Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä alle 2v. muka ei nuku enää päiväunia?

Vierailija
09.04.2007 |

Tuntuu olevan ajan trendi, että päiväunet ovat ihan out. Olen vankasti sitä mieltä, että tässä kyllä on kyse myös vanhempien otteen herpaantumisesta, kuten monessa muussakin asiassa. Ei viitsitä nähdä vaivaa, päiväunet haittaavat tarkoin ohjelmoituja päiviä. Nykyajan lapsi ei saa enää olla lapsi. Paitsi vaipoissaan saa kyllä kulkea vielä 3-vuotispäivänäänkin... huh huh...

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät mikä on tän ajan trendi. JOistain asioista vain pidetään suurempaa ääntä, mutta se ei automaattisesti tarkoita sitä, että useimmat oikeasti tekevät niin.

Onko sulla tuon päiväunettomuusväitteen taustana jokin selvitys. Jos on, niin aihe on kyllä mielenkiintoinen. Jos taas puhut jostain yksittäisestä tuttavaperheestäsi, josta et jostain syystä ihan mahdottomasti pidät, niin ketä kiinnostaa.

Vierailija
2/80 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on tosin siinä 2 vuoden kieppeillä tullut sellainen vaikeampi vaihe (eivät olisi millään suostuneet päiväunille) mutta kun tietää että se kuuluu asiaan ja menee kyllä ohi, niin taas on unet maistuneet sen jälkeen. Päiväunet ovat erittäin tärkeät lasten kehitykselle ja kasvulle, varsinkin aivojen kehitykselle. Siksi niistä kannattaa pitää kiinni! t. Neljän äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tarvii kuin lukea tätä palstaa ja joka päivä näen lauseen " 2-vuotiaani ei enää suostu päiväunille" . Mitenköhän mä olen nämä lapseni kasvattanut, kun he nukkuvat päikkäreitä vielä 5-vuotiaanakin :) Ja moni tuttavaperhe onneksi ymmärtää päiväunien tärkeyden. Jo ammattini puolesta törmään tähän asiaan lähes päivittäin.

t. puheterapeutti ja äiti (3 lasta)

Vierailija
4/80 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tosiaan tuossa 2-2½ iän vaiheilla tulee aivan mahtava " mä en kyllä nuku päikkäreitä" -vaihe lähes jokaiselle tenavalle. Mutta sitkeydellä siitä päästään eroon ja lapset taas nukkuvat. Lapsi haluaa hallita omaa maailmaansa, mutta ei osaa vielä hallita sitä ja tässä tarvitaan vanhempien lempeää ohjausta. Tottakai sen ikäinen haluaa olla jo ISO eikä nuku päikkäreitä. Mutta vanhemmat tietävät, että päikkärit ovat hyväksi lapsen psyyken kehittymiselle. Joten viisas vanhempi ohjaa lasta määrätietoisesti toimimaan omaksi parhaakseen....

Vierailija
5/80 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiseksi vanhin nukkui päikkärit 4v asti. Seuraava lopetti alle kaksi vuotiaana, perinyt vähäunisuuden minulta!

Tytär nukkui varmaan jotain kole vee, oli yksityisellä pp-hoitajalla.

Kuopus nukkui kotona jotain samaoihin aikoihin ja jatkoi tarhassa epäsäännöllisesti. Välillä nukkui välillä ei!

Esikoinen ei koskaan kerennyt päiväunia nukkua!

Vierailija
6/80 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin aivan äsken, että syynä on se, että lapsi valvoo sitten illalla / ei enää nukahda illalla.

Vierailija
7/80 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kotona hoitaa lapsensa ei herätys aamulla niin aikaisin kuin hoidossa olevilla!

Minunkin lapseni nukkuneet, levänneet hoidossa kukin unitarpeensa mukaan!

Vierailija
8/80 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei olisi kyllä meillä käytännössä ollut mahdollista nukuttaa 5 vuotiasta päikkäreille. Ei niin, ettei saataisi nukahtamaan (jos on järkeä siinä, että nukahtaminen voi viedä tunnin ja on lapselle vastenmieleistä pyörimistä sängyssä).

Ongelma on sitten aina ollut pahempi siellä illassa. Iltaunisten vanhempien ja varsinkin sen ennen kuutta töihin lähtijän pitäisi päästä nukkumaan kymmenen maissa. Ei oikein toimi, jos lasta ei saa nukahtamaan ennen puolta yhtätoista.

Vierailija
9/80 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti kun istuvat autoon tai rattaisiin? Ei kai pirteä lapsi nukahda edes autoon. Eli siitä jo tietää, että päikkärit ovat vielä tarpeen. Meidän neiti 2v9kk nukkua posottaa vielä hyvin 2 tunnin päiväunia. Jos päiväunet jäävät väliin, neiti on kuin ampiainen ja nukahtaa vaikkapa ruokapöytään! Ja nukkumaan käy klo 21 mennessä. Ei siis vaikuta yöuniin mitenkään.

Vierailija
10/80 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyvanhemmat eivät näköjään ymmärrä, että kun 2-vuotias kieltäytyy päiväunista, se ei todellakaan tarkoita sitä etteikö hän enää niitä tarvitsisi. Ei uskalleta luottaa omaan auktoriteettiin tai ei haluta olla auktoriteetti.

Vierailija
11/80 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti minä en saanut 2-vuotiasta nukkumaan päiväunia, vaikka melkein vuoden jaksoin yrittää. Joka päivä vein tunniksi sänkyyn mutta ei vaan nukkunut. Taidan olla epäonnistunut äitiydessäni.

Vierailija
12/80 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki joissain tapauksissa on kyse vanhempien viitismättömyydestä (tosin en ymmärrä, miksei joku halua lapsensa nukkuvan unia) tai jostain muusta, mutta ihan totta, kyllä vähäunisiakin lapsia on olemassa. Niitä, jotka jaksavat ilman päiväunia posottaa iltaan asti ja jotka eivät nukahda autossa.

Meillä esikoinen lopetti päiväunet 3-vuotiaana, keskimmäinen nukkuu tällä hetkellä päiväkodissa (3v8kk) mutta kotihoidossa ollessaan ei nukkunut (siis kaksivuotiaana), kuopus joka pian 2v nukkuu päiväunet. Mutta ei se, että minun lapseni tekevät niin, tarkoita, että mitään muunlaista tapausta ei voisi olla olemassa.

Vierailija
13/80 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiiäkkö: TÄNÄÄN kolmeen kertaan olen SAATANA koittanu laittaa lasta nukkuun päiväunia mutta eipä ole perkele kelvannut! Sitten joku SAATANAN tärkee " miten olen osannut lapseni näin kasvattaa" paskiainen ihmettelee miten toisen EPÄONNISTUU KASVATTAMISESSA?!?!?

MITEN NUKKUMINEN LIITTYY KASVATTAMISEEN?

Joka perkeleen päivä laitan lapset nukkuun mutta kun lapsi ei nuku niin se ei sillon nuku! HAKATAKKO SE PITÄÄ UNEEN VÄKISIN?

Samat rutiinit on ollu kun esikoisellakin, mutta kun ei niin ei! Joka helvetin päivä päiväunille. Olen NIIN niiden puolella ja sitten joku lahopää sanoo että olen EPÄONNISTUNUT koska lapsi ei nyt nuku?

MITÄ VITTUA?

Vierailija
14/80 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

*heh* ymmärrän kyllä pointtisi ap, mutta meitä on moneen junaan ja yleistämisen kanssa kannattaa olla tarkkana. Syitä siihen miksi joku tietty lapsi ei nuku päikkäreitä alle 2v voi olla monia ja lapsen äiti saattaa peitellä todellista syytä sillä, että esittää sen olevan hänestä ihan ok.

Vierailija
15/80 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle sadan kilometrin matkalla ei ole koskaan nukahtanut autoon. Mutta ei se ole silti koskaan ollut välttämättä mikään merkki virkeydestä. Ei autoon nukahtaminen ole välttämättä mikään mittari. Meidän oma nukkuu nimittäin edelleen 2,5-vuotiaana kolmen tunnin päikkärit, mutta autoon ei edelleenkään nukahda. Maisemien katselu taitaa olla liian mielenkiintoista...

Jos vauvojen unesta on olemassa jokin hyvä kirja, niin antakaa mulle sen nimi. Oon yrittänyt löytää vauvojen unitavoista tietoa, mutta mitään tosi pinnallista syvempää ei ole vastaan tullut.

Jostain oppaista ja artikkeleista olen ymmärtänyt, että vauvat nukkuvat paljon, ja sitten unimäärä vähenee ja valveillaolojaksot pitenevät, kun vauva kasvaa. Meillä on käynyt toisin päin. Lapsi nukkuu nyt 2,5-vuotiaana enemmän kuin vauvana, ja unimäärä on lisääntynyt jatkuvan tasaisesti. Joten alkuperäiseen kysymykseen viitaten täytyy kommentoida, että meillä päiväunet ovat koko ajan vain pidentyneet. Mutta hyvän kirjallisuuden puuttuessa en sitten tiedä kuinka tavalliset tai harvinaiset lapsemme unitavat ovat.

Vierailija
16/80 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tiiäkkö: TÄNÄÄN kolmeen kertaan olen SAATANA koittanu laittaa lasta nukkuun päiväunia mutta eipä ole perkele kelvannut! Sitten joku SAATANAN tärkee " miten olen osannut lapseni näin kasvattaa" paskiainen ihmettelee miten toisen EPÄONNISTUU KASVATTAMISESSA?!?!?

MITEN NUKKUMINEN LIITTYY KASVATTAMISEEN?

Joka perkeleen päivä laitan lapset nukkuun mutta kun lapsi ei nuku niin se ei sillon nuku! HAKATAKKO SE PITÄÄ UNEEN VÄKISIN?

Samat rutiinit on ollu kun esikoisellakin, mutta kun ei niin ei! Joka helvetin päivä päiväunille. Olen NIIN niiden puolella ja sitten joku lahopää sanoo että olen EPÄONNISTUNUT koska lapsi ei nyt nuku?

MITÄ VITTUA?

Kysehän onkin siitä, että vaikka lapsi ei jossain vaiheessa nukukaan, vaikka miten yrittäisi, niin ei pidä lannistua, sillä todennäköisestei alkaa kuitenkin uudestaan nukka niitä päiväunia kun tuo vaihe on mennyt ohitse. Joten turha vetää hernettä nenään, kyse on vain vanhemman SINNIKKYYDESTÄ, uskosta omaan itseensä ja siitä että luottaa omiin kykyihinsä. Maltti on valttia, tässäkin asiassa.

Vierailija
17/80 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin 3-vuotias meni vasta 22-23 maissa sänkyyn, kun nukkui päikkäreitä pari tuntia. Nyt herätän 2-vuotiaan aina tunnin päiväunien jälkeen, koska muuten hänenkin nukahtamisensa menee 22 asti, ja se on ihan liian myöhäistä minun mielestäni.

Nyt meillä 4-vuotias menee nukkumaan klo 20, jos ei nuku päikkäreitä, samaten 2-vuotias (jos ei ole nukkunut päikkäreitä). Mutta jos 2-vuotias nukkuu tunnin unet, se iltanukahtaminen menee 21 saakka. Meillä monesti äiti meinaa nukahtaa ennen kuin lapset, olen itse hyvin iltauninen :)

Vierailija
18/80 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin, että lapsi ei nuku päiväunia (ei nukhda, ei siis ole kyse, että lapsi pelleilisi, vaan yrittää nukkua mutta uni ei tule), jaksaa pirteänä koko päivän, menee nukkumaan suht ajoissa illalla, nukkuu hyvin jne niin miksi hänen _pitäisi_ nukkua? Koska kaikkien alle 2-vuotiaiden pitää nukkua? Juu, uni on tärkeää, mutta kyllähän lapsesta näkee saako hän riittävästi unta.

Eli jos perheellä menee hyvin niin että lapsi ei nuku niin miksi pilata hyvä rutiini sillä että käyttää joka päivä tunteja nukutukseen, lapsi on kiukkunen ja illat menee pilalle (ja sitä myötä aikaset aamuherätykset). Ja onko se nyt hirveä synti jos nukahtaakin sitten joskus autoon. Mäkin nukahdan, nukahdan myös kun käyn pitkäkseni nukuttamaan lasta, vaikka en todellakaan tarvi mitään päiväunia.

Vierailija
19/80 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsi ei saa nukkua päikkäreitä, koska hänen on mentävä nukkumaan just klo 20 ja klo 21 on äidin mielestä liian myöhään.

Mua taas säälittää lapset, joita pidetään väkisin hereillä päivällä, jotta menevät sitten illalla aikaisin nukkumaan. En nyt väitä, että tuo 20 / 21 -äiti niin tekisi, mutta olen nähnyt tuttavapiirissä sitäkin, että lapsi meinaa iltapäivällä nukahtaa istuvilleen, mutta äiti repii väkisin mukaan leikkiin, ettei lapsi vaan nukahda, kun sitten illat ovat niiiin vaikeita. Ja kun kyse on lapsesta, joka on ikänsä nukahtanut illalla itsestään, niin väkisin tulee mieleen, että vanhemmille olis liian raskasta, jos lasta pitäisi edes hitusen nukuttaa. Mutta kun pidetään päivällä väkisin hereillä, niin ei tarvi opetella edelleenkään illalla nukuttamaan omaa lastaan.

Tää on se mitä minä en kamalasti arvosta.

Vierailija
20/80 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

MÄÄ KIRJOTAN NETTIIN!!! En puhu lapselleni! Mikä saatanan lahopää yleistäjä sielä lukee viestejä???

Laitoin lasta päiväunille ja kun ei nukahtanu reilun tunnin yrityksen jälkeen niin taas ylös ja yritettiin uudestaa. Taas jatkettiin väsyttämisen jälkeen jos olis uni maistunut; ei.

Minkä sille perkele mahtaa jos ei nuku!? MITEN SE ON VANHEMMAN EPÄONNISTUMISTA??

Kyllä sitkeästi yritetään että lapsi nukahtaa puolelta päivin edes tunniksi. OLEN PÄIVÄUNIEN KANNATTAJA! Miten kukaan edes kehtaa väittää että lapsen unille laitto kävelee käsikädessä kasvatuksen kanssa??? Vai onko niin huono itsetunto että tarttee lapsen ominaisuudet vetää omaksi plussaksi?

Ei uni vaan maistu niin se ei maistu!

En pidä itseäni onnistuneena jos lapseni nukkuu, enkä epäonnistuneena jos ei nuku, sairasta jos joku niin tekee.

15