Suomen kaunein koti 2025 Official
Uusi kausi starttasi tänään. Aloitetaan uusi keskustelu tällekin kaudelle.
Katso lähetysajat : Suomen kaunein koti - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (1752)
Kerrankin oikea kohde voitti. Ihana talo. Yksinkertaista hyvää elämää. Pitää vetreänä omistajansa.
Vierailija kirjoitti:
Kun näitä jaksoja katsoi niin lähes jokaisessa talossa nainen puhui kuinka hänen unelma jne. Miehillä ei tuntunut olevan juuri mitään sanaa esim. sisustukseen tai mihinkään.
Meillä on miehen sisustama koti. Ei olis asiaa tähän ohjelmaan. Pyssyjä seinillä (ihan oikeasti) ja valtavat mustat remottavat nahkasohvat.
Miesten kannattaa ehkä sisustaa vaan niitä miesluolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesämökki on kesämökki, siellä ei eletä talvella.
Vakituinen asunto, koti, ei ole kesämökki.
Jos Vienan karjalalaiset saa osallistua Suomen kaunein koti kilpailuun niin siinä tapauksessa tämä voitto oli ansaittu.
Voisko joku nyt ystävällisesti selittää, mitä näillä vihjailuilla tarkoitetaan? Miksi täällä puhutaan evakoista ja Vienan Karjalasta?
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin oikea kohde voitti. Ihana talo. Yksinkertaista hyvää elämää. Pitää vetreänä omistajansa.
No tässä vetreydessäkin on kaksi puolta. Asumme itse vähän vastaavassa; on meillä normi sähkö sentään.
Esim. niin yksinkertainen asia kuin pyykin kuivaus tekee melkoista työtä. Mihin ripustelee niitä? Saunallekaan niitä ei paljoa mahdu, jos esim. on vaihtanut vuodevaatteet, eikä niitä saa edes kuivaksi helposti sielläkään. Kaikessa on kova työ. Itsellä edessä se totuus, että olemme molemmat ikääntyneitä. Sairauksia on tullut niin, että esim. tänään olemme miettineet, miten saamme lumet kolattua pihasta, kun pitäisi käydä kaupalla, jonne on matkaa. Sitten ison tien varsi, aura-auto tukkii sen jossain vaiheessa. Lähteekö auto edes käyntiin? Pyykkiä pitäisi pestä taas tänään, kun kaikelta työltä taas ehtisi sumplia, mihin ja missä välissä ne ripustan johonkin. Työlästä on, tässä ei nauti yhtään mistään, eikä ainakaan siellä huussissa käynnistä, kun pakkasta on lähes 10 astetta (ja se on vähän sentään).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen samaa mieltä monen muun kanssa että vaikka voittanut talo oli kaunis, niin se olisi pitänyt ottaa mukaan vuorovuosina järjestettävään Suomen kaunein kesämökki -kilpailuun, koska se ei täytä tämän päivän vaatimuksia toimivasta kodista, mutta kyllä vapaa-ajan asunnosta.
Taisi olla niin että konservatiivit ja naalaistaustaiset kokosivat voimansa ja äänestivät juuri tätä koska se oli finaalin ainoa perinteinen talo maalla, eivätkä välittäneet sen puutteista.
Itse olisin toivonut että Tampereen Pispalan keltainen vanha talo olisi voittanut.
Ei vesijohto vieläkään ole vaatimuksena asunnolle eli vanhoihin asumuksiin sitä ei tarvitse laittaa rakennusluvalliseen remonttiinkaan. Jos muuta väität, laita pätevä virallinen linkki. Ja jos tuo on oikea asuintalo, ei sitä silloin voi laittaa kesämökkikilpailuun.
Omistajilla olisi ollut mahdollisuus laittaa taloon vesijohto. Miksi eivät ole tehneet?
Suonen kaunein kesämökki kilpailussa on nimenomaan osallistunut vanhoja historiallisia torppia ilman mukavuuksia, ja siihen kilpailuun tämä voittaja olisi kuulunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumme 10 kk vuodessa ns mökillä ja 2 kk kaupungissa okt:ssa. Kumpi,on mielestäsi meidän kotimme?
Täällä varmaan selaliset ihmiset puolustaa tuota voittaja taloa(tai siis sitä, että vettä ei tule ja vessa on ulkona), jotka ei ole lapsuuttaan noin ankeissa oloissa viettäneet. Jokainen joka on lapsena pimeässä juossut ulkovessaan (joku sisarus tukenaan, koska yksin on ollut liian pelottavaa :D) ei kyllä tuollaisesta uneksi.
-30C ja ulkovessa :(
Ja kun moni täällä kertoo miten minunkin mummo/ties kuka asui tuollaisessa mökissä vielä 90v niin niin asui minunkin anoppi,(sinne sentään tuli vesi, muuten ei olisi asuminen onnistunut, koska ei pieni ja vaivainen anoppi olisi saanut vettä kannettua) mutta kyllä siinä piti läheisten käydä vuosikymmenet kantamassa puut sisälle ja tehdä muutakin hommaa.
Siellä liukkaalla polulla talvella on moni sitä vettä/puita hakiessaan kaatunut, lonkka murtunut ja siitä se alamäki on alkanut.
Kyllähän se romanttiselta tuntuu loikkia kuunvalossa ulkovessaan, mutta kanniskella jäisellä polulla vesiä ja puita sisälle pimeässä(tuollakaan ei pahemmin ulkovaloja näkynyt) niin totus on toinen, kun siellä lumituiskussa ja viimassa sitä kuukausikaupalla teet.
Totta kai elämää voi elää alkeellisesti, jos se jollekin sopii ja jos joku haluaa kaiken tuon vaivan nähdä, mutta kun täällä jotkut sanoo, että kyllä kesämökilläkin pärjää, vaikka vettä ei tule, niin se kesä valoisana ja lämpimänä aikana on ihan eri juttu, kuin talven pimeys ja pakkanen.
On täysin eri asia käydä joskus alkeellisella mökillä, kuin, että asuu siellä ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumme 10 kk vuodessa ns mökillä ja 2 kk kaupungissa okt:ssa. Kumpi,on mielestäsi meidän kotimme?
Kaupunkiasuntonne.
1666: Sinulla jäi sitten katsomatta itse asukkaiden alkukertomus, länkytät vain lämpimiksesi. Isäntä selitti, että kun talo on säilynyt ilman kosteusvaurioita tähänkin asti, niin saa pysyä myös toisen mokoman ilman noita vaurioita. Vesiputket ovat yleisin syy kosteusvaurioille, eikä niissä tarvitse olla kovin kummoinenkaan vika, kun jo vaurioita tulee ja piilovauriot ovat katalimpia. Ne havaitaan yleensä siinä vaiheessa, kun on tullut jo peruuttamattomia vikoja.
Vierailija kirjoitti:
Täällä varmaan selaliset ihmiset puolustaa tuota voittaja taloa(tai siis sitä, että vettä ei tule ja vessa on ulkona), jotka ei ole lapsuuttaan noin ankeissa oloissa viettäneet. Jokainen joka on lapsena pimeässä juossut ulkovessaan (joku sisarus tukenaan, koska yksin on ollut liian pelottavaa :D) ei kyllä tuollaisesta uneksi.
Ja kun moni täällä kertoo miten minunkin mummo/ties kuka asui tuollaisessa mökissä vielä 90v niin niin asui minunkin anoppi,(sinne sentään tuli vesi, muuten ei olisi asuminen onnistunut, koska ei pieni ja vaivainen anoppi olisi saanut vettä kannettua) mutta kyllä siinä piti läheisten käydä vuosikymmenet kantamassa puut sisälle ja tehdä muutakin hommaa.
Siellä liukkaalla polulla talvella on moni sitä vettä/puita hakiessaan kaatunut, lonkka murtunut ja siitä se alamäki on alkanut.
Kyllähän se romanttiselta tuntuu loikkia kuunvalossa ulkovessaan, mutta kannisk
Sinä olet ymmärtänyt ohjelman idean ihan väärin. Ei tässä oltu valitsemassa kotia itselle vaan valittiin Suomen kaunein koti.
Kyllä ottaa uusavuttomilla turhaa roinaa haalivilla kiiltokuvaelämää elävillä koville kun jotkut voi elää noin. Mikä oli vielä 50-luvulla ihan normi tilanne.
Mulla omakotitalo maalla. Kaupunkiasunto vain paikka missä olen välillä töiden takia.
Vierailija kirjoitti:
En yllättynyt tippaakaan, että mökkiä muistuttava perinteinen asumus sai suomalaisten äänet. Niin on ollut aina ja niin tulee olemaan niin kauan kuin 50-70 -luvuilla syntyneet ovat aktiivisimpia äänestäjiä. Olemme mökkikansaa.
Mä ajattelisin, että just ne jotka on asuneet alkeellisesti lapsena ja nuorena eivät noita oloja kaipaa. Varsinkin pyykinpesu on painajaista, kun vettä ei tule ja pesukonetta ei voi olla. Kyllä siinä saa vuodevaatteita vääntää niskalimassa. Pulsaattorikone olis vaihtoehto, mutta siinäkin veden kantaminen ja se minne vesi lasketaan koneesta voi olla ongelma. Kai ne ennen oli saunoissa, mutta mahtuisko noiden saunaa sellainen.
Sen takia ihminen on keksinyt ratkaisuja noihin hommiin, jotka helpottaa elämää paljon, eli juokseva vesi ja sähkö.
Mökki voi olla alkeellinen, mutta harva normaali arkeen kaipaa ihan 1800-luvun meininkiä.
Kyllähän talo oli kaunis ja idyllinen ja on ihanaa , että ihmiset noissa asuu ja pitää ne kunnossa, siinä kyllä nostan hattua omistajille, mutta en haluaisi itse asua talossa, johon ei vettä tule.
tuossa kantovedessä on sekin huonopuoli, että varsinkin kesähelteellä sangossa kannettu vesi ei pysy kauaa juomakelpoisena, koska astia on avoin ja sinne pääsee epäpuhtauksia ilmasta ja muutenkaan seisovaa vettä ei suositella juotavan, kuin 1-2 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se romanttiselta tuntuu loikkia kuunvalossa ulkovessaan, mutta kannisk
No esimerkiksi minä puolisoni kanssa tosiaan asun näin ympäri vuoden, emmekä pois vaihtaisi 😀 Olin täällä paljon jo lapsena, tuli tutuksi sama ulkohuussi ja -sauna, ja pakkasessa sisälle kirmailut. Enää en kirmaile, vaan viime yönäkin kävin -15 asteen pakkasessa huussissa, ja sen jälkeen jäin vielä kiertelemään pihaan, koska oli niin upean näköistä, uusi lumi, kuorrutetut vanhat puut ja tähtitaivas! Tuntuu että herään henkiin aina tähän aikaan vuodesta, koska joka puolella on vaan niin kaunista.
En tiedä mikä meillä sitten on "päässä vikaa", kun en yhtään ymmärrä noita kauhisteluja. Aivan kuin ne olisi vitsejä, provoja? Emme me pimeässä liukkaassa pihassa kulje, vaan on iltaisin pihavaloja ja yöllä otsalamput, ja tottakai se liukas piha hiekotetaan 😀 Eikö kaupunkilaisetkin niin tee? Jos on vaarallisen liukkaita kohtia, hiekotetaan. Tuntuu että täällä tehdään ihan yksinkertaisista asioista kauhean monimutkaisia?
Tulee mieleen, onko nämä kauhumuistot nimenomaan painajaisia jostain lapsuudesta, eikä ole kokemusta vastaavasta aikuisena, kun asioille oikeasti VOI tehdä jotain. Voi luoda polun huussiin ja saunalle, voi hiekottaa, voi käyttää valoja, voi tuoda kerralla enemmän vettä ja puita sisälle.
Sorry, meille tämä on aivan oikeaa elämää enkä ymmärrä noita kauhisteluja ollenkaan 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa miltä. Katsoin ohjelman uudelleen; ulkowc todella kaukana päärakennuksesta, siellä ei talvi-iltoina asoida. Selvästi kesäasunto.
Pitempi ei mahdu kulkemaan ulko-ovesta suorana, jos oikein olin näkevinäni, vähän hankala asumisen kannalta.
Me asutaan oktalossa kaikilla mukavuuksilla ja mies ja poika ei mahdu kulkemaan suorana kaikista oviaukoista. Ei ole ollut hankalaa, eivätkä ole suostuneet siihen että niiden parin oviaukon takia remonttia tehtäisiin.
"tuossa kantovedessä on sekin huonopuoli, että varsinkin kesähelteellä sangossa kannettu vesi ei pysy kauaa juomakelpoisena, koska astia on avoin ja sinne pääsee epäpuhtauksia ilmasta"
Miksi sä jättäisit astian avoimeksi?? Laita kansi siihen päälle. Tiedätkö, samaan tyyliin kuin esimerkiksi kattiloiden päälle voi laittaa kannen, tai vaikka salaattikipon päälle, tai vaikka ihan marjaämpärin päälle. Niitä on nykyaikana keksitty. Ämpäriin tarkoitetun kannen voi halutessaan korvata vaikka isolla lautasella tai vaikka tarjottimella. Jota käytetään ihan vain tähän tarkoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla omakotitalo maalla. Kaupunkiasunto vain paikka missä olen välillä töiden takia.
Olisikohan se se virallinen osoite, jossa olet kirjoilla ja johon esimerkiksi verottaja lähettää postisi.
Olettaen että kumpikin tontti on kaavoitettu vakituista asumista varten ja asunnot ovat sellaisia, jossa voi asua ympärivuotisesti, sillä ei ole kummoistakaan merkitystä. Oma valintasi.
Yhden määritelmän mukaan koti on paikka, jota ihminen käyttää vakituiseen asumiseen, jossa säilytetään henkilökohtaisia tavaroita, jossa vietetään vapaa-aikaa ja paikka, jossa perheen jäsenet asuvat.
Tämän leikkimielisen kilpailun kannalta käsittääkseni on kuitenkin yhdentekevää ovatko voittajapariskunnan kirjat museo- vai kaupunkiasunnossa. Riittänee että voidaan olettaa, että joku voisi asua asunnossa ympärivuotisesti.
Oma kantani on, että eppäillä tuota soppii. Myös muut kannat ovat mahdollisia vaikkakin vaikeammin perusteltavissa.
Asia on jossain määrin yhä ajankohtainen tuhansien mökkiläisten haaveillessa pysyvästä siirtymisestä mökille etätöihin. Pienimmän riesan tiehän on vain muutaa mökille, mutta tässä sarvikuonojen maasta löytyy aina joku, joka katsoo asiakseen informoida viranomaisia rikollisesta toiminnasta (koska mä voin).
Käytännöt ovat hyvin kuntakohtaisia. Ihmettelisinpä jollei voittajatalosta löytyisi jotakin sanomista esimerkiksi jätehuollon, vedensaannin ja viemäröinnin suhteen.
https://www.omakotiliitto.fi/omakotilehti/verkkoartikkelit/mokista-vaki…
Kärsi kärsi, kirkkaamman kruunun saat :DDD
Sanoi mummuvainaa.
Vierailija kirjoitti:
Mua edelleen kiinnostaa, millä taustatiedolla ketjussa väitetään ettei voittajapari asu talossaan vakituisesti, vaan olisi joku kaupunkiasunto
Minun käsittääkseni ovat itse jossain haastattelussa näin sanoneet. Vai oliko jossain ohjelman esittelyssä. Siinä oli vielä, että pesevät pyykin, käyvät asioilla ja ovat muutaman tunnin. Kyllähän realistista on, että tuonikäisillä on joku muu asunto myös, ihan turvallisyyssyistäkin. Jos sattuu jotain ettei pärjääkään tuolla. Myös on ehkä ollut hankittuna jo ennen hirsitalon kunnostusta. Onhan heillä ollut ehkä aikoinaan lapsiakin niin eiväthän tuolla heidän kanssaan asuneet kai? Minusta on ihan järkeenkäypää tuon ikäisille, että on toinen asunto palveluiden läheisyydessä kuin ei olisi. Eikö tuo ollut joku perintönä tullut talo. Miks sitä nyt on vaikeaa uskoa. Eivät sitä nyt tietenkään ohjelmassa voittaessaan mainostaneet tai pitivät itsestäänselvänä. Toisaalta tiesivät saavansa sympatiaääniä kun täälläkin nyt ihastellaan, että voi kyllähän minäkin haluaisin asua noin. Ihanaa...
Kyllä ulkovessassa käyminen talvella on tosi hankalaa. Lumet luotava aamulla jos on tuiskuttanut ja koko ajan muutenkin pihalta. Miten on pihaan tuleva tie? Tuskin aura-auto tuolla kulkee lähellä. Liukkailla ja pimeällä vessakäynti vanhemmiten jopa vaarallista. No, ei se vessan tyhjentäminenkään herkkua ole, haisevaa ja painavaa tavaraa. Jos on mahakipu ja pitää kiireellä mennä, saa arvailla ehtiikö. Mutta eikun ihanaa..
Pitempi ei mahdu kulkemaan ulko-ovesta suorana, jos oikein olin näkevinäni, vähän hankala asumisen kannalta.