Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perunkirjoituksen tekeminen itse

Vierailija
05.09.2025 |

Vanhus kuoli. Puoliso kuollut aiemmin. Jakamaton pesä. Lapsia neljä. Ei juurikaan omaisuutta. Tässä perusasiat. Mutta miten tarkkaan kaikki laskut ym. pitää mainita perukirjassa? Miten olette tehneet perukirjan? Oletteko ottaneet mallipohjan jostain ym. kaikkea tietoa. 

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse perukirjan kun isäni kuoli. Ihan netistä löytyi kaikki ohjeet. Olin ainut osakas ja perin vain rahaa joten oli helppo homma. Olin myös pesän ilmoittaja ja toinen uskotuista miehistä. Hyvin kelpasi pankille ja verottajalle.

Vierailija
42/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni perunkirjan tein muutama vuosi sitten, aika helppo oli loppujen lopuksi mutta se kuittishow oli kyllä huomattava.

20 asuinosoitetta elämän aikana. Ensin tilaat joka kunnasta paperisen virkatodistuksen...

20 virkatodistusta postin kautta, maksoi yhteensä jo yli satasen. Sitten kaikkien tilien lakkautus, jne.

Lopussa sitten kiitos seisoo, eli saat ainoana perijänä siirtää omalle tilillesi kaiken sen mitä vainajan tileille jäi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kuolinpesän ainut osakas. Perukirjan tein itse. Jakokirjaa en tehnyt eikä sitä ole kukaan ollut vailla. Perintö oli rahaa.

Vierailija
44/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sen pohjatyön tehdä itsekin, mutta kaksi on pakko olla (uskotut miehet), suotavaa ei ole että yksinomaat osakkaat, yleensä toinen on ulkopuolinen pankin lakimies näissä. 

Ihan hyvin pesän osakkaat voivat toimia uskottuina miehinä. Mikään ei estä sitä.

Laskut on eriteltävä, mutta ei niitä yleensä ole kymmeniä. Jos saat jostain jonkin toisen perukirjan nähtäväksi, niin siitä 8n helppo katsoa mallia.

Edelleenkään laakuja ei eritellä perukirjalle vaan ne kirjataan ryhmittäin (hautauskulut, perunkirjoituskulut jne). Laskut pitää toki olla perunkirjoituksessa nähtävillä. Kaikki kulut eivät välttämättä ole edes tiedossa perunkirjoituksen aikana, välillä esim hautauslaskujen saamisessa seurakunnalta kestää niin kauan että perukirjaan on kirjattava varaus.

Kyllä ja merkitään myös varaus hautakiveen. Sitä ei välttämättä ole vielä ostettu, joten kannattaa selvittää hintoja. 

Vierailija
45/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako nykyään sukuselvityksen kerralla? Muutama vuosi sitten joutui tilaamaan selvityksiä erikseen eri seurakunnista, joissa vainaja oli asunut. Siinä aikaa sitten vierähtikin ennen kuin katkeamaton ketju selvityksiä oli kasassa. Perikunnan jäsenet sen sijaan saivat elossaolotodistuksensa helposti Dvv:n sivuilta tilaamalla.

Nykyisin vainajan sukuselvitys tilataan vain yhdestä paikasta. Kirkkoon kuuluneella vainajalla se on vainajan viimeisen kotiseurakunnan käyttämä keskusrekisteri (seurakunnan nettisivuilta löytyy ohjeet). Jos vainaja ei kuulunut kirkkoon, sukuselvitys tilataan DVV:stä. Jos joku perintökaaren mukaisista perillisistä (esim. vainajan lapsi) on kuollut ennen vainajaa, tarvitaan tästä aikaisemmin kuolleesta oma sukuselvitys.

Tämä pätee vain, jos henkilö on ollut koko ikänsä kirjoilla Suomessa. Muutoin sukuselvitys tarvitaan jokaisesta asuinmaasta jossa hän on asunut täytettyään 15 vuotta.

Vierailija
46/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mee pois- normi ei moisia -täältä-kysy. nämäkö ovat lakiasiantuntijoita. googlaa piru vie ennemmin, et ossooo, no painu verovirastoon. ja näyttää ett sulla ei riitä äly, joten ota edes nauhalle tai kirjallisesti ohjeet verotoimistosta- oot tilivelvollinen prikullee. hautauskulut jopa se arkun kukkalaite ja kahvi-ruoka on menoa,mutta se mitä te ostatte  mekkoo,kukkalaitetta,ei kuulu,se on sun menoja. mutta todella tee oikein,eikä maallikkorööpellystä ettei tule selvityspyyntöjä.  laskut sinne vanhuksen pankkiin ja äkkiä irtisanomiset yhtiöihin-liittymät yms. niitä vaikea saada poikki vaikka on kuolintodistus,esim puhelin. köyhä kuolinpesä selviää jos on tarkat ohjeet ja yksi jolla aivot toimii.

Vierailija
47/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen kuolinpesälle kuuluva maksamaton lasku pitää kirjoittaa erikseen, pelkkä könttäsumma ei kelpaa.

Tässä hyvä esimerkki väärästä neuvosta.

erittelyt pitää olla, kukkalaite arkun päälle, sukat arkkuun kahvit,ruuat, hauta, puhelin,asunto, varannot tileillä, laskut aina vainajan pankkiin jos maksupalvelu mm. asioitten hoitaja joka käy kirkkoherranvirasto,hautaustoimisto jne jne pankki,liittymät vaatii usein paikallakäynnin- niin hän saaaa liittää omat bensiinikulut  laskuihin ja p.kirjaan. ei mitään ympäripyöreetä kimppasummia.

Vierailija
48/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen kuolinpesälle kuuluva maksamaton lasku pitää kirjoittaa erikseen, pelkkä könttäsumma ei kelpaa.

Tässä hyvä esimerkki väärästä neuvosta.

Mikä tuossa oli väärin?

Vierailija
49/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kuolinpesän ainut osakas. Perukirjan tein itse. Jakokirjaa en tehnyt eikä sitä ole kukaan ollut vailla. Perintö oli rahaa.

Eli se kuolinpesä on vielä olemassa? Koska jos jakokirjaa ei ole verottajalle toimitettu, kuolinpesää ei ole virallisesti jaettu ja sen on edelleen olemassa.

Vierailija
50/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittääkö nykyään pelkkä vainajan virkatodistus perunkirjoitukseen elikkä sehän on sama kuin sukuselvitys? Se on siis tullut jo.

Mulla on mallina isän (kuollut yli 10 v sitten) perukirja ja siinä on liitteenä jonkinlainen sukuselvitys ja virkatodistus erikseen. Mutta nykyään näitä kai ei tarvi laittaa liitteeksikään.

Puhelin- , sähkö- ja sairaalamaksuja ja lähinnä niiden merkitsemistä perukirjaan mietin. Miten ne merkitään, kun vanhus kuoli 12.8., niin pitääkö ne laskut jotenkin jakaa kuolinpäivän laskuksi ja loppukuu kuolinpesän laskuksi? 

Pientä nippelitietoa, jota ei tiedä.

Ymmärtääkseni kuolinpesän varoista voi veloittaa vainajan ELINAIKAISIA maksuja, eli asunnon vuokra menee kuoleman jälkeen perillisten maksettavaksi.

Vierailija
51/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein itse perukirjan kun isäni kuoli. Ihan netistä löytyi kaikki ohjeet. Olin ainut osakas ja perin vain rahaa joten oli helppo homma. Olin myös pesän ilmoittaja ja toinen uskotuista miehistä. Hyvin kelpasi pankille ja verottajalle.

Mitään jakamista ei tarvita, kun on vain yksi perillinen. En muista sanamuotoa, mutta asian voi perukirjaankin kuitata lauseella, että perintö siirtyy perilliselle perukirjan allekirjoituspäivänä tai jotain sellaista. 

Vierailija
52/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perukirjaan merkitään vain kuolinhetken velat ja laskut, jotka ovat maksamatta (esim. sähkölasku, hoivamaksu, hautauskulut).

Juuri näin. Toinen tärkeä asia: Käydään hakemassa viimeinen tiliote pankista viimeisenä arkipäivänä ennen perunkirjoitusta. Maksetuilla laskuilla ei ole mitään merkitystä vaan niillä, jotka ovat maksamatta.

Totta kai kuolinpesästä maksetuilla laskuilla on väliä, koska jos kuolinpesän varoista on maksettu jotain täysin asiaan kuulumatonta, on se petos. 

Vierailija
53/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faijalla oli elämänsä aikana 20 asuinosoitetta, joista en tiennyt kuin noin puolet, eikä hän koskaan niistä kertonut. Oli jänniä yllätyksiä tehdessä perunkirjaa. Olin mm. aikanaan osallistunut SM-kisoihin eräässä pienessä kunnassa toisella puolen Suomea. Vasta perunkirjaa tehdessä huomasin, että kunta oli yksi isäni entisistä asuinkunnista.

Vierailija
54/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako nykyään sukuselvityksen kerralla? Muutama vuosi sitten joutui tilaamaan selvityksiä erikseen eri seurakunnista, joissa vainaja oli asunut. Siinä aikaa sitten vierähtikin ennen kuin katkeamaton ketju selvityksiä oli kasassa. Perikunnan jäsenet sen sijaan saivat elossaolotodistuksensa helposti Dvv:n sivuilta tilaamalla.

Nykyisin vainajan sukuselvitys tilataan vain yhdestä paikasta. Kirkkoon kuuluneella vainajalla se on vainajan viimeisen kotiseurakunnan käyttämä keskusrekisteri (seurakunnan nettisivuilta löytyy ohjeet). Jos vainaja ei kuulunut kirkkoon, sukuselvitys tilataan DVV:stä. Jos joku perintökaaren mukaisista perillisistä (esim. vainajan lapsi) on kuollut ennen vainajaa, tarvitaan tästä aikaisemmin kuolleesta oma sukuselvitys.

Ei tarvittu, kun vainajan lapsi oli kuollut syntymäänsä seuraavana päivänä! 

Vierailija
55/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä ja merkitään myös varaus hautakiveen. Sitä ei välttämättä ole vielä ostettu, joten kannattaa selvittää hintoja."

Kannattaa ennen kaikkea muistaa, että kivi ei ole pakollinen. Siinä säästää jo pitkän pennin, kun jättää sen pois. 

Vierailija
56/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittääkö nykyään pelkkä vainajan virkatodistus perunkirjoitukseen elikkä sehän on sama kuin sukuselvitys? Se on siis tullut jo.

Mulla on mallina isän (kuollut yli 10 v sitten) perukirja ja siinä on liitteenä jonkinlainen sukuselvitys ja virkatodistus erikseen. Mutta nykyään näitä kai ei tarvi laittaa liitteeksikään.

Puhelin- , sähkö- ja sairaalamaksuja ja lähinnä niiden merkitsemistä perukirjaan mietin. Miten ne merkitään, kun vanhus kuoli 12.8., niin pitääkö ne laskut jotenkin jakaa kuolinpäivän laskuksi ja loppukuu kuolinpesän laskuksi? 

Ymmärtääkseni kuolinpesän varoista voi veloittaa vainajan ELINAIKAISIA maksuja, eli asunnon vuokra menee kuoleman jälkeen perillisten maksettavaksi.

Meillä on lakimies kirjannut muistaakseni kahden kuukauden yhtiövastikkeet vielä vainajan menoksi. 

Vierailija
57/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainajan sukuselvitys riittää, jos siitä näkyy, että kaikki vainajan lapset ovat elossa eli lapsen kohdalla lukee "elää". Jos jonkun lapsen kohdalla tätä ei näy, niin hänestä pitää tilata virkatodistus (ei sukuselvitystä) erikseen. Tämä on tilanne esim

Hautauskulut vähentää vainajan varallisuutta.

Perukirjassa on vainajan varat, velat, hänen loppuajan kulunsa ja hautauskulut.  Oli maksettu ja tai laskuna. Monesti  vielä 1-2 kk asumismenot verottaja hyväksyy.

Perukirja ei ole kuolinpesän veroilmoutus.

Vierailija
58/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni kuoli ensin. Äiti osti silloin perukirja palvelut. Äiti kuoli sitten ja tein itse tuon isän perukirjan mallin mukaan . Muuta omaisuutta ei ollut kuin rahaa. Pankista tuli tilin saldo kuolinpäivältä. Siitä sitten vähensin pakolliset äidin laskut ja hautajaiskulut. Kuitit talteen ja perukirjan vähennykset näkyviin. Kahden todistajan allekirjoitus eli naapurini ja miesystäväni allekirjoitti. Pankki tarkisti perukirjan ja lähetin verottajalle. Loppusumma vain sitten jaettiin minun ja veljeni kesken. 

"vain sitten jaettiin" ?

Eli teitte lain vaatiman jakokirjan vai ette tehneet? Ja toimititte sen verottajalle vai ette toimittaneet?

Jakokirja ei ole välttämätön jos rahaa jaetaan se on pankille ok.  Jakokirja tarvitaan jos jaetaan lainhuutoa tai rekistereihin merkittävää omaisuutta.

Esim meidän jakokirjassa on vain metsäpalstojen jako.   Vaikka saatiin rahaakin niitä ei siinä ole.

Verotushan menee perukirjan mukaan. 

Vierailija
59/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin, miten lakimies oli meillä merkinnyt vainajan osuuden jakamattomasta kuolinpesästä perukirjaan. Teksti menee suunnilleen näin:

Perittävä oli osakkaana äitinsä [äidin koko nimi] ([äidin hetu], kuollut [äidin kuolinpäivä]) kuolinpesässä. Kuolinpesän varoihin kuuluu seuraava omaisuus, per [vainajan luolinpäivä]:

Sitten on listaus jakamattoman kuolinpesän omistuksista ja kunkin arvosta.

Listauksen alla: Kuolinpesän varat yhteensä 12 800 €, josta perittävän osuus 1/8 eli 1600 €.

Tuo 1600 € on sitten merkitty vainajan omaisuudeksi. Ap:n tapauksessa voi kyllä olla vähän monimutkaisempaa, kun ositus vainajan ja tämän aikaisemmin kuolleen puolison välillä on tekemättä.

Ja nuo summat olen ottanut hatusta. Meillä oli toiset summat.

Vierailija
60/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perukirjaan merkitään vain kuolinhetken velat ja laskut, jotka ovat maksamatta (esim. sähkölasku, hoivamaksu, hautauskulut).

Juuri näin. Toinen tärkeä asia: Käydään hakemassa viimeinen tiliote pankista viimeisenä arkipäivänä ennen perunkirjoitusta. Maksetuilla laskuilla ei ole mitään merkitystä vaan niillä, jotka ovat maksamatta.

Totta kai kuolinpesästä maksetuilla laskuilla on väliä, koska jos kuolinpesän varoista on maksettu jotain täysin asiaan kuulumatonta, on se petos. 

Petos tahallisena tekona, suurin osa on käytännössä erehdyksessä tehtyjä, mutta nämä on just näitä kuolinpesän osakkaiden reagointeja, että ennemmin yli kuin alle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi