Ärsyttääkö muita sellaiset äidit, jotka vahtaavat lastaa joka sekuntti kylki kyljessä??
Enkä tarkoita nyt mitään 1-vuotiasta, joka opettelee kävelemään, vaan 2-5-vuotiaita. Ei varmasti jätetä hetkeksikään lasta leikkimään yksin toisten lapsen kanssa, vaan istutaan tiukasti vieressä neuvomassa koko ajan. ÄITI on heti kiljumassa vieressä, jos joku toinen edes meinaa ottaa lelun omalta kulta mussukalta. Lapsi ei ole moksiskaan, mutta äidin pitää olla heti välissä " selvittämässä" . Näitä on niin miljoona juttua päivittäin hiekkalaatikollakin, jossa nimenomaan äiti on heti kiukuksissaan ja huutaa toisille lapsille! Tottakai aiheesta saa ja pitää torua, mutta kun mitään ei ole tapahtunut.
Että ärsyttää nämä tällaiset äidit puistoissa ja joka paikassa! Tottakai väliin mennään, jos aletaan tuuppia tms. Mutta kyllä lapset saa itse opetella selvittämään " riitojaan" ja yhdessä jakamaan lelut.
Kommentit (60)
Kammottavaa, että joku on niin arka, ettei saa sanotuksi jos omaa lasta lyödään, vaikka oikein kysytään mitä tapahtui.
Vierailija:
En ole kuin varjo, mutta lähes koko ajan seuraan, mitä lapseni tekee, koska en voi häneen luottaa. Komennan tarvittaessa. Minulla ei kuitenkaan ole luonnetta puuttua muiden lasten tapakasvatukseen, ellei se ole selkeän räikeää ja rajua. Eli siitä vierestä näen usein myös sen, kuinka lastani lyödään, häneltä otetaan lelu tms. eikä kukaan sano ottajalle mitään. Kyllähän se harmittaa. Ja jos se tapahtuu niin rajusti, että omani itkee ja siellä syrjässä kauempaa vahtivatkin tulevat katsomaan ja kysymään tilannetta, en silti kehtaa sanoa, että sinun lapsesi löi minun lastani. Joten toivoisin muidenkin pitävän sellaisen etäisyyden, että pystyvät tarvittaessa puuttumaan lastensa tekemisiin. Mutta tietenkin vain tarvittaessa.
Mutta te tavallaan ruokitte käytöstä! Vaikka lähtökohta ei ole teidän aiheuttama.
Vaikka te moikkaatte pojalle ja poika ei moikkaa takasin niin se on silti asia joka pitää jatkaa! Lapset kuulee ja näkee vaikka olisivat kuin ei oliskaan.. Siihen perustuu opettaminen. Jos lapsi tekee pahaa ja kun komennat ja lapsi on hiljaa niin tarvitsee silti puhettasi.
Jos kerrot seksistä ja lapsi sanoo ettei halua kuulla niin silti tarttee kertoa ja lapsi haluaa kuulla.
Jos lapselle ei riitä kyky pikkutarkkaan työskentelyyn ja porukassa leikkimiseen; joita hain esimerkeillä niin ei sa tarkoita etteikö voisi olla samassa puistossa. Lapsen tekemisiä voi silti seurata ja kehua vaikka pyörällä ajamista jne. Ei eristää porukasta.
43
Eipä ole ennenmuinoinkaan ollut äideillä aikaa kokoajan seisoskella selvittämässä lasten ja sisarusten touhuja ja nahisteluja vieressä, itse ovat oppineet pitämään puolensa loppupeleissä.
Luuletteko te että esim. päiväkodeissa ja kouluissa joku aikuinen on kokoajan vieressä vahtimassa? Kyllä täytyy oppia jossain vaiheessa pärjäämään ihan yksinkin tässä elämässä, muten on huonosti asiat.
Enkä nyt tällä tarkoita ettei yhtään tarvitsisi vahtia, tapoja opettaa tai isompi kahinoita selvitellä, mutta naurattaa lähinnä sellainen ku taaperokin pitää aina nostaa esim. ylös kopastuttuaan, vaikka itsekin osaisi. Kearhunpalveluksen tekee vanhemmat lapsilleen jos meinaavat aina olla siloittelemassa niiden polkuja.
Yli kolmivuotiaat sitten jo juoksevat leikkimään pois aikuisten silmistä ja jos siihen mennessä on annettu niille hyvät ohjeet, niin voi luottaa että opettelevat sitten niitä sosiaalisen kanssakäymien sääntöjä keskenään jos aikuinen on jo hieman kauempana.
Vierailija:
Vierailija:
en sen takia, että voisin torua muiden lapsia, vaan omiani! mun rakkaat ylivilkkaat kullannuppuni tönivät toisia jatkuvasti ja ottavat leluja käsistä yms.
Täytyyhän ylivilkkaiden opetella toimimaan muiden kanssa! Kaikki kunnia äidille, joka jaksaa vieressä valvoa ja ohjata, vaikka onkin työlästä - helpompihan olis jäädä kotiin.
Tai laitettaisko eri hiekkalaatikot vilkkaammille lapsille? Ja toiset hitaammille? Kehitysvammaisille omansa, ja tietysti köyhille. Eiköhän tässä yhteiskunnassa ole järkevä oppia toimimaan kaikkien kanssa.
(Ja ei, en ole tämä ylivilkkaiden äiti, omani ovat rauhallisia eivätkä tarvitse valvontaa. Vaikka useimmiten olen aika lähistöllä, kun pitäiskö mennä eri puolelle puistoa istumaan yksikseen, että lapset saa olla rauhassa...?)
Vierailija:
Vierailija:
Vierailija:
en sen takia, että voisin torua muiden lapsia, vaan omiani! mun rakkaat ylivilkkaat kullannuppuni tönivät toisia jatkuvasti ja ottavat leluja käsistä yms.Täytyyhän ylivilkkaiden opetella toimimaan muiden kanssa! Kaikki kunnia äidille, joka jaksaa vieressä valvoa ja ohjata, vaikka onkin työlästä - helpompihan olis jäädä kotiin.
Tai laitettaisko eri hiekkalaatikot vilkkaammille lapsille? Ja toiset hitaammille? Kehitysvammaisille omansa, ja tietysti köyhille. Eiköhän tässä yhteiskunnassa ole järkevä oppia toimimaan kaikkien kanssa.
(Ja ei, en ole tämä ylivilkkaiden äiti, omani ovat rauhallisia eivätkä tarvitse valvontaa. Vaikka useimmiten olen aika lähistöllä, kun pitäiskö mennä eri puolelle puistoa istumaan yksikseen, että lapset saa olla rauhassa...?)
miten te ette saa lasten jakeluun että jos ottaa lelun toiselta kädestä, se on rumaa ja saattaa loukata?
Hitto, mä en ole sanonut ehkä asian omilleni kuin kerran tai kaksi, eikä he ota leluja toisilta koska tietävät sen olevan väärin.
Sitten taas jos joku ottaa heiltä niin sanovat tuimasti että se oli kyllä mun kädessä, ei toiselta saa ottaa...
Äitien laiskuutta tämä on.
Niin jääräpäiselle kolmivuotiaallenikin tuo on jakeluun mennyt, joka ei muutoin mitään uskokaan, tietää silti oikean ja väärän eron.
Tajuan tässä ehkä jotkut ADHD lapset jotka eivät osaa pysyä housuissaan missään asiassa.
En muita.
Kyllä ne lapset näkee kahden tai kolmen metrin päästä ihan yhtä hyvin, kuin puolen metrin. Ja sen ikäinen osaa jo tulla sanomaan, jos jotain ilkeyttä tapahtuu. T. ap
jotka saa tehdä suunnilleen mitä huvittaa hiekkiksellä. Ei toiset äidit tykkää siitä, et lelut viedään käsistä..
Eikös se ole sitä varten? Hiekkaa ei saa heittää, eikä toisilta leluja viedä. Ehkäpä sen takia meidän muksu osaa itse sanoa toiselle, että lelu oli hänellä ja antaisitko takaisin, jos joku lelun vie, kun en ole aina jokaisen pikkusotkun väliin mennyt. Mukavaa katsottavaa hiekkiksellä nämä lapset jotka jäävät huutamaan kurkku suorana, kun joku vie lelun. Eivät osaa muuta kun jäädä huutamaan niin kauaksi aikaa, että äiti rientää apuun. Ap taas...
En ymmärrä miksi jotkut äidit puuttuvat koko ajan lasten leikkeihin. Ja kuten tuo nelonen sanoi ettei ÄIDIT tykkää siitä että leluja viedään käsistä... HALOO! Eiköhän ne lapset ole siellä leikkimässä keskenään! En ymmärrä äitejä, jotka on joka sekunti puuttumassa leikkiin. Kyllä ne lapset sitten osaavatilmaista jos on isomman selvittelyn paikka, johon tarvitaan vanhempia. nämä on just niitä " curling-äitejä" !
Vierailija:
jotka saa tehdä suunnilleen mitä huvittaa hiekkiksellä. Ei toiset äidit tykkää siitä, et lelut viedään käsistä..
Itkuhan siinä parivuotiaalta helposti tulee. Ja saakin tulla, sillä ei kenelläkään ole oikeutta ottaa lelua toisen kädestä.
Meidän 3½v rääkäisee kyllä itse että toi lelu oli mulla, tai että se oli mun pikkusiskolla (1v4kk), jos joku nappaa kädestä. Mutta koska nämä toisten kädestä ottavat eivät yleensä anna lelua takaisin vaikka lapsi siitä sanoo, niin äitiä tarvitaan. Yleensä nämä lapset eivät tottele edes kun minä sanon että kädestä ei saa ottaa, anna se lelu takaisin kiitos, jolloin otan sitten itse sen lelun toiselta lapselta pois ja annan omilleni takaisin. Ja yleensä näillä lapsilla on äiti, joka ei taatusti vahdi mitä lapsi hiekkiksella tekee, vaan on jossain toisella puolella pihaa, sen sijaan että katselisi omansa perään ja opettaisi tälle tapoja, ettei muiden tarvitsisi.
Kannatan ennemminkin sitä, että jokainen äiti opettaisi siihen, ettei leluja saa viedä kädestä, kuin sitä että annetaan viedä vaan ja jätetään pienemmät lapset pärjäämään yksin vuotta tai paria isompaa lelujenvarastajaa vastaan.
En minäkään jokaiseen pikku konfliktiin mene väliin, mutta en jätä yksivuotiastani ainakaan koskaan selvittämään tilannetta yksin, sillä eihän hän vielä osaa edes puhua! Isompi 3½v pärjääkin sitten jo aika pitkälle yksin näissä tilanteissa, mutta ei hänkään pienenä tyttönä mahda mitään jos isompi 5v poika ottaa lelun eikä anna takaisin vaikka hän pyytää.
Vierailija:
Eikös se ole sitä varten? Hiekkaa ei saa heittää, eikä toisilta leluja viedä. Ehkäpä sen takia meidän muksu osaa itse sanoa toiselle, että lelu oli hänellä ja antaisitko takaisin, jos joku lelun vie, kun en ole aina jokaisen pikkusotkun väliin mennyt. Mukavaa katsottavaa hiekkiksellä nämä lapset jotka jäävät huutamaan kurkku suorana, kun joku vie lelun. Eivät osaa muuta kun jäädä huutamaan niin kauaksi aikaa, että äiti rientää apuun. Ap taas...
en sen takia, että voisin torua muiden lapsia, vaan omiani! mun rakkaat ylivilkkaat kullannuppuni tönivät toisia jatkuvasti ja ottavat leluja käsistä yms.
Vierailija:
Mutta kyllä lapset saa itse opetella selvittämään " riitojaan" ja yhdessä jakamaan lelut.
Vierailija:
Vierailija:
Muutenkaan lapset leiki kuin puoli minuuttia yhdellä lelulla.
Ei syyttävään sävyyn, vaan asiallisesti.
Itse kahden pienen, eri suuntiin säntäilevän lapsen äitinä en aina tiedä mitä toinen tekee kun keskityn toiseen. Toivon, että minulle kerrotaan jos lapseni lyö toista, tms.
Vierailija: