Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vela-kommenteissa minua usein ihmetyttää se kun ne puhuu lapsista kuin ne olisi lapsia aina, etenkin pikkulapsiaikaa korostetaan

Vierailija
07.09.2025 |

Kuitenkin jokainen vanhempi tietää kuinka lyhyt humaus se varhaislapsuus on. Kohta sulla onkin teini siinä, joka pian on nuori aikuinen. Tuon jälkeen se suhde omaan lapseen on kahden aikuisen välinen suhde ja se jatkuu vuosikymmeniä. Mutta harva vela puhuu mitään siitä, puhutaan vaan vaipparallista, uhmaikäisistä jne. Ikään kuin lapsi olisi pikkulapsi hyvinkin pitkän ajan. 

Äiti, lapset 18 v ja 21 v

Kommentit (482)

Vierailija
381/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuputatko Ap lapsillesi samoja elämänohjeita? Ovatko kiitollisia?

Lapseni saavat tehdä omat valintansa, en niihin puutu. Jos eivät lapsia halua, se on heidän ja kumppaninsa asia, ei minun. Minulla ei ole mitään tarvetta tuputtaa lapsilleni omia elämänvalintojani. 

Mutta muille tuputat.

Vierailija
382/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vauva- ja pikkulapsiaika on ihan riittävän pitkä jos ei siihen puuhaan resurssit riitä, kuten minulla eivät riittäisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelitko ehkä, että vanhuus vaippoineen kiertää kaikki teidät velat? :D

Tässä on erittäin hyvä kysymys. Kyllä se velakin vanhenee siinä kuin muutkin. 

Mitä sitten?

Vierailija
384/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää, kuinka monta ihmisenalkua nämäkin "velanaiset" ovat tuhonneet omaan kohtuunsa. Vela-ideologia äärimmilleen vietynä on luonnoton kuoleman kultti.

Luonto kiittää, yhteiskunta kiittää ja syntymättömät lapset kiittää :)

Itse en halunnut syntyä. En aio tehdä samaa pahaa tekoa kuin äitini. Äidit synnyttävät lapsia kärsimään ja kuolemaan. Eivät kysy, että haluatkos kuolla yksin joskus sadan vuoden kuluttua. Ei kiitos, en halua kuolla, joten miksi synnytit minut? En aio synnyttää lasta ja jättää sitä yksin kuolemaan.

Vierailija
385/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eli mitä ero lapselliseen ihmiseen vai ajattelitko, että omat lapsesi hoitaa muka.

Vierailija
386/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin toivon näkeväni ilmeet kun tämän palstan "en tuomitse, mutta..." kommentoijat saavat kuulla kun heidän omat lapsensa tulevat velakaapista ulos.

Vierailija
387/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan vela ei sure hoivakodissa sitä kun lapset eivät tule käymään...

Vierailija
388/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsesta ei ainakaan tule vanhusta. Se hyvä puoli tässä on. Katkaisen kärsimyksen itseeni.

Vierailija
389/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset hankitaan tarpeeseen. Olen ollut onnettomin lapsettomana. Lapseni ovat nyt 16v, 12v, 10v, 9v, 7v, 5v, 3v ja 6kk.

N30

Vierailija
390/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkei pikkulapsiaika kestäisi kuin päivän, niin en silti halua lapsia.

Vierailija
391/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset hankitaan tarpeeseen. Olen ollut onnettomin lapsettomana. Lapseni ovat nyt 16v, 12v, 10v, 9v, 7v, 5v, 3v ja 6kk.

N30

Minkä tarpeeseen? 

Vierailija
392/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N30

Minkä tarpeeseen? 

Kotileikintarpeeseen, hoivatapeeseen, merkityksellisyyden tunteen kannattelemiseen ja eksistentiaalisen kriisin lääkkeeksi nyt ainakin.

Vierailija
393/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavan vaimo .  Hänet raiskasi somaliegyptin orjajoukko keskellä päivää ulkona .  Näitä tapahtuu usein koulumatkalla . Hän sai ruumiin vammoja ja pahat tulehdukset kuin sukupuoli taudit . Kuulkaa te vela nimittelijät , hän ei voi koskaan tulla raskaaksi kun munasarjat tulehtui.  Siinä kylvetään sukupuolitautien lisäksi bakteereita usein trooppisia. Mies ei häntä hylännyt koskaan on jo kuollut. Älkää te parempi lasiset päästelkö muita tuomitsevia mielipiteitä.  Kuin meidän tuttava perheessä tapahtui toisessa että lapsi kuoli 4 vuotiaana syöpään. Te jotka muita syyttelette . Hävetkää. Olette petoja.  ( Eikä sinua hoida lapsesi vaan palvelutalon lääkärit. ) 

Miten toisen ihmisen vapaaehtoinen lapsettomuus liittyy tähän mitenkään? Jos toinen ei halua lapsia, ei se ole keltään toiselta p

Aikalailla tuntuu olevan taustalla sitä ettei naiset saisi itse päättää hankkivatko lapsia vai eivät. Miesten kohdalla kukaan ei puhu velvollisuudesta.

Vierailija
394/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N30

Eli olet 14-vuotiaana aloittanut lapsenteon

Vierailija
395/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen niin onnellinen, että elän tällaisena valistuneena aikana, jolloin nainen voi valita olevansa vela. Se on ollut mahdollista vasta jonkun vuosikymmenen.

Sama juttu. Olisi ollut ihan hirveää elämää jos olisi joutunut pakolla naimisiin ja lapsia olisi vain tullut. Jotain hyvää tässäkin ajassa, kun on sentään länsimaissa vapaus olla hankkimatta lapsia ja päätymättä väkisin naimisiin.

Vierailija
396/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yh ja täysin varjo entisestä itsestäni. Lapsi on tälläinen palstalla haukuttu nepsy, perinnöllistä isänsä puolelta jota en ennen raskautta tiennyt.

Lapsen ongelmien takia en ole pystynyt käymään töissä ja oma itsetunto on vedsampöntöstö vedetty alas. Olemme täysin kaksin lapsen kanssa,,sukulaisia ei ole ja kaverit hävisivät kun tulin raskaaksi.

Elämä on kuin kivirekeä vetäisi perässään. Lapsi tarvitsee esim läksyissä apua monta tuntia illassa, ei nuku yksin jne. Tähän päälle taloudelliset ongelmat muuttoineen, elämme toimeentulotuella.

Lapsi on 11v ja olen syntymänsä jälkeen ollut yhden yön eri paikassa yön hänen kanssaan. Edes kaupassaköynti yksin ei aina onnistu.

Kivittäkää ja haukkukaa vaan kuorossa olen siihen tottunut. Lapsen isä oli väkivaltainen myös lastamme kohtaan jo taaperona.

Joskus mietin että vssn häipyisin. Lähden pois ja laitan puhelimen kiinni.

&n

Hyvin samanlaiset ajatukset, vaan enemmän kuin yksi lapsi ja aika lailla kärsimystä on, mies löytyy, mutta hän on täysi tumppu, eikä ees vietä paljon aikaa kotona.

Vierailija
397/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun velat eivät halua yhtäkään vuotta sellaista elämää, ihan sama miten ohimenevä jakso se on. Eikä velat halua olla äitejä minkään ikäisille lapsille. Lapsista on aina huolta, se muoto vaan muuttuu. On varmasti paljon iloakin, mutta vela osaa arvioida omalla kohdallaan niitä miinuspuolia olevan plussapuolia enemmän. Simple as that.

Vierailija
398/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pitkä rasti on käyttää edes 10 saatika 20 vuotta elämästään johonkin sellaiseen mitä ei halua ja mistä ei nauti.

Tämähän se juuri on niin erikoista, että joku ajattelee tietävänsä etukäteen, millaista on olla vanhempi. Sitä nimittäin ei oikeasti voi tietää, se on fakta. 

Vierailija
399/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun velat eivät halua yhtäkään vuotta sellaista elämää, ihan sama miten ohimenevä jakso se on. Eikä velat halua olla äitejä minkään ikäisille lapsille. Lapsista on aina huolta, se muoto vaan muuttuu. On varmasti paljon iloakin, mutta vela osaa arvioida omalla kohdallaan niitä miinuspuolia olevan plussapuolia enemmän. Simple as that.

No eikä ole aina huolta. Mitä höpöjä taas. Ei äitiys nyt koko elämää määritä, ainakin minulla on elämässä paljon kaikkea muutakin. Nautin myös äitiydestä, ja se oli aikoinaan itselleni oma valinta. Ymmärrän kyllä, jos se kaikille ei ole, mutta ei tarvitse sentään kärjistää asioita. Puolin ja toisin. Nykyään nautin mummoudesta ilman mitään huolen häivää. 

Vierailija
400/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pitkä rasti on käyttää edes 10 saatika 20 vuotta elämästään johonkin sellaiseen mitä ei halua ja mistä ei nauti.

Tämähän se juuri on niin erikoista, että joku ajattelee tietävänsä etukäteen, millaista on olla vanhempi. Sitä nimittäin ei oikeasti voi tietää, se on fakta. 

Mutta jos olisit hyvin varma siitä että et tulisi pitämään viikon vaelluksesta erämaassa, niin tuskin sinne edes lähtisit kokeilemaan. Mieluummin tekee niitä asioita mitkä enemmän tuntuu omalta. Lasten kohdalla vielä kun siitä kokeilusta ei oikein voi perääntyä jos epäilyt osoittautuu todeksi eikä siitä pidä.