Myynnissä on OKT tai rivitaloja, jotka ovat vain 2 vuotta tai 3 vuotta vanhoja. Onko siitä jokin kikka, kun rakennetaan ja lähes heti myynti
Asuntojen myynti-ilmoituksissa on usein vasta rakennettuja kiinteistöjä, jotka on laitettu muutaman vuoden rakentamisesta myyntiin.
Onko tästä hyötyö omistajille? En tarkoita mitään grynderin rakentamia.
Monet ovat itse osallistuneen kiinteistönsä rakentamiseen.
Miten on? Onko tämä kannattavaa?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Avioeron takia myyntiin tulleita taloja. Rakentaminen laittaa parisuhteen koville.
Jos asialla on aikuiset puhe- ja kuuntelemiskykyiset ihmiset, ei se sen kummempaa ole kuin muukaan työnteko. Sitten jos ei osaa laittaa itselleen rajoja, ei osaa kunnioittaa toisen jaksamisen rajoja, eikä levätä itse riittävästi, tulee ongelmia. Me rakennettiin kaksi vuotta taloa, ja ollaan vieläkin naimisissa, 30 vuoden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei se välttämättä ole kannattavaa. Eräällä messu alueella taloja ja asuntoja tyhjillään vuosia,kun ei kukaan niitä 650 000e tönöjä halua. Ja lisää tehdään.
Lähinnä itselle rakennettu. Rakennuttaja on nykyään mainittu tontin laidalla olevassa kilvessä.
Joillakin on hintana 740.000 kolme vuotta vanha talo myyntihinta juuri tuo sama. Ei kiinnityksiä.
Tämä on minulle outoa: Kiinteistö myynnissä 768.000 ja kiinnityksiä koko hinnan edestä. Miten tämän laita on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Kolmas talo on jo rakennuttajalle ilmainen, koska voitto on niin hyvä.
Vieläkö nykyään saa paljonkin voittoa?
Hyvän, verovapaan tilin siinä tekee, jos on alan ammattilainen. Rakentamisessa eniten maksaa työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se välttämättä ole kannattavaa. Eräällä messu alueella taloja ja asuntoja tyhjillään vuosia,kun ei kukaan niitä 650 000e tönöjä halua. Ja lisää tehdään.
Lähinnä itselle rakennettu. Rakennuttaja on nykyään mainittu tontin laidalla olevassa kilvessä.
Joillakin on hintana 740.000 kolme vuotta vanha talo myyntihinta juuri tuo sama. Ei kiinnityksiä.
Tämä on minulle outoa: Kiinteistö myynnissä 768.000 ja kiinnityksiä koko hinnan edestä. Miten tämän laita on?
Niin. Mikä epäselvää? Kiinnityksiä on haettu 768.000€, joita voi käyttää esim. lainan vakuutena.
Me ostimme 3v vanhan talon. Perhe oli todennut että halusivat muuttaa muualle ja rakentaa isomman.
Ssimme edullisesti, remontoimme mieleiseksi ja olemme nyt asuneet 7v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioeron takia myyntiin tulleita taloja. Rakentaminen laittaa parisuhteen koville.
Jos asialla on aikuiset puhe- ja kuuntelemiskykyiset ihmiset, ei se sen kummempaa ole kuin muukaan työnteko. Sitten jos ei osaa laittaa itselleen rajoja, ei osaa kunnioittaa toisen jaksamisen rajoja, eikä levätä itse riittävästi, tulee ongelmia. Me rakennettiin kaksi vuotta taloa, ja ollaan vieläkin naimisissa, 30 vuoden jälkeen.
Kyllä se vie ajan ja rakentajan itsensä uuvuksiin. Tässä olen nähnyt, että vaimo (saatta joskus olla mies) ei tipan tippaa osallistu puuhiin. Vaimo ei ole edes tontilta valtavia rikkaruohoja poistanut - eikä kukaan muukaan. Leviävät naapuriin. Sisällä mies siivoaa lattiat imurilla ja luutulla. Vaimo tosin on valmistumassa väitöskirjoineen.
Joskus toinen puolisoista vaatii itselleen mieheltä aikaa ja matkustamiseen. Tässä on vaikeat asiat kyseessä. Hyvä kun jaksatte olla kireimpänä aikana yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Me ostimme 3v vanhan talon. Perhe oli todennut että halusivat muuttaa muualle ja rakentaa isomman.
Oliko se jäänyt keskeneräiseksi? Niin ainakin värejä voi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit ottaa kiinnityksiä vaikka miljoonalla (ainakin teoriassa, määrällä ei väliä) mutta 768ke talon kiinnityksistä pankki hyväksyy takuiksi vain 537000e. Sen verran voi olla velkaa maksimissaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mikä epäselvää? Kiinnityksiä on haettu 768.000€, joita voi käyttää esim. lainan vakuutena.
Mitä kiinnitykset tässä tapauksessa ovat. En näitä asioita ymmärrä. Minä en ostaisia velallista taloa, enkä varsinkaan kiinnitysten takia.
Vai olenko ymmärtänyt turvallisuuden väärin?
Vierailija kirjoitti:
Syy on luovutusvoittovero, jota ei tarvi maksaa jos on omistanut talon yli kaksi vuotta.
Nimenomaan. Ja osaava rakennusammattilainen kuittaa helposti puolet myyntihinnassa puhtaana voittona. Yleensä talo on vielä rakennettu ansiosidonnaisella kun on aikaa uutta työpaikkaa odotellessa. Minäkin tekisin näin heti jos vain osaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se jäänyt keskeneräiseksi? Niin ainakin värejä voi muuttaa.
Ei, täysin viimeistelty ja hyvin tehty mutta kaikki mustaa/harmaata. Lattiat, seinät, väliovet yms yms.
Onneksi kylpyhuoneet mustavalkoiset ja keittiö tummaa puuta joten kaiken muun remppaamalla saimme talon vaaleaksi ja valoisaksi
Jotkut tekee tuota. Rakentavat kolme taloa. Se kolmas talo on ilmainen. Ainakin entisaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit ottaa kiinnityksiä vaikka miljoonalla (ainakin teoriassa, määrällä ei väliä) mutta 768ke talon kiinnityksistä pankki hyväksyy takuiksi vain 537000e. Sen verran voi olla velkaa maksimissaan
Ovatko ne kiinnitykset kaikki velkaa? Voi kauhistus jos maksaa korkoja tuollaisesta summasta.
Ajattelin, että johonkin omaan firmaan on sijoitettu aikoinaan ja firma on kiinnitysten varassa. Kun en ymmärrä kaikkea veloista ja kiinnitykset ohan outoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kiinnitykset tässä tapauksessa ovat. En näitä asioita ymmärrä. Minä en ostaisia velallista talo
Lainan vakuus - vrt osakekirjat huoneistossa.
Ei siis velkaa, ne vapautetaan kaupan yhteydessä uudelle omistajlle
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tekee tuota. Rakentavat kolme taloa. Se kolmas talo on ilmainen. Ainakin entisaikaan.
Me teimme näin 20 vuodessa
Ylijääneellä rahalla ostettiin 4. talo ulkomailta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy on luovutusvoittovero, jota ei tarvi maksaa jos on omistanut talon yli kaksi vuotta.
Nimenomaan. Ja osaava rakennusammattilainen kuittaa helposti puolet myyntihinnassa puhtaana voittona. Yleensä talo on vielä rakennettu ansiosidonnaisella kun on aikaa uutta työpaikkaa odotellessa. Minäkin tekisin näin heti jos vain osaisin.
Ansiosidonnaisella minäkin osan rakensin, ei olin naisena kokopäiväisesti omassa projektissa mukana. En kyllä halua myydä omaa taloani. Mutta joillakin ei ole kiintymystä
omaan taloon.
Myynnin verotus. Yksi entinen työkaveri oli rakentajan kanssa naimisissa ja mies rakensi perheelleen talon, asuivat siinä kaksi vuotta, myivät ja teki uuden. Sinä aikana mitä oltiin naisen kanssa samassa työpaikassa ehtivät kolmessa talossa asua.
Ovatko ne kiinnitykset kaikki velkaa? Voi kauhistus jos maksaa korkoja tuollaisesta summasta.
Ajattelin, että johonkin omaan firmaan on sijoitettu aikoinaan ja firma on kiinnitysten varassa. Kun en ymmärrä kaikkea veloista ja kiinnitykset ohan outoja.
Joillakin on velkaa 536000e, toinen tarvitsee vain 100000e.
Ei se ole sinun ongelmasi!
Meidän talo myytiin 620 000, kiinnityksiä oli 380 000e ja lainaa meillä maksimissaan 285000e kun talo valmistui
2 vuoden jälkeen ei tarvi maksaa myyntivoittoverotus. Tyypillistä.asuntoflippaamista ettämostetaan halvalla pidetään parivuotta veron kierron takia ja myydään kalliilla
Rs-asuntoja, joissa monesti 2 ekaa vuotta saa asua edullisesti, sitten alkaa laina juosta ja ihmiset muuttaa pois plus (eletty yli varojen). Lisäksi asuttu se pakolliset 2 vuotta niin säästyy myös siltä luovutusvoittoverolta tai mikä nimi ikinä onkaan.