Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ajat vuosikymmeniä vanhalla autolla, eikö sulla ole varaa parempaan?

Vierailija
12.09.2025 |

Saa kertoa.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri siksi minulla on varaa, kun en sijoitan 50 tonnia autoon, jonka arvo on 10 vuoden kuluttua 0e.

ps ostin muutoin ensiasuntonikin velatta, kun hieman katselen, että mihin sitä rahaa laitetaan ja mihin ei

Vierailija
42/65 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhassa polttimon vaihto 2eur 30sek

uudessa 100 eur 1h korjaamolla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätimme mieli kanssa että odotamme kun hallitus vaihtuu niin sitten uusitaan autot, talo, kesämökki ym... sinne asti säästetään.  😂😂😂

Vierailija
44/65 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa. Tai olisi, jos haluaisin priorisoida autoon. Jos varaa olisi yli äyräiden, toki vaihtaisin auton samalla uuteen. 

Vierailija
45/65 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen miettinyt että miksi jotkut ihmiset ostavat autoja rahoituksella? 

Eikö se ole kallista? 

Vierailija
46/65 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vanhassa polttimon vaihto 2eur 30sek

uudessa 100 eur 1h korjaamolla

Ei uusiin edes vaihdella mitään polttimoita.

Vierailija
47/65 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun mun vanha toimii vielä ihan mainiosti.

Vierailija
48/65 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mistään summasta ottaisi nykyistä älyautoa, joka vakoilee omistajaansa kepeästi törkeyden rajojen yli, ja jonka tietoturva on lähes olematon. Kallis vakoileva tietoturvapaska, kerrassaan absurdi kohde sijoittaa tolkuttomasti rahaa. Edes vaikka sitä olisi paljon tilillä.

Vierailija
49/65 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajelen 30 vuotiaalla autolla ihan siitä syystä, että on varma ei jätä tielle. Toiseksi pystyn auton itse huoltamaan tarvittaessa.

On joo, kunnes jarruputki ruostuu puhki.

Sen voi vaihtaa ja jarrut ilmata. Yleensä noi oireilee ennen kuin kokonaan puhkeaa, jolloin on syytä vaihtaa. Pari kertaa vuodessa tarkistan renkaan vaihdon yhteydessä nuo ja katsuri vielä virkansa puolesta kerran vuodessa.

Samalla tulee jarrunesteetkin päivitettyä. Jarruissa on tuplapiirit niin ei se yksi putken poksahdus vielä jarruja täysin vie. Toki kiire voi tulla pumpata jos lukkoon pitää saada... :D 

-eri.

Vierailija
50/65 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen miettinyt että miksi jotkut ihmiset ostavat autoja rahoituksella? 

Eikö se ole kallista? 

Uusi auto on kallis maksaa sen miten vain. Arvo tippuun ensimmäisen kolmen vuoden aikana paljon.

Vierailija
51/65 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 2009 mallin auto, ajettu 135 t. Hyvin pelittää, ajelin juuri Helsingistä Sodankylään ja takaisin. 

Olen aina ostanut autoni käteisellä. Oisko tämä mun kuudes tai seitsemäs auto, ajanut olen 48 vuotta, aina on ollut auto siitä lähtien kun kortin sain. N66

Mulla 1990 mallin diesel, ajettu 350 000km.  Parin viikon lapinreissu 3600 km tuli heitettyä ilman mitään ongelmia.

Vierailija
52/65 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on pelkkä kulkuväline siirtyä pisteesta a pisteesen b. Vanha kosla hoitaa tämän tehtävän hyvin.

Vierailija
53/65 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varaa uudempaankin autoon. Itseasiassa vuosi sitten vaihdoin uuteen autoon. Yleensä ajan samalla autolla ainakin 6 vuotta ja sitten päivitän uudempaan. Lapseni auto itseasiassa (vanha kuin taivas se auto) hajosi, jolloin minun 6 vuotta vanha autoni meni hänelle ja minä hankin uuden. Nyt toivon, että kestää pitkään ennen kuin pitää taas miettiä autokuviota. Minua ei kiinnosta yhtään renkainen potkiminen autoliikkeessä ja pohtiminen, että minkä auton ostaa. Ajan autolla niin kauan, että sillä ajo on ns. huoletonta, eli ei tarvitse isompia korjauksia, eikä ole pelkoa siitä, että jättää maantielle. Sitten kun auto alkaa olemaan sellainen, niin vaihdan. 

Vierailija
54/65 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi ja kallis auto on ehkä maailman huonoin sijoitus.

Vierailija
55/65 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin melkein uutena ja pitänyt sitä hyvin, joten ajan sitä niin pitkälle kun se kulkee. Se että auto on iältään vanha ei tarkoita etteikö se olisi vielä ihan hyvä. 

Vierailija
56/65 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajelen 30 vuotiaalla autolla ihan siitä syystä, että on varma ei jätä tielle. Toiseksi pystyn auton itse huoltamaan tarvittaessa.

On joo, kunnes jarruputki ruostuu puhki.

Sen voi vaihtaa ja jarrut ilmata. Yleensä noi oireilee ennen kuin kokonaan puhkeaa, jolloin on syytä vaihtaa. Pari kertaa vuodessa tarkistan renkaan vaihdon yhteydessä nuo ja katsuri vielä virkansa puolesta kerran vuodessa.

Samalla tulee jarrunesteetkin päivitettyä. Jarruissa on tuplapiirit niin ei se yksi putken poksahdus vielä jarruja täysin vie. Toki kiire voi tulla pumpata jos lukkoon pitää saada... :D 

-eri.

No ei oireillut. Puhkes kun jarrua polkasi. Ei näkyvältä osalta mitkä tíetysti katsellaan kun jotain renkaita vaihdellaan vaan taka-akselin luota. Samoin pyyhinvivusto meni solmuun ja sekin kun ruostui linkki poikki. Etujousi katkesi.. onhan näitä mutta hyvä että ne ei ainakaan tielle jätä.

Vierailija
57/65 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa syy vaihtaa toimiva uuteen, olisi pienempi kulutus.

Polttoainekulut talvisaikaan ovat noin 60 eur / kk ja kesällä 200 eur / kk.

Jos tuon puolittaisi, niin säätöä tulisi noin 650 eur vuodessa.

Tätä kun vertaa uudemman, vastaavan tasoisisen, auton hankintahintaan, niin ei taida ihan äkkiä kannattaa taloudellisesti.

Palataan asiaan, kun polttoaineen hinta on nelinkertaistunut.

Vierailija
58/65 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi laittaisin rahaa kiinni autoon kun voin sijoittaa sen paljon fiksummin?

Auto on kulkuväline, riittää kun 4 pyörää vetää ja on riittävä maavara kurvailla huonommillakin metsäteillä.

En ikinä huolisi miestä jolle auto on kovin tärkeä.

Vierailija
59/65 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi laittaisin rahaa kiinni autoon kun voin sijoittaa sen paljon fiksummin?

Auto on kulkuväline, riittää kun 4 pyörää vetää ja on riittävä maavara kurvailla huonommillakin metsäteillä.

En ikinä huolisi miestä jolle auto on kovin tärkeä.

Ootko joku metsäalan ammattilainen tai eräilijä kun pitää huonoilla metsäteillä kurvailla?

Vierailija
60/65 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaisin jos olisi rahaa, mutta kun ei ole. Mittarissa kohta 300 000 ja vm 2014 diesel opel. Hyvä ajaa ja aina on päässyt mihin on pitänytkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän