Myynnissä on OKT tai rivitaloja, jotka ovat vain 2 vuotta tai 3 vuotta vanhoja. Onko siitä jokin kikka, kun rakennetaan ja lähes heti myynti
Asuntojen myynti-ilmoituksissa on usein vasta rakennettuja kiinteistöjä, jotka on laitettu muutaman vuoden rakentamisesta myyntiin.
Onko tästä hyötyö omistajille? En tarkoita mitään grynderin rakentamia.
Monet ovat itse osallistuneen kiinteistönsä rakentamiseen.
Miten on? Onko tämä kannattavaa?
Kommentit (45)
Vaikka on kyse vasta valmistuneista yksityisistä kiinteistöistä niin ajattelin lisäystä.
Miten luulette rakennuksen maksavan itse itseään? Onko parempi rakentaa ja myydä 2-3 vuoden kuluttua. Onko voittoa tavoiteltaessa hyvä myydä 10 vuoden kuluttua?
Entä kun talon on itse rakennuttanut ja viihtyy siinä. Onko tappiollista myydä kiinteistö (ei tonttia lasketa mukaan, pelkkä rakennus) 35 vuoden kuluttua ilman, että on mitään erikoista remonttia tehnyt?
Ei ole osattu ajatella miten lainat ja laskut maksetaan. Eletään liian hulppeasti. Lähitulevaisuus ei tuonutkaan suurempaa liksaa.
Kiinnitysten määrä ei kerro mitään siitä, paljonko taloon kohdistuu velkaa. Omaankin omakotitaloon on kiinnityksiä kymmeniä tuhansia euroja, vaikka maksoimme viimeisen lainaerän 19 vuotta sitten.
Kiinnitykset tai tarkemmin ottaen niihin liittyvät panttikirjat ovat papereita, joita kiinteistön omistaja voi käyttää lainan vakuutena samaan tapaan kuin osakehuoneiston omistaja asuntonsa osakekirjoja. Koska kiinnitysten hakemisesta on vaivaa ja kuluja, niitä haetaan usein kaiken varalle yläkanttiin eli enemmän kuin mitä on sillä hetkellä tarvetta lainalle. Ja samasta syystä panttikirjoja ei kannata kuollettaa sitten, kun laina on maksettu. Samoja panttikirjoja voi käyttää vakuutena myöhemmin, jos tarvitsee uutta lainaa esim. veneeseen tai kesämökkiin tai haluaa taata aikuisen lapsensa asuntolainaa.
Talon ostajan kannalta kiinnityksissä ei ole mitään muuta riskiä kuin että hänen pitää varmistaa, että panttikirjat siirtyvät hänelle eivätkä jää edellisen omistajan lainan vakuudeksi.
Rahat loppu, ero tuli. 2 vuotta ja myyntivoitto verotonta.
Oulussa ainaki talotehdaslestat rakentaa talonsa vain 2 vuoden käyttöä varten koska sitten myynnistä ei mene veroa samalla tavalla. Uusi talo aina isompi kuin edellinen ja lopulta jäävät isoon kartanoon jossa tilaa niille 15 lapselle.