HS: Erikoisjoukot-kouluttaja opettaa, että koulukiusaaminen ei lopu muuten kuin lyömällä takaisin
"Mikään väkivaltatilanne, ei sota tai edes koulukiusaaminen, se ei saatana lopu millään muulla kuin sillä, että jos joku lyö teitä, te valmistaudutte ja lyötte tuplasti kovempaa takaisin", Lehtonen sanoo.
"VÄITÖSKIRJAN kiusatun oppilaan puolustamista ja tukemista Turun yliopistossa kirjoittanut psykologian tohtori Virpi Pöyhönen hämmästyy kuullessaan, miten koulukiusaamisesta puhutaan ohjelmassa. Hän ei ole katsonut ohjelmaa.
Koulukiusaaminen loppuu kodin ja koulun yhteistyöllä ja systemaattisella puuttumisella. Väkivallan sijaan lapsia ja nuoria pitää ohjata toimimaan herkästi ja empaattisesti, toisiaan tukevasti, Pöyhönen sanoo."
Ymmärrän, mitä Pöyhönen tarkoittaa, mutta hän on mielestäni väärässä. Olen todistanut lukuisia kertoja koulussa miten kiusaaminen loppui nimenomaan väkivaltaan. Muut keinot taas pahensivat sitä.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011484112.html
Kommentit (514)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on helppo aina sanoa noin mutta oikeessa tilanteessa 98% ihmisistä jäätyy, oli lapsi tai aikuine koska nykyajan yhteiskunnassa tappelu ylipäätää on monelle aika vieras asia
Juuri siksi vanhemmat ovat velvollisia kasvattamaan lapsensa niin, että ne eivät "jäädy" yllättävässä tilanteessa, olkoonpa se sitten fyysinen hyökkäys, liikenneonnettomuus, tulipalo, tarve auttaa ja antaa ensiapua muille tai mitä muuta tahansa!
Jos lapsi tai aikuinen "jäätyy" väkivallan uhan edessä on kyseessä kasvatuksellinen, massiivinen virhe!
Käykää lastenne kanssa läpi - luonnollisesti heidän ikiinsä soveltuvin tavoin - toiminta tulipalon sattuessa, heidän itsensä tai jonkun muun pudottua jäihin, onnettomuuden tapahduttua ( tapaturmasta aiheutunut verenvuoto, hengitysvaikeudet, aivotärähdys / tajuttomuus päähän osuneen iskun, esim. kaatumisen seurauksena, sydänkohtaus ja
Erinomainen kirjoitus!
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamisen juurisyy on koulun johdossa, johto luo kulttuurin, jos kulttuuri sallii porsastelun, niin sit porsaat röhkivät. Vika on aina hihnan alkupäässä, aina. Lapset, niin kiusattu kuin kiusaajakin ovat aina syyttömiä. Vika on aikuisissa. Aikuisista jotka ovat kiinnostuneita vain omasta navastaan.
Rehtorit suojelevat koulun mainetta, eli omaansa, eivät ole näkevinään, jotta koulun maine säilyy kiusaamattomana kouluna.
Suomen kouluja johtaa rehtoreiden mafia.
Kyllä syy on aina kiusaajassa, usein toki myös tämän vanhemmissa tai huoltajissa. Vai miten ajattelit rehtorin lopettavan kiusaamisen? Ei rehtorilla ole mitään taikasauvaa, eikä rehtori ole muuta kuin rehtori ja opettaja. Hän ei ole järjestyksenvalvoja, poliisi, sosiaalityöntekijä jne.
Mafian toiminta muistuttaa salaseuroja. Mafiassa jäsenet vannovat noudattavansa omertàa, jonka käyttäytymissäännöstö vaatii esimerkiksi vaikenemaan poliisikuulusteluissa. Mafian jäsentä kutsutaan mafiosoksi tai mafian sisällä kunnian mieheksi (uomo d'onore).
Mafian jäsenet ovat usein lähtöisin köyhistä oloista, koska mafiaan liittyminen on tarjonnut heille mahdollisuuden saada turvapaikka ja menestystä elämässä. Mafia saattaa myös palkita uskollisia jäseniään esimerkiksi hankkimalla heille hyväpalkkaisen työpaikan. Mafiasta ei voi erota, ja kaikille jäsenille sääntöjen rikkomisesta seuraa poikkeuksetta kuolema.
"Tiesin että kiusaajan vanhemmat oli kuolleet onnettomuudessa, joten sanoin tälle, että olisiko kannattanut auttaa vanhempiaan. Ei enää kiusannut."
Eihän tuossa nyt mitään ihmeellistä ole. Todennäköisesti viesti meni perille kun kiusaaminen loppui.
Ei muuta kuin turpaan vaan ha kovaa, niin loppuu kiusaaminen. Mikään muu ei koskaan auta, ei koskaan.
T: Antti Laine
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän koulussa kiusaajalle naurettiin kun tämä menetti vanhempansa. Tämä tapaus missä vanhemmat kuolivat oli vielä aika paljon uutisissa ja siitä oli paljon esimerkiksi sekä netissä että lehdissä kuvia.
Hahah, oikein
Tuo Janne on aivan selvästi ongelmallinen ihminen ja sopimaton johtamaan yhtään mitään. Joskus hakkasin kiusaajani mopon vesurilla hajalle. Voi sitä valitusta ja itkua kun piti äitikin hakea paikalle katsomaan tuhoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän rajaa nyt tuohon. Voit sanoa pahasti jollakin muullakin tavalla kuin syyttämällä lasta vanhempiensa kuolemasta. Vähän eri kertaluokan mielen pahoittaminen kuin se, mitä hän sinulle aiheutti.
Miten niin? Eihän tuossa edes kerrottu, mitä kisuaaja oli sanonut. Tuskinpa se kiusaajakaan on sanonut vain hyvää mieltä tuottavia asioita. Ja muutenkin, todella tekopyhää kiusaajalta alkaa vinkua, kun on itse aloittanut kiusaamalla.
Ei kai tässä kiusaaja "vinkunut" - kuulostaa muuten samanlaiselta kielenkäytöltä kuin kiusaajilla itsellään - vaan me muut huomautimme, että tuo meni yli.
On vähän eri asia pilkata vaikka rumasta naamasta (niinkuin minun kohdallani) kuin huomautella ilkeästi vanhempien kuolemasta, saati syyttää siitä. Ei olisi itselle tullut ikinä mieleenkään sivaltaa millään noin
Tuskinpa se kiusaajakaan on miettinyt onko hänen sanomat kommentit liian julmia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän rajaa nyt tuohon. Voit sanoa pahasti jollakin muullakin tavalla kuin syyttämällä lasta vanhempiensa kuolemasta. Vähän eri kertaluokan mielen pahoittaminen kuin se, mitä hän sinulle aiheutti.
Miten niin? Eihän tuossa edes kerrottu, mitä kisuaaja oli sanonut. Tuskinpa se kiusaajakaan on sanonut vain hyvää mieltä tuottavia asioita. Ja muutenkin, todella tekopyhää kiusaajalta alkaa vinkua, kun on itse aloittanut kiusaamalla.
Ei kai tässä kiusaaja "vinkunut" - kuulostaa muuten samanlaiselta kielenkäytöltä kuin kiusaajilla itsellään - vaan me muut huomautimme, että tuo meni yli.
On vähän eri asia pilkata vaikka rumasta naamasta (niinkuin minun kohdallani) kuin huomautella ilkeästi vanhempien kuolemasta, saati syyttää siitä. Ei olisi itselle
Tuskinpa se kiusaajakaan on miettinyt onko hänen sanomat kommentit liian julmia vai ei.
Ei lapset edes kykene tuon tason ajatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kohdalla ainakin meni niin, että kaikki muhun kohdistettu väkivalta oli näkymätöntä, mutta jos edes nostin käsivartta eteen, jottei kiusaaja saisi lyötyä sinne, minne halusi, niin nousi silmitön raivo ja minua pidettiin kiusaajana. Eli jos olisin lyönyt takaisin, siitä olisi vain seurannut minulle aivan julmetunlaiset ongelmat opettajien, vanhempien ja muiden auktoriteettien taholta.
Jossain kahden pojan välisessä nahistelussa ehkä toimii noin kuin tuo kouluttaja sanoi, mutta tyttöjen suorittamassa systemaattisessa kiusaamisessa tuskin.
Luuletko ettei tyttö ymmärrä lopettaa kun sillä on kerran nenä takaraivossa ja tieto siitä että ens kerralla isoveli tulee myös moikkaamaan?
Itse olen 190cm, tatuoitu, treenannut 42v mies. Siskontyttöä "kiusattiin" (ei se ole kiusaamista vaan väkivaltaa) joten otettiin minu
Vankilassa on sitä paitsi tosi hyvät mahdollisuudet treenata, jos ei ole töissä tai mitään menetettävää muutenkaan ja vapaa-ajalla treenaa potkunyrkeilyä päivässsä neljätuntia tai kuntoilee muuten vaan, niin vankila on se hyvä paikka, voin suositella. Työelämä on luusereille tai sitten niille, jotka oikeasti hyötyy siitä.
Sigma kulkee omia teitään kuin sumuiten vuorten isännätön samurai ja ei välttele konflikteja.
Ei sinne vankilaan tarvitse päättyä, riittää että se jonne ei halua ottaa riskiä että se potentiaalisesti hullu tulee hakkaamaan hänet. Pelote kato...
Ja oikeasti, jos joku tekis jotain ikävämpää, vaikkapa tulevaisuudessa jossain teinibileissä humalaiselle tytölle... voi olla ettei se kundi kävelis sen tempun jälkeen. Minusta ihan reilua että se tietää sen ennakkoon. En oikein luota opetus- tai oikeuslaitokseen näissä asioissa.
tottahan tuo
päänsilitys ja lässytys ei auta narsisteihin, puukosta saatuaan ne ehkä oppivat jotakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kohdalla ainakin meni niin, että kaikki muhun kohdistettu väkivalta oli näkymätöntä, mutta jos edes nostin käsivartta eteen, jottei kiusaaja saisi lyötyä sinne, minne halusi, niin nousi silmitön raivo ja minua pidettiin kiusaajana. Eli jos olisin lyönyt takaisin, siitä olisi vain seurannut minulle aivan julmetunlaiset ongelmat opettajien, vanhempien ja muiden auktoriteettien taholta.
Jossain kahden pojan välisessä nahistelussa ehkä toimii noin kuin tuo kouluttaja sanoi, mutta tyttöjen suorittamassa systemaattisessa kiusaamisessa tuskin.
Luuletko ettei tyttö ymmärrä lopettaa kun sillä on kerran nenä takaraivossa ja tieto siitä että ens kerralla isoveli tulee myös moikkaamaan?
Itse olen 190cm, tatuoitu, treenannut 42v mies. Siskontyttöä "kiusattiin" (ei se ole kiusaamista vaan väkivaltaa) joten otettiin minu
Mulla ei ollut mitään isoveljeä, jolla uhkailla.
Lisäksi et tainnut ymmärtää, mitä tarkoitin. Nuo tytöt olivat 100 % vakuuttuneita siitä, että minun olemassaoloni oli loukkaus heitä kohtaan. Samaten aikuiset näkivät helposti vain kiusatun reaktion, mutteivät sitä, mistä kaikki alkoi. Eli jos joku tulee lyömään sinua ja sinä lyöt takaisin, sinä saat syyt niskoillesi, koska opettaja näki vain sinun lyöntisi. Samaan aikaan nuo kiusaajat kirkuvat raivoissaan, kuinka minä (muka) olen kiusaaja, kun en alistunut kynnysmatoksi.
Ketä kiinnostaa? Jos se menee sinun piikkiisi niin hoida että se menee aiheesta. Sinua kiusataan? Lyö nenä paskaksi. Silleen kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
No ainakaan "korvasta sisään, toisesta ulos", "toisen posken kääntäminen" tai " välittämättä oleminen" ei toimi. Sillä metodilla itse nimittäin toimin, ja sitä kesti tasan niin kauan kuin oli pakko olla samalla luokalla. Suosittelisin nykyään tappelemaan vastaan. Ja kiusaajat ja kiusatut pitää pakottaa koulupsykologille useamman kerran, että se kiusaamisen perimmäinen syy oikeasti selviää ja se hoidetaan pois. Taustalla on varmasti hyvin usein kamalat kotiolot, ja kiusaajakin on silloin uhri siinä ympäristössä.
Koitin samaa metodia muutaman vuoden, osittain siksi etten oikeasti sisäistänyt miten joku edes jaksaa olla niin luuseri että huolehtii enemmän muiden asioista kuin omistaan ja täten en edes tiennyt miten siihen pitäisi reagoida. Sitten vaihdoin taktiikkaa ja aloin vittuilla takaisin enemmän tai vähemmän. Mikään ei sitä kiusaamista lopettanut, mutta oli itselle kivempaa, varsinkin kun itse en välittänyt otetaanko vanhempiini yhteyttä mutta kiusaajalle oli tosi tärkeää ettei otettaisi. Joten jos urpo sanoi kesken tunnin jotain, sanoin takaisin, tai tarvittaessa huusin. Ja jos jotain vaikeuksia oli tulossa, katsoin etten se ole yksin minä jolle niitä tulee.
Kyseisen kiusaajan sisarukset olivat normaaleja ja vanhempansa vaikuttivat lähinnä kypsiltä siihen että idioottikakaransa ei osaa käyttäytyä, mutta eivät saaneet sitä käytöstä kuriinkaan. Kuitenkin koska ko. sahajauhopää tosiaan pelkäsi että vanhempiin otetaan yhteyttä, jotain seurauksia sillä käytöksellä kai oli. Varmaan olisivat ottaneet tutin (= kalliin harrastuksen) pois tai jotain.
Koulupsykologi oli aivan yhtä tyhjän kanssa. Asenne tuntui olevan että voi kiusaajaparkaa (jostain syystä, varmaan sillä oletuksella että jotain nuppivikaa löytyy. Sadismia ehkä), kiusattujen täytyy ymmärtää että kiusaajalla tässä on vaikeaa. No lopputuloksena noiden vuosien jälkeen itselle kyllä tuli sitä nuppivikaa joka jarrutti elämää vuosiksi. Koulun henkilökuntaa kiinnosti niinkin paljon että eihän tästä nyt vain ilmoitusta tehdä minnekään ylemmälle taholle. Että kiitos vaan koulujärjestelmä oikein paljon tästä ja yhteiskunta voi osoittaa myös syytöksensä sinne suuntaan jos ikinä tekee mieli valittaa surkeasta tuottavuudestani ja resurssien käytöstäni. Älkää vain koskaan oikeasti tehkö kiusaamiselle mitään, sanokaa vain että meillä on KiVa-koulu ja asia on sillä kuitattu.
Veljenpoika oli ala-asteella potkaissut kiinni tullutta kiusaajaansa kylmästi munille. Siihen oli kyykännyt ja kiusaaminen loppu.
Oma poika pelasi jääkiekkoa ja samassa koulussa oli 30 joukkuekaveria. Ei siihen kukaan tullut kiinni ja olisi itsekin pitänyt puolensa aika pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
joo ei ehkä ole hyvä antaa lapselle opetusta että väkivalta on ratkaisu ongelmiin. Maailmassa on tarpeeksi väkivaltaa ja jos aivot oppii luolamiehen ratkaisutaitoihin suhteessa siihen miten Moritei Ueshiba pääsi pois väkivallan kierteestä, niin lopputuloksena on pasifismi ja totalitäristinen vihervasemmistolaisuus, jonka arvomaailmaan ei väkivalta millään prosenteilla kuulu. Ainut väkivalta ja sen torjuminen planeetalle haitallisten kemikaalien ja ilmiöiden välitön eskallointi.
Väkivallatonta vasemmistoa ei ole olemassakaan. Sama kun nimittäisi nasuja pasifisteiksi
Vierailija kirjoitti:
Miten iso osa kiusaajista on Persujen lapsia tai jääkiekkoilijoita?
OMan kokemuksen mukaan enimmäkseen vassareita
Vierailija kirjoitti:
Veljenpoika oli ala-asteella potkaissut kiinni tullutta kiusaajaansa kylmästi munille. Siihen oli kyykännyt ja kiusaaminen loppu.
Oma poika pelasi jääkiekkoa ja samassa koulussa oli 30 joukkuekaveria. Ei siihen kukaan tullut kiinni ja olisi itsekin pitänyt puolensa aika pitkälle.
Todennäköisesti se sinun poikasi oli joukkuekavereineen kiusaaja. Lätkäpelaajien tavaramerkki.
Ja jos kiusaajaa ei voi syyttää sanomisistaan koska on lapsi, miksi tässä yritetään syyllistää kiusattua sanomisistaan? Olihan kiusattukin lapsi kun "syytti kiusaajaa vanhempiensa kuolemasta".
Ihan eri asia nyt aikuisena, vieläpä tilanteen ulkopuolisena, sanoa että kommentti meni yli. Kiusattu on halunnut iskeä takaisin tyypille joka ei ole kertaakaan välittänyt millaista tuhoa kiusatulle aiheuttaa, ja on saanut täydellisen tilaisuuden sanoa jotain mahdollisimman julmaa. Edelleen, jos kiusattu on lapsi joka ei vastaa sanomisistaan ikänsä takia, sitten on kiusattukin.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos kiusaajaa ei voi syyttää sanomisistaan koska on lapsi, miksi tässä yritetään syyllistää kiusattua sanomisistaan? Olihan kiusattukin lapsi kun "syytti kiusaajaa vanhempiensa kuolemasta".
Ihan eri asia nyt aikuisena, vieläpä tilanteen ulkopuolisena, sanoa että kommentti meni yli. Kiusattu on halunnut iskeä takaisin tyypille joka ei ole kertaakaan välittänyt millaista tuhoa kiusatulle aiheuttaa, ja on saanut täydellisen tilaisuuden sanoa jotain mahdollisimman julmaa. Edelleen, jos kiusattu on lapsi joka ei vastaa sanomisistaan ikänsä takia, sitten on kiusattukin.
Ja voihan tuossa tapauksessa olla jotain perääkin. Tiedän lähipiiristä tapauksen missä lapsi joutui onnettomuuteen vanhempansa kanssa, mutta lapsi ei osannut toimia millään tavalla. Jos lapsi olisi osannut toimia ja hakea apua, olisi vanhemmalla ollut edes mahdollisuus selviytyä, mutta tässä lapsi ei tehnyt mitään. Ja kyse ei ollut pikkulapsesta.
Kiusaajien itsetuntoon iskeminen toimii paremmin. Entisistä kiusaajista ainakin kolme on mt-eläkkeellä