Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi traumatisoituneet käyttäytyvät niin vaikeasti myöhemmin elämässään?

Vierailija
09.09.2025 |

Miksi eivät hoidata päätään?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini on esimerkki tästä. On kokenut trauman lapsuudessa, hyväksikäyttöä. Tämä on värjännyt hänen koko elämänsä. Aina vaan tämä asia vaikuttaa kaikkeen. Jotenkin on pilannut opiskelut, työt, aiheutti masennuksen joka tuhosi lapsuutemme. Kaikki on vaan sitä traumaa. Nykyään elää yksin omien ajatustensa kanssa ja jos joku jaksaa kuunnella pyörittelee niitä vanhoja keloja miten hänelle on sattunut niin kauheita asioita ja vastoinkäymisiä. Säälittää ja toisaalta ottaa vaan päähän. Kelle ei olisi sattunut kauheita tässä maailmassa?!?

Niin, tosiaan kun miehiä on kaikkialla niin aika moni joutuu erinäisten väkivalta- ja seksuaalirikosten uhriksi ihan tahtomattaan.

Mutta tuotantoeläinlaitoksissa, mistä on pallilliset teurastettu tai kastroitu, ei ole myöskään uhreja. Sitä voi miettiä.

Vierailija
42/51 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hoidatettu, mutta hoito on hidasta ja raskasta.

Käyttäytymisestäni en tiedä, kun välttelen ihmisiä parhaani mukaan. Voin kuitenkin sanoa, että ei aina lämmitä esimerkiksi kahvipöydissä kuultava puhe mielenterveysongelmaisista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri lueskelin tuota "haluatko kysyä entiseltä huumenuorelta" ketjua ja kyllä siinä aika selväksi tuli, että mikäli se traumatisoituminen on tapahtunut lapsuudesta lähtien, jo pelkästään se avuntarpeen tunnistaminen on vaikeaa. Ei ole yhtään mitään kokemusta siitä millainen pitäisi olla jos on "normaali". Siihen päälle vielä perusturvallisuuden puutteen aiheuttama kyvyttömyys luottaa kehenkään ja sen jälkeen jatkuva uudelleen traumatisoituminen kun pakenet niitä ongelmiasi vielä suurempiin ongelmiin.

Lisäksi samasta ketjusta käy hyvin ilmi se, kuinka traumoista selvityminen vaatii myös sen, että sinulla on läheisiä ja vakautta elämässäsi. 

Eli tuollainen "hoidata itsesi" on vähän kuin kuvittelisi ihmisen fiksattua kuin auton korjaamolla.

Vierailija
44/51 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osin varmaan senkin takia, että uudelleentraumatisoituminen on niin yleistä. Oirehdin itse esim. tällä hetkellä hyvin voimakkaasti, koska olin kesällä jo taas aika hyvässä kunnossa, ja se, miten yhtäkkiä kohdattu mies sai minua kuukauden verran pyöritettyä ja manipuloitua vei todellakin mielen matalaksi. 

Vierailija
45/51 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osin varmaan senkin takia, että uudelleentraumatisoituminen on niin yleistä. Oirehdin itse esim. tällä hetkellä hyvin voimakkaasti, koska olin kesällä jo taas aika hyvässä kunnossa, ja se, miten yhtäkkiä kohdattu mies sai minua kuukauden verran pyöritettyä ja manipuloitua vei todellakin mielen matalaksi. 

Ja aina tulee jotain. Aina. Siltä se tuntuu. Vaikka kuinka potkit vastaan. Sitten joku sanoo, että mikset hoida päätä kuntoon, ettei niin kävisi. 

Vierailija
46/51 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

eräälle traumatisoituneelle tutulleni tapahtui kännissä ollessaan jotain traumaattista, jota sitten hoitaa kännäämällä, tai kuten hän itselleen uskottelee, että "juhlimalla". Kun hällä niin laaja sosiaalinen piiri, että koko ajan on jotain juhlia ja eihän siellä voi olla juomatta, koska katsotaan pahalla, ei hän muuten alkoa... Kaikki nämä siis tekosyitä sille, että pääsee käyttämään alkoholia. In käynyt useaan eri kertaa eri terapioissa, mutta lopettaa ne aina siinä vaiheessa, kun pitäisi alkaa itse ottaa vastuuta tekemisistään ja tunnekäsittelystä. Sitten itkee hysteerisenä sitä miten kukaan ei voi häntä auttaa ja muistot traumaattisesta tapahtumasta piinaavat. Hänelle sopisi parhaiten sellainen hyvin jämäkkä terapeutti ja sellainen terapiamuoto, jota ei yksinkertaisesti saa lopettaa kesken. Sanomattakin on selvää ettei sellaista terapiaa ole olemassa. Olen itse päätynyt siihen lopputulemaan, että hän ei haluakaan parantua traumastaan, koska saa joiltakin kavereiltaan sitten huomiota ja pääsee huomion keskpisteeksi, jota käsitellään kuin silkkihansikkain ja jossa ei kukaan huomauta hänelle hänen päihteidenkäytöstään, koska häntä pitää ymmärtää, koska trauma. 

Yhtään en väheksy hänen traumaansa tai sitä, että sen käsittely taatusti on vaikeaa ja sattuu, mutta jokaisen tulisi ymmärtää ja etenkin terapeuttien pitäisi kertoa potilaille, että terapia sattuu ja aiheuttaa jossain vaiheessa ehkä pahojakin tunteita, mutta ne pitää käydä läpi, jotta niihin saisi otteen ja niistä voisi sitten päästä irti ja siirtyä takaisin nykyaikaan ja tähän hetkeen. 

Vierailija
47/51 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alkaa sota, niin unohtuu pienemmät traumat, kun alkaa tulla vertaistukea isommista ja tajuaa, että joku lapsuuden hyväksikäyttö on pientä verrattuna moniin sodan tapahtumiin. 

Ymmärrän, jos joku on traagisesti kuollut, niin sitä ei unohda tai jos son jäänyt vamma. Mutta muista pitäisi päästä yli. 

Vierailija
48/51 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos alkaa sota, niin unohtuu pienemmät traumat, kun alkaa tulla vertaistukea isommista ja tajuaa, että joku lapsuuden hyväksikäyttö on pientä verrattuna moniin sodan tapahtumiin. 

Ymmärrän, jos joku on traagisesti kuollut, niin sitä ei unohda tai jos son jäänyt vamma. Mutta muista pitäisi päästä yli. 

Mun lapsuudessa oli sota 15 vuoden ajan. Siinä vanhemmat uhkasivat tappaa meidät lapset, toisensa tai koko perheen useita kertoja viikossa. Päällisin puolin olivat erittäin menestyneitä, kävivät viikottain kokouksissa Valtiovarainministeriössä ja muissakin ministeriöissä. Tämä 80-ja 90-luvuilla.

Sotatilanteissa olisin hyvin rauhallinen, koska se on minulle se normaali, johon olen kasvanut.

Vierailija
49/51 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eräälle traumatisoituneelle tutulleni tapahtui kännissä ollessaan jotain traumaattista, jota sitten hoitaa kännäämällä, tai kuten hän itselleen uskottelee, että "juhlimalla". Kun hällä niin laaja sosiaalinen piiri, että koko ajan on jotain juhlia ja eihän siellä voi olla juomatta, koska katsotaan pahalla, ei hän muuten alkoa... Kaikki nämä siis tekosyitä sille, että pääsee käyttämään alkoholia. In käynyt useaan eri kertaa eri terapioissa, mutta lopettaa ne aina siinä vaiheessa, kun pitäisi alkaa itse ottaa vastuuta tekemisistään ja tunnekäsittelystä. Sitten itkee hysteerisenä sitä miten kukaan ei voi häntä auttaa ja muistot traumaattisesta tapahtumasta piinaavat. Hänelle sopisi parhaiten sellainen hyvin jämäkkä terapeutti ja sellainen terapiamuoto, jota ei yksinkertaisesti saa lopettaa kesken. Sanomattakin on selvää ettei sellaista terapiaa ole olemassa. Olen itse päätynyt siihen lopputulemaan, että hän ei haluakaan parantua traumastaa

Niin siis oletko ajatellut, että voisit itse olla hänelle turvallisempi tuttu? Mieti nyt vähän, että jos ajattelet noin, minkälainen vaikutus sinun alitajuisella eleviestinnällä ja olemuksella on tuohon ihmiseen? Terapian onnistumisen yksi parhaita takeita on luotettava ja turvallinen lähipiiri.

Vierailija
50/51 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esität kysymyksen ikään kuin kyseessä olisi helposti hoituva jokapäiväinen asia.

Vierailija
51/51 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten?

Tämä on hyvä kysymys eli miten on ap? Kiukuttaako, että ihminen ei esim. hyväksy enää huonoa kohtelua vaan puuttuu siihen ja ehkä satunnaisesti myös vähän äkäisemmmin? Ei siedä valheita, kavahtaa inhottavia kavalia ihmisiä? Varoittaa heistä ehkä myös muita? Ajaa oikeudenmukaisuutta, puuttumista kiusaamiseen, vallan väärinkäyttöön, rikkeisiin ja rikoksiin? Oma traumatausta näkyy ainakin vain tällä tavalla päänsärkyjen, uniongelmien ja satunnaisen ylivirittyneisyyden lisäksi ja noistahan ei ole ulkopuolisille haittaa ja olen luontaisesti myös yksineläjä eli ei ole vaivaa läheisillekään. Mikä tuossa on siis vaikeaa sinulle tai muille?

tässä malliesimerkki siitä, mikä noissa ärsyttää. Uskomatonta oman navan kaivamista ja sen ah niin ihanan oman haavan esittelyä muille. Kukaan ei kysynyt yksityiskohtia omasta ihanasta kallisarvoisesta "traumastasi" mutta niin se vain piti hieroa keskustelijoiden naamaan koska vain tuosta henkisestä itsepaljastelusta  saa "traumatisoitunut" kiksit. Aaaaaaaaah! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan