Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei mummoudesta puhuta missään, siis isovanhemmuuden ihanuudesta keki-iässä? Jauhetaan vaan sekisuhteista ym of-paskaa

Vierailija
10.09.2025 |

Johtuuko siitä että toimittajat elää helsi kiläisrssä kuplassa ja ovat enimmäkseen nuoria (kuvista päätellen) ja lapsettomia, vai johtuuko siitä että ns. "menestyjien" lapset ovat veloja tai asuvat ulkomailla tai vähintäänkin asuvat muutoin kaukana jos heillä on lapsia? Isoäiti on perheessä vain hahmo jota nähdään lomilla, jos silloinkaan, ei perheenjäsen? 

Oon vain melko tuoreena mummona (tänä vuonna tulin mummoksi🥰) ihmetellyt että kaikesta turhasta ja sairaasta kyllä väännetään mediassa juttuja, aina niistö samoista aiheista vielä, mutta näin perimmäisestä asiasta ihmiselämässä kuin isovanhemmuudesta, ei puhuta koskaan mitään, vaikka tämä on elämän paras juttu.

Mikään tinder, ura tai seksihehkutus ei ihmiselle voi tuoda suurempaa iloa tai tarpeellisuuden tunnetta elämään kuin mummous (ehkä pappuus myös).  Ja meillä "huonommilla ihmisillä", jotka emme ole "menestyneet" rahallisesti, mummot yleensä kuuluvat edelleen oleellisena osana perherakenteeseen, ja jopa isomummot. Minulla on aikaa mummoilla 24/7, koska olen kotona, minä autan aina kun tarvitaan lastani ja lapsenlasta, ja ihan muutenkin olen joka päivä tukena vähintään näköpuhelun välityksellä. Onneksi välimatkaa ei ole paljon, naapurikunnissa asutaan. Oomme miettineet että jossain vaiheessa muutetaan samaan taloon tai pihapiiriin, lapsen olisi helppo tulla mummolaan kun äiti ja isä on töissä, koulun jälkeen esim ja muutenkin vain. Mummon syli on aina lämmin ja avoin. 🥰

En tiennyt että mummona voi tuntea näin suurta hoivaviettiä ja rakkautta, mutta nähtävästi tämä on hyvin tärkeä virka luonnon mukaan, ja sitähän se onkin. Monissa eläinlaumoissa myös, kuten muinaisten ihmistenkin laumoissa. Ei ihme että moni lapsiperhe voi niin huonosti, kun mummot loistaa poissaolollaan. Mummojen avullahan perheet on ennenvanhaankin olleet pitkälti toimintakykyisiä, eihän tuoreet äidit ratkea kaikkeen, vaikka supervahvoja ovatkin.

Terkkuja kaikille mummoutta arvostaville. 

N52

Kommentit (160)

Vierailija
101/160 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet kotona 24/7 jos olet kuitenkin niin terve, että pystyt huolehtimaan jatkuvasti lapsenlapsesta? Silloin olisit kykenevä töihinkin ja tuon ikäinen aivan liian nuori eläkeläiseksi. 

Sinänsä kyllä uskon mummouden olevan ihanaa, mutta en kyllä vielä nelikymppisenä haluaisi olla mummo. Miksi ei viisikymppisen elämään voisi sisältyä sekä lapsenlapsia että kuuma seksielämä? Ei ole tainnut koskaan saada oikein hyvää seksiä jos jo pelkkä aiheesta puhuminen ällöttää. Seksiä on tarvittu myös niiden lasten ja lastenlasten tekemiseen, ja ihana rentoutumisen ja fyysisen rakkauden muoto myös lisääntymisiän jälkeen.

En ymmärrä katkeruuttasi siitä, kun joillakin on aikaa keskittyä mummouteen 24/7 ja ei ole pakko töitä tehdä. Ei kuulu sinulle se, miksi joku ei töissä käy! -eri

Veikkaan mt-ongelmia. Kun on päästään pipi, pikkasen vajaa  ja persionallisuushäiriöinen, siirtää ehkä mielellään fokuksen ja tunnetaakan lapsenlasten niskoille sensijaan, että viimein kunnostaisi oman nuppinsa?

Mummoilunne on narsismia ja itsepetosta.

Vierailija
102/160 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten ketjussa moni muukin jo todennut, niin lapsia hankitaan nykyisin myöhemmin ja siten moni on isovanhemmaksi tullessaan jo 60+. 

Mummoutta sekin on. En ymmärrä pointtiasi tähän keskusteluun. 

Pointti on se, että 60+ ei ole keski-ikäinen. Tämän ketjun otsikossa puhuttiin keski-ikäisistä mummoista. 

40-60v on kai virallisesti keski-ikää. 

Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/160 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksi on tärkeää viiskymppisenäkin. Ei ole kaikki mummoja. Ja mitä siitä pitäs puhua?

Harvemmille on. Teille ehkä, joilla ei ole lämpimiä perhesiteitä, esim juuri lapsiin ja lapsenlapsiin, omaan äitiin. Elämänne pyörii ikuisen parikymppisyyden mielenmaisemissa.  Ihastumisia, vastakkaisen sukupuolen huomiota, seksiä. Voiko mikään olla naurettavampaa viisikymppisenä. 

Teiltä on mennyt luonnollinen kehitys jotenkin ohi,  junnaatte vaan paikoillanne. Tai elätte elämätöntä nuoruutta, en tiedä. Minusta tollainen käytös kumpuaa yksinäisyydestä, jos 50+ nainen haaveilee seksistä, ei ihan normaalia ole. 

No mitä yksinäisen viiskymppisen naisen sitten pitäisi mielestäsi tehdä? Joku voi olla jäänyt orvoksi jo itse lapsena, eikä omaa äitiä ole. Olla lapseton eri syistä, tai oma lapsi on vaikka kuollut. Eihän kaikilla elämä mene kuin oppikirjoissa, hyvänen aika, eikä ole mitään lämpimiä perhesiteitä, jos on vaikka ollut alkkis/narkkariäiti itsellä. Kaikilla ei ole ylemmän keskiluokan idylliä suotu äidinmaidossa!

Vierailija
104/160 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummi ei edes aina muista lastenlapsien nimiä, vaikka ei ole muistisairautta. Kun lapsia on 9 ja lastenlapsia 47, niin kuva mummosta lastenlasten hoitajana muuttuu kummasti.

Ja omalla äidillään oli 12 lasta ja 80 lastenlasta.

Ilmeisesti lestadiolaisia olette. Ei tavanomainen tilanne.  Äitini kyllä hyvin muistaa lastenlasten nimet, iät ja monia muitakin asioita. Heitä on seitsemän.

Vierailija
105/160 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiseksi apn kaltaiseksi mummoksi voi ryhtyä vain tyttären äiti. Jos lapsenlapsi on pojan, halutaan päinvastoin pitää anoppi loitolla.

Itse en kyllä olisi halunnut edes oman äitini olevan aina käytettävissä oleva mummi. Hänellä oli oma työ ja harrastukset.

Ei todellakaan mene noin, että pojan lapsenlapsi haluttaisiin aina pitää loitolla anopista..

Ainakin tällä palstalla törmää aina noihin anoppi-aiheisiin keskusteluihin. Ja aina se anoppi on joko omimassa lasta tai tuppautumassa kylään. Anoppi tekee kaiken väärin oli kyse ruuasta, juomasta, hoitamisesta jne

Ja ihan arjessakin tuo näkyy. Tyttäret turvautuvat äitiinsä, hyväksyvät äitinsä lähelleen ja samalla lastensa lähelle. Anoppi jää yleensä vieraaksi.

Ja kun joku tyrmää väittämäsi, tulee alapeukut. Tällä palstalla ei hyväksytä sitä, että asiat voisi olla toisin. Mummu 54 pojan kautta. Itse kun tulin äidiksi, hoidin itse, ei ollut tarvetta turvautua keneenkään. Mieheni kanssa jaettiin lapsiarki ja mummot ja papat hyväksyivät sen. Toki saivat olla läsnä lapsenlapsien elämässä, mutta eivät tuppautuneet. Vm-71

Vierailija
106/160 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä paskaa sisäistettyä sovinismia kuin ne synnytyspakotusketjutkin.

Mulle ihan sama, vaikka kuolette tajuamatta tilannettanne, mutta lastenne ja lastenlastenne puolesta surettaa.

Jättäkää heidät rauhaan sairaudeltanne, myrkylliseltä marttyyriudeltanne. 

Lapset eivät ole olemassa täyttääkseen toiveitanne, lapsenlapset vielä vähemmän. Älkää sekaantuko, ellei pyydetä. Ja miettikää, mitä oikeasti olette. Myrkyllisiä roolipelaajia, sisältä tyhjiä?

Vierailija
107/160 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs vttua mummoudessa on puhumista? Miksei puhuta lapsenlapseudesta, jota mummo/vaari piinaa?

Vierailija
108/160 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Veikkaan mt-ongelmia. Kun on päästään pipi, pikkasen vajaa  ja persionallisuushäiriöinen, siirtää ehkä mielellään fokuksen ja tunnetaakan lapsenlasten niskoille sensijaan, että viimein kunnostaisi oman nuppinsa?

Mummoilunne on narsismia ja itsepetosta."

Kukahan tässä on päästään pipi. 😂

Koita ymmärtää että mummo on tärkeä osa lapsiperheen elämää, vaikka sinun  kuplassasi se tuntuukin niin vanhanaikaiselta konseptilta. Mikään moderni lapsivihatrendi ei kuitenkaan kumoa luonnonlakeja ja sinä jäät yksinäsi katkerana nurkkaan kitisemään kun mummot elävät kuten on luonnollista. Iloitsevat  lapsenlapsistaan ja suojelevat niitä. 

Vierailija
109/160 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisen paras ikä on vaihdevuosien jälkeen. Ei enää kuukautisia, ei kuumia aaltoja, ei pelkoa raskaudesta, lapset lentämässä pesästä, asuntolainat maksettu, taloudellinen tilanne hyvä.

On se kumma, jos naisen juuri tuossa elämänsä parhaassa vaiheessa pitäisi ruveta täysipäiväiseksi mummoksi. 

Tai entä tämä: 30v, ei lapsia, sterilisaatio, kierukka, ei kuukautisia, taloudellinen riippumattomuus, asunto maksettu, asunnossa tilaa itselle ja ehkä puolisollekin, vuosikymmeniä hyvää elämää edessä, terveys, katkeamattomat 8h yöunet taattu, yms yms...

Miksi odottaa, että naisen vapaus koittaa vasta eläkeiän kynnyksellä kun se voi alkaa jo vuosikymmeniä aiemmin?

Kuulostaapa ihanalta, NOT. 

Tyhjää olemassaoloa minun mielestä, en kutsuisi hyväksi elämäksi vaan kolko

Siis ihan oikeastiko rinnastat vapaaehtoisesti lapsettomat naiset OF-tuottajiin, tyhjän elämän eläjiin, ja sitten kuitenkin sanot feikkipositiivisesti: " Jokainen kuitenkin elää oman elämänsä, kaikilla se on erilainen" ?

Juuri tuon kaltaisten asenteiden takia kouluissa ja työpaikoilla on kiusaamista. Ne opitaan aikuisilta, jotka opettavat, että eri tavalla elävät ihmiset ovat pahoja, tyhmiä, jne

Minkälainen on ilmeesi jos saat kuulla sinun suvussa olevan sukulaistyttöjä jotka ovat veloja ja ovat hankkineet sterilisaation. Odotatko jo pääseväsi haukkumaan heidät tyhjää elämää eläviksi OF-tuottajiksi ja heti perään kertomaan kuinka rakkaita he ovat "mummolle"?🙄

Hei haloo nyt oikeasti! Tuollaiset ajatukset ovat toksisia ja ei ole mikään ihme jos joku laitta välit poikki kun kuulee mitä oikeasti ajattelet ihmisistä. 🤯

Vierailija
110/160 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on 54v, eikä ole ymmärtääkseni töissä, kun kerran on kotona 24/7. Harva keski-ikäinen nainen on samassa asemassa. Tavallisesti ollaan täysillä työelämässä, omat ja puolison vanhemmat ikääntyvät vauhdilla ja lapset ovat koulu-tai opiskeluikäisiä.

En tosielämässä tunne yhtään noin nuorta mummoa. Ja taas - missä ovat ukit? Aina se on nainen, jonka pitää venyä ensin lasten hoitoon, sitten omien vanhempien ja lastenlasten hoivaamiseen. Ja ukit sen kun porskuttavat.

Tuosta viimeisestä kappaleesta: Toisaalta se mummous on ihan aidosti ilon aihe eikä pelkästään rasite, jota vaaditaan naisia suorittamaan. 

Mummoushan on nimen omaan sellaista, että siinä ei ukeille paljon tilaa anneta, silloin (monen mielestä liian harvoin) kun pääsee lapsenlasta hoitamaan. 

On joitakin ra

En ymmärrä tuota, että mummous kumoaisi papan! Itse en tuohon ole törmännyt. Minun lapsuudessa oli tärkeitä niin mummu ku pappakin. Minun lapsilla on läsnä ollut niin mummu ku pappakin. Minä mummuna ja mieheni pappana olemme läsnä lapsenlapselle. Mieheni touhuaa, lukee, leikkii ja on vaihtanut vaippoja niin omilleen ku lapsenlapselleenkin. Myös osaa huolehtia muistakin perustarpeista. No, mieheni täyttää 60v, että elämänkokemusta on ja toki luonne rakastava ja hoivaava. 

Vierailija
111/160 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten ketjussa moni muukin jo todennut, niin lapsia hankitaan nykyisin myöhemmin ja siten moni on isovanhemmaksi tullessaan jo 60+. 

Mummoutta sekin on. En ymmärrä pointtiasi tähän keskusteluun. 

Pointti on se, että 60+ ei ole keski-ikäinen. Tämän ketjun otsikossa puhuttiin keski-ikäisistä mummoista. 

40-60v on kai virallisesti keski-ikää. 

Eri

Keski-ikä on 35-70 vuotta.

Ap ja kaltaisensa on syntyneet vanhuuseläkeläisiksi. Iltis ja Sisu-aski. Ähkinää joka liikkeen yhteydessä, tekoniveljono, diabetes, fibromyalgia ja käsittelemättömät tunne-elämän ongelmat.

Joten aletaas mummoksi, ettei tartte hoitaa itseä ihmiseksi 

Vierailija
112/160 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ihan sama, vaikka kuolette tajuamatta tilannettanne, mutta lastenne ja lastenlastenne puolesta surettaa.

Lapset eivät ole olemassa täyttääkseen toiveitanne, lapsenlapset vielä vähemmän. Älkää sekaantuko, ellei pyydetä. Ja miettikää, mitä oikeasti olette. Myrkyllisiä roolipelaajia, sisältä tyhjiä?

Olet hullu. Toivottavasti hoidossa.

Vierailija
113/160 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiseksi apn kaltaiseksi mummoksi voi ryhtyä vain tyttären äiti. Jos lapsenlapsi on pojan, halutaan päinvastoin pitää anoppi loitolla.

Itse en kyllä olisi halunnut edes oman äitini olevan aina käytettävissä oleva mummi. Hänellä oli oma työ ja harrastukset.

Minun lapsenlapsi on pojan ja olen kuin ap. N54

Itsellänikin on lapsen isän äiti ja miehensä olleet enempi läsnä lapsen elämässä kuin minun äitini ja isäni, mutta tähän vaikuttaa välimatka. Isän puolen isovanhemmat asuvat lähellä, toisin kuin minun. Minunkin vanhempani ja muu suku on kyllä läheisiä lapsen kanssa, ja lomailevat yhdessä.

Vierailija
114/160 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksi on tärkeää viiskymppisenäkin. Ei ole kaikki mummoja. Ja mitä siitä pitäs puhua?

Harvemmille on. Teille ehkä, joilla ei ole lämpimiä perhesiteitä, esim juuri lapsiin ja lapsenlapsiin, omaan äitiin. Elämänne pyörii ikuisen parikymppisyyden mielenmaisemissa.  Ihastumisia, vastakkaisen sukupuolen huomiota, seksiä. Voiko mikään olla naurettavampaa viisikymppisenä. 

Teiltä on mennyt luonnollinen kehitys jotenkin ohi,  junnaatte vaan paikoillanne. Tai elätte elämätöntä nuoruutta, en tiedä. Minusta tollainen käytös kumpuaa yksinäisyydestä, jos 50+ nainen haaveilee seksistä, ei ihan normaalia ole. 

No mitä yksinäisen viiskymppisen naisen sitten pitäisi mielestäsi tehdä? Joku voi olla jäänyt orvoksi jo itse lapsena, eikä omaa äitiä ole. Olla lapseton eri syistä, ta

Ylemmän keskiluokan idylliä ei ole. Kulissia se on, kuten tämä mummoilukin on omien epäonnistumisten piilottelua jälleen uuden lavasteen taakse.

Vierailija
115/160 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet hullu. Toivottavasti hoidossa.

Ei varmaan hullu, vaan katkera ja projisoi sitä omaa katkeruuttaan täällä muihin. Ei tuo nimittäin ole ihan normaalia, että nainen vasta kuuskymppisenä (kun lapset on PARIKYMPPISIÄ SINKKUJA) saa olla vapaa ja oma itsensä... tehnyt huonot pariutumisvalinnat ja ollut liian uhrautuva äiti, eli unohtanut itsensä, ei ole osannut multitaskata ja pitää monipuolisuutta elämässään, ja luulee muiden olevan samanlaisia toheloita joilla ei äitiys/mummous ja oma elämä sekä persoona onnistu limittäin.

Vierailija
116/160 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin nuoria mummoja on kuitenkin melko vähän nykyään ja he ovat yleensä työelämässä silloin itse eikä ole aikaa mummoilla 24/7. Mummohehkutuksia löytynee enemmän et-lehdestä ja vastaavista. 

Minä tulin mummoksi 44 vuotiaana ja siskoni 40 vuotiaana, työkaveri 36 vuotiaana. N54

Ettekö usko vai ettekö kestä?! 

Vierailija
117/160 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Veikkaan mt-ongelmia. Kun on päästään pipi, pikkasen vajaa  ja persionallisuushäiriöinen, siirtää ehkä mielellään fokuksen ja tunnetaakan lapsenlasten niskoille sensijaan, että viimein kunnostaisi oman nuppinsa?

Mummoilunne on narsismia ja itsepetosta."

Kukahan tässä on päästään pipi. 😂

Koita ymmärtää että mummo on tärkeä osa lapsiperheen elämää, vaikka sinun  kuplassasi se tuntuukin niin vanhanaikaiselta konseptilta. Mikään moderni lapsivihatrendi ei kuitenkaan kumoa luonnonlakeja ja sinä jäät yksinäsi katkerana nurkkaan kitisemään kun mummot elävät kuten on luonnollista. Iloitsevat  lapsenlapsistaan ja suojelevat niitä. 

Jännää ettei vaaria ole kuvioissa. Erosit ja katkeroiduit ja nyt kehittelet itsellesi sovinistien hyväksymää mummo-kulissia (TM), koska sinun itsetuntosi on heikko. 

Mummo (tai vaari)  joka toimii noin, siirtää henkisen taakkansa eteenpäin. Sun kannattaisi käsitellä ongelmasi ammattilaisen kanssa eikä altistaa lapsiasi ja lapsenlapsiasi niille.

Vierailija
118/160 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt pian 60v seksi on parempaa kuin koskaan ennen. Ei ole pelkoa raskaudesta, ei enää kiireistä perhe-elämää. Ollaan miehen kanssa opittu toistemme tarpeista niin, että sek

Minkä ihmeen takia olet pelossa elänyt? Onhan nuita ehkäisykeinoja! Meillä lapset 28, 18 ja lapsenlapsi 10, eikä olla koettu elämää kiireiseksi. Jokainen on itse vastuussa siitä, miten kiireiseksi elämänsä tekee.

Vierailija
119/160 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin

Vierailija
120/160 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummi ei edes aina muista lastenlapsien nimiä, vaikka ei ole muistisairautta. Kun lapsia on 9 ja lastenlapsia 47, niin kuva mummosta lastenlasten hoitajana muuttuu kummasti.

Ja omalla äidillään oli 12 lasta ja 80 lastenlasta.

Ilmeisesti lestadiolaisia olette. Ei tavanomainen tilanne.  Äitini kyllä hyvin muistaa lastenlasten nimet, iät ja monia muitakin asioita. Heitä on seitsemän.

Meilläkin lestadiolaisisovanhemmat on muistaneet tietysti lastenlastensa ja lastenlastenlastensa nimet ja muita asioita. Syntymäpäivät on heillä ylhäällä; siinä on lasten, lasten puolisoiden, lastenlasten ja lastenlastenlasten syntymäpäivät joita muistavat aina jotenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi