Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Väsymys ja toistuva masennus - mitkä puutosoireet voisivat selittää?

Vierailija
07.09.2025 |

Ferritiini mulla on ollut huono, olen kerran saanut rautainfuusionkin. Pitäisi käydä taas verikokeissa. Vaikea löytää sopivaa rautavalmistetta, joka sekä nostaisi arvoja että sopisi vatsalle. 

B12-vitamiinen puute voi käsittääkseni myös aiheuttaa psyykkisiä oireita.

Mitä muuta?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samaa, alkaa väsyttää aina joskus 16-17.00 ja nukahdan 30 minuutiksi. Voiko tätä estää?!

Vierailija
2/54 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla samaa, alkaa väsyttää aina joskus 16-17.00 ja nukahdan 30 minuutiksi. Voiko tätä estää?!

Minulla sama ongelma. lopulta nukahtelin jo istualleen. Kilpirauhanen! kun sain lääkityksen, elämä muuttui. Kilpirauhasella on vireystilaan aivan järkyttävä vaikutus. Enpä olisi uskonut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama ongelma. lopulta nukahtelin jo istualleen. Kilpirauhanen! kun sain lääkityksen, elämä muuttui. Kilpirauhasella on vireystilaan aivan järkyttävä vaikutus. Enpä olisi uskonut

Ok, mutta mulla on tutkittu ja otettu kokeita mutta ei ollut. Mä epäilen, että olen totuttanut kehoni päiväuniin ja alkaa väsyttää aina tohon aikaan. Jos koittais pysyä hereillä, mutta joskus se on vaikeaa

Vierailija
4/54 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva väsymys voi johtua myös siitä että ei ole aktiivinen, kroppa ikään kuin tottuu siihen tilaan eikä halua päästää irti, kahvi siihen ei ole ratkaisu vaan liikkuminen ja tekeminen

Vierailija
5/54 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voisiko kyse olla jostain muusta kuin puutosoireesta?

Luepa vaikka Markus Rantala: Masennuksen biologia. Ihminen on biologinen kone ja tarvitsee lajityypillistä toimintaa voidakseen hyvin. 

Yksi juttu myös se, että Rantala on mies ja käsittelee asiaa pitkälti vain miehen näkökulmasta. Nainen tarvitsee hellyyttä ja rakkautta, oksitosiinia. Kun vauvoja ja pieniä lapsia ei ole, tämän kanssa täytyy käyttä luovaa ongelmanratkaisua.

Lisäksi oletko ylipainoinen? Onko kehosi metaboliikka siis toimiva, vai ylensyötkö ja ovatko ruokailutottumuksesi olleet epäterveellisiä aina? 

Kilpirauhasesta: kilpirauhasen häiriöitä aiheuttaa esim. eläinperäisten tuotteiden syöminen, joissa näiden hormoneja päätyy ihmiskehoon ja ne sekoittavat oman kilpirauhasen toimintaa. Tätä aiheuttavat esim. nakit, nugetit, ja muu eläinperäinen "moskaruoka", jossa koko elukka rauhasineen kaikkineen jauhetaan syötävään muotoon

Ruokavalion tulisi koostua orgaanisista kasvistuotteista, viljoista, ja jos on aivan pakko syödä lihaa, niin sitten siitä lihas-osuudesta. Maksaa, sekä muita tunnettuja sisäelimiä voi harkita ja syödä kohtuudella perinteiden mukaisesti (esim. luuliemi), mutta näitä moskaruokia ei tulisi syödä koskaan

Vierailija
6/54 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan mitkä tahansa "mystiset" ongelmat mielialassa tai kehossa korjaa laihduttaminen ja ruokavalion järkevöittäminen. Edes välttävä määrä liikuntaa ja hyvä happi.

Vierailija
7/54 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain naistenvaivojohan ne on.. monilla samanlaisia mitä lukenut. ferritiini, rauta, hormonivaihtelut...

Vierailija
8/54 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jodinpuutos.

Vierailija
9/54 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaliumin puute voi aiheuttaa väsymystä.

Vierailija
10/54 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuva väsymys voi johtua myös siitä että ei ole aktiivinen, kroppa ikään kuin tottuu siihen tilaan eikä halua päästää irti, kahvi siihen ei ole ratkaisu vaan liikkuminen ja tekeminen

Teen fyysistä työtä.

Ap

Vierailija
11/54 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, mutta mulla on tutkittu ja otettu kokeita mutta ei ollut. Mä epäilen, että olen totuttanut kehoni päiväuniin ja alkaa väsyttää aina tohon aikaan. Jos koittais pysyä hereillä, mutta joskus se on vaikeaa

Väsymystä voi aiheuttaa myös liian isot ruokakoot. Tälle on joku tieteellinenkin nimi, mutta käytännössä kyse on siitä, että laitat niin järkyttävän määrän tavaraa vatsalaukkuun, että kaikki verenkierto siirtyy ruuansulatukseen ja aivot menevät pois päältä, tulee väsymys, jne. 

Kuinka paljon siis syöt aterioilla? Itä-aasialaisen perinteen mukaan vatsalaukkua ei saisi koskaan syödä täyteen, vaan esim. 70% täyttöasteelle. Jos sinusta tuntuu hankalalta lähteä vaikkapa kävelylenkille heti syötyäsi, olet syönyt liikaa. 

Vierailija
12/54 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen fyysistä työtä.

Ap

Voitko kertoa tarkemmin millaista ja myös painoindeksisi?

Vierailija
13/54 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No voisiko kyse olla jostain muusta kuin puutosoireesta?

Luepa vaikka Markus Rantala: Masennuksen biologia. Ihminen on biologinen kone ja tarvitsee lajityypillistä toimintaa voidakseen hyvin. 

Yksi juttu myös se, että Rantala on mies ja käsittelee asiaa pitkälti vain miehen näkökulmasta. Nainen tarvitsee hellyyttä ja rakkautta, oksitosiinia. Kun vauvoja ja pieniä lapsia ei ole, tämän kanssa täytyy käyttä luovaa ongelmanratkaisua.

Lisäksi oletko ylipainoinen? Onko kehosi metaboliikka siis toimiva, vai ylensyötkö ja ovatko ruokailutottumuksesi olleet epäterveellisiä aina? 

Kilpirauhasesta: kilpirauhasen häiriöitä aiheuttaa esim. eläinperäisten tuotteiden syöminen, joissa näiden hormoneja päätyy ihmiskehoon ja ne sekoittavat oman kilpirauhasen toimintaa. Tätä aiheuttavat esim. nakit, nugetit, ja muu eläinperäinen "moskaruoka", jossa koko elukka rauhasineen kaikkineen jauhetaan syötävään muotoon

Ruokavalion tulisi koostua orgaanisista kasvistuotteista, viljoista, ja jos on aivan pakko syödä lihaa, niin sitten siitä lihas-osuudesta. Maksaa, sekä muita tunnettuja sisäelimiä voi harkita ja syödä kohtuudella perinteiden mukaisesti (esim. luuliemi), mutta näitä moskaruokia ei tulisi syödä koskaan"

Toki voi olla jokin muukin asia, mutta mun elämä on ihan kohtalaisessa jamassa eikä mulla ole mitään traumaoireita.

En ole ylipainoinen. Ruokailutottumukseni eivät ole olleet epäterveellisiä aiemmin tai nytkään, syön enimmäkseen itse valmistamaani ruokaa.

Ap

Vierailija
14/54 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen fyysistä työtä.

Ap

Voitko kertoa tarkemmin millaista ja myös painoindeksisi?

Nyt kesän olen ollut sellaisessa työssä, jota tehdään ulkona, jossa kävellään koko ajan ja jossa on vaihtuvat työasennot. BMI n. 24.

Ap

Vierailija
15/54 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan mitkä tahansa "mystiset" ongelmat mielialassa tai kehossa korjaa laihduttaminen ja ruokavalion järkevöittäminen. Edes välttävä määrä liikuntaa ja hyvä happi.

Olen normaalipainoinen, syön kotiruokaa (eli laitan ruuan itse, en käytä juurikaan puolivalmisteita), liikun työssäni koko ajan ja ja työskentelen ulkona. Pahepi masennus alkoi itse asiassa aurinkoisimpaan aikaan heinäkuussa.

Ap

Vierailija
16/54 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylikunto?

Vierailija
17/54 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti kyseessä ferritiini, yksi tankkaus harvemmin riittää täyttämään varastoja. Onhan ferritiinin matalan tason syy selvitetty?

Vierailija
18/54 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysisiä syitä voi olla kymmeniä ellei satoja. Itse epäilen kokevani väsymystä koska psyykkeeni tiedostamaton puoli sabotoi työtäni ja elämääni.

Vierailija
19/54 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylikunto?

No tokihan tuo voi tällä hetkellä pitää paikkansa. Ongelma on ollut kuitenkin olemassa pitempään.

Ap

Vierailija
20/54 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti kyseessä ferritiini, yksi tankkaus harvemmin riittää täyttämään varastoja. Onhan ferritiinin matalan tason syy selvitetty?

Niihän se varmasti on. Toista rautatankkausta en millään haluaisi, koska se aiheutti niin voimakkaat oireet. Ei ole varsinaisesti selvitetty, mutta eiköhän syynä ole raskaudet, synnytykset ja runsaat kuukautiset. Suoliston verenvuotoa selvitettiin kyllä, ei ole sitä.

Ap