50%.
Naisen kannattaa hankkia lapsi ainoastaan, jos on sitten valmis siihen, että hoitaa sen lapsen täysin yksin.
Mikä tämäkin juttu muka on? Kyllä meillä mies osallistuu täysin.
Onnea sulle. Monet miehet ei osallistu, noin niin kuin tilastojen valossa. Ei ne tietenkään etukäteen kerro, vaan ensin maalaillaan kauniita haavekuva tasa-arvoisesta vanhemmuudesta. Sitten kun lapsi on maailmassa, niin eipä sille enää mahda mitään vaikka osoittautuisikin valheeksi. Ja naista torutaan että "olisit valkannut tarkemmin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Yksi äiti
Nämä ongelmat voitaisiin ehkäistä sillä, että ollaan tarkempia isäehdokkaiden suhteen. Lisäksi sitoutetaan isäehdokas mukaan lap
Avioliitto on miehelle sellainen tulikoe, että siitä ei selviä kunnialla kuin 1% jos sitäkään. Ei saa pettää, mutta ei saa myöskään hyväksikäyttää ja pahoinpidellä vaimoa tai lapsia. Apinavaistoiselle typerykselle mahdoton yhtälö.
Ja siksi ei tule lapsia. Ne jotka vielä sitä tekevät, ovat alisuoriutujia, jotka eivät itsekään tajua, mitä tekevät. Niitä apinoita siis. Sukuelimen hinkuttajia, hedonisteja.
Yksi lapsi on. Olisimme halunneet toisenkin. Olisi ollut varaa, tilaa, vanhummuusosaamista, intoa jne., mutta ei kertakaikkiaan onnistunut. Luomuna mahdotonta ja lääkäriapu ei toisen kohdalla auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kiertelevät saman ongelman ympärillä. Miehet ja naiset ovat nykyään vähemmän kypsiä vanhemmiksi. Sitten kun lapsi on saatu alulle, niin vahinko on jo tapahtunut. Siihen on sitten vain pakko sopeutua. Nainen joutuu biologisista syistä sopeutumaan enemmän.
Ei meillä muuten olisi esim. kouluissa aivan valtavan suurta ongelmaa kännyköiden kanssa. Vanhemmat sen puhelimen osti. Vanhemmat sitä liittymää ja puhelimen ominaisuuksia kontrolloi. Vanhemmat määrittelevät säännöt miten heidän lapsi sitä puhelinta käyttää. Ja nuo kaikki ovat maksimaalisesti aivan päin honkia.
Olen päivittäin vuorovaikutuksessa vanhempien kanssa, sekä miesten että naisten. Olen ollut sitä yli 30 vuotta. Täytyy sanoa, että viimeisen 20 vuoden aikana vanhemmuuden taso on laskenut. Varsinkin eroperheiden vanhemmat ovat luokattoman huonoja kommunikoimaan lapsensa asioista. En nyt jaksa mennä yksityiskohtiin, mutta paskaa vanhemmuutta on niin paljon sekä mi
Hah, vaadittiinko samaa kommunikointia 30 vuotta sitten? Ei todellakaan. Eivät ihmiset tavanneet niin nokikkain ja välittömästi kuin nykyään. Yhteyttä kodin ja koulun välillä pidettiin paljon vähemmän kuin tänä päivänä. Tyyli oli muodollisempi, perustuen hierarkioihin, oletuksiin ja ennakkokäsityksiin.
Siitä huolimatta, vanhempia arvosteltiin suhteellisen samoin sanoin. Samoin kaikkia valtajärjestyksessä alempana olleita. Arvostelijan omiin ominaisuuksiin puuttumatta.
Kuitenkin nykyvanhemmat ovat paljon enemmän koulutettuja, hyvinvoivia ym. Jos ennen oltaisiin *todella * katsottu perheiden elämää sellaisena kuin se oli, ei kukaan olisi kestänyt todellisuutta. Etenkin niitä perheitä, joissa kyllä oli millä mällätä, mutta henkinen puoli kumisi tyhjyyttään.
Ennen vanhaan miehet oli miehiä ja naiset oli naisia. Ja en puhu nyt seksuaali-identiteetistä, vaan asenteesta. Eihän teillä nykynuorilla sitä enää ole. Tai se on vähintäänkin vääristynyt. Tunkekaa se tiktok persuuksiin ja ottakaa vastuu omasta tekemisestä. Hoitakaa tonttinne. Miehet ja naiset. Ennen oli todellakin paremmin.
-kekkonen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Yksi äiti
Nämä ongelmat voitaisiin ehkäistä sillä, että ollaan tarkempia isäehdokkaiden
Onhan niitä olemassa hyviäkin miehiä, en mä sitä sano. Niitä vaan ei riitä kaikille naisille, esimerkiksi minulle. Mä näen huonoja isiä ja huonoja kumppaneita ympärilläni yhtä paljon kuin hyviäkin. 50/50 on aika pahat todennäköisyydet tässä yhteydessä. Sellaiselle joka ei varmasti halua tai jaksa yh-elämää se on riski jota ei kannata ottaa.
Monet miehet ei osallistu, noin niin kuin tilastojen valossa.
Meillä ei ole ainakaan ketään käynyt kysymässä, miten mieheni osallistuu. Rajallisen otannan pohjalta ei ole perusteltua tehdä yksiselitteisiä johtopäätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Yksi äiti
Just tää. Omalle miehelle olen joutunut moneen kertaan sanomaan, että kaikki kotityöt eivät ole ÄIDIN töitä, vaan yhteisiä asioita. Lapsille ei sanota, että menehän auttamaan äi
Kyllä miehesi sen tajuaa, mutta ei osallistu, koska häntä ei yksinkertaisesti kiinnosta osallistua. Tietää kyllä, että vaikka sinä valitat vuodesta toiseen, niin pysyt siinä kuitenkin. Miehet on monesti vähän sellaisia vapaamatkustaja. Ottavat rusinat pullasta, kun naiselle jää suurin satsi kannettavaksi. Onhan siitä tutkittua tietoakin kuinka miehet on tyytyväisempiä parisuhteessa/perhe-elämässä, kun taas naiset on onnellisempia yksin itsenäisesti. Itse valitsin itsenäisen yksinelämisen ja voin sanoa olevani huomattavasti onnellisempi kuin aikaisemmissa parisuhteissa miesten kanssa.
Katsokaa miten naisia kohdellaan suomalaisessa terveydenhuollossa ja siinä on yksi syy. Naiset kohtaa synnytys- ja gyneväkivaltaa, pelkopotilaatkin pakotetaan alatiesynnytyksiin, omaa lihaa ommellaan ilman puudutteita, synnytyksen jälkeen vaihda omat veriset lakanat, jos kehtaat valittaa niin kyllä nopeasti sanotaan että turpa kiinni ja älä itke. Synnytyksen jälkeisiä vaurioita ei korjata - ai sulla repesi alapää ja pidätyskyky meni, no good luck, lapsen sait kuitenkin maailmaan. Miksi kukaan suostuisi tuollaiseen kohteluun. Ja sitten on tietenkin nää taloudelliset syyt ja maailmantilanne yms.