Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te keillä yksi auto taloudessa

Vierailija
12.09.2025 |

Taloudessa! Miten jaatte auton kulut? Entäs auton käytön päivittäin esim. työmatkat? 

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos parisuhteessa täytyy vääntää rahojen käytöstä, parisuhteessa on vikaa.

Vierailija
42/76 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva juttu Heitekeille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä ne auton kulut menee yhteiseltä tililtä minne molempien palkatkin tulee.

Kumpikaan ei pääsääntöisesti tarvitse autoa työmatkoihin, mutta auto on käytössä sillä, joka sitä tarvitsee. Joskus harvoin on tilanne, että molemmat tarvitsisi mutta sitten pohditaan, kumman kulkeminen on muutoin helpommin järjestettävissä, toista autoa ei ole näiden satunnaisten kertojen takia ollut järkevää hankkia.

Vierailija
44/76 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on tasavertaisesti naimisissa ja jakaa kaiken miehensä kanssa niin ei tarvitse noin hölmöjä miettiä. Jää aivotilaa rakentavalle toiminnalle.

Totta. Yksi kaveri selitti, että mies otti palan hänen leipäpaketistaan, eikö ole hirveää?😅

Eikö Lola Odusogalla ollut jokun eksänsä kanssa yhteinen jääkaappi, jossa oli omat hyllyt molemmille? Kukin söi omia ruokiaan.

Ah, miten romanttista!

Vierailija
45/76 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä välillä haasteita, että on yksi auto taloudessa. Esimerkiksi tänään oli pyöräiltävä töihin, kun puoliso tarvii autoa lasten kanssa. 

Vierailija
46/76 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa autoonsa liittyvät kulut, hän käyttää autoaan mm käydessään äitinsä luona sekä kaupassa.

Minä kuljen työmatkat (20km pyörällä) tai julkisilla.

Mies laskutti minua parin vuoden ajan auton kuluista noin 50€/kk, mutta mielestäni tuo summa oli kohtuuton mm kauppaostoston kuljettamisesta yhteiseen talouteen. Enemmän hän oli äitiään kuljettanut autollaan, eikä äitinsä tiettävästi maksanut näistä kuljettamisesta mitään?

Mies tekee etätöitä ja tuo sähköauto on tuossa pihassa suurimman osan ajasta käyttämättä.

Vierailija
47/76 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aja autolla ja auto ei ole minun. En maksa kuluja.

Vierailija
48/76 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies maksaa autoonsa liittyvät kulut, hän käyttää autoaan mm käydessään äitinsä luona sekä kaupassa.

Mies laskutti minua parin vuoden ajan auton kuluista noin 50€/kk, mutta mielestäni tuo summa oli kohtuuton mm kauppaostoston kuljettamisesta yhteiseen talouteen. Enemmän hän oli äitiään kuljettanut autollaan, eikä äitinsä tiettävästi maksanut näistä kuljettamisesta mitään?

Mies tekee etätöitä ja tuo sähköauto on tuossa pihassa suurimman osan ajasta käyttämättä.

Eihän miehen tarvitse äidiltään vaatia rahaa, jos hän maksaa pääosin auton kulut. Hänhän tarjoaa äidille kuljetuksen.

Vierailija
49/76 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on mun, maksan sen juoksavat kulut (toisaalta asun miehen omistamassa asunnossa ja maksan siitä kyllä, mutta alle "markkinaarvon"). Bensoja maksaa se kumpi kulloinkin enemmän käyttää. Öljyjä yms nesteitä maksaa se kumpi huomaa täyttötarpeen.

Mies saa käyttää autoa omiin menoihinsa melko vapaasti, mutta jos sattuis yhtä aikaa käyttötarve, niin mulla on etuoikeus (riippuen nyt tietenkin molempien vaihtoehdoista kulkemiselle eli näistäkin keskustellaan tapauskohtaisesti).

Vierailija
50/76 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa sähköauto. Ajamisen kulut ovat pienet. Jo lataa yösähköä 100km ajo maksa 1,5e.

Ensimmäisinä vuosina ainoa kulu on renkaan vaihto. Ehkä joku suodattimen vaihto. 1. katsastus tulee 4 vuoden päästä. Autoissa on hyvät takuut. Teslassakin 8v.

Vierailija
51/76 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sovitteko esim. niin että jos toinen maksaa auton niin toinen  sitten enemmön asumiskuluja vai miten? 

No voi nyt hyvää päivää. Mittaatteko, kuka syö enemmän perunoitakin?

Meillä on yhteistalous.

Juuri näin.

Molempien palkat tulee samalle tilille josta hoidetaan kaikki menot. Kumpikin toki siirtää tietyn summan omalle tilille millä voi tehdä mitä lystää. Mutta autot, bensat, vakuutukset,  ruuat, tamppoonit ja niin edespäin maksetaan tuolta yhteistililtä.

Vierailija
52/76 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 90 %:sesti vastaa kuluista. Työmatkat pääsääntöisesti fillareilla, vaimolla n 20 km päivässä ja miehellä 30 km päivässä. Talvella pahoilla pakkasilla ja sadekeleillä vähän fiiliksen mukaan kumpi ottaa auton, ehkä enemmän mies

Vierailija
53/76 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen auto, yhteinen koti, yhteiset lapset ja yhteiset rahat. Ei olla koskaan riidelty rahasta. Yhdessä yli 30 vuotta.

Vierailija
54/76 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä meen töihin autolla ja akka menköön pyörällä.

Toivottavasti et maksata autosi kuluja akallasi.

Vierailija
55/76 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän miehen tarvitse äidiltään vaatia rahaa, jos hän maksaa pääosin auton kulut. Hänhän tarjoaa äidille kuljetuksen.

Tarjoaa äidilleen kuljetuksen, muttei puolisolleen? Puoliso pyöräilee työmatkat 20km ja auto seisoo kuitenkin pihalla käyttämättä.

Vierailija
56/76 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on tasavertaisesti naimisissa ja jakaa kaiken miehensä kanssa niin ei tarvitse noin hölmöjä miettiä. Jää aivotilaa rakentavalle toiminnalle.

Totta. Yksi kaveri selitti, että mies otti palan hänen leipäpaketistaan, eikö ole hirveää?😅

Eikö Lola Odusogalla ollut jokun eksänsä kanssa yhteinen jääkaappi, jossa oli omat hyllyt molemmille? Kukin söi omia ruokiaan.

Ah, miten romanttista!

Meillä oli aikoinaan käytössä sama systeemi, mutta siitä tuli ongelmia silloin kun miehen vanhemmat tulivat meille kylään (saattoivat olla meillä 4-7 päivää).

Söivät ruokia minun hyllyiltä, kävivät omatoimisesti kaapeilla ja olivat kuin heinäsirkkalauma joka tyhjensi kaiken ruoan.

Vierailija
57/76 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on Tesla Y-model. Auto on oiekastaan miehen, mutta koko perheen käytössä.

Tosi helppoa kun kuluja on tosi vähän. Ajaminen maksaa jotain 1,5e/ 100km, ei todellakaan tarvitse kilometreja säästellä.

Katsastuksia ei ole. Ainoastaan renkaiden vaihto ja aina joskus jonkun suodattimen vaihto tuulettimeen. Mies maksaa ne.

Joo, kun on sähköauto vaikka vain toisella sen lainaaminen ei paljoa harmita, kun yösähkö maksaa vain sen 1,5 e / 100km eikä ajaminen autoa paljoa kuluta. 

Vierailija
58/76 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa kaiken. Tietenkin.

Vierailija
59/76 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovitteko esim. niin että jos toinen maksaa auton niin toinen  sitten enemmön asumiskuluja vai miten? 

Tämä voi olla sinulle aivan uusi, yllättävä ja ihmeellinen tieto, mutta usein parisuhteessa ja varsinkin perheellisenä on yhteinen talous. Ei lasketa, mitä maksan minä ja mitä hän. Se maksaa enemmän, jolla on enemmän rahaa.

Vierailija
60/76 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa 90% auton kuluista, koska haluaa ison/hienon auton ja hän sitä enimmäkseen käyttääkin. Tykkäänhän minäkin kyllä isosta/hienosta autosta, mutta en ikinä raskisi laittaa sellaisia summia autoon, niin meillä ajettaisiin jollain vanhalla rusinalla, jos auto hankittaisiin minun kriteerien mukaan. Omat työmatkat kävelen tai pyöräilen ihan vapaaehtoisesti, se on mukavaa hyötyliikuntaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi