Oletteko te muut 50 - 60vuotiaat väsyneitä?
Kävin jopa lääkärissä kun alkoi huolestuttaa. Otettiin paljon mm verikokeita, sydäjanfilmi ja keuhkoröntgen, kaikki OK.
Syön suht terveellisesti, en tupakoi tai käytä alkoholia. Ylipainoa vajaa 10 kg.
Tämä.väsymys alkoi pikkuhiljaa n 6 vuotta sitten kun vaihdevuodet alkoivat. Tuntuu että vain pahenee. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja olo on kuin vanhuksella. Jos päivän aikana on yksi meno, vaikka uimahallissa käynti tai kaverin tapaaminen kahvilassa, menee koko loppu päivä palautumiseen.
Töitä haen aktiivisesti, mutta rehellisesti pelottaa miten jaksaisi työssä, kun muutenkin olen ihan raato. Jos nyt enää edes töitä saisin...
Kannattaisiko enää kokeilla hormonikorvaushoitoa, kun vaihdevuosien alkamisesta on monta vuotta?
Vai onko tämä luonnollista ikään kuuluvaa väsymistä?
Kommentit (28)
Olin väsynyt silloin kun vaihdevuodet oli, alkoivat 42-vuotiaana ja 47-v olivat ohi. Olin täysin uupunut, mutta en osannut yhdistää vaihdevuosiin, luulin että johtuu vanhenemisesta ja olin virittäytynyt ajatukseen että tällaista on lopun elämää. Osasyyllinen oli varmaan myös jumiutuneet jäykät lihakset, kun kävin fysikaalisessa hoidossa muutaman kerran tunnsin nuortuneeni 10 vuotta. Vaihdevuosien jälkeen elinvoima palautui.
En ole väsynyt, muttei toki energiaa ole kuin parikymppisenä, jolloin aikaakin tuntui olevan enemmän. N 58
Täällä kuusikymppinen kokopäivätyössä oleva nainen. Töistä tullessa asianpesukone päälle, samoin pyykinpesukone. Robotti-imuri imuroimaan. Muuhun ei ole aina voimia. Pakko kyllä ruveta kuntoilemaan, muuten kunnto rapistuu täysin.
Olen hyvin väsynyt 48 vuotias. Ollut ehkä jo 4 vuotta väsynyt. Uniongelmat alkoivat pari-kolme vuotta sitten, pidän niistä kirjaa ja toistuvat samassa syklissä kuukausittain. 1 viikko neljästä on normaalia elämää että voin hyvin, 3 viikkoa neljästä on jotain vaivaa kuukautiset/unettomuus/ummetus/inkontinenssi tai muuten vaan virtsavaivat/kaikista edellämainituista johtuva pms. Onneksi iltakylmyys on loppunut, mulla oli aivan järkyttävän kylmä iltaisin 42-46-vuotiaana. Iltakylmyys kun loppui niin uniongelmat alkoivat. Toivottavasti joskus helpottaa. Ainakin tämä ketju antoi toivoa että ainakin väsymys ehkä helpottaa tulevaisuudessa. Kiitos siitä.
Vaihtelee päivät,mitä enempi liikkeessä sitä virkumpi.
Olen keski-ikäinen ja aivan sairaan väsynyt, työpäivän jälkeen on pakko mennä aina vähäksi aikaa nukkumaan.
En ole. Olen 55v. ja kokopäivätyössä. Iltaisin käyn joogassa ja jumpissa, jotta jaksaisin paremmin. Nukun pitkät yöunet että jaksan fyysisessä työssäni.
Väsyttää aivan kamalasti, olen 52 v ja väsymys jatkunut noin 6 vuotta. Yhdistän tämän vaihdevuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Olin väsynyt silloin kun vaihdevuodet oli, alkoivat 42-vuotiaana ja 47-v olivat ohi. Olin täysin uupunut, mutta en osannut yhdistää vaihdevuosiin, luulin että johtuu vanhenemisesta ja olin virittäytynyt ajatukseen että tällaista on lopun elämää. Osasyyllinen oli varmaan myös jumiutuneet jäykät lihakset, kun kävin fysikaalisessa hoidossa muutaman kerran tunnsin nuortuneeni 10 vuotta. Vaihdevuosien jälkeen elinvoima palautui.
Tuohan kuulostaa ihanalta! Siis jos elinvoima palautui. terv selittämättömän innoton viiskymppinen
Oon jatkuvasti väsynyt, tosin saan nukuttua vain 5h unia. 50v.
Olen ollut todella väsynyt koko esivaihdevuosiajan. Järkyttävää, että tämä on tällaista. Pelottaa millaiset vaihdevuosioireet tulee olemaan. Ikävuodet 39-47 olleet yhtä väsymystä.
Otettiinko ferritiini? Vaihtareissahan vuoto usein runsastuu kovasti ja verenmenetys on suurta. Eli voi johtua ihan täysin raudanpuutteesta tuo kova väsymys. Pelkkä hemoglobiinin mittaus ei välttämättä paljasta asiaa, se voi olla ihan ok, vaikka rautavarasto olisi lähellä nollaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan kuulostaa ihanalta! Siis jos elinvoima palautui. terv selittämättömän innoton viiskymppinen
Ja ihanaa se onkin! Siksi kerroin kokemukseni että joku saisi siitä toivoa tulevaan, väsymys ei ole lopullista ja toivoa on.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelee päivät,mitä enempi liikkeessä sitä virkumpi.
Minusta on tullut haluton kävelemään jopa kauppaan. Liikun työssäni ja jokunen vuosi sitten tykkäsin riuskoista kävelylenkeistä reppu selässä. Nuo ovat jääneet, välillä ajatuskin puistattaa.
Nukun sensijaan mielelläni ja viikonloppuisin menee helposti puolillepäivin. Unettomuutta en tähän enää jaksaisikaan. Tuntuu että oman kehon viritykset ovat muuttuneet: vielä nelivitosenä oli unettomuutta ja jonkinlaista ylivirettä. Nyt en oikein enää stressaa mistään, mutta tietty välinpitämättömyys myös mietityttää.
Harkitsen ajan varaamista työterveyteen. Hormonikorvaus on mutta ei tuo mitään ihmeitä ole itselleni tehnyt ainakaan virkeysmielessä.
En tunne olevani väsynyt. Teen liki 10h työpäiviä, tehnyt jo 10v. Kotona riittää hommaa vähän liikaakin ja sitten vielä ollut omien vanhempien huolehtimiset.
Yöunet jää vähälle varsinkin viikolla, 4-6 tuntiin.
Vaihdevuodet eivät ole vielä alkaneet, kuinkakohan sitten mahtaa käydä..Niin, olen 54v.
Mä tajuan vasta nyt että kärsin erinäisistä vaihdevuosioireista jo kolmen vuoden ajan pahentuen tänä vuonna. Hain estrogeelin kaksi viikkoa sitten. Menkat tulevat kuin kello silti. N 48
Olen. Vaihdevuodet täälläkin. Juuri huomasin tämään puutarhatöissä, että väsyn paljon nopeammin. Kiva kuulla, että vaihdevuosien loputtua toivoa on uudesta virkistymisestä 😊
Olen