Suomen kaunein koti 2025 Official
Uusi kausi starttasi tänään. Aloitetaan uusi keskustelu tällekin kaudelle.
Katso lähetysajat : Suomen kaunein koti - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (1752)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua edelleen kiinnostaa, millä taustatiedolla ketjussa väitetään ettei voittajapari asu talossaan vakituisesti, vaan olisi joku kaupunkiasunto
Minun käsittääkseni ovat itse jossain haastattelussa näin sanoneet. Vai oliko jossain ohjelman esittelyssä. Siinä oli vielä, että pesevät pyykin, käyvät asioilla ja ovat muutaman tunnin. Kyllähän realistista on, että tuonikäisillä on joku muu asunto myös, ihan turvallisyyssyistäkin. Jos sattuu jotain ettei pärjääkään tuolla. Myös on ehkä ollut hankittuna jo ennen hirsitalon kunnostusta. Onhan heillä ollut ehkä aikoinaan lapsiakin niin eiväthän tuolla heidän kanssaan asuneet kai? Minusta on ihan järkeenkäypää tuon ikäisille, että on toinen asunto palveluiden läheisyydessä kuin ei olisi. Eikö tuo ollut joku perintönä tullut talo. Miks sitä nyt on vaikeaa uskoa. Eivät sitä nyt tietenkään ohjelmassa voitt
Avuton taas märsyää avuttomuuttaan. Luuletko, että tuo pariskunta ei olisi miettinyt mainitsemiasi uhkakuvia puoleen ja toiseen? Eivätköhän he ole osanneet tehdä jotakin noille asioille, järjestäneet tien auraukset tai hommanneet laitteen, jolla voi ne lumityöt tehdä ihan itse.
Nämä, jotka eivät pidä liukkailla ja pimeillä keleillä ulkovessassa käymistä minään niin ehkä muuttavat mielipiteensä kun ovat kunnolla murtaneet jollain vessareissulla lonkkansa tai muun paikkansa. Onhan se ihanaa siellä isuskella 30 asteen pakkasellakin, ei silti. Joka vessakerta laittaa ulkovaatteet päälleen. Tai pissata yöllä ämpäriin. Moni vanhempi ihminen muuten ennen kaatui ämpäreineen kun oli pissaämpäri ja yritti siihen istua. Loppuaikoina ei sitten enää yöllä siihen päässyt istumaan.
Vierailija kirjoitti:
Skandinaaviselle (numero 7) ääni täältä. Perustelut: ajattoman kaunis ja harmoninen sisustus, luonto lähellä, toimisi hyvin arjessa, ei hukkaneliöitä.
Huvittaa kun tätä geneeristä skandityyliä kuvataan ajattomaksi. Sehän nimenomaan vanhentuu nopeasti, koska se on niin yksitasoista ja keinotekoista. Muutaman vuoden päästä aneemiset puuterivärit tulevat näyttämään auttamattoman "2020"-luvulta.
Omassa kodissani on huonekaluja ja vanhoja esineitä sadan vuoden ajalta, mukana uuttakin, mutta ei kalvakkaa skandia joka ei sovi yhteen 40-luvun kirjakaappien, itämaisten mattojen tai 60-luvun pikkutuolien kanssa. Sisustusta ei tarvitse uudistaa viiden vuoden välein, tai oikeastaan ollenkaan, jos ei nyt joku mööpeli ihan alta hajoa.
3 ensimmäistä:
1.Ulkoilmamuseo, kun kamerat häipyy, ovet lukkoon ja nähdään kesällä taas.
2. Todella kaunis koti, uskomaton harmonia, kaunista muotoilua, tämä on kaunein koti!!
Tosin kun kamerat häipyy niin ihmiset ja tavarat ilmestyvät ja sotkevat kaiken.
3. Suuri mahdollisuus epileptiseen kohtaukseen. Talon sisustajana kävisin syvällisen keskustelun jjonkun ulkopuolisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo ruotsalaista "Unelmakoti" ohjelmaa niin tulee kyllä myötähäpeä Suomen kaunein koti ohjelmaa kohtaan. Unalmakodissa oikeasti asiantuntijat sanovat oikeasti oman mielipiteensä eikä vaan ihanaa!!
Onhansiellä tietysti asunnotkin pikaisen eri luokkaa kuin meidän kopperot.
Unelmakoti on kyllä kiva ohjelma, mutta siinähän on ihan eri konsepti. Siinä seurataan kotien rakentamista tai remontointia. Mukana on niitä ankeita laatikoitakin, mutta myös todella upeita vanhoja rakennuksia. Meillä on säilytetty niin vähän vanhaa että tällaisia aarteita on paljon vaikeampi löytää.
Vierailija kirjoitti:
3 ensimmäistä:
1.Ulkoilmamuseo, kun kamerat häipyy, ovet lukkoon ja nähdään kesällä taas.
2. Todella kaunis koti, uskomaton harmonia, kaunista muotoilua, tämä on kaunein koti!!
Tosin kun kamerat häipyy niin ihmiset ja tavarat ilmestyvät ja sotkevat kaiken.
3. Suuri mahdollisuus epileptiseen kohtaukseen. Talon sisustajana kävisin syvällisen keskustelun jjonkun ulkopuolisen kanssa.
No ei ollut kakkonen kaunein koti. Pientä rajaa nyt, hei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei tonne ohjelmaan oteta tavallisten ihmisten tavallisia kauniita koteja.
Suomessa pitäisi olla laki, että pakolla otetaan ohjelmaan, vaikkei haluaisi.
Vanha sanonta uudistuisi muotoon "Pakko ei ole kuin kuolla, maksaa veroja ja osallistua Suomen kaunein koti -ohjelmaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo ruotsalaista "Unelmakoti" ohjelmaa niin tulee kyllä myötähäpeä Suomen kaunein koti ohjelmaa kohtaan. Unalmakodissa oikeasti asiantuntijat sanovat oikeasti oman mielipiteensä eikä vaan ihanaa!!
Onhansiellä tietysti asunnotkin pikaisen eri luokkaa kuin meidän kopperot.
Unelmakoti on kyllä kiva ohjelma, mutta siinähän on ihan eri konsepti. Siinä seurataan kotien rakentamista tai remontointia. Mukana on niitä ankeita laatikoitakin, mutta myös todella upeita vanhoja rakennuksia. Meillä on säilytetty niin vähän vanhaa että tällaisia aarteita on paljon vaikeampi löytää.
Ja jos löytyykin, vedetään kaikki väliseinät alas ja laitetaan pikimusta "keittiö" kuuden neliön saarekkeella. Se on tätä suomalaista perinteen kunnioitusta. 🙄
Lainaus ei onnistu, 1682. Ei avuton möyryä kun olen itse elänyt noita aikoja ja on nyt kesämökki. Tiedän tasan tarkkaan mitä on elää syrjässä talvella. Kunnan aura-autoja ei niin vain "järjestetä", ne kulkevat omilla reiteillään. Täällä kyllä nyt möyryää ne, jotka luulevat tietävänsä.
Jos on pitkä, oma yksityistie sitä ei aurata kunnan toimesta. Kuten luulen tuolla olevan. Toki voi tehdä sopimuksen jonkun yksityisen kanssa. Mutta jos paljon lunta on esimerkiksi tuiskuttanut yöllä eivät ne heti aikaisin aamusta välttämättä tule jos on moneen paikkaan sopineet menevänsä. Jos esimerkiksi talon omistajilla on itsellä aamusta vaikka sovittu asia menä ja pikkutiet ja oma piha ummessa on se omilla käsipeleillä kova homma avata. Saattaa olla pitkäkin matka. Kyllä se ehkä hyväkuntoisena onnistuu, mutta oma vaivansa on silti. Ja pitää varautua ajallisesti.
Saattaapi olla jopa, että Rytingin pariskunta elelee osan vuodesta etelän lämmössä. Siksi on järkevämpää ettei ole juoksevaa vettä. Ei jäädy putket.
Tämä hirsitalo on mukava osan aikaa vuodesta, muttei määräänsä enempää.
Vierailija kirjoitti:
Saattaapi olla jopa, että Rytingin pariskunta elelee osan vuodesta etelän lämmössä. Siksi on järkevämpää ettei ole juoksevaa vettä. Ei jäädy putket.
Ja on Suomen kaunein koti. Suurella äänienemmistöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla omakotitalo maalla. Kaupunkiasunto vain paikka missä olen välillä töiden takia.
Olisikohan se se virallinen osoite, jossa olet kirjoilla ja johon esimerkiksi verottaja lähettää postisi.
Olettaen että kumpikin tontti on kaavoitettu vakituista asumista varten ja asunnot ovat sellaisia, jossa voi asua ympärivuotisesti, sillä ei ole kummoistakaan merkitystä. Oma valintasi.
Yhden määritelmän mukaan koti on paikka, jota ihminen käyttää vakituiseen asumiseen, jossa säilytetään henkilökohtaisia tavaroita, jossa vietetään vapaa-aikaa ja paikka, jossa perheen jäsenet asuvat.
Tämän leikkimielisen kilpailun kannalta käsittääkseni on kuitenkin yhdentekevää ovatko voittajapariskunnan kirjat museo- vai kaupunkiasunnossa. Riittänee että voidaan olettaa, että joku voisi asua asunnossa ympärivuotisesti.
Om
Esimerkiksi meidän mökki on aina ollut vakinaiseen asumiseen tarkoitettu. Sitä ei koskaan muutettu vapaa-ajan asunnoksi, vaikka se sellaisena olikin tässä välissä.
Nyt asumme tässä vakituisesti, eikä siinä ole mitään ongelmaa, vaikka kaikkia mukavuuksia ei ole.
Voittajatalossa varmastikin sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep jep, kauneinta ei ole nähnytkään! Ja se suuri äänimäärä tuli kerjäämällä ääniä niiden 67.000 ihmisen ryhmästä! Että sellainen voitto... Mä en kehtais kauheasti tuota voittoa mainostaa, joka tuli siis todella likaisilla keinoilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua edelleen kiinnostaa, millä taustatiedolla ketjussa väitetään ettei voittajapari asu talossaan vakituisesti, vaan olisi joku kaupunkiasunto
Minun käsittääkseni ovat itse jossain haastattelussa näin sanoneet. Vai oliko jossain ohjelman esittelyssä. Siinä oli vielä, että pesevät pyykin, käyvät asioilla ja ovat muutaman tunnin. Kyllähän realistista on, että tuonikäisillä on joku muu asunto myös, ihan turvallisyyssyistäkin. Jos sattuu jotain ettei pärjääkään tuolla. Myös on ehkä ollut hankittuna jo ennen hirsitalon kunnostusta. Onhan heillä ollut ehkä aikoinaan lapsiakin niin eiväthän tuolla heidän kanssaan asuneet kai? Minusta on ihan järkeenkäypää tuon ikäisille, että on toinen asunto palveluiden läheisyydessä kuin ei olisi. Eikö tuo ollut joku perintönä tullut talo. Miks sitä nyt on vaikeaa uskoa. Eivät sitä nyt tietenkään ohjelmassa voitt
"pesevät pyykin, käyvät asioilla ja ovat muutaman tunnin" oli tässä ketjussa kirjoitettuna, joku kirjoitti omista vanhemmistaan. Ei voittajatalon asukkaista.
"Kyllä ulkovessassa käyminen talvella on tosi hankalaa. Lumet luotava aamulla jos on tuiskuttanut ja koko ajan muutenkin pihalta. Miten on pihaan tuleva tie? Tuskin aura-auto tuolla kulkee lähellä. Liukkailla ja pimeällä vessakäynti vanhemmiten jopa vaarallista. No, ei se vessan tyhjentäminenkään herkkua ole, haisevaa ja painavaa tavaraa."
Ei tarvitse tehdä lumitöitä huussiin ensimmäiseksi aamulla, kun on pitkävartiset talvisaappaat. Ehtii lumityöt päivän mittaan. Ja onhan lumitöitä kaupungissa asuvillakin 😀 Maalla isännät mieluusti käy traktorilla lumitöitä tekemässä ja tiet avaamassa. Hiekoitushiekat ja valot on myös olemassa, kuten myös kaupungissa. Huussin tyhjennyskään ei ole nykyaikana mitään yök-hommaa, kun on kompostoivat huussit.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei onnistu, 1682. Ei avuton möyryä kun olen itse elänyt noita aikoja ja on nyt kesämökki. Tiedän tasan tarkkaan mitä on elää syrjässä talvella. Kunnan aura-autoja ei niin vain "järjestetä", ne kulkevat omilla reiteillään. Täällä kyllä nyt möyryää ne, jotka luulevat tietävänsä.
Jos on pitkä, oma yksityistie sitä ei aurata kunnan toimesta. Kuten luulen tuolla olevan. Toki voi tehdä sopimuksen jonkun yksityisen kanssa. Mutta jos paljon lunta on esimerkiksi tuiskuttanut yöllä eivät ne heti aikaisin aamusta välttämättä tule jos on moneen paikkaan sopineet menevänsä. Jos esimerkiksi talon omistajilla on itsellä aamusta vaikka sovittu asia menä ja pikkutiet ja oma piha ummessa on se omilla käsipeleillä kova homma avata. Saattaa olla pitkäkin matka. Kyllä se ehkä hyväkuntoisena onnistuu, mutta oma vaivansa on silti. Ja pitää varautua ajallisesti.
Voi herran persus sentään. Etkö ole kuullutkaan kotiin ostettavasta lumilingosta tai mönkkäristä, joissa on lumitöihin sopiva etulevy? Joku voi ostaa noihin hommiin sopivan traktorinkin. Lisäksi todellakin voi tehdä sopimuksia naapurin maajussien kanssa, tekevät sopimuksesta lumityöt pihatieltä ja jopa pihasta, jos niin sovitaan. Yksityisteiden tiekunnat tekevät myös lumityöt koko kylätien osalta, jos teillä ei tee, on tie erittäin surkeasti hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep jep, kauneinta ei ole nähnytkään! Ja se suuri äänimäärä tuli kerjäämällä ääniä niiden 67.000 ihmisen ryhmästä! Että sellainen voitto... Mä en kehtais kauheasti tuota voittoa mainostaa, joka tuli siis todella likaisilla keinoilla!
Kiitos muistutuksesta! Hirsimökin voittoa täällä suureen ääneen hehkuttavien ja toisia kirjoittajia haukkuvien ihmisten kannattaisi ehkä painaa jarruja. Mä en kehtais huudella epärehellisellä tavalla ansaittua voittoa. Tai no, tietty jos on yhtä härski kuin se joka kerää äänet jostain faceryhmästä, ei ohjelman katsojista. Samaa sarjaa, eli noilla kommenteilla ei ole enää mitään painoarvoa, kuten ei ton mörskän voitollakaan!
Vierailija kirjoitti:
Nämä, jotka eivät pidä liukkailla ja pimeillä keleillä ulkovessassa käymistä minään niin ehkä muuttavat mielipiteensä kun ovat kunnolla murtaneet jollain vessareissulla lonkkansa tai muun paikkansa. Onhan se ihanaa siellä isuskella 30 asteen pakkasellakin, ei silti. Joka vessakerta laittaa ulkovaatteet päälleen. Tai pissata yöllä ämpäriin. Moni vanhempi ihminen muuten ennen kaatui ämpäreineen kun oli pissaämpäri ja yritti siihen istua. Loppuaikoina ei sitten enää yöllä siihen päässyt istumaan.
Niin. No mä olen käynyt ulkohuussissa myös loukattuani jalkani talvella. Keppien kanssa. Samoin mies ihan viime kuussa. Toki meillä on sellainen vessasaavikin, ei mikään pikkuämpäri vaan ihan istuinkorkuinen, jonka saisi tuohon kuistille tuotua, mutta ei sitä ole käytetty. Varalla se silti on olemassa, jos joskus tarvitsee. Ja edelleen, liukkaalla hiekotetaan. Pimeällä on valot.
Sä nyt unohdat sen, että minä oikeasti asun näissä oloissa ympäri vuoden 😂 Sinä taas keksit ongelmia, vaikka et edes asu näin. Joten voitko rauhoittua? 😀 Ja pssst. Jos joutuisit asumaan näin, tiedän että sinäkin pärjäisit. Ei tämä niin vaikeaa ole.
Lisään vielä, että en minä pue ulkovaatteita kun lähden huussiin. Mulla on paksu villapaita, jonka vedän pakkasilla päälleni, talvisaappaat jalkaan ja menoksi. Jos on kylmempää kuin -20, vedän pipon päähän myös ja otan lapaset mukaan. Mutta harvoinpa sitä noin kylmää on.
Veikko sanoi paljon kaikenlaista, mutta lainaamasi tokaisun takana on kylläkin Johannes Virolainen kepun puoluekokouksessa 1980.
Alkuperäinen kommentti oli Kansanvalta on puhunut, pulinat pois.
Veikko vanhana evakkojen asuttajana tuntisi varmaan olonsa kotoisaksi tässä keskustelussa. Sen verran impivaaralainen henki täällä on.