Hei te keillä yksi auto taloudessa
Taloudessa! Miten jaatte auton kulut? Entäs auton käytön päivittäin esim. työmatkat?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Kun on tasavertaisesti naimisissa ja jakaa kaiken miehensä kanssa niin ei tarvitse noin hölmöjä miettiä. Jää aivotilaa rakentavalle toiminnalle.
Joo ja sitten kun tulee ero niin akka vie puolet vaikka mies tienaa paljon enemmän.
Ei kiitos, mieluummin pysyn varakkaana sinkkuna.
Minä maksan kaiken, en niin rupea hiuksia halkomaan. M43
Vierailija kirjoitti:
Jos parisuhteessa täytyy vääntää rahojen käytöstä, parisuhteessa on vikaa.
Jo ei säännöistä pystytä sopimaan on ihmisissä vikaa.
Mies maksaa kaikki auton kulut, koska on sen ostanutkin ja vain hän sitä käyttää. Jos ajaisin ja käyttäisin, niin varmaan maksaisinkin jotain kuluja.
Suomalaisen tasa-arvon mukaan miehen kuuluu maksaa autoilun kulut, samoin kuin kaikki muutkin tekniikkaan liittyvät menot.
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa kaikki auton kulut, auto hänen. Minulla ei ole edes ajokorttia, kyydissä kyllä saan olla.
Mies maksaa myös yhtiövastikkeen, hän omistaa asunnon.
Mitä sinä lokki maksat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovitteko esim. niin että jos toinen maksaa auton niin toinen sitten enemmön asumiskuluja vai miten?
Tämä voi olla sinulle aivan uusi, yllättävä ja ihmeellinen tieto, mutta usein parisuhteessa ja varsinkin perheellisenä on yhteinen talous. Ei lasketa, mitä maksan minä ja mitä hän. Se maksaa enemmän, jolla on enemmän rahaa.
Kyllä meillä on omat tilit ja varat ja yhteinen taloustili.
Molemmilla on varallisuutta ja taloudet on siksikin pidettävä erillään.
Vierailija kirjoitti:
Jos parisuhteessa täytyy vääntää rahojen käytöstä, parisuhteessa on vikaa.
Jos "vääntö" sopii molemmille ja molemmat ovat tyytyväisiä niin mitä se kenellekkään kuuluu.
Meillä omat tilit, omat rahat jopa eri pankeissa vaikka ollaan aviossa. Yhteiset kulut jaetaan. Ei riidellä asiasta ja kummallekaan ei tule hyväksikäytetty olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies maksaa auton oston, huollot ja vakuutukset. Ja lokki lokkeilee, ehkä laittaen kerran vuodessa parilla kympillä bensaa, jos muistaa.
Kamalaa. Miten muut kulut? Asuminen ja ruoka? Mö voisin vaihtaa ihan koska vaan, vaikka 100% auton kulut mulle ja 100% ruokakulut miehelle. Voittoa tulisi huomatttava summa. Usea satanen. Mies laskee auton bensat laskukseen (90% työmatkoihin) Samoin kai voi sitten bussiliputkin laskea?
Tietenkin bussiliput pitää laskea samoin. Miksi ihmeessä ette laske? Mies lokkeilee kustannuksellasi.
Meillä on omat autot molemmilla ja molemmat maksaa omat kulunsa ja hoitaa itse auton huollot, katsastukset, renkaidenvaihdot ym.. Ei tarvi mitään säätöä mihinkään suuntaan, niin helppoa ja tasa-arvoista.
Molemmilla on oma auto. On muutenkin täysin erilliset rahat ja myös erilliset ruuat, omat hyllyt jääkaapissa.
N50+
Ostin vaimolle sähköauton työmatkoja varten. Hän maksaa sen käytöstä 200€/kk, sisältäen kaiken, sähköstä lähtien, minä maksan loput. Hän on pienipalkkainen hoitsu, jolla ei olisi varaa pitää omaa autoa.
Eli käytännössä minä maksan siitä että HUS saa työntekijän käyttöönsä, olkaa hyvä.
1 auto, 2 ajokortillista. Rahat yhteisiä, autoa käyttää se jolla suurempi tarve. Molempien duuniin pääsee myös julkisilla, mutta riippuu vähän työvuoroista miten ne menee kummallakin ja onko työpäivän aikana jotain extramenoja, molemmilla niitä myös kuuluu työhön, tosin molemmat voi käyttää myös työpaikan autoa. Autoa käyttää myös se joka kuskaa myös lapsia jos on tarvis jonnekin kauemmaksi, käy kaupassa tms muuta menoa. Harvoin on tullut tilannetta jossa molemmat just samaan aikaan tarvis autoa. Meillä oli ennen 2 autoa, mutta todettiin, että pärjätään hyvin yhdelläkin kun julkinen liikenne toimii ihan hyvin Tampereen Pispalassa :)
Sunnuntaisin meillä on palaveri miehen kanssa seuraavan viikon työvuoroista, menoista ja auton käytöstä :) Toimii hyvin kun on valmis puolin ja toisin joustamaan.
Vaimo vaan ajelee ja hoitaa lasta kotona. Minä maksan kaiken.
Lokkihan se akka on mutta...
Meillä on yksi auto, joka on miehen nimissä. Mies osti sen omiin nimiinsä, tosin autoin häntä ostotilanteessa antamalla 2500 e rahaa.
Mies pääsisi töihin kävellenkin, mutta tarvitsee autoa töissä ehkä 2 krt/kk. Itse käyn töissä julkisilla. Mies maksaa kaikki auton kulut. Tosin hänellä on 1500 e isompi palkka kuin minulla, vaikken itsekään ole mikään pienituloinen.
Meillä on molemmilla oma auto. Molemnat maksaa omansa. Autolomalla bensalasku menee puoliksi laitettavaan metkakassaan.