Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö muita sellaiset äidit, jotka vahtaavat lastaa joka sekuntti kylki kyljessä??

Vierailija
10.04.2007 |

Enkä tarkoita nyt mitään 1-vuotiasta, joka opettelee kävelemään, vaan 2-5-vuotiaita. Ei varmasti jätetä hetkeksikään lasta leikkimään yksin toisten lapsen kanssa, vaan istutaan tiukasti vieressä neuvomassa koko ajan. ÄITI on heti kiljumassa vieressä, jos joku toinen edes meinaa ottaa lelun omalta kulta mussukalta. Lapsi ei ole moksiskaan, mutta äidin pitää olla heti välissä " selvittämässä" . Näitä on niin miljoona juttua päivittäin hiekkalaatikollakin, jossa nimenomaan äiti on heti kiukuksissaan ja huutaa toisille lapsille! Tottakai aiheesta saa ja pitää torua, mutta kun mitään ei ole tapahtunut.

Että ärsyttää nämä tällaiset äidit puistoissa ja joka paikassa! Tottakai väliin mennään, jos aletaan tuuppia tms. Mutta kyllä lapset saa itse opetella selvittämään " riitojaan" ja yhdessä jakamaan lelut.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Se, että lapsi vie toisen kädestä lelun, ei ole lelujen jakamista."

En missään vaiheessa ole sanonut näin! Vaan kyllä 5-vuotiaiden pitäisi osata miettiä yhdessä, että ota sinä nyt tämä ja minä otan tämän. Tai ainakin jo harjoitella näitä juttuja eikä äiti olla koko ajan välissä selvittämässä. Ja tottakai se on eri asia, jos 1-vuotias ja 4-vuotias ovat keskenään, kuin saman ikäiset.

Ja vielä lisätäkseni, että tätäkin näkyy monesti, että nämä äidit sitten nappaavat lelun toisen lapsen kädestä. Onko se jotain opettamista, että niin ei saa tehdä, kun itse näyttää samaa esimerkkiä koko ajan.

T. ap

Vierailija
42/60 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistetaan nyt kuitenkin, että niitä toisen sorttisia äitejä on vielä enemmän. Joita ei vois vähempää kiinnostaa. Ne ärsyttää enemmän, jotka eivät jaksa yhtään olla lastensa kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki:

Jesse 5v ottaa lelun Millan, 3v, kädestä. Milla sanoo, että se oli mulla, ei saa ottaa kädestä, anna takaisin! Jesse ei tottele. Milla sanoo uudestaan, Jesse ei tottele. Milla yrittää napata lelun Jesseltä, mutta ei onnistu.

Millan äiti puuttuu asiaan, ja sanoo Jesselle että anna lelu takaisin Millalle, se oli hänen kädessään eikä toisten kädestä saa ottaa leluja. Jesse ei tottele. Millan äiti pyytää toisen kerran, tuloksetta. Millaa alkaa jo harmittaa. Millan äiti käskee tiukemmin Jesseä antamaan lelun, Jesse ei anna.

Millan äiti menee Jessen luo, ottaa lelun tältä ja antaa takaisin Millalle.

Toinen vaihtoehto olisi ollut se, että Jesse palkitaan tuhmuudestaan (lelun viemine toiselta, tottelemattomuus vaikka aikuinen käskee tekemään jotain) sillä, että hänen annetaan pitää lelu, ja Millaa rankaistaisiin lelun menetyksellä vaikka hän ei tehnyt mitään. Onko se parempi vaihtoehto mielestäsi? Mun mielestä ei ole. Tämä opettaa Jesselle ja Millalle, että ei kannata ottaa lelua toisen kädestä, kun sen joutuu joka tapauksessa luovuttamaan takaisin, joko vapaaehtoisesti tai vähemmän vapaaehtoisesti.

Jos Jesse ei olisi ottanut lelua Millan kädestä, tai jos hän olisi antanut lelun takaisin kun Milla pyysi, ei Millan äidin olisi tarvinnut puuttua asiaan ollenkaan. Millan äiti ei siis rynnännyt väliin ennen kuin mitään oli tapahtunutkaan, vaan vasta myöhemmin. Näin meidän pihalla yleensä toimitaankin.

Vierailija:

Ja vielä lisätäkseni, että tätäkin näkyy monesti, että nämä äidit sitten nappaavat lelun toisen lapsen kädestä. Onko se jotain opettamista, että niin ei saa tehdä, kun itse näyttää samaa esimerkkiä koko ajan.

T. ap

Vierailija
44/60 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

en sen takia, että voisin torua muiden lapsia, vaan omiani! mun rakkaat ylivilkkaat kullannuppuni tönivät toisia jatkuvasti ja ottavat leluja käsistä yms.

olen vieressä koko ajan neuvomassa miten muiden kanssa käyttäydytään ja miten saadaan kavereita ja jaetaan leluja!!! ja 11 tottakai vien hiekkalaatikolle muiden kanssa leikkimään!!! kuinkas he muuten oppisivat!?!? hohhoijaa...!

