Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perunkirjoituksen tekeminen itse

Vierailija
05.09.2025 |

Vanhus kuoli. Puoliso kuollut aiemmin. Jakamaton pesä. Lapsia neljä. Ei juurikaan omaisuutta. Tässä perusasiat. Mutta miten tarkkaan kaikki laskut ym. pitää mainita perukirjassa? Miten olette tehneet perukirjan? Oletteko ottaneet mallipohjan jostain ym. kaikkea tietoa. 

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein äitini jälkeen. Pesä oli yksinkertainen, yksi asunto, arvoalueella toki. Kiinteistövälittäjä sen arvioi yläkanttiin ja minä otin siitä vähän pois (sattumalta toteutui sitten juuri arvioimaani hintaan). Kaikki muu oli "tavanomainen, arvoltaan vähäinen irtaimisto" koska taulut ja koriste-esineet oli jaettu perheen kesken jo ennen perukirjoitusta. Tehtiin varaukset laskuista pääluokittain ja ne laskut on olemassa ja maksettukin, sortteerataan sitten perinnönjaossa paljonko kelläkin on laskuja. 

Vierailija
22/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan pankin lakimies  teki perunkirjoituksen, veloitti 1300€

Meillä 1,5 vuotta sitten Nordean lakimies teki perunkirjoituksen ja veloitti 800 €. Minusta se oli pieni hinta siitä, että ei tarvinnut itse pähkäillä, miten jakamaton kuolinpesä (jossa vainaja oli osakkaana) kirjataan kuolinpesään ja millaiset paperit tarvitaan ulkomailla asuvasta pesän osakkaasta, jonka tietoja ei ole enää Suomen väestötietojärjestelmässä. Ja siitä, että kaikki sujui pankissa tosi helposti perunkirjoituksen jälkeen eikä tarvinnut odotella kuukausikaupalla perukirjan tarkistamista tai toimittaa pankille lisää pankin vaatimia papereita ennen kuin perintöä päästiin oikeasti jakamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittääkö nykyään pelkkä vainajan virkatodistus perunkirjoitukseen elikkä sehän on sama kuin sukuselvitys? Se on siis tullut jo.

Mulla on mallina isän (kuollut yli 10 v sitten) perukirja ja siinä on liitteenä jonkinlainen sukuselvitys ja virkatodistus erikseen. Mutta nykyään näitä kai ei tarvi laittaa liitteeksikään.

Puhelin- , sähkö- ja sairaalamaksuja ja lähinnä niiden merkitsemistä perukirjaan mietin. Miten ne merkitään, kun vanhus kuoli 12.8., niin pitääkö ne laskut jotenkin jakaa kuolinpäivän laskuksi ja loppukuu kuolinpesän laskuksi? 

Pientä nippelitietoa, jota ei tiedä.

Vainajan sukuselvitys riittää, jos siitä näkyy, että kaikki vainajan lapset ovat elossa eli lapsen kohdalla lukee "elää". Jos jonkun lapsen kohdalla tätä ei näy, niin hänestä pitää tilata virkatodistus (ei sukuselvitystä) erikseen. Tämä on tilanne esim. silloin, jos vainaja kuului kirkkoon, mutta lapsi ei kuulu. Jos joku lapsista on kuollut, tarvitaan hänestä oma sukuselvitys. Kun teillä on ositus aikaisimman kuolleen puolison ja vainajan välillä tekemättä, tarvitsette todennäköisesti myös puolison sukuselvityksen.

Vainajan elinajalta aiheutuneet laskut (esim. sairaalamaksut) ovat perukirjassa vainajan velkoja, vaikka ne olisivatkin tulleet kuolinpäivän jälkeen. Sen sijaan kuoleman jälkeen syntyneet laskut (tyypillisesti hautaus- ja perunkirjoituskulut) kirjataan kuolinpesän veloiksi.

Vierailija
24/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako nykyään sukuselvityksen kerralla? Muutama vuosi sitten joutui tilaamaan selvityksiä erikseen eri seurakunnista, joissa vainaja oli asunut. Siinä aikaa sitten vierähtikin ennen kuin katkeamaton ketju selvityksiä oli kasassa. Perikunnan jäsenet sen sijaan saivat elossaolotodistuksensa helposti Dvv:n sivuilta tilaamalla.

Vierailija
25/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakimiesten tekemänä perunkirjoitus on uskottavampi kuin että itse rustaa sen, ystävä teki itse sai verottajalta tarkennuksia vaativaa selontekoa perunkirjoituksesta.

Vierailija
26/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakimiesten tekemänä perunkirjoitus on uskottavampi kuin että itse rustaa sen, ystävä teki itse sai verottajalta tarkennuksia vaativaa selontekoa perunkirjoituksesta.

Toisaalta sen tarkennuksen tekeminen ei maksa kuin vaivaa, mutta lakimies maksaa. 

Vierailija
27/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako nykyään sukuselvityksen kerralla? Muutama vuosi sitten joutui tilaamaan selvityksiä erikseen eri seurakunnista, joissa vainaja oli asunut. Siinä aikaa sitten vierähtikin ennen kuin katkeamaton ketju selvityksiä oli kasassa. Perikunnan jäsenet sen sijaan saivat elossaolotodistuksensa helposti Dvv:n sivuilta tilaamalla.

Nykyisin vainajan sukuselvitys tilataan vain yhdestä paikasta. Kirkkoon kuuluneella vainajalla se on vainajan viimeisen kotiseurakunnan käyttämä keskusrekisteri (seurakunnan nettisivuilta löytyy ohjeet). Jos vainaja ei kuulunut kirkkoon, sukuselvitys tilataan DVV:stä. Jos joku perintökaaren mukaisista perillisistä (esim. vainajan lapsi) on kuollut ennen vainajaa, tarvitaan tästä aikaisemmin kuolleesta oma sukuselvitys.

Vierailija
28/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä tein itse mutta kuolleelta ei mitään omaisuutta jäänyt. Tilille hiukan rahaa ja hiukan irtaimistoa. Ei myöskään muita perijöitä kuin minä.

Vierailija
29/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa minä vähän pelkään, mutta toinen veljeni sanoi, että täydennetään sitten, jos verottaja jotakin kysyy. Käytännössä tähänkin asti minä olen hankkinut kaikki tiedot ja etsinyt tietoa perunkirjoituksesta ja sen tekemisestä ja minun kontolle se jää.

Ap

Vierailija
30/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolin tapauksen jälkeen pesän osakkaat valitsevat pesän ilmoittajan. Pesän ilmoittaja kutsuu perunkirjoituksen koolle. Tarvitaan 2 uskottua miestä, toinen pätevä, toinen vaikka naapuri. Voit kirjoittaa alustavasti itse koko homman ja jättää läppärisi uskotun miehen käyttöön. Todetaan läsnä olijat, kuolinpesän osakkaat, testamentti, kutsut tilaisuuteen. Laadittava perukirja tulee verotusta varten. Siinä todetaan pesän varat, velat ja pesän säästö. Tilaisuudessa valitaan pesänhoitaja, joka on yleensä pesän ilmoittaja, tai sitten palkataan ulkopuolinen. Tämän tilaisuuden jälkeen voidaan alkaa laatimaan perinnönjakosopimus. Sitten voidaan suorittaa yhteistyössä pankin kanssa perinnönjako. Tein muutama vuosi sitten koko homman yksin. Uskottu mies LKV korjasi paria lausetta kirjoittamassani perukirjassa. Muut osakkaat asuivat ulkomailla ja toimittivat tarvitsemani valtakirjat. Eli hyvä perukirjan pruju ja kirjoita ite.

Vierailija
31/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perukirjaan merkitään vain kuolinhetken velat ja laskut, jotka ovat maksamatta (esim. sähkölasku, hoivamaksu, hautauskulut).

Juuri näin. Toinen tärkeä asia: Käydään hakemassa viimeinen tiliote pankista viimeisenä arkipäivänä ennen perunkirjoitusta. Maksetuilla laskuilla ei ole mitään merkitystä vaan niillä, jotka ovat maksamatta.

Vierailija
32/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On helppo tehdä itse jos on viitsimystä perehtyä asioihin. Netistä löytyy hyvin ohjeita tai voi ostaa aihetta käsittelevän kirjan.

Ja jatkan vielä, että älä luota keskustelupalstojen neuvoihin, moni neuvoo tarkoituksella väärin. Eli netistä ohjeet verottajalta tai muista luotettavista lähteistä, ei av:lta.

Jo, tuota verottajaa mäkin olin tulossa sanomaan. Sinne voi ihan soittaa ja pyytää neuvoja, he auttaa mielellään, kun se sotku sit kuitenkin jää heidän selvitettäväkseen... mutta joo, ihan jokainen kuolinpesän lasku pitää kirjata perunkirjaan omaan rivinään, suosittelen säilyttämään ne laskut JA tiliotteet, josita näkyy että ne on maksettu. Perinnöjakohan tehdän sitten jakokirjalla, joka on erillinen dokkari ja sen voi tehdä vasta perunkirjoituksen jälkeen..tähänkin löyty malleja netistä ja tässäkin verottaja on oikeasti ystäväsi.

Vierailija
33/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On helppo tehdä itse jos on viitsimystä perehtyä asioihin. Netistä löytyy hyvin ohjeita tai voi ostaa aihetta käsittelevän kirjan.

Vaikuttaako siltä, että ap:lla on viitsimystä, jos hän tulee ensimmäiseksi kyselemään täältä?

Vierailija
34/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perukirjaan merkitään vain kuolinhetken velat ja laskut, jotka ovat maksamatta (esim. sähkölasku, hoivamaksu, hautauskulut).

Juuri näin. Toinen tärkeä asia: Käydään hakemassa viimeinen tiliote pankista viimeisenä arkipäivänä ennen perunkirjoitusta. Maksetuilla laskuilla ei ole mitään merkitystä vaan niillä, jotka ovat maksamatta.

Kyllä myös maksetut hautauslaskut yms. Merkitään perukirjaan, puhelin/sähkölaskut, voidaan tehdä varaus hautakivestä,  parin kuukauden asumismenot eteenpäin merkattiin ainakin yhteen perukirjaan että asunto ehditään tyhjentää.

Perukirja : saldotodistus, kuitit maksetuista, laskut maksamattomista.     Mitään tiliotetta et tarvita  kuoleman jälkeiseltä ajalta.  ( tietysti jos joku epäluuloinen tahtoo katsoa sitä.)

Vierailija
35/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittääkö nykyään pelkkä vainajan virkatodistus perunkirjoitukseen elikkä sehän on sama kuin sukuselvitys? Se on siis tullut jo.

Mulla on mallina isän (kuollut yli 10 v sitten) perukirja ja siinä on liitteenä jonkinlainen sukuselvitys ja virkatodistus erikseen. Mutta nykyään näitä kai ei tarvi laittaa liitteeksikään.

Puhelin- , sähkö- ja sairaalamaksuja ja lähinnä niiden merkitsemistä perukirjaan mietin. Miten ne merkitään, kun vanhus kuoli 12.8., niin pitääkö ne laskut jotenkin jakaa kuolinpäivän laskuksi ja loppukuu kuolinpesän laskuksi? 

Vainajan virkatodistukset pitää olla kaikista seurakunnista / väestörekisteristä joissa hän on asunut 15 ikävuotta täytettyään. Tämä siksi että nähdään hänen lastensa lukumäärä ja se että kaikki on huomioitu perukirjassa. Sellaiselle joka ei ole koskaan kuulunut seurakuntaan riittää yksi virkatodistus, mutta jos on muuttanut useasti seurakunnasta toiseen niin niitä kertyy melkoinen nivaska. Itkuiseksi homma mene jos vainaja on asunut myös ulkomailla, kosaa voi olla hyvin vaikea saada sikäläistä viranomaista ymmärtämään millaisen paperin tarvitset eikä sellaista välttämättä edes ole mahdollista saada.

Vierailija
36/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vainajan virkatodistukset pitää olla kaikista seurakunnista / väestörekisteristä joissa hän on asunut 15 ikävuotta täytettyään. Tämä siksi että nähdään hänen lastensa lukumäärä ja se että kaikki on huomioitu perukirjassa. Sellaiselle joka ei ole ko

Tämä on vanhentunutta tietoa. Nykyisin virkatodistus (sukuselvitys) haetaan vain vainajan viimeisen kotiseurakunnan käyttämästä keskusrekisteristä. Se kaivaa esiin aikaisempien kotiseurakuntien tiedot. Näin siis kirkkoon kuuluneen vainajan kohdalla.

Vierailija
37/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on se, missä on vainajan "historia" 15-vuotiaasta saakka, niin se riittää. Tosin sitten pesän jäsenet tarvitsevat elossa olo todistukset. Heidät pitää mainita kaikki perunkirjassa ja muistaakseni piti olla tieto siitä, onko testamenttia ja jos on, niin se kuuluu tietysti mukaan.

Vierailija
38/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni kuoli ensin. Äiti osti silloin perukirja palvelut. Äiti kuoli sitten ja tein itse tuon isän perukirjan mallin mukaan . Muuta omaisuutta ei ollut kuin rahaa. Pankista tuli tilin saldo kuolinpäivältä. Siitä sitten vähensin pakolliset äidin laskut ja hautajaiskulut. Kuitit talteen ja perukirjan vähennykset näkyviin. Kahden todistajan allekirjoitus eli naapurini ja miesystäväni allekirjoitti. Pankki tarkisti perukirjan ja lähetin verottajalle. Loppusumma vain sitten jaettiin minun ja veljeni kesken. 

"vain sitten jaettiin" ?

Eli teitte lain vaatiman jakokirjan vai ette tehneet? Ja toimititte sen verottajalle vai ette toimittaneet?

Vierailija
39/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kuolinpesä on osallisena toisessa, jakamattomassa kuolinpesässä, ei asia ole niin yksinkertainen Itse maksaisin mielelläni muutaman satasen kuolinpesän varoista lakimiehelle ja säästäisin omia hermojani.

Vierailija
40/69 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä neuvoja saatu. Perillisten tiedot on myös selvitettävä. Äidin osalta sukuselvityksessä näkyi kirkkoon kuuluva sisareni, minun osalta piti pyytää elossaolotodistus DVV:ltä. Se oli helppo homma tehdä itse netissä ja todistuksen sai sähköpostiin. Siskon ja äidin tiedot viipyi pitempään ja saapuivat etanapostina .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän