Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävittekö lapsena vanhempienne kanssa teattereissa, museoissa, oopperassa, konserteissa jne?

Vierailija
11.09.2025 |

Onko se vaikuttanut teihin aikuisina?

Kommentit (164)

Vierailija
101/164 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käytiin oppperoissa  baleteissa ja konserteissa ja myös teatterissa. 

Mitenköhän se olis vaikuttanut...no esimerkiksi siten että kirjoitan tätä oopperan lämpiössä jossa odotan puolisoa saapuvaksi 😀

Vierailija
102/164 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, 80- ja 90-luvuilla. Kotona kuunneltiin paljon klassista musiikkia. Käytiin myös pienemmissä konserteissa ja taidenäyttelyissä. Isäni koulutukseltaan MMT, äiti KTT.

Mun äiti oli koulutukseltaan merkatti ja isä kansakoulun käynyt. Vanhemmat syntyneet ennen sotia. Käytiin paljon museoissa ja teattereissa ja kirkoissa ihastelemassa taidetta ja rakennushistoriaa. Kotona luettiin paljon monenlaista kirjallisuutta, yhdessä ja erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/164 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, 80- ja 90-luvuilla. Kotona kuunneltiin paljon klassista musiikkia. Käytiin myös pienemmissä konserteissa ja taidenäyttelyissä. Isäni koulutukseltaan MMT, äiti KTT.

Otan  osaa, tylsää

Kumpi, kulttuuri vai kouluttautuminen?

Vierailija
104/164 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti oli koulutukseltaan merkatti ja isä kansakoulun käynyt. Vanhemmat syntyneet ennen sotia. Käytiin paljon museoissa ja teattereissa ja kirkoissa ihastelemassa taidetta ja rakennushistoriaa. Kotona luettiin paljon monenlaista kirjallisuutta, yhdessä ja erikseen.

Ok, mun mummi oli myös merkantti.

Vierailija
105/164 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voi olla venäläinen trolli, kun pitävät itseään parempina tässä mielessä. Sivistyneinä. Kaikki heistä eivät tietenkään ole, vaan yhtä juntteja kuin muutkin juntit. Harry Potter edustaa heidän näkemystä sivistyksestä.

Vierailija
106/164 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin. Miten on vaikuttanut, no en ole ennakkoluuloinen eikä mene paskat housuun jos pitää lähteä oopperaan. Mielelläni menen.

Olen monesti käynytkin, myös Savonlinnan oopperajuhlilla.

Vierailija
107/164 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös ihan suomalainen junttitrolli. Trolli joka tapauksessa joka vielä muutaman kerran yritti saada provoiluansa leimahtamaan liekkiin mutta onneksi kukaan ei enää vastannut sille.

Vierailija
108/164 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei käyty. Käytiin kirkossa, hihhulileireillä, hihhulitapahtumissa ja kylässä muilla hihhuleilla. Musiikkia ja yhteislaulua oli kyllä paljon tarjolla.

Samat sanat täältä! 

Kysytäänkö sinultakin kotopuolessa käydessä, että missä seurakunnassa käyt sunnuntaikokouksissa :) 

Vierailija
109/164 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat oli köyhiä ja kaikki rahat meni isän kaljoihin, tupakoihin ja siihen s-tanan mersuun. Missään ei käyty, kerran isä tarjos grillillä lihapiirakat kun maksoi markan kpl. Ei siis mitään lisätäytteitä. 

Tästä saisi jo elokuvan

Vierailija
110/164 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävimme teatterissa, museoissa ja elokuvissa, sekä satunnaisesti konserteissa. Ne olivat tärkeitä elämyksiä.  

Olin lapsena aivan lumoutunut museoista. Varhaisista kokemuksista mieleeni on jäänyt mm. Tampereen Taidemuseossa ollut Muinainen Egypti-näyttely, jonka näin alle kouluikäisenä, sekä alaluokilla koetut Turun linna ja Tukholman Vasamuseet. Muistan yhä, miten vavahduttavaa oli nähdä tuhansia vuosia vanhan muumion kasvot. Kuinka yllätyin kauniin värikkäistä lasihelmistä, joita tuhat vuotta sitten elänyt suomalaisnainen oli kantanut kaulallaan. Tai millaisena kansallisromanttisen ajan maalausten kuolemaa ja kohtalokkuutta tihkuva symboliikka näyttäytyi lapsen käsityskyvylle.

Ne herättivät yhä jatkuvan rakkauden ja kiinnostuksen historiaan ja taiteeseen.  Olin kouluretkillä opettajien kauhu siinä mielessä, että minulla oli taipumusta lähes huomaamattani harhautua pois ryhmästä ja uppoutua näkemiini asioihin niin, että minua sai aina odotella, ja joskus jopa kuulutella ja haeskella museosta kun muut istuivat jo bussissa. :D 

Koen vahvasti, etten todellakaan olisi se ihminen joka nyt olen, jos vanhempani eivät olisi tarjonneet minulle näitä elämyksiä. Ne ovat vaikuttaneet ajatteluni ja maailmankuvani syntyyn, sekä siihen, että minulle on kehittynyt utelias ja tiedonjanoinen mieli. Nykyäänkin käyn ahkerasti erilaisissa esityksissä ja näyttelyissä. Muistan ne myös tärkeinä yhteisinä hetkinä, jolloin vanhempani olivat minulle läsnä. Tunsin jo lapsena iloa ja kiitollisuutta siitä, että vanhempani halusivat meidän kokevan ja näkevän nämä asiat. 

Vierailija
111/164 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kertaakaan.

Duunariperhe 1960-70 luvulta.

Vierailija
112/164 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä käynyt oopperassa ja varmaan hieman ujostuttaisi mennä, mutta silläpähän olisikin entistä kiehtovampi kokemus. Tylsäähän se on jos mikään ei jännitä ja kaikki on tuttua ja turvallista. Pitääkin katsoa joku aloittelijalle sopiva näytös.

Vierailija
113/164 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-luvulla käytiin joskus koko perhe elokuvissa, joka oli ilm tosi halpaa silloin, sillä oltiin,oikeasti köyhiä. Muistan Pikku Ilona ja hänen karitsansa - leffan ja Puupää- leffoja.

Kulttuuriharrastukset olivat kyllä lukeminen ja radiokuunelmien ja musiikin kuuntelu.👵

Vierailija
114/164 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä käynyt oopperassa ja varmaan hieman ujostuttaisi mennä, mutta silläpähän olisikin entistä kiehtovampi kokemus. Tylsäähän se on jos mikään ei jännitä ja kaikki on tuttua ja turvallista. Pitääkin katsoa joku aloittelijalle sopiva näytös.

Mene ihmeessä! Ei tarvitse mennä Savonlinnan Oopperajuhlille jossa toki upeat puitteet ja kaikki vaan Kansallisoopperaan voi mennä ja vielä edullisempi/matalampi kynnys jos menee alueoopperaan. Eikä todellakaan täydy olla juhlavasti pukeutunut, siistit vaatteet on oikein ok.

Vierailija
115/164 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käyty, hyvä kun oli ruokaa joka päivä, eikä jäänyt perintöjäkään, itse on käyty kymmeniä vuosia työssä, että on saatu se, mimkä verottajalta on jäänyt. Jotkut asiat meillä veroitetaan moneen kertaan.

Vierailija
116/164 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50-luvulla käytiin joskus koko perhe elokuvissa, joka oli ilm tosi halpaa silloin, sillä oltiin,oikeasti köyhiä. Muistan Pikku Ilona ja hänen karitsansa - leffan ja Puupää- leffoja.

Kulttuuriharrastukset olivat kyllä lukeminen ja radiokuunelmien ja musiikin kuuntelu.👵

Ajat ja mahdollisuudetkin olivat silloin ihan toiset kuin jo 70-80-luvulla saati siitä eteenpäin. Se on jo paljon että musiikkia ja radiota kuunneltiin ja kirjoja luettiin.

Vierailija
117/164 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käyty. Ei siellä pikkukylässä käyty kuin kyläkaupassa ja kyläbaarissa. Isolla kirkolla käytiin isommissa kaupoissa. Teatteriin ym. päästiin koulun kautta.

Vierailija
118/164 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä juurikaan käyty. Ehkä kerran jossain lapsille suunnatussa teatteriesityksessä ja joka vuosi vähintään yhdessä kesäteatterissa. En tiedä, miten vaikutti minuun ihmisenä. Nykyään tulee käytyä museoissa ja joskus myös noissa muissa.

Vierailija
119/164 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Museossa käytiin kerran lomamatkalla, oli joku luonnontiedemuseo tms sen verran siitä muistan.

Vierailija
120/164 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertaakaan konsertissam oopperassa enkä museossa. Kerran kaupungin teatterissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi