Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Erikoisjoukot-kouluttaja opettaa, että koulukiusaaminen ei lopu muuten kuin lyömällä takaisin

Vierailija
10.09.2025 |

"Mikään väkivaltatilanne, ei sota tai edes koulukiusaaminen, se ei saatana lopu millään muulla kuin sillä, että jos joku lyö teitä, te valmistaudutte ja lyötte tuplasti kovempaa takaisin", Lehtonen sanoo.

"VÄITÖSKIRJAN kiusatun oppilaan puolustamista ja tukemista Turun yliopistossa kirjoittanut psykologian tohtori Virpi Pöyhönen hämmästyy kuullessaan, miten koulukiusaamisesta puhutaan ohjelmassa. Hän ei ole katsonut ohjelmaa.

Koulukiusaaminen loppuu kodin ja koulun yhteistyöllä ja systemaattisella puuttumisella. Väkivallan sijaan lapsia ja nuoria pitää ohjata toimimaan herkästi ja empaattisesti, toisiaan tukevasti, Pöyhönen sanoo."

Ymmärrän, mitä Pöyhönen tarkoittaa, mutta hän on mielestäni väärässä. Olen todistanut lukuisia kertoja koulussa miten kiusaaminen loppui nimenomaan väkivaltaan. Muut keinot taas pahensivat sitä.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011484112.html

Kommentit (511)

Vierailija
401/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajilla on yleensä hyvin heikko itsetunto, joten siihen yleensä riittää että sitä vähän tölväistään. Tiesin että kiusaajan vanhemmat oli kuolleet onnettomuudessa, joten sanoin tälle, että olisiko kannattanut auttaa vanhempiaan. Ei enää kiusannut.

Eikö tuo ole vähän kohtuutonta. Toiselta vanhemmat kuolleet ja sitä otetaan esille.

Voi kyynel. Mikä siinä on, että kiusaaja kyllä kiusaa, mutta sitten kun hänelle itselleen sanotaankin takaisin, tulee itku?

Eihän tuossa sanottu takaisin, vaan iskettiin täysin kohtuuttoman julmalla syytöksellä. Tuskinpa lapsi olisi voinut vanhempiaan pelastaa.

Jos haluaa iskeä kiusaajaa vyön alle, sen voi tehdä myös vähemmän julma

Niin että kiusaajalle ei saa sanoa pahasti, koska kiusaaja voi pahoittaa mielensä? Lienee vähän turhaa alkaa vinkumaan omaa pahaa mieltä jos on itse kiusannut 

Vähän rajaa nyt tuohon. Voit sanoa pahasti jollakin muullakin tavalla kuin syyttämällä lasta vanhempiensa kuolemasta. Vähän eri kertaluokan mielen pahoittaminen kuin se, mitä hän sinulle aiheutti.

Vierailija
402/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten iso osa kiusaajista on Persujen lapsia tai jääkiekkoilijoita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajilla on yleensä hyvin heikko itsetunto, joten siihen yleensä riittää että sitä vähän tölväistään. Tiesin että kiusaajan vanhemmat oli kuolleet onnettomuudessa, joten sanoin tälle, että olisiko kannattanut auttaa vanhempiaan. Ei enää kiusannut.

Eikö tuo ole vähän kohtuutonta. Toiselta vanhemmat kuolleet ja sitä otetaan esille.

Voi kyynel. Mikä siinä on, että kiusaaja kyllä kiusaa, mutta sitten kun hänelle itselleen sanotaankin takaisin, tulee itku?

Eihän tuossa sanottu takaisin, vaan iskettiin täysin kohtuuttoman julmalla syytöksellä. Tuskinpa lapsi olisi voinut vanhempiaan pelastaa.

Jos haluaa iskeä kiusaaj

Vähän rajaa nyt tuohon. Voit sanoa pahasti jollakin muullakin tavalla kuin syyttämällä lasta vanhempiensa kuolemasta. Vähän eri kertaluokan mielen pahoittaminen kuin se, mitä hän sinulle aiheutti.

Miten niin? Eihän tuossa edes kerrottu, mitä kisuaaja oli sanonut. Tuskinpa se kiusaajakaan on sanonut vain hyvää mieltä tuottavia asioita. Ja muutenkin, todella tekopyhää kiusaajalta alkaa vinkua, kun on itse aloittanut kiusaamalla.

Vierailija
404/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Eihän tuossa edes kerrottu, mitä kisuaaja oli sanonut. Tuskinpa se kiusaajakaan on sanonut vain hyvää mieltä tuottavia asioita. Ja muutenkin, todella tekopyhää kiusaajalta alkaa vinkua, kun on itse aloittanut kiusaamalla.

Ei kai tässä kiusaaja "vinkunut" - kuulostaa muuten samanlaiselta kielenkäytöltä kuin kiusaajilla itsellään - vaan me muut huomautimme, että tuo meni yli.

On vähän eri asia pilkata vaikka rumasta naamasta (niinkuin minun kohdallani) kuin huomautella ilkeästi vanhempien kuolemasta, saati syyttää siitä. Ei olisi itselle tullut ikinä mieleenkään sivaltaa millään noin julmalla ketään kiusaajaani silloin aikanaan. Eikä nytkään, vaikka olenkin joskus toivonut heille jotakin ikävää kehon vammaa.

Vierailija
405/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa iskeä kiusaaj

Kaveriani kiusattiin siksi hän menetti läheisensä perhesurmassa. Olisiko silloinkin pitänyt ajatella sitä tuleeko kiusaajalle paha mieli sanoessa takaisin?

Vierailija
406/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tässä kiusaaja "vinkunut" - kuulostaa muuten samanlaiselta kielenkäytöltä kuin kiusaajilla itsellään - vaan me muut huomautimme, että tuo meni yli.

On vähän eri asia pilkata vaikka rumasta naamasta (niinkuin minun kohdallani) kuin huomautella ilkeästi vanhempien kuolemasta, saati syyttää siitä. Ei olisi itselle tullut ikinä mieleenkään sivaltaa millään noin

No ei mennyt, ihan oikein sille kiusaajalle. Ei kannata kiusata jos ei sitten kestä edes sanallista vastustusta.

Vierailija
407/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vähän eri asia pilkata vaikka rumasta naamasta (niinkuin minun kohdallani) kuin huomautella ilkeästi vanhempien kuolemasta, saati syyttää siitä. Ei olisi itselle tullut ikinä mieleenkään sivaltaa millään noin

Ilmeisesti kiusaaja tarvitsi tätä kuitenkin, kun sitten lopetti kiusaamisen. Varmasti hänelle teki ihan hyvää miettiä asioita.

Vierailija
408/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveriani kiusattiin siksi hän menetti läheisensä perhesurmassa. Olisiko silloinkin pitänyt ajatella sitä tuleeko kiusaajalle paha mieli sanoessa takaisin?

No tuossahan kiusaaja on itse sortunut tuohon mainitsemaani liian julmaan kommenttiin. Eli kenenkään ei pitäisi mennä huutelemaan tuollaisia.

Vierailija
409/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90 %

Vierailija
410/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vähän eri asia pilkata vaikka rumasta naamasta (niinkuin minun kohdallani) kuin huomautella ilkeästi vanhempien kuolemasta, saati syyttää siitä. Ei olisi itselle

No ei mennyt, ihan oikein sille kiusaajalle. Ei kannata kiusata jos ei sitten kestä edes sanallista vastustusta.

Mun kiusaajien mielestä mun olemassa olo oli kiusaamista. Eli jo se, että olin koulussa, loukkasi heitä. Olisiko heillä sinusta ollut oikeus sivaltaa minua noin julmilla kommenteilla?

Olisi parempi antaa kunnon esimerkkejä, koska pelkkä "kiusaaja" ei kerro kovin paljon. Jos menet kysymään joltakin minua kiusanneelta, miten homma meni, niin heistä minä olin vääränlainen ja häirikkö (vaikken edes olisi sanonut mitään).

Vierailija
411/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuossahan kiusaaja on itse sortunut tuohon mainitsemaani liian julmaan kommenttiin. Eli kenenkään ei pitäisi mennä huutelemaan tuollaisia.

Todennäköisesti kiusaaja on tuossakin änkännyt vaikka ja mitä törkeää, joten turhaa itkeä kun saa itse takaisiin.

Vierailija
412/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehhh, millä tavalla olisi parempaa toivoa kiusaajalle jotain ikävää kehon vammaa? Sanominen ei sentään ole fyysistä.

Vierailija
413/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vähän eri asia pilkata vaikka rumasta naamasta (niinkuin minun kohdallani) kuin huomautella ilkeästi vanhempien kuolemasta, saati syyttää siitä. Ei olisi itselle

Ehhh, millä tavalla olisi parempaa toivoa kiusaajalle jotain ikävää kehon vammaa? Sanominen ei sentään ole fyysistä.

Toivominen ei ole fyysistä. Ei edes sanallista. Olen siis salaa toivonut, että he saavat rangaistuksen.

Vierailija
414/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän koulussa kiusaajalle naurettiin kun tämä menetti vanhempansa. Tämä tapaus missä vanhemmat kuolivat oli vielä aika paljon uutisissa ja siitä oli paljon esimerkiksi sekä netissä että lehdissä kuvia.

Vierailija
415/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on helppo aina sanoa noin mutta oikeessa tilanteessa 98% ihmisistä jäätyy, oli lapsi tai aikuine koska nykyajan yhteiskunnassa tappelu ylipäätää on monelle aika vieras asia

Juuri siksi vanhemmat ovat velvollisia kasvattamaan lapsensa niin, että ne eivät "jäädy" yllättävässä tilanteessa, olkoonpa se sitten fyysinen hyökkäys, liikenneonnettomuus, tulipalo, tarve auttaa ja antaa ensiapua muille tai mitä muuta tahansa!

Jos lapsi tai aikuinen "jäätyy" väkivallan uhan edessä on kyseessä kasvatuksellinen, massiivinen virhe!

Käykää lastenne kanssa läpi - luonnollisesti heidän ikiinsä soveltuvin tavoin - toiminta tulipalon sattuessa, heidän itsensä tai jonkun muun pudottua jäihin, onnettomuuden tapahduttua ( tapaturmasta aiheutunut verenvuoto, hengitysvaikeudet, aivotärähdys / tajuttomuus päähän osuneen iskun, esim. kaatumisen seurauksena, sydänkohtaus ja avun hälyttäminen!

Avun hälyttäminen on toki tärkeää, mutta em. tapauksissa oikealla toiminnalla ennen avun saapumista on mahdollista pelastaa jonkun toisen elämä tai rajoittaa vahinkoja!

Täysin sama koskee väkivallan uhkaa, väkivaltatilannetta ja mahdollista ensiavun tarvetta sen jälkeen!

Ajatelkaa, miten upea ja maailman mittakaavassa harvinainen tilanne meillä on Suomessa jokaisen terveen miehen saatua asepalveluksensa aikana hyvän ensiapukoulutuksen! Näin ei ole monessakaan maassa! 

Vierailija
416/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin, ne ovat vassenasseja kaikki ja niiden vanhemmat äänestävät SDP:tä tai Virheitä.

Vierailija
417/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin psykopaatin lapsena totean, että mikäli kiusaaminen ei ole fyysisesti satuttavaa, paras reagointi on ei reaktioa. Ei siis niin, ettei välitä kiusaamisesta vaan ettei edes huomaa sitä. Jos kiusaaja haastaa lisää niin vain sellainen eleetön katse, joka kertoo, että hän on tässä se tyhmä.

Kiusaaja on aina tyhmä, mutta ansaitsee rangaistuksen kiusaamisesta.

Pojista psykopaatteja on kolme prosenttia. Heitä ei voi rankaista. Sillä saa ainoastaan aikaan itseensä kohdistuvan koston. 

Vierailija
418/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiusattiin ala-asteella fyysisesti ja aloin tempomaan kiusaajaa nyrkillä päähän. Itsehän siinä moitteet tietenkin sai.

Vierailija
419/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin psykopaatin lapsena totean, että mikäli kiusaaminen ei ole fyysisesti satuttavaa, paras reagointi on ei reaktioa. Ei siis niin, ettei välitä kiusaamisesta vaan ettei edes huomaa sitä. Jos kiusaaja haastaa lisää niin vain sellainen eleetön katse, joka kertoo, että hän on tässä se tyhmä.

Kiusaaja on aina tyhmä, mutta ansaitsee rangaistuksen kiusaamisesta.

Pojista psykopaatteja on kolme prosenttia. Heitä ei voi rankaista. Sillä saa ainoastaan aikaan itseensä kohdistuvan koston. 

Jaa. Ei minulle ole koskaan kostettu. Eivät ne raukat uskalla.

Vierailija
420/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamisen juurisyy on koulun johdossa, johto luo kulttuurin, jos kulttuuri sallii porsastelun, niin sit porsaat röhkivät. Vika on aina hihnan alkupäässä, aina. Lapset, niin kiusattu kuin kiusaajakin ovat aina syyttömiä. Vika on aikuisissa. Aikuisista jotka ovat kiinnostuneita vain omasta navastaan.

Rehtorit suojelevat koulun mainetta, eli omaansa, eivät ole näkevinään, jotta koulun maine säilyy kiusaamattomana kouluna. 

Suomen kouluja johtaa rehtoreiden mafia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi