Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin ihminen päätyy kuoleman jälkeen?

Vierailija
08.09.2025 |

Minua pelottaa, että joudun johonkin pahaan paikkaan kuoleman jälkeen.

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö täällä oikeesti kukaan usko sielun olemassaoloon? Surullista.

Minä uskon ja tiedän että se on olemassa.

Kyllä. Aineettoman todellisuuden todistaminen ei vain ole fysiikan kautta mahdollista, koska ei kerran ole fyysistä. Uskon myös ihmisoikeuksien olemassaoloon ennen kuin niitä oli kirjoitettu.

Mutta voidaan kuitenkin todistaa että eri ulottuvuuksia on. 

Vierailija
82/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK kirjoitti:

Koska oma tietoisuutemme vaikuttaa korreloivan vahvasti tietynlaisen aivotoiminnan kanssa, lienee kohtuullista olettaa, että tällaisen aivotoiminnan lakatessa kuoleman myötä myös omat kokemukset loppuvat. Tällöin henkilöllä ei voisi olla kuoleman jälkeen hyviä tai huonoja kokemuksia, eikä hän "mene" mihinkään vaan lakkaa olemasta.

Koska kuolemanjälkeinen elämä ei ole empiirisesti tutkittava asia, ei siitä ole mitään kokemusperäistä sanottavaa. Koska mitään siitä sanottua ei voi osoittaa vääräksi, on hieman epäselvää, mitä tiedollista arvoa näillä väitteillä on.

Eri ihmisillä ja eri kulttuureissa onkin usein radikaalisti sisällöltään erilaisia näkemyksiä kuolemanjälkeisestä, mikä ehkä viittaa siihen, että näitä väitteitä käytetään enemmänkin kulttuurillisiin tai sosiaalisiin tarkoituksiin, eikä niillä välttämättä ole hirveästi mitään objektiivista tiedollista pohjaa.

Henki on vuorovaikutuksessa Ruumiin kanssa ja ei ruumis voisi edes toimia ilman henkeä. Jos kuulet pianon soivan, voit jäljittää jokaisen värähtelyn syntyhetken, mutta ei kukaan väitä että pianon kieli itsestään soi vaikka emme sitä pystyisi aistimaan. Joskus ateisti on perustellut että miksi kooma potilas on kuollut, no se on koska ruumis on rikki. Eihän kitaraa voi soittaa jos kielet on löysät/poikki. Ruumis on pelkkä saviastia, niinkuin Luomiskertomuksessa Ruumiiseen puhallettiin elämänhenki, se oli eloton ilman Henkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6 metriä mulla alle. Matojen ruuaksi.

Aika syvälle?! 6 feet underground on alle 2 metriä, tiedoksi.

Vierailija
84/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvettiä ei ole olemassa. Se on kansan hallintaa varten keksitty juttu. Kaikki me pääsemme "taivaaseen", mutta koska olemme täällä oppimassa elämästä ja henkistymässä, niin pahantekijät syntyvät seuraavissa elämissään oppimaan eli todennäköisesti murhaaja syntyy olemaan sitten murhaajan uhri tai johonkin muuhun kurjaan tilanteeseen. Uskon, että itse valitsemme syntyä uudestaan ja oppia ja henkistyä, kun näemme ja ymmärrämme kaiken kuoltuamme. Uskon, että voimme myös jäädä "taivaaseen" tai ikuiseen valoon/virtaan miksi sitä kukin kutsuukin, mutta huonosti elämänsä eläneet haluavat jatkaa oppimaan. Uskon, että kaikki jumalat ovat ns.sama korkeampi voima ja mikään uskonto ei ole oikeassa tai väärässä.

Vierailija
85/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman Jeesusta joudut kadotukseen. 

Kadotushan tarkoittaa sitä, että ihminen lakkaa olemasta kuollessaan. Eli juuri sitä itse ateistina tiedän tapahtuvan.

Kadotuksella pelottelu ei siis ole kovinkaan tehokas tapa käännyttää.)

Helvettiä ja taivasta taas ei ole kristinuskon opin mukaan. Ne kuuluu kristinuskon mukana levinneeseen kansanperinteeseen ja pohjautuu roomalaisten, etruskien ja uuskreikkalaisten pakanalliseen perinteeseen.

Joko uskot mitä kansanperinne kertoo tai sitten siihen, mitä Jeesus on itse asiasta kertonut. Jeesuksen persoona ja se kuka hän on, on kristinuskon ydin. Joko ihminen uskoo hänen olevan Jumalan poika, joka eli synnittömän ja myös puheissaan valheettoman elämän tai sitten hän ei ole. Jos Jeesus valehteli asioita, hän olisi vain yksi paholaisen sokaisemia ihmisparkojaa. Raamatun sanoma on kuitenkin elävä ja voimallinen. Jeesus tekee edelleen ihmeitä siellä, missä Häntä julistetaan - lähetyskentillä parantaen inhimillisesti katsottuna toivottomia tapauksia. Suomen uskovat rukoilevat että tämä pullamössökristillisyys voisi päättyä ja saisimme vielä pienen hetken nähdä Jumalan tekevän suurempia asioita. Suurin asia on kuitenkin se, että ihminen siirtyy kuolemasta elävään uskoon.

Vierailija
86/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko taivaaseen tai helvettiin. Riippuen miten elit elämäsi.

Vierailija
87/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman Jeesusta joudut kadotukseen. 

Kadotushan tarkoittaa sitä, että ihminen lakkaa olemasta kuollessaan. Eli juuri sitä itse ateistina tiedän tapahtuvan.

Kadotuksella pelottelu ei siis ole kovinkaan tehokas tapa käännyttää.)

Helvettiä ja taivasta taas ei ole kristinuskon opin mukaan. Ne kuuluu kristinuskon mukana levinneeseen kansanperinteeseen ja pohjautuu roomalaisten, etruskien ja uuskreikkalaisten pakanalliseen perinteeseen.

Ateisti yrittää suggeroida ja uskotella itselleen että pääsee kuin koira veräjästä. Mikään rangaistus ei kohtaa ja vaikka olisikin nin henki ja sielu nukkuu. Myös ateisti nousee ylösnousemus Ruumiissa viimeiselle Tuomiolle ja hänellä on muisti ja tietoisuus. Rikas mies ja lasarus kertomuksessa, jumalaton oli täysin tietoinen jo tuonelassa ja he odottavat kun se päivä koittaa ja Oikeuden käynti Alkaa. Heidän maallinen ruumis kyllä "nukkuu".

88/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kukakin saa mielestäni omasta puolestaan tulkita uskonnollisten tekstien sanomaa miten haluaa, niin kristinuskoon kuuluu yleisesti ottaen käsitys helvetistä. Ja perinteisesti vielä paikkana, eikä yksilön henkisenä tilana: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hell_in_Christianity

Esimerkiksi katolisen kirkon katekismuksessa puhutaan helvetistä paikkana kohdissa 1034-1037: https://www.vatican.va/content/catechism/en/part_one/section_two/chapte…

Eli vaikka jollakin kristityllä helvettioppi ei olisi osa omaa oppia, niin se kuuluu kristinuskoon yleisemmin.

89/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henki on vuorovaikutuksessa Ruumiin kanssa ja ei ruumis voisi edes toimia ilman henkeä. Jos kuulet pianon soivan, voit jäljittää jokaisen värähtelyn syntyhetken, mutta ei kukaan väitä että pianon kieli itsestään soi vaikka emme sitä pystyisi aistimaan. Joskus ateisti on perustellut että miksi kooma potilas on kuollut, no se on koska ruumis on rikki. Eihän kitaraa voi soittaa jos kielet on löysät/poikki. Ruumis on pelkkä saviastia, niinkuin Luomiskertomuksessa Ruumiiseen puhallettiin elämänhenki, se oli eloton ilman Henkeä.

En saa kiinni siitä, mitä yrität sanoa, tai että mitä tuo pianovertaus tarkoittaa.

Eivät kai ateistit sen koommin kuin uskovatkaan pidä koomapotilaita kuolleina. En ole ihan perillä alan termistöstä, mutta sekä uskovat että ateistit varmaankin pitävät koomapotilaita tiedostamattomina, tai ainakin kykenemättöminä raportoimaan kokemuksistaan (locked-in -oireyhtymä). En ihan tiedä, miten aivokuolema määritellään. Ymmärtääkseni koomapotilaiden aivotoiminta on enemmän tai vähemmän normaalilta vaikuttavaa, kun taas aivokuolleisuus edellyttää normaalin aivotoiminnan loppumista. Aivokuolleesta potilaasta siis voidaan ehkä sanoa, että hän on kuollut.

En ole ihan varma mitä tarkoitat "hengellä", mutta vaikuttaa kyllä siltä, että tietoisuus ja kyky raportoida omista kokemuksista vaikuttaa liittyvän juuri ruumiilliseen aivotoimintaan. Mitään dualismia ei varmaankaan tarvita.

Vierailija
90/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

helevettiin

Vierailija
91/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole mitä syntiä olet tehnyt vaan kuoletko uskossa Jeesukseen. Se tarkoittaa että eläessäsi uskot Jeesuksen olevan Jumalan poika ja sovittaneen ihmisten synnit. Tämä taas vaatii ihmisen ylpeän sydämen nöyrtymistä myöntämään olevansa kykenemätön olemaan tekemättä syntiä ja kykenemätön omilla ansioillaan sovittamaan niitä Jumalan kanssa. Mutta jos uskot ja otat vastaan Jeesuksen oman uhrinsa kautta tarjoaman ilmaisen sovituksen sinua ei tuomita syntiesi vuoksi. Muuten jos Jeesuksen lupaama pelastus ei kiinnosta sinua on paikkasi viimeisentuomion jälkeen Helvetin ikuisessa tulessa missä kärsit ikuista rangaistusta synneistäsi.

Mites se parannuksen teko?  Jeesus, ja myös aiemmin monet Jumalan käskystä saarnasivat parannuksen tekoa ja kääntymistä. Mulla itselläni ainakin oli ihan selkeä hetki jolloin olin ns tienhaarassa ja tiesin että nyt mun täytyy valita mitä tietä kuljen. Mun piti laittaa kaikki luotto Jeesukseen ja tiesin mitä se tarkottaa. Aiemminkin kyllä uskoin Jeesukseen ja ajattelin että olen uskossa, mutta ei se todellisuudessa näkynyt mun arjessa mitenkään. 

Sydämen ympärileikkaus, uudestisyntyminen tarvii tapahtua ihmisessä.

Vierailija
92/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole mitä syntiä olet tehnyt vaan kuoletko uskossa Jeesukseen. Se tarkoittaa että eläessäsi uskot Jeesuksen olevan Jumalan poika ja sovittaneen ihmisten synnit. Tämä taas vaatii ihmisen ylpeän sydämen nöyrtymistä myöntämään olevansa kykenemätön olemaan tekemättä syntiä ja kykenemätön omilla ansioillaan sovittamaan niitä Jumalan kanssa. Mutta jos uskot ja otat vastaan Jeesuksen oman uhrinsa kautta tarjoaman ilmaisen sovituksen sinua ei tuomita syntiesi vuoksi. Muuten jos Jeesuksen lupaama pelastus ei kiinnosta sinua on paikkasi viimeisentuomion jälkeen Helvetin ikuisessa tulessa missä kärsit ikuista rangaistusta synneistäsi.

Mites se parannuksen teko?  Jeesus, ja myös aiemmin monet Jumalan käskystä saarnasivat parannuksen tekoa ja kääntymistä. Mulla itselläni ainakin oli ihan selkeä hetki jolloin olin ns tienhaarassa ja tiesin että nyt mun täy

Näin.

Vierailija
93/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko taivaaseen tai helvettiin. Riippuen miten elit elämäsi.

kristinuskon mukaan sillä miten elät elämäsi ei ole mitään väliä sen kanssa menetkö helvettiin tai taivaaseen koska se perustuu synninpäästöön.

Vierailija
94/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

monttuun taikka uuniin

Vierailija
95/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei tarvitse pelätä. Jeesus on sovittanut sinun syntisi. Ota Hänet vastaan henkilökohtaisena Vapahtajanasi.

https://www.raamattu.fi/raamattu/KR92/ROM.8

Vierailija
96/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
97/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krematorioon joudumme lähes kaikki. Siistiä ja puhdasta.

Vierailija
98/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko elämää kuoleman jälkeen?

On tietenkin, eihän kaikki nyt yhtäaikaa kuole.

Vierailija
99/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Krematorioon joudumme lähes kaikki. Siistiä ja puhdasta.

Se on vain maallinen jäännös.

Vierailija
100/111 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tärkeä kysymys.