Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olette tästä? Raha-asiaa

Vierailija
12.09.2025 |

Ollaan keski-ikäinen pariskunta, jolla on yhteinen tili. Me ei olla naimisissa. Mies tienaa noin kolme neljä kertaa niin paljon kuin minä, meillä on yli keskitason kk-tulot. Rahasta ei ole koskaan tarvinnut riidellä eikä sitä ole sen kummemmin tarvinnut laskea, vaikkei mitään kroisoksia ollakaan.

Mies sai vähän aikaa sitten pienen perinnön ja osti sijoitusasunnon. Se on hänen nimissään, mutta jos ja kun se laitetaan vuokralle, rahat tulee yhteiselle tilille. Nyt siitä on miehen nimissä pieni laina, jonka kulut menee yhteiseltä tililtä myös. 

Meidän lapsi on lukion vikalla ja siis ensi vuonna lähdössä opiskelemaan. Me ei olla hänelle pienempänä säästetty, koska lasten ollessa nuorempia minä olin vain osa-aikatyössä ja palkka oli mitä oli. Mies ei ole koskaan ehdottanut lapsille säästämistä. 

Vanhempani ovat luvanneet lapselle tietyn kohtuusumman, kun pääsee ylioppilaaksi. Minä aloin samalla säästää, että saisi vielä muutaman tonnin siihen päälle. Vuoden olen säästötilille siirtänyt rahaa. Mies ei ole säästöhommiin osallistunut ollenkaan.

Nyt mies alkoi riehua, että tuo säästäminen pitää lopettaa, koska muuten meillä ei ole varaa tehdä remppaa siellä hänen uudessa asunnossaan.

Mua todellakin suututtaa, että mies on noin itsekäs ja alkaa kiukutella. Onko teistä reilua, että hän vaatii minun ja lasten ikään kuin maksavan hänen henk. koht. ostamansa asunnon kuluja? Miksi hänen asuntonsa menee tyttären säästöjen edelle?

Olenko jotenkin outo? Mitä mieltä olette tästä?

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoitusasunnostahan tulee vuokratulot yhteiselle tilille, joten ei sen remontointiin käytetyt rahat ole väärin.  Enempi olisin puolestasi huolissani siitä, että ette ole naimisissa.  Onko lapsia useampi? Ovatko kaikki yhteisisä?

Miksi pitäisi olla naimisissa? Lapset perii, jos kuolee. 

Onko miehen lapsia? Onko miehellä lapsia muiden kanssa? Jos lapset eivät ole miehen eikä olla naimisissa, niin sijoitusasunnot ja puolet asuinasunnosta menee miehen sukulaisille.

Vierailija
82/99 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoitusasunnostahan tulee vuokratulot yhteiselle tilille, joten ei sen remontointiin käytetyt rahat ole väärin.  Enempi olisin puolestasi huolissani siitä, että ette ole naimisissa.  Onko lapsia useampi? Ovatko kaikki yhteisisä?

Miksi pitäisi olla naimisissa? Lapset perii, jos kuolee. 

Onko miehen lapsia? Onko miehellä lapsia muiden kanssa? Jos lapset eivät ole miehen eikä olla naimisissa, niin sijoitusasunnot ja puolet asuinasunnosta menee miehen sukulaisille.

Ap puhuu meidän lapsesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on outoa että sanot olevasi keski-ikäinen mutta silti tarvitset miehesi luvan oman tilin avaamiseen ja omien rahojesi käyttöön.

Kun tuo mies olisi edes aviomies, mutta on vaan "varmalla puheella" suhteessa.

Jos olisi aviomies, niin täällä syytettäisiin ap:ta golddiggeriksi, joka on miehensä ansaitsemien rahojen perässä, vaikkei niitä amsaitse.

Senkö takia ei ole naimisissa, kun vauva-palstalla irvailtaisiin??! Huh huh!

Vierailija
84/99 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on outoa että sanot olevasi keski-ikäinen mutta silti tarvitset miehesi luvan oman tilin avaamiseen ja omien rahojesi käyttöön.

Jos olisi aviomies, niin täällä syytettäisiin ap:ta golddiggeriksi, joka on miehensä ansaitsemien rahojen perässä, vaikkei niitä amsaitse.

Täällä on kyllä varsinaisia neropatteja aina vastailemassa. Huhhuh...

Vierailija
85/99 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän tässä nyt haiskahtaa porvoolaisuus on niin paljon selittelyn makuakin ja juttu rönsyilee matkan varrella.. 

Vierailija
86/99 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä varsinaisia neropatteja aina vastailemassa. Huhhuh...

No totta helkkarissa, kun noin tyhmiä jorisee.

Vierailija
87/99 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin paria juttua. Kuinka massiivisen rempan mies teettämässä ja minkä kokoiseen asuntoon kun pelkää rahojen loppuvan. Ymmärtääkseni tulonne ovat olleet tod.näk jo pidemmän aikaa huomattavasti yli ka:n. Eikö mitään ole jäänyt sukan varteen ? 

Hihasta tiputettuna keittiö ja kylppäri kokonaan uusiksi niin 30 000e tjsp.

Kuinka paljon nyt hilloat niille lapsille ja kuten moni täällä jo kyselkyt miksi just nyt pitää hillota ? Maksa vastikkeet, huonekalut jne.kun sen aika on.

Säästätkö lasten tileille, nehän voi tuhlata ne ? 

Yhteiseen tiliin en ota sen enempää kantaa varsinkin kun se toiminut vuosikymmeniä.  Paitsi jos miehellesi sattuu jotain olet kusessa riippuen siitä miten tilin käyttäjät on määritelty. Tämä konkretisoitui minulle vanhempani kuollessa.

Vierailija
88/99 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teinille edes kannata antaa mitään isoja summia, koska se ei nyt kauhean paljon tarvitse, eikä välttämättä opi ikinä järkeväksi rahankäyttäjäksi, jos saa kaiken annettuna. Jos vanhempien rahankäyttötaidot on sitä luokkaa, ettei hyvistä tuloista olla ymmärretty laittaa mitään säästöön ja iskä pelkää rahojen loppuvan mutta hummaa silti matkoihin ja ravintoloihin, ei nuorisollekaan ole varmaan siirretty kaksisia taloustaitoja.

Vierailija
89/99 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen olisi pitänyt keskutella kanssasi, millaisen asunnon ostaa, olisi ostanut sellaisen jota ei tarvitse rempata, ennen kuin laittaa sen tuottamaan. No, myöhäistä nyt. Nyt teidä pitäää vain istua pöydän ääreen ja sopia kuinka toimitte. Simppelimpää olisi, jos teillä olisi rahat erillään, niin kumpikin voisi toimia parhaan ymmärryksensä mukaan-

Vierailija
90/99 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ilmeisesti käytät kuitenkin elämääsi ja puoleksi omistamaasi asuntoonsi selvästi enemmän rahaa kuin mitä itse ansaitset. Minusta sinulla on silloin paljonkin sananvaltaa rahojen käyttöön. Et sinä voi määrätä kaikesta rahasta, jos miehesi tuo 75-80 % taloutenne tuloista.

Yhteinen tili (ilman omia tilejä sen rinnalla) voi toimia, jos molemmilla puolisoilla on täysin samanlaiset käsitykset siitä, miten rahaa käytetään. Teillä on nyt ilmeisesti ensimmäistä kertaa täysin poikkeavat käsitykset rahan käytöstä. Ei ole mitään absoluuttista mittaria, jolla voisi päättää, kumpi teistä on oikeassa. Itse vastaavassa tilanteessa laittaisin lapset säästöt tauolle niin pitkäksi aikaa, että remontti on valmis ja maksettu. Lasta voi tukea sen jälkeenkin, kun hän on muuttanut omilleen."

Kiitos! Sinä olet ensimmäinen, joka on oikeasti ymmärtänyt mistä on kyse. Juuri näin asia on. Juttu on vaan siinä, että vaikka minä yhteisen ti

Kyllä ukon on totuteltava pihistämiseen, kun eläkevuodet siintelevät jo. - Törkeää, jos ukko vie omilta lapsiltaan leivän suusta, vaikka äiti tietää, että lapsen etu ensin.

Vierailija
91/99 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette yli keskituloinen pari, niin mihin rahat menee kun ei riitä sekä remppaan ja säästämiseen?

Vierailija
92/99 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rouva hyvä. Siksi mies haluaa pitää yhteisen tilin, koska haluaa käyttää myös sinun rahojasi oman sijoitusasuntonsa remppaamiseen. Ymmärrätkö yhtään miltä tuo kuulostaa ulkopuolisen korviin? Ymmärrätkö mitä ajan takaa?

Jos miehesi haluaa eron (voi olla, että hän on ajatellut asiaa ja haluaa ottaa hyödyn irti) ettekä ole naimisissa, niin miehellä on sinunkin rahoillasi kustannettu ja rempattu asunto, josta et eron sattuessa tule saamaan euroakaan.

Miten voi osa naisista olla noin sinisilmäisiä?! Nyt eletään vuotta 2025 ja silti vielä löytyy naisia, jotka eivät kykene itsenäiseen ajatteluun raha-asioissa.

Ei se ihan näin mene. Mies osti sen asunnon omalla perinnöllään, johon minä en mielestäni ole millään lailla oikeutettu. Hän otti siihen lainan, joka myönnettiin yksin hänelle hänen tulojensa perusteella. Hän maksaa sen rempan, koska hänen rahan

Omien tulojesi käyttöstä sinä voit päättää

Vierailija
93/99 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille tiedoksi, jotka vaahtoatte, että lapsen pitää tulla omillaan toimeen: Nykyään niin ei voi tehdä, koska kokpe-hallitus on kiristänyt ihmisten elämää käsittämättömällä tavalla. - Olen itse vanhempi, joka on joutunut tilanteeseen, että oma aikuinen lapsi oli vaarassa joutua muuttamaan pikkuruisesta asunnostaan. Onneksi löysin rakentavan ratkaisun. - Aloittajan kannattaa vaivihkaa siirtää rahaa eri tilille lasta varten.

Vierailija
94/99 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mää opiskelin niin vanhemmat ei auttaneet lainkaan. Ihan opintotuen ja opintolainan ja kesätöiden varassa kitkuttelin. Oppihan elämään nuukasti, siitä on nyt hyötyä työttömänä.

Vierailija
95/99 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinulla on mielestäsi oikeus päättää yksin yhteisten rahojen säästämisestä lapselle, mutta mies ei saa käyttää yhteistä rahaa haluamallaan tavalla? Miksi sinä saat lahjoittaa rempparahat pois?

Vierailija
96/99 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP, miksi sinulle on ehdottoman tärkeää kerätä lapselle rahaa juuri nyt, kun toinen ei haluaisi? 

Miksi miehen halut olisivat tärkeämpiä kuin ap:n halut? Yhden vuoden säästäminen ei ole vielä kovinkaan paljon ja mies saa ap:lta rahaa omaan sijoitusasuntoonsa. 

Taitaa olla niin päin, että ap saa rahaa mieheltään ap:n halujen toteuttamiseen. Yhteisistä rahoista suurempi osa on miehen tienaamia

Vierailija
97/99 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on selvästi kykenemätön ymmärtämään muuta kantaa kuin omaansa. Lisäksi hän on joko yksinkertainen tai täysin joustamaton kun hän ei selvästi pysty luopumaan siitä ajatuksesta että lapselle pitää olla säästettynä tietty summa rahaa ylioppilasjuhliin mennessä. Hänhän ei oikeasti edes tiedä pääseekö/lähteekö lapsi opiskelemaan ensi syksynä. Ja jos lähtee niin marssiinko se lapsi on lähdössä kun rahaa ei sen jälkeen voi enää antaa. Pahimmassa tapauksessa lapsi jää kotiin välivuodelle, ei saa töitä ja humputtaa rahat menemään ennen kuin on edes opiskelupaikkaa saanut. Äkkiäkö pari tonnia saa menemään juhlimiseen, vaatteisiin, autoon tms. Olisiko todellinen syy kuitenkin se että AP:tä hävettää jos heillä ei ole antaa lapselleen mittavaa lahjaa kun hänen vanhemmatkin sellaisen antavat.

Vierailija
98/99 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on käsittämätöntä, että joku papparainen menee ja ostaa rupukuntoisen murjun *sijoitusasunnoksi*. Kyllä on aivotonta toimintaa. Parempi olisi ollut laittaa ne perintörahat poikimaan rahastoihin ja antaa niiden tuotoista rahaa lapselle. - Älä, ap., ainakaan enää anna ukon hassata rahojaan taivaan tuuliin.

Vierailija
99/99 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen neuvo vielä, että kun annatte lapselle rahaa. älkää tehkö sitä toitottaen ja julkisesti saati mitään könttäsummia, koska siihen puututaan nopeasti ja se vaikeuttaa lapsenne muita tuloja. Antakaa pienissä erin ja ajan mittaan, hissukseen.