Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette tästä? Raha-asiaa

Vierailija
12.09.2025 |

Ollaan keski-ikäinen pariskunta, jolla on yhteinen tili. Me ei olla naimisissa. Mies tienaa noin kolme neljä kertaa niin paljon kuin minä, meillä on yli keskitason kk-tulot. Rahasta ei ole koskaan tarvinnut riidellä eikä sitä ole sen kummemmin tarvinnut laskea, vaikkei mitään kroisoksia ollakaan.

Mies sai vähän aikaa sitten pienen perinnön ja osti sijoitusasunnon. Se on hänen nimissään, mutta jos ja kun se laitetaan vuokralle, rahat tulee yhteiselle tilille. Nyt siitä on miehen nimissä pieni laina, jonka kulut menee yhteiseltä tililtä myös. 

Meidän lapsi on lukion vikalla ja siis ensi vuonna lähdössä opiskelemaan. Me ei olla hänelle pienempänä säästetty, koska lasten ollessa nuorempia minä olin vain osa-aikatyössä ja palkka oli mitä oli. Mies ei ole koskaan ehdottanut lapsille säästämistä. 

Vanhempani ovat luvanneet lapselle tietyn kohtuusumman, kun pääsee ylioppilaaksi. Minä aloin samalla säästää, että saisi vielä muutaman tonnin siihen päälle. Vuoden olen säästötilille siirtänyt rahaa. Mies ei ole säästöhommiin osallistunut ollenkaan.

Nyt mies alkoi riehua, että tuo säästäminen pitää lopettaa, koska muuten meillä ei ole varaa tehdä remppaa siellä hänen uudessa asunnossaan.

Mua todellakin suututtaa, että mies on noin itsekäs ja alkaa kiukutella. Onko teistä reilua, että hän vaatii minun ja lasten ikään kuin maksavan hänen henk. koht. ostamansa asunnon kuluja? Miksi hänen asuntonsa menee tyttären säästöjen edelle?

Olenko jotenkin outo? Mitä mieltä olette tästä?

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku hyvä syy, miksi remontti pitäisi tehdä juuri nyt, eikä vasta sitten kun siihen on säästetty rahaa? Onko joku syy, miksi ne rahat pitää kerätä nuoren tilille juuri nyt, sen sijaan että auttaisi nuorta vaikka laskujen maksussa sitten kun hän on jo muuttanut omaan kotiin?

Vierailija
42/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselle säästäminen ei ole mikään pakollinen meno. Olisi eri juttu, jos joutuisitte tinkimään lasten ruoasta, vaatteista tai harrastuksista sen takia, että yhteiseltä tililtä menee rahaa sijoitusasuntoon.

Kun ilmeisesti pakolliset menot tulevat hoidetuksi, mies voi käyttää ansaitsemiaan rahoja sijoitusasuntoonsa. Minusta olisi kyllä paljon järkevämpää, että yhteisen tilin lisäksi molemmilla olisi oma tili, jonne tulevat rahat kumpikin saa käyttää haluamallaan tavalla.

Täh? Siis lapsille säästäminen ei ole pakollinen meno, mutta sijoitusasunnon remppa on? Mun pää ei vain taivu tähän.

Ap

Kumpikaan ei ole pakollinen meno. Se sijoitusasunto todennäköisesti vaurastuttaa teidän perhettä (myös lapsia, jotka sen asunnon joskus periv

Rakas pieni, se asunto ei ole senttiäkään sinun!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihmiset koskaan opi, että omat tilit omat rahat vaikka parisuhteessa ollaan. Yhteisen tilin voi sitten hankkii jos haluu ja laittaa kumpikin rahaa sinne.. yhteisiä menoja varten.

Mutta aina myös omat henkilökohtaiset tilit "omia" menoja varten. Ei tule riitoja eikä sekaannuksia.

Mut mites tällaisesa tilanteessa, jossa tuloerot on todella merkittävät? Varmaan asuminen ja muukin kulutus mitoitettu keskiarvon mukaan. Minkä verran siitä sitten kunkin tulee kustantaa?