Vierailija
45/60 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se " jakaminen" tarkoittaa heille sitä, että lapsi valitsee toisten leluista ne kivoimmat. Muiden pitäisi sitten mukisematta antaa tämän yhden tai kahden lapsen leikkiä kaikkein rakkaimmilla ja mieluisemmilla leluillaan, saamatta mitään vastineeksi.

Jakaminen on mielestäni " ota sää tämä mun lapio niin mä otan tuon sun lapion" -juttua.

Meidän poika sai 3v lahjaksi upean rekka-auton, joka otettiin pihalle. Heti kimppuun hyökkäsi muutama lapsi, jotka sanoivat että me otetaan tää rekka, ota sää toi pikkuauto (joku pieni, likainen metallinen auto). Poika ei siihen suostunut, enkä minäkään, pitäkää sitten vaan itsekkäänä mutta kyllä omilla synttärilahjoilla pitäisi saada leikkiä ihan itse, olla itse leikissä mukana, ei se homma niin toimi että toiset vie kivan auton eikä auton omistaja itse pääse leikkiin mukaan ollenkaan!

Vierailija
46/60 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jos en niin tekisi, täällä vaahdottaisiin miten jotkut äidit ei yhtään katso miten heidän lapsensa terrorisoivat muita hiekkalaatikolla.

Vierailija
47/60 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tee myös niin. Ekan tönimisen tms kohdalla huomauta, toisen tönimisen kohdalla varoita, ja kolmannen tönimisen kohdalla vie hiekkikselta pois ja sisään. Eiköhän ne opi. Jos eivät opi, vaikka aikaa kuluu ja ikää tulee lisää, niin sitten on jossain vikaa.

Se on kyllä aika julmaa, että toiset lapset joutuu teidän lasten oppimisen välikappaleiksi tahtomattaan: heitä tönitään, heiltä otetaan leluja luvatta kädestä, jne. Mutta ymmärrän myös sen, että ei teidän lapset opi jos ei saa harjoitella.

Vierailija:

en sen takia, että voisin torua muiden lapsia, vaan omiani! mun rakkaat ylivilkkaat kullannuppuni tönivät toisia jatkuvasti ja ottavat leluja käsistä yms.

olen vieressä koko ajan neuvomassa miten muiden kanssa käyttäydytään ja miten saadaan kavereita ja jaetaan leluja!!! ja 11 tottakai vien hiekkalaatikolle muiden kanssa leikkimään!!! kuinkas he muuten oppisivat!?!? hohhoijaa...!

Vierailija
48/60 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta. ei kaikki lapset, varsinkaan vilkkaat, opi sääntöjä heti. minunkin lapsille pitää toistaa tuhat kertaa, ennenkuin oppivat. kyllä lapset täytyy sosiaalistaa leikki-iässä ja viedä heitä hiekkalaatikolle oppimaan vuorovaikutusta muiden lasten kanssa. inhottavia tollaset suvaitsemattomat äidit, joiden mielestä vähänkin erilaiset (vilkkaammat) lapset eivät muka saisi tulla hiekkalaatikolle kiusaamaan heidän pikku enkeleitään. minä ainakin opetan lapsilleni suvaitsevaisuutta ja että erilaisuus on rikkaus eikä muita saa syrjiä sen takia että ovat erilaisia (vilkkaampia) !!

Vierailija
49/60 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. 2-vuotiaan äiti

Vierailija
50/60 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Koska jos en niin tekisi, täällä vaahdottaisiin miten jotkut äidit ei yhtään katso miten heidän lapsensa terrorisoivat muita hiekkalaatikolla.

Kai itsekin vaahtoaisit, jos joku heittelee hiekkaa lapsesi naamalle, lyö lapiolla, ottaa leluja kädestä, tönii, jne, eikä äiti puutu asiaan lainkaan? Kun tekijänä on oma lapsesi, se ei sinusta ole juttu eikä mitään, mutta auta armias kun oma lapsesi on kohteena... vai annatko toisten töniä, hakata, kiusata omaasi? :-O

Vierailija
51/60 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan voi sanoa lapselleni, että leiki nyt tuon kanssa, vaikka se heittääkin hiekkaa, rikkoo sinun hiekkakakkujasi, potkii ämpäreitäsi ja tönii.

Olkoon se sitten sitä syrjimistä. Erilaisuutta hyväksymme, samalla hiekkalaatikolla leikkii sulassa sovussa niin suomalaisten perheiden kuin maahanmuuttajaperheidenkin lapset. Ihonväriin, ikään ja uskontoon katsomatta. Samoin kehitysvammainen poika on usein leikeissä mukana, ja hyvin on hänkin oppinut ryhmän pelisäännöt.

En suvaitse huonoa käytöstä tai toisten vahingoittamista sen selityksen varjolla, että tää meidän Mikael nyt vaan on tämmöinen villikko, heh heh. Villikin voi olla hyväkäytöksinen, eikä vilkkaus saa olla tekosyy sille että lapsen annetaan kiusata toisia.

Vierailija:

inhottavia tollaset suvaitsemattomat äidit, joiden mielestä vähänkin erilaiset (vilkkaammat) lapset eivät muka saisi tulla hiekkalaatikolle kiusaamaan heidän pikku enkeleitään. minä ainakin opetan lapsilleni suvaitsevaisuutta ja että erilaisuus on rikkaus eikä muita saa syrjiä sen takia että ovat erilaisia (vilkkaampia) !!

Vierailija
52/60 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oteta leluja toisten kädestä......

Nämä säännöt koskee kaikkia, sekä hiljaisempia että vilkkaita lapsia. Ja koska ne koskevat kaikkia, ei se ole syrjimistä.

Vierailija:

minä ainakin opetan lapsilleni suvaitsevaisuutta ja että erilaisuus on rikkaus eikä muita saa syrjiä sen takia että ovat erilaisia (vilkkaampia) !!

Vierailija
53/60 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En minä ainakaan voi sanoa lapselleni, että leiki nyt tuon kanssa, vaikka se heittääkin hiekkaa, rikkoo sinun hiekkakakkujasi, potkii ämpäreitäsi ja tönii.

Olkoon se sitten sitä syrjimistä. Erilaisuutta hyväksymme, samalla hiekkalaatikolla leikkii sulassa sovussa niin suomalaisten perheiden kuin maahanmuuttajaperheidenkin lapset. Ihonväriin, ikään ja uskontoon katsomatta. Samoin kehitysvammainen poika on usein leikeissä mukana, ja hyvin on hänkin oppinut ryhmän pelisäännöt.

En suvaitse huonoa käytöstä tai toisten vahingoittamista sen selityksen varjolla, että tää meidän Mikael nyt vaan on tämmöinen villikko, heh heh. Villikin voi olla hyväkäytöksinen, eikä vilkkaus saa olla tekosyy sille että lapsen annetaan kiusata toisia.

Vierailija:

inhottavia tollaset suvaitsemattomat äidit, joiden mielestä vähänkin erilaiset (vilkkaammat) lapset eivät muka saisi tulla hiekkalaatikolle kiusaamaan heidän pikku enkeleitään. minä ainakin opetan lapsilleni suvaitsevaisuutta ja että erilaisuus on rikkaus eikä muita saa syrjiä sen takia että ovat erilaisia (vilkkaampia) !!

Kyllä minä vieressä vahtaan ja muistutan säännöistä kun muksut innostuu liikaa ja pistän pyytämään anteeksi, jos esim. heittävät hiekkaa. jos ei totella, poistan hiekkalaatikolta.

Vierailija
54/60 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kyllä minä vieressä vahtaan ja muistutan säännöistä kun muksut innostuu liikaa ja pistän pyytämään anteeksi, jos esim. heittävät hiekkaa. jos ei totella, poistan hiekkalaatikolta.

Vierailija
55/60 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti täällä kertoo vahtivansa, etteivät lapsensa kiusaa muita, niin tän äitin käsketään pitävän lapsensa pois hiekkalaatikolta?! Miksi ihmeessä? Juurihan tämä äiti kertoi, että pitää vahtia eikä annan lastensa kiusata muita, vaan puuttuu heti peliin! Näinhän se pitää ollakin ja kyllä tämänkin äidin lapset oppii pikku hiljaa =)

Mutta itse asiaan, minä kyllä vahdin omia lapsiani sekä heidän tottelemattomuutensa että toisten lasten tottelemattomuuden varalta. Jos lapseltani viedään hänen oma lelunsa kädestä eikä toinen anna sitä takaisin lapseni pyynnöstä, niin menen kyllä väliin. Samoin menen väliin, jos lapseni on se pahantekijä. Tiettyyn pisteeseen lapset saa itse selvittää välinsä, mutta ei niin että hiljaiset hissukat jyrätään ja kovaääniset ja rohkeat saa parhaat lelut ja leikit.

Vierailija
56/60 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapuritalossa asuu erittäin villi 6-vuotias poika, en ole varma onko hänellä peräti joku diagnoosi, mutta todennäköisesti on. AINA kun poika tulee pihalle, hän kiusaa muita: tönii, lyö, tulee viereen huutamaan korvaan, repii tukasta, paiskoo leluja, on aivan hullu. Pojan äiti kyllä kieltää joka kerta, ja yrittää opastaa, mutta muutaman minuutin päästä tapahtuu taas jotain, ja joku itkee. Monen monta lelua on mennyt rikki, he kyllä korvaavat ne, mutta ei se 3-vuotiaan mielipahaa poista. Meidänkin tytön nukenrattaat rikottiin, ne oli kummitädiltä saatu, uudet tuli tilalle parin päivän päästä mutta ei se ole sama asia.

Mun mielestä on vaan niin väärin, että meidän tytön (ja muiden ns. kilttien) täytyy joka ulkoilukerta sietää sitä, että tukasta revitään, pipo otetaan pois ja sen päällä hypitään, lelut viedään käsistä ja usein rikotaan, tönitään, lyödään isolla lapiolla päähän, jne. Eikä auta, vaikka pojan äiti toruu ja opettaa. Ei tuo poika mitään tunnu oppivan, ei ole oppinut yhtään kiltimmäksi vaikka tätä on kestänyt jo yli vuosi! Heti kun pojan päästää irti, jotain tapahtuu. Hän heitti jopa lapiollisen hiekkaa vaunuissa nukkuvan vauvan päälle!

Me olemmekin omia lapsia suojellaksemme alkaneet siirtyä toiselle pihalle kun tämä poika tulee ulos, tai sovimme treffit läheiseen leikkipuistoon. En halua lapseni saavan turpaansa joka kerta pihalla, eikä halua kukaan muukaan. Lähdemme siis pois, kun tämä poika tulee pihalle. Hänen äitinsä tuntuu ymmärtävän sen, mutta en tiedä mitä hän todella ajattelee. Tuntuu varmaan pahalta, eikä hänen pojallaan ole nyt enää leikkikaveria pihalla (ei poika kyllä ole koskaan osannut toisten kanssa leikkiäkään, yksikseen riehuu ja nuijii muita), mutta äitinä mun ensisijainen tehtäväni on suojella omaa lastani, eikä antaa oman lapseni olla harjoituskappaleena jonkun erityislapsen sosiaalistumiselle!!! Ihan tarpeeksi monta mustelmaa on jo saatu, tarpeeksi monta kertaa revitty hiustupsu päästä, tarpeeksi monta lelua rikottu, ja lapseni on itkenyt tämän lapsen vuoksi ihan tarpeeksi monta kyyneltä. Ei kaikki lapset vaan koskaan opi.

Vierailija:

Jos äiti täällä kertoo vahtivansa, etteivät lapsensa kiusaa muita, niin tän äitin käsketään pitävän lapsensa pois hiekkalaatikolta?! Miksi ihmeessä? Juurihan tämä äiti kertoi, että pitää vahtia eikä annan lastensa kiusata muita, vaan puuttuu heti peliin! Näinhän se pitää ollakin ja kyllä tämänkin äidin lapset oppii pikku hiljaa =)

Vierailija
57/60 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuollaista tarvitsekaan sietää! siksi minäkin kuljen lapseni perässä kuin varjo, jotta ehdin estää hiekan heittelyn ja tukasta repimisen. en anna semmoisen tapahtua, semmoinen ei ole suvaittavaa käytöstä. teen sen lapselleni heti selväksi. onneksi on jo alkanut oppia ja saanut kavereita :) isommat tytöt tykkää hakea laikkimään <3

9

Vierailija
58/60 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsi oikeasti muuten opi. On tosi hyvä, että äiti no vieressä ja opastaa.

Ja sinulle jonka naapurin 6-vuotias jatkuvasti " kiusaa" , ajattelepa miten raskasta äidillä on?! Arvaa onko hänestä kivaa kun kaikki ajattelevat tuolla tavalla ja koko ajan pitäisi olla " häpeämässä" lastaan. Kyllä hitto vie, tuollakin lapsella ja äidillä on oikeus olla ulkona! Minusta äiti on kuvailujesi mukaan toiminut tosi hienosti ja annan hänelle täydet pisteet.

Itselläni kolme aika rauhallista lasta, jotka eivät vie leluja kädestä tai ns kiusaa, mutta joita ei myöskään kauheasti häiritse jos joku toinen niin tekee. Musta on ihan hyvä, että lapset näkevät että on kaikenlaista talliaista olemassa.

Vierailija
59/60 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap myös 2veen äiti. Ja kyllä tämä 2vee osaa jo sanoa, että lelu oli minulla, annatko takaisin. Tiedän kyllä, ettei moni 2v osaa, mutta kyllä sitä 2-vuotiaaltakin voi jo jotain vaatia eikä vasta 5-vuotiaana.

Vierailija
60/60 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan että aika moni isompi lapsi tuskin ottaa kuuleviin korviinsa tuollaista sanomista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi