Joo omaa tyhmyyttä joutua ulosottoon, mutta onhan tämä hermoja raastavaa kun rahat koko ajan vähissä
Saan kuukaudessa palkkaa nettona n.1400€ kun kaikki verot, ulosotto yms. on mennyt. Asun yksin omakotitalossa, joten tekee todella tiukkaa kulujen kanssa. Yritän säästää talvea varten koska kaukolämpöön ja sähköön menee enemmän. Toki tilille ei voi liikaa säästää koska muuten ulosotto vie rahat.
Rahat on koko ajan tiukilla ja pitää omasta ruoasta tinkiä. En halua kuitenkaan luopua talosta väliaikaisen tilanteen vuoksi. Pyrin kasvattamaan näiden myymieni tuotteiden näkyvyyttä, että saisi enemmän myyntiä. Vielä pitäisi jaksaa panostaa somesivustoon jonka kautta tehdä myyntiä. Näiden tuotteiden myynnistä tulevat tulot on vaihtelevia.
Olen siis kokopäiväisessä työssä ja haluan kyllä veloista eroon. Siksi tässä töitä tehdäänkin.
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon sitä velkaa on ulosotossa?
Jos asut talossa yksinäsi, niin eikö sieltä voisi yhden huoneen vuokrata jollekin?
Siellä on n.30 000€.
En todellakaan halua ketään ylimääräistä ihmistä tänne. Tämä on mun koti.
Ap
Voiko tuohon ulosottosummaan saada muutosta ?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis lyhennyssummaan.
Se jäi aloituksesta pois, että sukkien yms. tekemiseen menee oma aikansa ja kokoaikainen työ rajoittaa tätä. Nyt juuri aloitin uuden sukkaparin koska on kahdet joulumyyjäiset tiedossa ja pitää olla myytävää. Korvakoruja saan tehtyä nopeasti kunhan vain aina saan idean minkälaiset teen. Lisäksi mietin, että ennen joulua voisi sinapilla olla kysyntää. Myös saaristolaisleivät on haluttuja jouluksi ja niitä voi pakastaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis lyhennyssummaan.
Ei voi. Ulosotto vie sen minkä vie. Jostakin pätevästä syystä voi hakea joksikin aikaa rajoitusta, mutta ei mulla ole sellaista syytä. Mun tuloilla saatan saada yhden lyhennysvapaan kuukauden vuodessa. Mun tulot siinä rajalla, että saako yhden vai kaksi kuukautta.
Ap
Miten tuo ulosotto niin kuin käytännössä toimii? Onko se jokin tietty prosentti tuloista, joka lähtee, vai tyhjentyykö tili vain joka kuukausi johonkin tiettyyn tappiin?
Joo, eipä se herkkua ole, kun ulosotto vie 1/3 joka palkasta. Itse olen maksanut kymmeniätuhansia ulosottoon, tuplasti sen verran, mitä velkaa oli. Korot, ulosottomaksut jne nostaa summaa melkoisesti. Mutta ehkäpä se loppu jo häämöttää, vajaa vuosi enää! Ja ihan omaa tyhmyyttä minullakin, avioeron ja omistusasunnon kosteusvaurion (jonka jouduin yksin maksamaan) takia velkaannuin ja yritin lisälainalla korjata tilannetta. Ja senhän kaikki tietää, miten siinä käy. Lopulta velkaa oli niin paljon, että ne oli pakko päästää ulosottoon. Yli kymmenen vuotta olen kärvistellyt, mihinkään ylimääräiseen ei ole ollut varaa. Mutta elossa ollaan, tosin vakavasti sairaana ja toivon todellakin, että näkisin sen päivän, kun kaikki velat on maksettu!
Ulosotossa vapaita kuukausia voi hakea jonkin verran. Yksi mahdollisuus on velkajärjestely, katso se myös.
Miten voi tehdä tiukkaa jos saa 1400€ nettona ja elää yksin, eli menot ja kulutus on tosi pienet?
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo ulosotto niin kuin käytännössä toimii? Onko se jokin tietty prosentti tuloista, joka lähtee, vai tyhjentyykö tili vain joka kuukausi johonkin tiettyyn tappiin?
Mulla viedään suoraan palkasta 1/3 osaa. Palkanlaskenta siis tilittää sen ulosottoon. Näin yksin asuvana mun suojaosuus on vähän alle 1000€ ja se kertaa puolitoista saa olla tileillä säästössä.
Tulojen määrä ja miten niitä maksetaan vaikuttaa siihen miten ulosotto vie rahaa. Esim. veronpalautukset menee suoraan ulosottoon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten voi tehdä tiukkaa jos saa 1400€ nettona ja elää yksin, eli menot ja kulutus on tosi pienet?
Opettele lukemaan. Mä asun omakotitalossa.
Ap
Kuinka paljon sitä velkaa on ulosotossa?
Jos asut talossa yksinäsi, niin eikö sieltä voisi yhden huoneen vuokrata jollekin?