Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin harva onnistuu laihtumaan pysyvästi?

Vierailija
09.09.2025 |

Itsekin joskus yli 100 kiloa painaneena tiedän, että lihavuus vaikuttaa myös arjessa jaksamiseen. Kaikki rasittaa ja väsyttää paljon enemmän, kun kroppaan on kertynyt reilusti liikakiloja. Siksi mulle olikin täysin selvää, etten koskaan päästäisi itseäni lihomaan takaisin, kun pääsin normaalipainon puolelle ja huomasin kuinka paljon helpompaa ja mukavampaa elämä on. Painoindeksini oli 21 yli 8 vuoden ajan ja nyt, kun olen alkanut käymään salilla 3 kertaa viikossa, lihaksia on tullut sen verran että painan pari kiloa enemmän. 

Mistä se oikein johtuu, että niin moni laihduttaja lihoo takaisin? Laihdutin itse nopeasti kunnon kitudieetillä, joten siitä ei ainakaan ole kyse, että vain hitaasti laihtumalla voisi saada pysyviä tuloksia. 

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyy pysymään. Eihän se tarvitse kuin ruokavalion muutoksen. Yksinkertaisesti syö vähemmän ja terveellisemmin. Esim itse söin ihan hyvin, mutta paheena olivat herkku voileivät, 5 leipää päivässä ja kaikkien päälle 2-3 metukkaa, 5 siivua juustoa. Kun vaihdoin niihin päälle kananmunan tai kurkkua ja tomaattia tippui heti 2.5 kiloa kuukaudessa. Olo paljon parempi ja näkyy naamasta heti.

On se varmaan nuin helppoa jos on ylipainoakin. Normaalipainon sisällä aika hiton paljon vaikeampaa.

Vierailija
42/47 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimpien ihmisten käsitys terveellisestä ja normaalista syömisestä on täysin vääristynyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekuri ei riitä.

Tiiätkö että hoikilla ihmisillä ei usein ole itsekuria sen enempää, niiden ei vaan tee mieli syödä ja ne ei ajattele ruokaa koko ajan. 

Minä sain Mysimbaa ja olen ihmeissäni, kun ensimmäistä kertaa ikinä (olin jo alle kouluikäisenä lihava) mä en ajattele syömistä koko ajan! Tää on ihan huikeaa. 

Kyllä teki mieli syödä kun olin hoikka, karkkia, limua, jäätelöä, hampurilaisia yms yms. Usein söinkin niin paljon että alkoi yököttää. Oltiin kaikki sisarukset vielä aikuistuessa normaalipainoisia tai hoikkia ja nyt keski-iässä enemmän tai vähemmän läskejä paitsi yksi ihan laiha koska tuli syöpä. Mutta mieli tekee hoikallakin herkutella ja pullat vilisee ajatuksissa. 

Vierailija
44/47 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekuri ei riitä.

Tiiätkö että hoikilla ihmisillä ei usein ole itsekuria sen enempää, niiden ei vaan tee mieli syödä ja ne ei ajattele ruokaa koko ajan. 

Minä sain Mysimbaa ja olen ihmeissäni, kun ensimmäistä kertaa ikinä (olin jo alle kouluikäisenä lihava) mä en ajattele syömistä koko ajan! Tää on ihan huikeaa. 

Kyllä teki mieli syödä kun olin hoikka, karkkia, limua, jäätelöä, hampurilaisia yms yms. Usein söinkin niin paljon että alkoi yököttää. Oltiin kaikki sisarukset vielä aikuistuessa normaalipainoisia tai hoikkia ja nyt keski-iässä enemmän tai vähemmän läskejä paitsi yksi ihan laiha koska tuli syöpä. Mutta mieli tekee hoikallakin herkutella ja pullat vilisee ajatuksissa. 

Mutta tehän ette kertomasi mukaan olekaan enää hoikkia.

Vierailija
45/47 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan monella on ongelma arkielämän kuormittavuus yms muut asiat, mitä ei muuteta vaan yritetään siihen kaiken päälle tunkea jotain salaattikuuria mikä on tuomittu epäonnistumaan. 

Vierailija
46/47 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti oli se että hoikatkin haaveilee herkuista vaikka kuinka usein ja itsekuri on se avain. Tietysti se voi romahtaa ja lihominen alkaa. Mutta siihen voi mennä kymmeniä vuosia. Ja sitten sen hoikkuuden haluaa takaisin ja se onnistuu itsekurilla. Se kyllä meinaa sitten kurissa olemista eikä mitään lepsuttelua. Kaupassa ei kannata edes paljon katsella herkkuihin päin. Unohtaa ne pikkuhiljaa. Eikä harrasta juuri mitään leipomista kotona, parhaat kotileipurit on melkein aina lihavia.

Vierailija
47/47 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan monella on ongelma arkielämän kuormittavuus yms muut asiat, mitä ei muuteta vaan yritetään siihen kaiken päälle tunkea jotain salaattikuuria mikä on tuomittu epäonnistumaan. 

Näin. Olen laihduttanut monituiset kerrat - usein kymmeniä kiloja - ja ajoittain pitänyt painon kurissa ainakin jonkun aikaa. Sitten vain tulee liikaa stressiä, liian monta huolenaihetta samalla kertaa, väsymystä ja masennusta, kun kaikki aikaansaanokset eivät olekaan täydellisiä. Seuraksena on aina se, ettei enää jaksa liikkua eikä välittää mitä ja miten syö (ja juo) vaan mättää sohvalla röhnöttäen rasvaista lohturuokaa, naposteltavia ja viinitonkkia naamaan kuin huomista ei olisikaan. Ja katsos - kilot ovat palanneet korkojen kera puolessa vuodessa, minkä jälkeen voikin taas ihnota itseään pohjattomasti.

Työtä ja tavoitteita en kuitenkaan aijo vaihtaa - jos haasteet puuttuvat eikä koko ajan ole jotain uutta, niin seurauksena on boreout eikä se johda sen parempaan lopputulokseen. Ehkä täydellisyyden tavoittelusta voisi vähän joustaa - ihan hyvä on joskus aivan riittävä taso.

No, nyt on käytössä Ozempic ja paino laskee varsin tasaiseen tahtiin 3-4 kg/kk vaikka joka päivä/viiiko ei jaksaisi elää terveellisesti. Yksi stressin aihe vähemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän