Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko jättänyt jonkun joka yhä rakasti sinua?

Vierailija
10.09.2025 |

Miten selvisit syyllisyyden tunteesta?

Kommentit (278)

Vierailija
141/278 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen ero on hyväksyttävä? Siis että toinen ei tule täysin ilman selityksiä jätetyksi mutta kuitenkin niin, että ei jää ikuisuudeksi selittämään ja hyvittelemään?

Jos puhutaan pitkästä suhteesta, jossa on mahdollisesti lapsia mukana, niin sellainen, jossa suhteelle on annettu aidosti mahdollisuus. Puolisolle on viestitty muutoksen tarpeesta, siitä, mikä hiertää, ja tällä on ollut aidosti mahdollisuus osallistua ongelman ratkaisemiseen. Jos ongelmia ei saada yhteistyöstä (ja ammattilaisavusta) huolimatta ratkaistua, tai puoliso ei osallistu niiden ratkaisemiseen siitä huolimatta, että hän on niistä tietoinen, niin ero on mielestäni hyväksyttävä.

Verrataan esim. tilannetta, jossa on etäännytty ruuhkavuosina puolisosta ja intohimo on täysin kuollut. Kerrotko tästä puolisolle, pyydät mukaan pariterapiaan, ja eroat, kun tunteita ei saada työskentelystä huoli

Mitä siinä voi muutoksentarpeesta viestiä kun tunteita ei vain enää ole eikä kiinnosta olla puolison kanssa yhdessä kuin velvollisuudesta. Ei silloin tarvitse enää antaa mitään mahdollisuuksia muuttaa suhdetta. Se luo vain turhaa toivoa tilanteessa, joka ei tule muuttumaan. On armeliaampaa silloin erota suoraan eikä yrittää saada jo kuollutta hevosta liikkeelle.

Vierailija
142/278 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen ero on hyväksyttävä? Siis että toinen ei tule täysin ilman selityksiä jätetyksi mutta kuitenkin niin, että ei jää ikuisuudeksi selittämään ja hyvittelemään?

Saat erota miten tahdot eikä sun tarvitse sen toteuttamiseen kysyä lupaa muilta. On rajatonta vaatia jotain tietynlaista eroa niin kauan kun et riko toisen ihmisen fyysistä koskemattomuutta tai kohtele häntä henkisesti kaltoin jollain tavalla rääkäten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/278 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän juuri jättää mutta hän lähetti tänään viestin miten mahtava olen. 

Niin ja mitä sitten? Ei sen jättämiseen pitäisi vaikuttaa tai itsessään ole syy olla jättämättä. Et sinä ole suhteessa koska kumppani haluaa että olet, vaan koska itse haluat olla. Et jätä tai ole jättämättä koska kumppani haluaa, vaan koska sinä haluat. Hänen tunteensa ja mielipiteensä sinusta tai eroamisesta ei ole asia, jolla olisi mitään merkitystä eron hetkellä tai joille sinun tarvitsisi antaa merkitys vain koska hän niin sanoo tai tuntee. Ne ovat hänen tunteitaan ja mielipiteitään, eivät sinun.

Hänen mielipiteensä ja tunteensa eivät sido sinua mitenkään. Hän saa tuntea vaikka miten paljon tai olla aivan mitä mieltä tahansa eikä se silti ole asia, jolle sinun tarvitsisi antaa painoa erotessa. Kukaan ei pakota sinua reagoimaan häneen kun hän pyytää. Sinun ei tarvitse reagoida silloin kun hän pyytää. Pyytäähän voi keltä vain mitä vain, mutta ei se sitä jolta pyydetään velvoita mihinkään vain koska joku saa päähänsä jotain pyytää tai koska hän reagoi negatiivisesti kieltävään vastaukseen. 

Vierailija
144/278 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo jätin miehen 18 vuoden avioliiton jälkeen. Monien uskottomuuksien jälkeen yhä muka rakasti. Hohhoijaa.

Vierailija
145/278 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja mitä sitten? Ei sen jättämiseen pitäisi vaikuttaa tai itsessään ole syy olla jättämättä. Et sinä ole suhteessa koska kumppani haluaa että olet, vaan koska itse haluat olla. Et jätä tai ole jättämättä koska kumppani haluaa, vaan koska sinä haluat. Hänen tunteensa ja mielipiteensä sinusta tai eroamisesta ei ole asia, jolla olisi mitään merkitystä eron hetkellä tai joille sinun tarvitsisi antaa merkitys vain koska hän niin sanoo tai tuntee. Ne ovat hänen tunteitaan ja mielipiteitään, eivät sinun.

Hänen mielipiteensä ja tunteensa eivät sido sinua mitenkään. Hän saa tuntea vaikka miten paljon tai olla aivan mitä mieltä tahansa eikä se silti ole asia, jolle sinun tarvitsisi antaa painoa erotessa. Kukaan ei pakota sinua reagoimaan häneen kun hän pyytää. Sinun ei tarvi

Juuri näin. Mutta minua on vaadittu selittämään ja puhumaan eron hetkellä, vaikka sanoin että minun ei tarvitse puhua. "Mutta minun tarvitsee!" Siinäpä sen suhteen dynamiikka tiivistyikin.

Vierailija
146/278 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänen mielipiteensä ja tunteensa eivät sido sinua mitenkään. Hän saa tuntea vaikka miten paljon tai olla aivan mitä mieltä tahansa eikä se silti ole asia, jolle sinun tarvitsisi antaa painoa erotessa. Kukaan ei pakota sinua reagoimaan häneen kun hän pyytää. Sinun ei tarvi

Nyt kysyi yhteiselle lomalle. Minä tarvitsen lomaa hänestä.

Vierailija
147/278 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puhutaan pitkästä suhteesta, jossa on mahdollisesti lapsia mukana, niin sellainen, jossa suhteelle on annettu aidosti mahdollisuus. Puolisolle on viestitty muutoksen tarpeesta, siitä, mikä hiertää, ja tällä on ollut aidosti mahdollisuus osallistua ongelman ratkaisemiseen. Jos ongelmia ei saada yhteistyöstä (ja ammattilaisavusta) huolimatta ratkaistua, tai puoliso ei osallistu niiden ratkaisemiseen siitä huolimatta, että hän on niistä tietoinen, niin ero on mielestäni hyväksyttävä.

Verrataan esim. tilannetta, jossa on etäännytty ruuhkavuosina puolisosta ja intohimo on täysin kuollut. Kerrotko tästä puolisolle, pyydät mukaan pariterapiaan, ja eroat, kun tunteita ei saada työskentelystä huoli

Miehet kokee naisen puhumiset vaikeista asioista nalkutuksesis ja sulkevat korvansa tai pakenevat töihin , pois kotoa.

Ja sitten kun nainen hiljenee eikä enää välitä, mies kuvittelee, että nyt on kaikki hyvin. Silloin kun mies laukkaa paikasta toiseen, ettei tarvitse olla kotona osalistumassa, tulee väistämättä päivä, jolloin häntä ei enää kaivatakaan kotiin.

Sain tahtoni läpi. Voitin väittelyt. Olen suuri kuningas!

Väärin.

Silloin nainen jatkaa sitä eron tekoa omassa päässään yksin, kun toinen ei kerran halua osallistua. Ja ero tulee miehelle puskista, vaikka ollaan käyty pariterapiat ja kuultu, jos kuultu, mikä kaikki on pielessä. Mies voitti väittelyn,  mutta hävisi parisuhteensa. Ja kun oikein perseilee (selän takana) siinä lopussa, menettää kaikki yhteydet siihen expuolisoon. Lasi on vaan tullut piripintaan asti täyteen.

Vierailija
148/278 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänen mielipiteensä ja tunteensa eivät sido sinua mitenkään. Hän saa tuntea vaikka miten paljon tai olla aivan mitä mieltä tahansa eikä se silti ole asia, jolle sinun tarvitsisi antaa painoa erotessa. Kukaan ei pakota sinua

Mikset mene yhteiselle lomalle? Voisi vielä korjata suhteen.

Vierailija
149/278 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hän näki minut resurssina ja koitti saada kaiken irti. 

Vierailija
150/278 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänen mielipiteensä ja tunteensa eivät sido sinua mitenkään. Hän saa tuntea vaikka miten paljon tai olla aivan mitä mieltä tahansa eikä se silti ole asia, jolle sinun tarvi

Loma ei kerro suhteen arjesta mitään. Hyvin voi esittää loman ajan jotain muuta kuin on...

Vierailija
151/278 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kertaa tapahtunut että panokaveri on rakastunut minuun, vaikka tarkoitus oli vain pitää hauskaa.

Oli erittäin epämiellyttävä tilanne kertoa että tämä oli nyt tässä eikä sen enempää, kun heillä oli aivan eri käsitys ja tahtotila asioiden kehittymisestä.

Vierailija
152/278 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänen mielipiteensä ja tunteensa eivät sido sinua mitenkään. Hän saa tuntea vaikka miten paljon tai olla aivan mitä mieltä tahansa eikä se silti ole asia, jolle sinun tarvi

Minun kokemukseni lomista on erilainen kuin hänen. Olen raahannut häntä kuin kivirekeä perässäni ja kuunnellut valitusta.

Vierailija
153/278 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 143 aika kylmää touhua. Kyllä jättäjälläkin on vastuu muuten kyse on vain toisen hy väksikäytöstä. Eikö merkitse toisen tunteet ja suru kun tulee jätetyksi ja joskus ilman selitystä kun ei vain napannut enää (ghostaajat). Kyllä pitäisi osata toisen kanssa käydä aikuismaisesti läpi eroon johtavia syitä niin molemmat voisi oppia seuraavaa suhdetta varten. Mutta moni ei osaakaan puhua vaan vaan kylmästi jättää. Lapsellista. Tunteet ne on kaikilla ja  kyse ei ole itsekkäästi vain sinusta vaan toisen ihmisen tunteista myös.

Vierailija
154/278 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
155/278 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
156/278 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeasti selvisin koska oli omatkin tunteet. Mutta kaikesta selviää, sanotaan. 

Parisuhteet on loppuneet minusta yhteisymmärryksessä. Väkivalta on ainoa, mitä on ollut pakko paeta. 

Vierailija
157/278 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin on ollut kyse nuoruuden suhteesta, jonka jatkaminen ja esimerkiksi lasten hankkiminen olisi ollut virhe. Joten parempi lopulta molemmille, enkä usko että kumpikaan kantaa kaunaa tai syyllisyyttä.

Että syyllisyys riippuu kovasti siitä, millaisesta suhteesta on kyse ja miten jättää.

Jättääkö puolison parinkymmenen vuoden avioliiton ja yhteisten lasten jälkeen riidassa heitetyllä "joo, erotaan" -tokaisulla ja tekstiviestillä?

Vai parikymppisen seurustelukumppanin keskustellen ja yhdessä sopien? Kun ei ole yhteisiä lapsia eikä yhteistä omaisuutta kuin pari kattilaa? Ja molemmilla vielä hyvin mahdollista esimerkiksi perustaa perhe jonkun toisen kanssa.

Vierailija
158/278 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 

Vierailija
159/278 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole velvollisuutta jäädä.

Vierailija
160/278 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että rakasti. Olisin kyllä huomannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä