2-tyypin diabeetikot joilla ocempi käytössä
En viittis alkaa jonottelemaan terkkarin puhelimeen ja hoitajan numero hukassa joten luonnollisesti tulin vauvapalstalle.
Pitikö aiempaa diabeteslääkitystä jatkaa ohella? Oli niin pikainen puhelu kun mulle tää lääke määrättiin että unohtui kysyä. Alotusannoksella muutama viikko menty ja sokerit hurjan korkealla.
Kommentit (67)
"En suinkaan epäile, ettet kiinnittäisi huomiota syömisiisi. Mutta onko ne sun syömiset oikeesti sopivia 2tyypin diabeteksen hoitoon?"
Huoli pois. Kyllä ne on sopivia. Miksi olet niin huolissasi minun syömisistäni?
Vierailija kirjoitti:
"En suinkaan epäile, ettet kiinnittäisi huomiota syömisiisi. Mutta onko ne sun syömiset oikeesti sopivia 2tyypin diabeteksen hoitoon?"
En ole sinusta huolissani. Ihmettelen vain kun sanot syömistesi olevan ok sairautta ajatellen, silti käytät lääkkeitä.
No, ihan sama mulle, miten syöt, kunhan ihmettelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole sinusta huolissani. Ihmettelen vain kun sanot syömistesi olevan ok sairautta ajatellen, silti käytät lääkkeitä.
Käytän lääkkeitä, koska ne on mulle määrätty. Ja menen tänä syksynä labrakokeisiin, kuten jo kerroin. Jos tulokset ovat olennaisesti parantuneet, saan ehkä jättää lääkkeet pois piakkoin. Se on tavoitteeni, ilman lääkitystä eläminen - kuten myöskin jo kerroin. Pyrin tavoitteeseen sekä ruokavalion, että liikunnan, että lääkkeiden avulla. Tämä ketju alkoi Ozempic-kysymyksestä. Mun kohdalla kyseinen lääke potkaisi vinoutuneen aineenvaihduntani oikeille raiteille ja auttoi painon pudotuksessa, ja olen siitä kiitollinen. Tänä aikana, kun lääkettä olen käyttänyt, olen oppinut uudelleen syömään järkevämmin, ja nämä tavat jäävät käyttöön myös lääkkeen lopettamisen jälkeen. Vieläkö on jotain kysyttävää?
... ai niin, kömmähdys - tämä on anonyymipalsta, ja tässä yhteydessä en ollut labrakokeista kertonut. Se on kommentissa nro 18.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä taas esimerkki tyypistä, joka "ihmettelee", kun ei osaa ajatella. Ikään kuin lääkitys ja ruokavalio sulkisivat toisensa pois. Mihin tämä käsitys perustuu? Ei ole paljon päätä vaivattu, mutta pitäähän sitä päästä täällä pätemään.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jatkanut. Sitähän käytetään siksi että aiempi lääkitys ei tehoa/riitä.
Minullakin on 3 lääkettä käytössä. Raskausaikana oli insuliini ja metformiini ja silloinkin oli vaikeaa
Että en kyllä ole keksinyt, miten tätä ruualla hoitaisi.
Ne jotka jankuttavat että diabetes paranee ruokavaliolla, eivät tiedä asiasta mitään. Minulla 2 tyypin diabetes, ja on vaikeaoireinen. Ja hyvin vaikea saada tasapainoon, siitä huolimatta että olen tosi tarkka syömisistäni
Oletko lihava? Silloin haima ei jaksa toimia sinulle optimaalisesti. Raskauajan ymmärtää, koska ei silloin itseä voi/kannata pienentää, mutta muuten kannattaa vain laihduttaa ja sokeritautikin paranee.
Kommenteista päätellen joku tai jotkut luulevat, että ozempicin käyttäjät puputtavat ruokaa entiseen malliin toivoen, että lääke hoitaa ongelman ilman omaa vaivannäköä. No tiedoksi, ei se näin mene. Ozempic toimii niin, että se tasoittaa verensokeria ja siten poistaa nälän tunnetta. Ei yksinkertaisesti tee mieli syödä liikaa. Ja jos jostain syystä silti syö liikaa, tai liian rasvaista ruokaa tms., niin tulee paha olo, mahakipuja, mahdollisesti oksennus tai ripuli. Kyllä siinä aika pian oppii, miten kannattaa syödä. Siten myös laihtuu, ja kilojen karistessa aineenvaihdunta normalisoituu, ja liikkuminenkin alkaa ihan kummasti kiinnostaa, kun askel kevenee. Jos 2-tyypin diabetes on liikakilojen mukanaan tuomaa, niin on täysin mahdollista päästä remissioon laihduttuaan tarpeeksi. Ehkä on muitakin tekijöitä, jotka ovat sairauden laukaisseet, en sitä tiedä, mutta omalla kohdallani on käymässä juuri näin, että olen pääsemässä sekä D2:sta että lääkkeistä ihan lähiaikoina. Lääkkeen avulla eroon lääkkeistä - kyllä vain, näinkin voi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön rybelsusta jossa sama aine. Samoin edelleen toisen db-lääkkeen. Suolistohormoni pitää arvot kuin terveellä, kolesteroli 1,8 mikä diabeetikon tavoite.
Kysyin lääkäriltä voisko kokeilla lääkkeitten vähentämistä. Ei missään tapauksessa kun nyt on hyvä hoitotasapaino.
Kakksodb on montaa eri lajia . He jotka ovat mässyttäneet mitä sattuu ja arvot sitten paranee terveellisellä ruualla olkoot ihan hiljaa .
Sairastunut olet sinäkin, millä lie ruualla. Miksi hyvällä ravinnolla sairauttaan hoitavat pitäisi olla hiljaa?
Koska he ovat vain syöneet väärin. Hyvä kun ovat oppineet syömään järkevämmin ja liikkumaan. On typeryyttä jankata kun jokaisen sisäelimet on erilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta miten jokaiseen diabetesleskusteluun saapuu joku ruokavalio hullu jankuttamaan että diabetes paranee syömällä.
Joo varmaan sellainen diabetes paraneekin, joka on pelkkää verensokerin nousua, vailla liitännäis oireita, ja johon riittäisi muutenkin pieni annos metformiinia.
On myös yleistä, että diabetes on väärin diagnosoitu, eli ykköstyyppi tai muu diabeteksen muoto on diagnosoitu kakkostyypiksi. Silloin se hoito ei niin helppoa olekaan.
Menettekö te ykköstyypin diabeetikoille kun viisastelemaan ruokavaliosta?
Ei ykköstyyppiä kakkoseksi luokitella, siinähän lähtisi henki viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän lääkkeitä, koska ne on mulle määrätty. Ja menen tänä syksynä labrakokeisiin, kuten jo kerroin. Jos tulokset ovat olennaisesti parantuneet, saan ehkä jättää lääkkeet pois piakkoin. Se on tavoitteeni, ilman lääkitystä eläminen - kuten myöskin jo kerroin. Pyrin tavoitteeseen sekä ruokavalion, että liikunnan, että lääkkeiden avulla. Tämä ketju alkoi Ozempic-kysymyksestä. Mun kohdal
Amerikassa ajatellaan niin, että lihavuuslääkettä syödään koko loppuelämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä taas esimerkki tyypistä, joka "ihmettelee", kun ei osaa ajatella. Ikään kuin lääkitys ja ruokavalio sulkisivat toisensa pois. Mihin tämä käsitys perustuu? Ei ole paljon päätä vaivattu, mutta pitäähän sitä päästä täällä pätemään.
Lääkitystä ei tarvita, jos ymmärtää, mitä kannattaa syödä.
Oikealla ravinnolla saa ihan saman vaikutuksen kuin ozempikilla. Jengi ei vain tajuu. Raukat kuvittelee, että se lääke on joku taikakeino. Hahhahhaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jatkanut. Sitähän käytetään siksi että aiempi lääkitys ei tehoa/riitä.
Minullakin on 3 lääkettä käytössä. Raskausaikana oli insuliini ja metformiini ja silloinkin oli vaikeaa
Ne jotka jankuttavat että diabetes paranee ruokavaliolla, eivät tiedä asiasta mitään. Minulla 2 tyypin diabetes, ja on vaikeaoireinen. Ja hyvin vaikea saada tasapainoon, siitä huolimatta että olen tosi tarkka syömisistäni
Ehkä juurikin he, jotka sanovat ruokavalion auttavan, tietävät paljonkin asiasta.
Se, että olet "tarkka" syömisistäsi ei takaa, että syöt siten kuin 2tyypin diabetekseen hoitoon on hyväksi.
Ne jotka jankuttavat kaikkien lihavien saavan diabeteksen, eivät ymmärrä mitään geenien merkityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko lihava? Silloin haima ei jaksa toimia sinulle optimaalisesti. Raskauajan ymmärtää, koska ei silloin itseä voi/kannata pienentää, mutta muuten kannattaa vain laihduttaa ja sokeritautikin paranee.
Ei diabetes laihtumalla parane, eihän se johdu ylipainosta.
Niin, eihän diabetes johdu lihavuudesta, vaan huonosta ravinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei diabetes laihtumalla parane, eihän se johdu ylipainosta.
Kakkostyypin diabetes johtuu melkein aina lihavuuden aiheuttamista elinhäiriöistä. Vain hyvin pienellä osalla on perinnöllinen taipumus siihen, jolloin se voi tulla vaikka on hoikkakin.
2tyypin diabetes ei johdu ylipainosta, vaan huonosta ravinnosta.
Vierailija kirjoitti:
2tyypin diabetes ei johdu ylipainosta, vaan huonosta ravinnosta.
Onpa yksiselitteistä.
Erikoista, että se myös periytyy hyvin voimakkaasti. Äläkä nyt sano syyksi että on totuttu huonoihin ruokalutapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä pois kaikki sokerit, viljat ja perunat ja muut tärkkelystä sisältävät kasvit.
Testaa verensokeri aina syötyäsi ja jos se nousee liikaa, söit jotain joka kannattaa jatkossa jättää syömättä.
Kun olet jonkin aikaa
Se riippuu ruuan sisällöstä, ei siitä, että syö samaa ruokaa eri päivinä. Voi yhden kerran näitä.
Oletko todellakin noin yksinkertainen?
Miten sinä et ymmärrä, että jos sanon kiinnittäneeni huomiota ruokavalioon se tarkoittaa nimenomaan syömistä siten, että se auttaisi diabeteksen hallinnassa.
Kun kerron että syön samaa ruokaa eri päivinä siis koko päivän syömiset ja ruoka-ajat on täsmälleen samat, ja hyvät diabeteksen kannalta, eli kiinnitän huomiota hiilareihin, tärkkelykseen ym ja koetan syödä siten, että se olisi sokerin kannalta hyvä, koska jotain nyt on kuitenkin syötävä, niin siitä huolimatta ne samat hyvät ruuat on toisena päivänä hyvä ja toisena ei .
Eli minä en pysty ravinnolla säätelemään verensokeria vaikka sinä niin mielelläsi siitä jankutat. Taidat tahallasi väärinymmärtää, kun teoriasi siitä, että diabetes paranee ruokavaliolla ei toimi.
En suinkaan epäile, ettet kiinnittäisi huomiota syömisiisi. Mutta onko ne sun syömiset oikeesti sopivia 2tyypin diabeteksen hoitoon?