Kävittekö lapsena vanhempienne kanssa teattereissa, museoissa, oopperassa, konserteissa jne?
Kommentit (204)
Kävin, kaikissa noissa. On vaikuttanut siten, että nyt viisikymppisenä käyn edelleen. Tosin teatterikäynnit on jääneet viime vuosina aika vähiin, on ollut tylsän oloista tarjontaa ja liikaa omia soittojuttuja iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös ihan suomalainen junttitrolli. Trolli joka tapauksessa joka vielä muutaman kerran yritti saada provoiluansa leimahtamaan liekkiin mutta onneksi kukaan ei enää vastannut sille.
Kenelle helvetille tämä on ja keneen liittyen? Ihan sekopäistä tekstiä. 😂😂
Ei käyty. Joitakin kertoja käytiin elokuvissa.
Vierailija kirjoitti:
Käytiin teattereissa ja museoissa, myös vanhoissa kirkoissa kävimme ja kaikissa Suomen linnoissa. Opin rakastamaan taidetta, kulttuuria, historiaa.
Myös lastemme kanssa olemme myös käyneet. Lisäksi olemme käyneet konserteissa, elokuvissa, historiallisilla paikoilla, urheilukilpailuissa. Myös ulkomailla liikkuessamme olemme käyneet lasten kanssa museoissa, linnoissa, kirkoissa, historiallisilla paikoilla jne. Hyvä keino kasvattaa lapsia arvostamaan kulttuuria ja historiaa.
Koita ny kuitenkin siinä leuhkiessa tajuta että osa ihmisistä on niin köyhiä että hyvä kun ruuvat saa ostettua.
Omat vanhemmat ei vieneet, koska ei niitä kiinnostanut. Sukulaisten kanssa kävin teatterissa katsomassa 3 iloista rosvoa. Oli tylsä.
Aikuisena olen käynyt museoissa ja teatterissa. Eipä ne mitään parasta ajanvietettä minulle ole. Ulkomailla en todellakaan mene mihinkään museoon. Oopperaa en kestä yhtään enkä ymmärrä, miksi menisin kuuntelemaan jotain mistä en ymmärrä mitään. Jos siis italiaksi vaikka hoilaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oopperaan ei täysipäinen ihminen mene.
Teatterissa olemme käyneet joskus harvoin.
Museot on hoitanut koulu.
Miksi ei mene? Mistä tiedät että se ei ole täyspäisten hommaa jos et ole koskaan ollut?
Siitä, että olen kuullut oopperaa? 🙄
Mäkin olen kuullut jazzia, en silti sanoisi että täyspäinen ihminen ei jazzkonsertiin mene (vaikka itse en ko musiikista pidäkään).
Minä rakastan oopperaa ja jazzia 🙃
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käytiin! 70-luvulta lähtien.
Asuimme syrjäkylällä mutta kirkonkylän olisiko nyt ollut joku kulttuuritoimisto, joka järjesti linja-autoreissuja kaupunkiin teatteriin, musiikkitalolle jne.
Joskus jopa yön ylireissuja hotelliyöpymisineen.
Emme suinkaan olleet varakkaita, äiti oli leski ja teki useaa työtä.
Silti hän ajatteli, että kulttuuririennot ovat pääomaa meille lapsille (tietysti hänelle itselleenkin raskaan työn vastapainoksi) ja teki vielä enemmän töitä, että sai maksettua nuo matkat.
Rakkaus teatterin on säilynyt. Ja muu yleissivistys mitä noista musiikki- ja teatteri-esityksistä jäi koyhälle lapselle.
Kiitos äiti.
Mun tuli ihan kyyneleet silmiin <3 oikeasti, en ivaile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko koskaan ihmetelleet, että te keiden vanhemmat ole vieneet teitä juuri mihinkään, että miksi eivät vieneet? Ja harmittaako se teitä, että olette jääneet jostain paitsi?
Vanhemmat yleensä vievät lapsia sinne mikä heitä itseään kiinnostaa. Me käytiin urheilutapahtumissa, leffassa ja konserteissa. Kun meiltä lapsilta kysyttiin mihin halutaan lähteä niin vastaus oli särkänniemeen, lintsille ja korkeasaareen. Kukaan ei halunnut oopperajuhlille. Ei harmita, meillä oli ihan kiva lapsuus.
Ihan ok. Ei ooppera ole lapsille.
Jaha, trolli tuli takaisin. On se sitkeä. Ihan kuin jokin punkki tai hirvikärpänen.
No ei käyty ja hyvä niin :D ei ole mielestäni edes lasten paikkoja nuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös ihan suomalainen junttitrolli. Trolli joka tapauksessa joka vielä muutaman kerran yritti saada provoiluansa leimahtamaan liekkiin mutta onneksi kukaan ei enää vastannut sille.
Kenelle helvetille tämä on ja keneen liittyen? Ihan sekopäistä tekstiä. 😂😂
Tiedän kyllä sinun olevan trolli. Ja tiedät kyllä kenelle. Vastaan silti koska joku on peukuttanut kommenttiasi, ehkä sinä itse pari kertaa, ehkä joku joka ei oikeasti tajua mutta: tottakai sille joka epäili sinua venäläiseksi trolliksi. Kyllä sinä sen tajusit, sivistynyt ja fiksu kun olet.
Vierailija kirjoitti:
Miksi eivät ole? Mikä on mielestäsi sopiva ikä mennä noihin paikkoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytiin teattereissa ja museoissa, myös vanhoissa kirkoissa kävimme ja kaikissa Suomen linnoissa. Opin rakastamaan taidetta, kulttuuria, historiaa.
Myös lastemme kanssa olemme myös käyneet. Lisäksi olemme käyneet konserteissa, elokuvissa, historiallisilla paikoilla, urheilukilpailuissa. Myös ulkomailla liikkuessamme olemme käyneet lasten kanssa museoissa, linnoissa, kirkoissa, historiallisilla paikoilla jne. Hyvä keino kasvattaa lapsia arvostamaan kulttuuria ja historiaa.
Koita ny kuitenkin siinä leuhkiessa tajuta että osa ihmisistä on niin köyhiä että hyvä kun ruuvat saa ostettua.
Ei ihme, että lapsetkin itkevät köyhyyttä kun se nostetaan joka käänteessä esille. Ei ennen vinguttu omaa köyhyyttä vaan sitä keksittiin kaikenlaista muuta tekemistä mihin ei tarvittu pahemmin rahaa. Raha, raha, raha. Aivan kun se merkitsisi elämässä eniten. Ei saakeli sentään. No eipä tarvitse ihmetellä mistä lapset oppivat.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi eivät ole? Mikä on mielestäsi sopiva ikä mennä noihin paikkoihin?
En itse olisi halunnut ko. paikkoihin ja nyt aikuisiällä olen ko. paikoissa mieluusti ilman häiriötekijöitä (lapsia jne.)
Vierailija kirjoitti:
Oletteko koskaan ihmetelleet, että te keiden vanhemmat ole vieneet teitä juuri mihinkään, että miksi eivät vieneet? Ja harmittaako se teitä, että olette jääneet jostain paitsi?
Asuttiin maalla, lähinnä teatteri ja museot 100 km päässä. Meillä karjatila, eli aamu-ja iltalypsyn aikaan piti olla kotona. Eikä meillä ollut autoa, ostettiin ensimmäinen kun olin 17v.
Koulusta käytiin luokkaretkellä teatterissa pari kertaa ja kun joskus olin kummitädin luona Helsingissä, käytiin konserteissa ja teatterissa.
En ole katkera enkä harmissani. Omia lapsiani olen käyttänyt noissa kaikissa, kun asutaan puolen tunnin matkan päässä Helsingin keskustasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuimme syrjäkylällä mutta kirkonkylän olisiko nyt ollut joku kulttuuritoimisto, joka järjesti linja-autoreissuja kaupunkiin teatteriin, musiikkitalolle jne.
Silti hän ajatteli, että kulttuuririennot ovat pääomaa meille lapsille (tietysti hänelle itselleenkin raskaan työn vastapainoksi) ja teki vielä enemmän töitä, että sai maksettua nuo matkat.
Rakkaus teatterin on säilynyt. Ja muu yleissivistys mitä noista musiikki- ja teatteri-esityksistä jäi koyhälle lapselle.
Kiitos äiti.
Mun tuli ihan kyyneleet silmiin <3 oikeasti, en ivaile.
Kiitos Sinulle!
Joku tuolla sanoi ettei pitäisi leuhkia jos on käynyt ulkomailla ihailemassa vanhoja linnoja,,,jne.
En usko hänen leuhkineen ja täällä Suomessakin voi käydä vaikka kaukoliikenteen bussilla esim. Savonlinnassa, Haminassa, Loviisassa ja jos on Helsingistä kotoisin, menee sellaiselle turistiajelulle, jonne pääsee kuka vain, ei ole hirveän kallista.
Ja ottaa omat eväät mukaan reppuun.
Tekee vaikka yhden lyhyen reissun kesässään.
Ei ollut sellaiseen varaa keskellä ysärin lamaa. Ei ole vaikuttanut mitenkään aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei`? Teatterissa on erikseen lasten näytelmiä, kuten esim. Peppi Pitkätossu. Miksi se ei olisi lasten paikka?
Kiitos äiti.