Mitä tehdä asunnolle, jonka vastikkeet on isommat kuin vastaavan vuokra
Hoitovastike + rahoitusvastike 540e/kk ja vastaavan asunnon vuokra 500e/kk. Pelkkä hoitovastike on 270e
Perintönä tuollainen tulossa. Myynkö pois, paljoa tuosta ei saa, n. 25000e (velattomana 50.000)
Kommentit (66)
Kyllä se kannattaa myydä pois. Voit vaikka sijoittaa tuosta edes puolet niin saat jotain tuottoa.
Tuolla asunnolla saat vain menoja ja murheita.
Eli maksat 50 000€ jotta säästät 250€/kk? Miten tämä voi olla hyvä diili? Minä näen tuossa valtavasti riskejä, kun ei tiedä mikä seuraavaksi talosta hajoaa.
Vuokraa mutta älä alle vastikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla muita sijoitusasuntoja? Tulonhankintamenojahan voi vähentää myös toisen asunnon vuokratuotosta.
Aivan, on mulla toinenkin asunto. Eli voisin vähentää tämän tappion sen toisen tuotoista. Enpäs heti hokannut. Tyhjät kuukaudet, rempat ja muut. Kiitos tästä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Rahoitusvastike ei ole vuokraa.
mutta sen voi vähentää verotuksessa pääomatuloista (joita vuokratulot ovat)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
myy se tai laita vuokralle ja voit sitten vähentää rahoitusvastikkeet verotuksessa
No shit, kysymys olikin, kummin kannattaisi tehdä??
kuule ihan kummin kysyjä itse haluaa
Vierailija kirjoitti:
Eli maksat 50 000€ jotta säästät 250€/kk? Miten tämä voi olla hyvä diili? Minä näen tuossa valtavasti riskejä, kun ei tiedä mikä seuraavaksi talosta hajoaa.
Mitä horiset. Koko asunnon velaton arvo on 50.000e, ja siitä 25.000e on remonttivelkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä horiset. Koko asunnon velaton arvo on 50.000e, ja siitä 25.000e on remonttivelkaa
Mietin miksi ostaisin 50 000€ asunnon josta maksan 270€ vastiketta jos samanlaisen saisi vuokrattua 500€/kk. Eli makasisin siis 50 000€ jotta säästäisin 230€/kk. Aika kauan menisi, että tuon 50 000€ saisi kuitattua ja varmasti jotain menee asunnosta rikki sinä aikana. Tuo raha olisi myös pois jostain tuottavasta sijoituksesta, kuten osakkeista. Raha kiinni seinissä, ja itse jumissa kämpässä. En millään saa tuosta järkevää sijoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin miksi ostaisin 50 000€ asunnon josta maksan 270€ vastiketta jos samanlaisen saisi vuokrattua 500€/kk. Eli makasisin siis 50 000€ jotta säästäisin 230€/kk. Aika kauan menisi, että tuon 50 000€ saisi kuitattua ja varmasti jotain menee asunnosta rikki sinä aikana. Tuo raha olisi myös pois jostain tuottavasta sijoituksesta, kuten osakkeista. Raha kiinni seinissä, ja itse jumissa kämpässä. En millään saa tuosta järkevää sijoitusta.
Asunnon arvo on 25 000. Jos kuolinpesässä on omaisuutta rahoitusvastikkeen/ remonttilainan poismaksuun, niin silloin kuukausittainen maksu on jatkossa 270e/kk.
Jos asuu 8 vuotta vuokralla maksaen 500e/kk , niin on hussannut jo tuon 50 000 taivaan tuuliin.
Vierailija kirjoitti:
Meidänkin vuokra-asunto olisi tuollainen, jollei olisi osaa remonteista maksettu heti.
Taloyhtiö teettää ihan hullun lailla remontteja. 10 vuoden sisällä: putkiremontti, kattoremontti, käytäväremontti, uudet modernit hissit, julkisivuremontti (jossa pakotettiin jokainen ottamaan parvekelasit ja kaihtimet parvekelaseihin ja ikkunoihin), parvekeremontti, ikkunoiden ja ovien vaihto.
Tulossa sauna- ja pesutuparemontti, vaikka edellisestä aikaa 12 vuotta. Tulossa on myös mittava piharemontti uusine autohalleineen.
Eli sinulla on yhtenä vaihtoehtona maksaa nuo remontit tai osa ja sitten laittaa vuokralle.
Silloin kun hallituksessa on tarpeeksi tyhmiä tyyppejä talo yliremontoidaan ja siinä ei ikävä kyllä ole mitään järkeä. Putkiremppa ja julkisivuremppa ne tärkeimmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole ehkä niin yksinkertaista. Verottajan sivulla lukee "Voit vähentää pääomavastikkeen (rahoitusvastike) vuokratulosta, jos vastikkeet on tuloutettu yhtiön kirjanpidossa. Saat tiedon isännöitsijältä." https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/vuokratulot/vahennykset/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksa taloyhtiölaina pois. Silloin maksat vain vastikkeen 270/kk ja voit saada myydessä 50 000€.
En tajua.. aika kauan saat maksaa tuota 270€/kk verrattuna 500€/kk että tuo 50 000€ on kuitattu ja sitä ennen tulee joku uusi remontti johon tulee uusi taloyhtiölaina.
Tajuatkos minkä aikaa saa maksaa jos maksaa asunnosta lainalla 100 000€ tai moni maksaa jopa 200 000€ Aika pitkään saa maksaa enempi kun halpaa vuokraa. Miksi kaikki vaan ei asu halvassa vuokra asunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole ehkä niin yksinkertaista. Verottajan sivulla lukee "Voit vähentää pääomavastikkeen (rahoitusvastike) vuokratulosta, jos vastikkeet on tuloutettu yhtiön kirjanpidossa. Saat tiedon isännöitsijältä." https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/vuokratulot/vahennykset/
Tätä juuri eivät "harrastelijat" ymmärrä.
Maksa sillä perintörahalla pois se rahoitusvastike. Ei tuossa ole muuta ongelmaa, kuin sitä asuntoa tai sen remonttia ei ole maksettu kokonaan vielä.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, jos otat sen vastaan ja vuokraat sen, maksat 40€/kk ja jossain kohtaa sinulla on 50 000 euron asunto. Ei mikään huono diili. Tai jos asut siinä itse, niin sama homma. Hybin halvalla saat itsellesi omistusasunnon.
Tämä. Rahoitusvastikekin on luultavasti vähennyskelpoinen meno, riippuen miten se on tiliöity.
Laita asunto heti vuokralle kun kuolinpesä muodostuu, ettei vastikkeet syö kuolinpesän käteisvaroja.
Vierailija kirjoitti:
Maksa sillä perintörahalla pois se rahoitusvastike. Ei tuossa ole muuta ongelmaa, kuin sitä asuntoa tai sen remonttia ei ole maksettu kokonaan vielä.
Ei kannata maksaa jos laittaa vuokralle. Vuokralainen maksaa ja verotuksessa saa vähennyksenä.
Joku mussuttaa tuosta rahoitusvastikkeen tulouttamisesta. En ole kuullut asoystä jossa niin ei tehtäisi. Ihan normitapa tulouttaa lainan maksut. Kysy isännöitsijältä
Tällaiset ketjut saa tajuamaan kuinka tyhmä olen talousasioissa ja kai muutenkin. En tajua puoliakaan asioista mistä tässä puhutaan.
No shit, kysymys olikin, kummin kannattaisi tehdä??