Vierailija
44/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies tienaa kolme kertaa enemmän ja rahat menee yhteiselle tilille ja sinä kehtaat valittaa. Aivan uskomatonta!

Mitä h*ttoa? Eli mulla ei ole mitään sanottavaa, koska mies tienaa enemmän? Tuollaisella katsantokannalla olisikin vaarallista pitää yhteistiliä. Mun mies ei koskaan ole alentanut tai alistanut mua tuolla tavalla, olisi ero tullut jos näin olisi käynyt. 

En ole shoppailemassa kenkiä tai meikkiä, vaan auttamassa meidän lapsiamme rakentamaan tulevaisuuttaan. Kylläpäs kehtaankin!

Ap

Jaa että olisit ottanut eron? Saanen epäillä! Jos et uskalla edes ottaa omaa pankkitiliä, niin sulla ei todellakaan olisi munaa eron ottamiseen! 

Vierailija
45/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies tienaa kolme kertaa enemmän ja rahat menee yhteiselle tilille ja sinä kehtaat valittaa. Aivan uskomatonta!

Mitä h*ttoa? Eli mulla ei ole mitään sanottavaa, koska mies tienaa enemmän? Tuollaisella katsantokannalla olisikin vaarallista pitää yhteistiliä. Mun mies ei koskaan ole alentanut tai alistanut mua tuolla tavalla, olisi ero tullut jos näin olisi käynyt. 

En ole shoppailemassa kenkiä tai meikkiä, vaan auttamassa meidän lapsiamme rakentamaan tulevaisuuttaan. Kylläpäs kehtaankin!

Ap

Jaa että olisit ottanut eron? Saanen epäillä! Jos et uskalla edes ottaa omaa pankkitiliä, niin sulla ei todellakaan olisi munaa eron ottamiseen! 

Eiköhän se ukko sen eron ota, kun on jo oman asunnon ostanutkin.

Vierailija
46/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sinä voit käyttää yhteiseltä tililtä rahoja sopimallanne tavalla. Et voi yksin päättää käyttää yhteisiä rahoja lapsiin.

Vierailija
47/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siis mikä ihmeen statussymboli se oma tili muka olisi? Me ei olla yhden yhtä kertaa kahdenkymmenen vuoden aikana riidelty rahasta, tämä on ensimmäinen kerta. En todellakaan käsitä, että mitä se oma tili tässä muuttaisi. Päin vastoin, ne lasten säästöt menisi yksin mun tililtä.

Ap

Vierailija
48/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sinä voit käyttää yhteiseltä tililtä rahoja sopimallanne tavalla. Et voi yksin päättää käyttää yhteisiä rahoja lapsiin.

Voipi olla, mutta mies voi remonttiinsa, niinkö? 

Ap

Vierailija
49/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voipi olla, mutta mies voi remonttiinsa, niinkö? 

Ap

No niin, ap. alkaa heräillä.

Vierailija
50/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihmiset koskaan opi, että omat tilit omat rahat vaikka parisuhteessa ollaan. Yhteisen tilin voi sitten hankkii jos haluu ja laittaa kumpikin rahaa sinne.. yhteisiä menoja varten.

Mutta aina myös omat henkilökohtaiset tilit "omia" menoja varten. Ei tule riitoja eikä sekaannuksia.

Ei kuulemma olla sitoutuneita jos ei ole yhteistä tiliä. 

Hmm, meillä on aina ollut molemmilla omat tilit vaikka rahat on käytännössä yhteiset, mutta joo, me ollaan kyllä naimisissa. Nyt kun on vähän vaurastuttu, on molemmilla vähän sijoitettuna, muttei mitenkään toiselta piilossa. On toiminut tähän asti. Jos toinen tarvitsee, voi vähän heittää hänen tililleen rahaa tai toisinpäin.

Vierailija
51/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalaksi tämän tekee se, ettette ole naimisissa. Me olemme ja meillä on yhteiset rahat. Jos olisi sijoitusasunnosta lainaa ja remppakuluja, niin laittaisimme rahat niihin emmekä säästäisi lapselle. Lapsen kuluissa autettaisiin.

Vierailija
52/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää kompromissi ja lopettakaa säästäminen siksi aikaa kunnes remontti on tehty. Minun vanhempi lapseni muutti tänä syksynä pois kotoa kun hän aloitti opinnot lukion jälkeen. Minusta ja hänestäkin on paljon parempi ettei rahaa ole heti aluksi paljon vaan tukea annetaan vähän sitä mukaan kun sitä kuluu. Muuten voi tulla sellainen tunne että kun rahaa on niin sitä voi käyttää vapaammin. Nuoret kun ovat tottuneet tiettyyn elintasoon kotona asuessaan ja opiskelijana siihen ei ole enää varaa. 

Vierailija
53/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouva hyvä. Siksi mies haluaa pitää yhteisen tilin, koska haluaa käyttää myös sinun rahojasi oman sijoitusasuntonsa remppaamiseen. Ymmärrätkö yhtään miltä tuo kuulostaa ulkopuolisen korviin? Ymmärrätkö mitä ajan takaa?

Jos miehesi haluaa eron (voi olla, että hän on ajatellut asiaa ja haluaa ottaa hyödyn irti) ettekä ole naimisissa, niin miehellä on sinunkin rahoillasi kustannettu ja rempattu asunto, josta et eron sattuessa tule saamaan euroakaan.

Miten voi osa naisista olla noin sinisilmäisiä?! Nyt eletään vuotta 2025 ja silti vielä löytyy naisia, jotka eivät kykene itsenäiseen ajatteluun raha-asioissa.

Vierailija
54/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että ei mun olisi ollut mitään järkeä hankkia omaa tiliä. En oikeasti tiedä, miten oltaisiin paremmin saatu asiat järjestettyä omin tilein. Mun tulot on sen verran pienet, että en todellakaan pystyisi elämään tällä tavalla yksin.

Meillä on yhteinen asuntolaina ja puolet asunnosta on minun. Siinä on mun omaisuus, ja se on tulotasoon nähden ihan reilu. Miehellä on sitten pari sijoitusasunto ja vielä työn kautta joku säästötili. Ihan fine. Jos ero tulisi, niin hän voisi pitää tämän elintason, minä en, mutta se olisi ihan normaalia. En kuitenkaan jäisi tyhjän päälle ja voisin rakentaa ihan mukavan omannäköisen elämän.

Joka tapauksessa minä haluan auttaa lapsia rahallisesti, tekisin niin vaikka olisi tiukkaakin. Miehellä on eri näkemys siinä asiassa, ja tässä kohtaa meillä menee sukset ristiin.

Ap

Vierailija
55/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapset yhteisiä? Jos on, niin sijoitusasunnon laittaminen on sekin loppujen lopuksi säästämistä lapsille.

Vierailija
56/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rouva hyvä. Siksi mies haluaa pitää yhteisen tilin, koska haluaa käyttää myös sinun rahojasi oman sijoitusasuntonsa remppaamiseen. Ymmärrätkö yhtään miltä tuo kuulostaa ulkopuolisen korviin? Ymmärrätkö mitä ajan takaa?

Jos miehesi haluaa eron (voi olla, että hän on ajatellut asiaa ja haluaa ottaa hyödyn irti) ettekä ole naimisissa, niin miehellä on sinunkin rahoillasi kustannettu ja rempattu asunto, josta et eron sattuessa tule saamaan euroakaan.

Miten voi osa naisista olla noin sinisilmäisiä?! Nyt eletään vuotta 2025 ja silti vielä löytyy naisia, jotka eivät kykene itsenäiseen ajatteluun raha-asioissa.

Ei se ihan näin mene. Mies osti sen asunnon omalla perinnöllään, johon minä en mielestäni ole millään lailla oikeutettu. Hän otti siihen lainan, joka myönnettiin yksin hänelle hänen tulojensa perusteella. Hän maksaa sen rempan, koska hänen rahansa juuri ja juuri riittää siihen. Ihan ok!

Mutta häntä pelottaa, että voi tulla tiukkaa, koska lapsille menee sitä rahaa säästöön, niin hän haluaisi lopettaa ne tilisiirrot. Kysymys kuitenkin kuuluu, että eikö mullakin nyt jotain rahaa ja sananvaltaa ole? Mua ei mikään sijoitusasunto kiinnosta, mutta haluan säästää lapsilleni rahaa tulevaisuutta varten. 

Ap

Vierailija
57/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan ymmärrettävää, että jos toinen on juuri ottanut lainan sijoitusasuntoa varten ja tietää, että remppakuluja on tulossa, haluaa olla tarkka rahasta ja mielummin jättää ne säästöön itselle kuin antaa nuorelle. 

Sanoit itsekin, että raha kyllä tulee riittämään, joten miksi haalia niitä nuoren säästöjä nyt viimetipassa, kun tiedät, että voitte tulevaisuudessa auttaa nuorta tarvittaessa? 

Puolison stressi ja huoli rahojen loppumisesta varmasti helpottuisi, jos tekisitte tarkan budjetin kaikista tuloista ja pakollisista menoista, ja avaisitte sijoitusasunnon asioita varten oman tilin. Jos näyttää siltä, että budjetissa on tilaa myös nuoren säästöille, voisitteko sopia kompromissina jonkin pienemmän summan, joka sinne laitetaan?

Vierailija
58/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkää kompromissi ja lopettakaa säästäminen siksi aikaa kunnes remontti on tehty. Minun vanhempi lapseni muutti tänä syksynä pois kotoa kun hän aloitti opinnot lukion jälkeen. Minusta ja hänestäkin on paljon parempi ettei rahaa ole heti aluksi paljon vaan tukea annetaan vähän sitä mukaan kun sitä kuluu. Muuten voi tulla sellainen tunne että kun rahaa on niin sitä voi käyttää vapaammin. Nuoret kun ovat tottuneet tiettyyn elintasoon kotona asuessaan ja opiskelijana siihen ei ole enää varaa. 

Siis missä tässä ratkaisussa on se kompromissi? Tässähän asiat menee juuri sen mukaan mitä mun mies haluaa. 

Ap

Vierailija
59/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meidän lapsi on lukion vikalla ja siis ensi vuonna lähdössä opiskelemaan. Me ei olla hänelle pienempänä säästetty, koska lasten ollessa nuorempia minä olin vain osa-aikatyössä ja palkka oli mitä oli. Mies ei ole koskaan ehdottanut lapsille säästämistä. 

Vanhempani ovat luvanneet lapselle tietyn kohtuusumman, kun pääsee ylioppilaaksi. Minä aloin samalla säästää, että saisi vielä muutaman tonnin siihen päälle. Vuoden olen säästötilille siirtänyt rahaa. Mies ei ole säästöhommiin osallistunut ollenkaan."

1. Ihmeellistä sinun puolustella säästämättömyyttä sillä, että sinä olit osa-aikatyössä kun lapsi oli pieni. Nyt lapsi on kuitenkin jo lähdössä pois kotoa. Eli aika monta vuotta olisitte varmasti voineet säästää. 

2. Miksi nimenomaan miehen olisi pitänyt ehdottaa säästämistä? Olisit voinut itsekin ehdottaa jo vuosia sitten tai aloittaa yksin paljon aiemmin kuin viime vuonna. 

Miehen käytöstä en puolustele. Hän ei saa kieltää sinua säästämästä. 

Vierailija
60/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin selvillä raha-asioistani. Kuten sanoin, omistan puolet meidän yhteisestä asunnosta, jossa siis asumme. Jos ero sattuisi tulemaan, niin tämä tietysti myytäisiin ja minä voisin sillä rahalla osta itselleni velattoman asunnon. Jos olisimme naimisissa, minulla olisi oikeus myös niihin mieheni perintörahoilla ostamiin sijoitusasuntoihin. Ei ne mielestäni kuulu minulle. 

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi