2-tyypin diabeetikot joilla ocempi käytössä
En viittis alkaa jonottelemaan terkkarin puhelimeen ja hoitajan numero hukassa joten luonnollisesti tulin vauvapalstalle.
Pitikö aiempaa diabeteslääkitystä jatkaa ohella? Oli niin pikainen puhelu kun mulle tää lääke määrättiin että unohtui kysyä. Alotusannoksella muutama viikko menty ja sokerit hurjan korkealla.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En suinkaan epäile, ettet kiinnittäisi huomiota syömisiisi. Mutta onko ne sun syömiset oikeesti sopivia 2tyypin diabeteksen hoitoon?"
Huoli pois. Kyllä ne on sopivia. Miksi olet niin huolissasi minun syömisistäni?
En ole sinusta huolissani. Ihmettelen vain kun sanot syömistesi olevan ok sairautta ajatellen, silti käytät lääkkeitä.
No, ihan sama mulle, miten syöt, kunhan ihmettelin.
Et tunnu ymmärtävän, että se pelkkä oikein syöminen ei vain kaikilla edes 2tyypin diabetesta paranna.
Tähän koitin jo aiemmin selittää, että myös 2tyyppiä on selkeästi erilaatuista ja on myös sekamuotoista ja virheellisesti 2tyypiksi luokiteltua 1 tyypin diabetesta. - ja tämä on ihan virallista tietoa-
Minä itse arvelen, että nämä vaikeammat 2tyypit on nimenomaan niitä väärin diagnosoitu ja tai muuten sellaisia, että ruokavalio hoito ei vain ole riittävä.
Monilla on myös sukurasitteena diabetes, ja siihen sairastutaan vaikka on syöty hyvin, ja liikuttu paljon, eikä ole ylipainoa
Mutta tätä ei palstan ruokavalio jankuttaja usko. Sama jankutus jokaketjussa, ja suoranainen viha diabeetikkoja kohtaan. Täytyy jo omassa elämässä olla jotain pahasti pielessä että jaksaa toisten lääkkeistä raivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jatkanut. Sitähän käytetään siksi että aiempi lääkitys ei tehoa/riitä.
Minullakin on 3 lääkettä käytössä. Raskausaikana oli insuliini ja metformiini ja silloinkin oli vaikeaa
Että en kyllä ole keksinyt, miten tätä ruualla hoitaisi.
Ne jotka jankuttavat että diabetes paranee ruokavaliolla, eivät tiedä asiasta mitään. Minulla 2 tyypin diabetes, ja on vaikeaoireinen. Ja hyvin vaikea saada tasapainoon, siitä huolimatta että olen tosi tarkka syömisistäni
Oletko lihava? Silloin haima ei jaksa toimia sinulle optimaalisesti. Raskauajan ymmärtää, koska ei silloin itseä voi/kannata pienentää, mutta muuten kannattaa vain laihduttaa ja sokeritautikin paranee.
Olen lihava. Vastasin jo aiemmin, että lihoin nopeasti. Olen se suolistosairas. Tiedostan, että nimenomaan minun tilanteessani laihdutus olisi hyvä keino, ongelmana vain on, että paino ei putoa. Edes ozempicilla. Ennen raskautta se auttoikin hyvin, mutta kun jouduin sen lopettamaan raskauden ajaksi, en enää saa siitä sellaista vastetta, mikä oli. Paino ei laske, eikä suolisto ole paremmassa kunnossa.
Ozempicilla (ja rybelsuksella) on siis todettu olevan apua juuri suolistosairauksissa sekä jopa alkoholismin hoidossa.
Tiedostan myös, että mulla on elimistö niin pahasti sekaisin, että siksi en laihdu. Siksi en saa diabetesta parempaan tasapainoon enkä suolistoa kuntoon. Ongelmana on, että en kertakaikkiaan löydä ruokia, joita voisin syödä. Toisaalta luulisi, että näinkin rajoittuneella syömisellä olisi jo näkyviä tuloksia.
Raskausaikana en lihonut yhtään. Olin lähtöpainossa kun palasin synnäriltä.ylipäätään raskaus tekee mun elimistölle jotain, ja se toimii paremmin kuin normaalisti. Vaikka on kaikki raskausajan vaivat ja muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta miten jokaiseen diabetesleskusteluun saapuu joku ruokavalio hullu jankuttamaan että diabetes paranee syömällä.
Joo varmaan sellainen diabetes paraneekin, joka on pelkkää verensokerin nousua, vailla liitännäis oireita, ja johon riittäisi muutenkin pieni annos metformiinia.
On myös yleistä, että diabetes on väärin diagnosoitu, eli ykköstyyppi tai muu diabeteksen muoto on diagnosoitu kakkostyypiksi. Silloin se hoito ei niin helppoa olekaan.
Menettekö te ykköstyypin diabeetikoille kun viisastelemaan ruokavaliosta?
Ei ykköstyyppiä kakkoseksi luokitella, siinähän lähtisi henki viikossa.
Kyllä nimenomaan on luokiteltu virheellisesti kakkostyypiksi. Se ei siis ala selkeänä ykkösenä, mutta muuttuu sellaiseksi ajan myötä. Diabetesta on myös sekamuotoisia tyyppejä, eli on muitakin kuin se selkeä 1 ja 2 tyypit. Mm. Lada-tyyppi.
Tällaiset tietysti oireilevat ja ovat vaikeammin hoidettavissa kuin se perinteinen 2tyypin diabetes.
Voi pyhä yksinkertaisuus, mitä pässejä täällä on esittämässä omia harhakäsityksiään faktoina. Muutama esimerkki:
-Lääkitystä ei tarvita, jos ymmärtää, mitä kannattaa syödä.
-Ei diabetes laihtumalla parane, eihän se johdu ylipainosta
-Oikealla ravinnolla saa ihan saman vaikutuksen kuin ozempikilla. Jengi ei vain tajuu. Raukat kuvittelee, että se lääke on joku taikakeino. Hahhahhaa
-Niin, eihän diabetes johdu lihavuudesta, vaan huonosta ravinnosta.
Ei, en jaksa edes kommentoida enää. Onhan näille jo yritetty sanoa ja selvittää ystävällisesti asioiden oikea laita, mutta kun ei mene jakeluun, niin ei mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En suinkaan epäile, ettet kiinnittäisi huomiota syömisiisi. Mutta onko ne sun syömiset oikeesti sopivia 2tyypin diabeteksen hoitoon?"
Huoli pois. Kyllä ne on sopivia. Miksi olet niin huolissasi minun syömisistäni?
En ole sinusta huolissani. Ihmettelen vain kun sanot syömistesi olevan ok sairautta ajatellen, silti käytät lääkkeitä.
No, ihan sama mulle, miten syöt, kunhan ihmettelin.
Käytän lääkkeitä, koska ne on mulle määrätty. Ja menen tänä syksynä labrakokeisiin, kuten jo kerroin. Jos tulokset ovat olennaisesti parantuneet, saan ehkä jättää lääkkeet pois piakkoin. Se on tavoitteeni, ilman lääkitystä eläminen - kuten myöskin jo kerroin. Pyrin tavoitteeseen sekä ruokavalion, että liikunnan, että lääkkeiden avulla.
Vai niin Amerikassa ajatellaan. Jos tuo on edes totta, niin syyksi epäilen lääkefirmojen ahneutta. Tai ehkä siellä on niin paljon moniongelmaisia lihavia, jotka ovat niin pahasti addiktoituneet ylensyömiseen, ettei elintapojen muuttaminen sitten todellakaan omin voimin onnistu. Olen katsonut jonkin verran höpökanavien ohjelmia, missä liikuntakyvyttömiksi turvonneet ihmiset kieltävät viimeiseen asti oman vastuunsa tilanteestaan. On kyllä järkyttävää matskua. Mutta mielestäni, jos tällaisia henkisiä ongelmia ei ole, niin se tapojen muuttaminen onnistuu kyllä. Onhan ne huonotkin tavat joskus opittu, samalla tavoin niistä voi oppia pois, kun vain motivaatio on kohdillaan.
No voi hitsin pimpula tämän palstan lainaustekniikkaa. Edellinen oli tarkoitus vastaukseksi kommenttiin 51 "Amerikassa ajatellaan niin, että lihavuuslääkettä syödään koko loppuelämä." Kaikki edelliset kommentit rimpsusta siis näkyvät, mutta ei sitä kommenttia, johon vastasin.
On ylipainoa, liikun, mutta huonoina päivinä en pysty poistumaan vessan vierestä ja niitä päiviä on usein. en syö mitään luettelemiasi. On suolistosairaus joten huonoina aikoina en voi syödä oikein mitään. Pakko toki on syödä, kaurapuuro ja peruna ovat aika varmoja, moni muu ruoka tekee sen, että ripuloin seuraavat 4 tuntia.
Miksi olen ylipainoinen? En tiedä. Paino ei vain laske. Ei laske edes ozempicilla, ja kuten sanoin, liki kaikki syöty tulee vetenä läpi paineella. En syö suuria määriä. Nestettä kertyy kyllä, paljon, turvotus on jatkuvaa, siihen toimiva diabeteslääkitys on auttanut. Kun sokeri tasapaino huononee, alkaa heti kertymään kovasti turvotusta. Myös näkö menee. Ja näöntarkkuus vaihtelee ihan päivittäin, tarkasta näöstä siihen, että tarvitsisin silmälasit. Todella rasittavaa, ja tähänkään en ole löytänyt apua.
Diabetes minulla oli hoitamattomana pitkään, vuosia, ennenkuin se todettiin. Olin jo todella huonossa kunnossa fyysisesti, mikä varmasti on vaikuttanut painon kertymiseen, lihoin nopeasti yhtäkkiä.