Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette tästä? Raha-asiaa

Vierailija
12.09.2025 |

Ollaan keski-ikäinen pariskunta, jolla on yhteinen tili. Me ei olla naimisissa. Mies tienaa noin kolme neljä kertaa niin paljon kuin minä, meillä on yli keskitason kk-tulot. Rahasta ei ole koskaan tarvinnut riidellä eikä sitä ole sen kummemmin tarvinnut laskea, vaikkei mitään kroisoksia ollakaan.

Mies sai vähän aikaa sitten pienen perinnön ja osti sijoitusasunnon. Se on hänen nimissään, mutta jos ja kun se laitetaan vuokralle, rahat tulee yhteiselle tilille. Nyt siitä on miehen nimissä pieni laina, jonka kulut menee yhteiseltä tililtä myös. 

Meidän lapsi on lukion vikalla ja siis ensi vuonna lähdössä opiskelemaan. Me ei olla hänelle pienempänä säästetty, koska lasten ollessa nuorempia minä olin vain osa-aikatyössä ja palkka oli mitä oli. Mies ei ole koskaan ehdottanut lapsille säästämistä. 

Vanhempani ovat luvanneet lapselle tietyn kohtuusumman, kun pääsee ylioppilaaksi. Minä aloin samalla säästää, että saisi vielä muutaman tonnin siihen päälle. Vuoden olen säästötilille siirtänyt rahaa. Mies ei ole säästöhommiin osallistunut ollenkaan.

Nyt mies alkoi riehua, että tuo säästäminen pitää lopettaa, koska muuten meillä ei ole varaa tehdä remppaa siellä hänen uudessa asunnossaan.

Mua todellakin suututtaa, että mies on noin itsekäs ja alkaa kiukutella. Onko teistä reilua, että hän vaatii minun ja lasten ikään kuin maksavan hänen henk. koht. ostamansa asunnon kuluja? Miksi hänen asuntonsa menee tyttären säästöjen edelle?

Olenko jotenkin outo? Mitä mieltä olette tästä?

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoin että MEILLÄ on yli keskitason tulot, eli yhteensä tienataan yli keskituloisen pariskunnan.

Ap

Mutta mieti kuitenkin miten kivaa olis jos olis ihan oma tili ja omaa rahaa. 

Vierailija
22/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tekin olette sitä mieltä, että minä en saa meidän yhteisille lapsille siirtää rahaa säästöön, koska mies on päättänyt ettei meidän yhteiset rahat riitä hänen asuntonsa remonttiin?

Mä kyllä ehdotinkin miehelle, että laitetaan omat tilit ja sitten aletaan laskea. Hänelle ei kuulemma sovi.

Ap

Tietenkin sinä saat säästää, ja mies saa laittaa rahoja remonttiin. Te olette molemmat sössineet tilanteen, kun ette ole yhdessä keskustelleet, sopineet ja budjetoineet. Jos teillä on hyvät tulot, eikö teillä ole säästössä mitään?

Sinä voit avata itsellesi oman tilin ilman miehesi lupaa, onnistunee verkkopankissa noin minuutissa, ja ohjata oman palkkasi menemään sinne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle säästäminen ei ole mikään pakollinen meno. Olisi eri juttu, jos joutuisitte tinkimään lasten ruoasta, vaatteista tai harrastuksista sen takia, että yhteiseltä tililtä menee rahaa sijoitusasuntoon.

Kun ilmeisesti pakolliset menot tulevat hoidetuksi, mies voi käyttää ansaitsemiaan rahoja sijoitusasuntoonsa. Minusta olisi kyllä paljon järkevämpää, että yhteisen tilin lisäksi molemmilla olisi oma tili, jonne tulevat rahat kumpikin saa käyttää haluamallaan tavalla.

Vierailija
24/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsille pitäisi säästää ja auttaa rahallisesti? Paljon paremmin oppivat itsenäiseen elämään ja ymmärtävät rahan arvon, kun joutuvat itse hoitamaan kulunsa. Minä en ole ikinä saanut mitään muutamaa satasta isompaa summaa vanhemmiltani tai sukulaisiltani, en edes yo-lahjaksi. Olen itse maksanut myös opiskeluaikoina kaikki kuluni. Vanhemmat saattoivat silloin satunnaisesti maksaa ruokaostoksensa kaupassa tai ostaa jonkun huonekalun minulle tms.

Nykyään olen korkeakoulutettu ja hyväpalkkaisessa työssä. Opiskeluaikoina kävin töissä rahoittaakseni elämääni ja minulla on korkea työmoraali. Valmistuin myös tavoiteajassa, vaikka minut revittiin jo kesken opintojen oman alan töihin. Onnea vaan niille pullamössölapsille, jotka ei ikinä opi pärjäämään omillaan ja kovaa työmoraalia, kun vanhemmat rahoittaa elämän vielä parikymppisenäkin. Itse sain onneksi vanhemmiltani vaan rajattomasti henkistä tukea.

Ja aion itsekin nauttia täysin itse oman työni hedelmistä ja opettaa lapset rakentamaan itse toimeentulonsa.

Vierailija
25/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lapset yhteisiä. Kuten sanoin, ei mua haittaa se että ne renonttirahat menee yhteiseltä tililtä, vaan se että miestä ei ollenkaan kiinnosta lasten raha-asiat tai heille säästäminen, vaan hänestä se säästäminen pitää lopettaa, että hänen remonttiinsa varmasti riittää rahat. Minusta se ei ole ok. 

Ap

Ei ole lainkaan välttämätöntä, että vanhemmat säästää lapselle. Monelle voi tehdä oikein hyvääkin oppia, että joutuu itse tekemään töitä ja tienaamaan rahansa.

Vierailija
26/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun pitää 20 vuoden jälkeen kysellä onko joku normaalia? Mitä väliä sillä on miten muut tekee?

Minulla ja kumppanillani on sellainen sopimus että molemmat saavat käydä vieraissa, kunhan ei niitä asioita tuoda kotiin.

Onko se normaalia? Ei.

Meillä se on toiminut 25 vuotta, miksi siis tarvitsisimme muiden hyväksyntää ja asian normalisointia?

Vierailija
27/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselle säästäminen ei ole mikään pakollinen meno. Olisi eri juttu, jos joutuisitte tinkimään lasten ruoasta, vaatteista tai harrastuksista sen takia, että yhteiseltä tililtä menee rahaa sijoitusasuntoon.

Kun ilmeisesti pakolliset menot tulevat hoidetuksi, mies voi käyttää ansaitsemiaan rahoja sijoitusasuntoonsa. Minusta olisi kyllä paljon järkevämpää, että yhteisen tilin lisäksi molemmilla olisi oma tili, jonne tulevat rahat kumpikin saa käyttää haluamallaan tavalla.

Täh? Siis lapsille säästäminen ei ole pakollinen meno, mutta sijoitusasunnon remppa on? Mun pää ei vain taivu tähän.

Ap

Vierailija
28/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun pitää 20 vuoden jälkeen kysellä onko joku normaalia? Mitä väliä sillä on miten muut tekee?

Minulla ja kumppanillani on sellainen sopimus että molemmat saavat käydä vieraissa, kunhan ei niitä asioita tuoda kotiin.

Onko se normaalia? Ei.

Meillä se on toiminut 25 vuotta, miksi siis tarvitsisimme muiden hyväksyntää ja asian normalisointia?

Kuten sanoin, tähän saakka kaikki on toiminut tosi hyvin, ei olla koskaan rahasta riidelty. Yritän vaan ymmärtää, että nipotanko muidenkin kuin mieheni puolesta. 

Ap

Vierailija
29/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin kielteisesti näköjään suhtaudutaan lapselle säästämiseen ja yleensäkin lapsen taloudelliseen tukemiseen?  

Vierailija
30/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihmiset koskaan opi, että omat tilit omat rahat vaikka parisuhteessa ollaan. Yhteisen tilin voi sitten hankkii jos haluu ja laittaa kumpikin rahaa sinne.. yhteisiä menoja varten.

Mutta aina myös omat henkilökohtaiset tilit "omia" menoja varten. Ei tule riitoja eikä sekaannuksia.

Vierailija
31/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa kolme kertaa enemmän ja rahat menee yhteiselle tilille ja sinä kehtaat valittaa. Aivan uskomatonta!

Vierailija
32/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihmiset koskaan opi, että omat tilit omat rahat vaikka parisuhteessa ollaan. Yhteisen tilin voi sitten hankkii jos haluu ja laittaa kumpikin rahaa sinne.. yhteisiä menoja varten.

Mutta aina myös omat henkilökohtaiset tilit "omia" menoja varten. Ei tule riitoja eikä sekaannuksia.

Ei kuulemma olla sitoutuneita jos ei ole yhteistä tiliä. 

Vierailija
33/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies tienaa kolme kertaa enemmän ja rahat menee yhteiselle tilille ja sinä kehtaat valittaa. Aivan uskomatonta!

Mitä h*ttoa? Eli mulla ei ole mitään sanottavaa, koska mies tienaa enemmän? Tuollaisella katsantokannalla olisikin vaarallista pitää yhteistiliä. Mun mies ei koskaan ole alentanut tai alistanut mua tuolla tavalla, olisi ero tullut jos näin olisi käynyt. 

En ole shoppailemassa kenkiä tai meikkiä, vaan auttamassa meidän lapsiamme rakentamaan tulevaisuuttaan. Kylläpäs kehtaankin!

Ap

Vierailija
34/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asetelma ei ole oikein. Ei ole myöskään oikein, että toinen teistä ostelee sijoitusasuntoja omiin nimiinsä, tai että oman lapsen etu ei mene kaiken edelle.

Vierailija
35/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Siis lapsille säästäminen ei ole pakollinen meno, mutta sijoitusasunnon remppa on? Mun pää ei vain taivu tähän.

Ap

Kumpikaan ei ole pakollinen meno. Se sijoitusasunto todennäköisesti vaurastuttaa teidän perhettä (myös lapsia, jotka sen asunnon joskus perivät) paljon enemmän kuin nyt lapselle paniikissa kokoon kasatut muutamat tonnit. 

Vierailija
36/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on outoa että sanot olevasi keski-ikäinen mutta silti tarvitset miehesi luvan oman tilin avaamiseen ja omien rahojesi käyttöön.

Niinpä! Suomalaisen naisen itsenäisyys on myytti. 

Vierailija
37/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten vaan hankkii sen yhteisen tilin oman henkilökohtaisen tilin lisäksi . Asia on selvä. Mieti jos haluu tehdä suuremman ostoksen ja joutuu ikään kuin kysyy lupaa sen hankkimiseksi kuten lapsi vanhemmiltaan?

Just joo..varsinainen parisuhde sellanen. Toisen talutusnuorassa. Omat tilit..  ja sitten se yksi yhteinen. Asia selvä.

Vierailija
38/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat rahat omalle tilille, ap.! Sitten katsot, osaako mies käyttäytyä vai alkaako hepuloida.

Vierailija
39/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kumpikaan ei ole pakollinen meno. Se sijoitusasunto todennäköisesti vaurastuttaa teidän perhettä (myös lapsia, jotka sen asunnon joskus perivät) paljon enemmän kuin nyt lapselle paniikissa ko

Tässä mitään paniikissa säästellä, vaan viime tingassa. Eri asia. Se sijoitusasunto on hankittu, eikä olisi järkeä jättää remppaa tekemättä. Siitä saadut tulot ei tulevaa opiskelijaa lämmitä, koska asunnosta on lainaa. Raha kyllä oikeasti riittää, mutta miestä vaan pelottaa että se loppuu kesken.

Ap

Vierailija
40/107 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten vaan hankkii sen yhteisen tilin oman henkilökohtaisen tilin lisäksi . Asia on selvä. Mieti jos haluu tehdä suuremman ostoksen ja joutuu ikään kuin kysyy lupaa sen hankkimiseksi kuten lapsi vanhemmiltaan?

Just joo..varsinainen parisuhde sellanen. Toisen talutusnuorassa. Omat tilit..  ja sitten se yksi yhteinen. Asia selvä.

Juu, siis mä en kuuna päivänä suostuisi yhteiseen tiliin, mutta kuulemma se tarkoittaa ettei olla sitoutuneita, oikea pariskunta, blaa blaa. Meillä ainoastaan omat tilit, muu ei tule kysymykseenkään. Jos puolisoehdokas aikoinaan olis muuta ehdottanut saati vaatinut niin ehdokkaaksi olis jäänytkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän