Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomen kaunein koti 2025 Official

Vierailija
04.09.2025 |

Uusi kausi starttasi tänään. Aloitetaan uusi keskustelu tällekin kaudelle.

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Suomen kaunein koti - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (1657)

Vierailija
1621/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äänestyksessä on käytetty hyväksi esim jotain ryhmää ,suurta äänestäjämäärää,niin onko se oikein,sääntöjen mukaista?

Aika kelvotonta manipulointia silloin.Tulos syntyy ihan väärin perustein🤔

Oikea koti ei silloin siinä tapauksessa voittanut?

Huijaustako tässä on mukana?

Vierailija
1622/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt talossa, johon sähköt tulivat aika myöhään ja vesi vielä myöhemmin. Siitä oli romantiikka kaukana, kun pyykitkin pestiin talvipakkasella ulkosaunassa ja kohmeisin sormin pantiin narulle kuivumaan. Ei ole kovin mukava mennä ulkovessaankaan pimeällä tuulessa ja tuiskussa. Jos tätä elämää ei ole kokenut, niin saattaahan sen nähdä romanttisena pikku puuhasteluna. Näin asian näkee ihmiset, jotka ovat syntymästään saakka eläneet mukavuuksien keskellä.. 

Meitähän on vaikka kuinka paljon, jotka elämme noin edelleenkin ilman tuollaisia hirvittäviä ongelmia. Että aivan turhaan viisastelet 😄

Ihmettelen miksi pyykit pitäisi pestä kylmässä saunassa, kun sen saunan saa lämmitettyäkin? Silloin ne pyykit siellä myös kuivuvat, saunan lämmössä. Eikä ulkohuussissa käymisessä ole talvellakaan mitään ongelmaa. Syksyllä ihan ekat pakkaspäivät tuntuu kylmältä, sitten jo tottuu.

Pimeässäkään ei tarvitse olla, kun nykyään on monenlaisia valoja saatavilla 😄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1623/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aina kaksi ämpärillistä vettä , tiskipöydän nurkassa. Aina kuumaa vettä isossa kattilossa hellalla"

No kyllä se silti on vaikeaa, kun olet kädet taikinassa ja huomaat, että jotakin pitää pestä. Jos haluat pestä ensin kädet, ettet sotke taikinaisilla käsillä joka paikkaa, sotket silti jo sen kuupan, jolla vesiä siirtelet astiasta toiseen. Sitten kun olet pessyt kädet teet tiskiveden tiskialtaaseen( tai oliko siellä tiskialtaita, vain pestiinkö astiat vadeissa?) ja se saattaa olla jo täynnä likaisia astoita, joten joudut tekemään huuhteluvedenkin, koska pesuvesi ei enää ole niin puhdasta, kun siellä on ollut muitakin astioita.

Ja totta kai jokainen tajuaa, ettei sitä kahvivettä sieltä yksittään haeta, vaan vesi haetaan sanko kerrallaan.  Silti sekin voi loppua huonossa kohtaa ja joudut hakemaan uutta kesken jonkun homman, josta voi syystä tai toisesta olla huonoa irtautua. 

Polttopuitakin on ihan sama haetko joka päivä tai joka toinen päivä päivä, ihan sama homma se on ja saman ajan vie.Eli jos kannat niitä puita tänään ja huomenna 10 minuuttia tai tänään 20 minuuttia. 

Kyllähän ne hommat saa totta kai tehtyä, mutta hankalaiksi käy. Pyykin peseminen kantovedellä ja pyykkilaudalla hangaten on aika aikaa vievää hommaa, mutta jos aikaa on niin mikäpäs siinä. Kaikilla ei ole. 

Vierailija
1624/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan ole kovin montaa ihmistä jotka todellisuudessa haluaisi muuttaa tuohon voittajakotiin keskelle ei mitään. Vailla nykyajan mukavuuksia. Moni huutaisi jo yhden viikonlopun jälkeen pois pääsyä. Näin se vaan on, jos ollaan rehellisiä.

Tuolla ei talven yli pärjäisi kuin Alone Suomen voittaja ja toiseksi tullut.

Eiköhän toi vanha pariskunta ajele tuonne silloin tällöin saunomaan ja viipyvät ehkä muutaman päivän kerrallaan. Kesällä vähän enemmän.

Minä asuin yli melkein 20  vuotta metsän reunassa vanhassa talossa johon vesi tuli vain kesäisin, ei sisälle lainkaan, se piti hakea muualta. Pihasauna ilman sähköjä ja ulkohuussi, puilla lämmitys talossa. Pitkä matka palveluiden ääreen. Nautin joka hetkestä ja oli ainoa kotini, en paennut välillä mihinkään kakkoskotiin mukavuuksien pariin. Syyt joiden takia yli viisikymppisenä muutin pois eivät kuulu tähän mutta eivät ne olleet sitä etten olisi jaksanut tai kestänyt enää. Eli kyllä meitä vielä on jotka nauttivat tuollaisesta ja viihtyvät noin. ja tosiaan, ihan kaupungissa olin kasvanut "tavallisessa" talossa ja oloissa siihen asti kunnes tuon aarteen löysin.

Vierailija
1625/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt talossa, johon sähköt tulivat aika myöhään ja vesi vielä myöhemmin. Siitä oli romantiikka kaukana, kun pyykitkin pestiin talvipakkasella ulkosaunassa ja kohmeisin sormin pantiin narulle kuivumaan. Ei ole kovin mukava mennä ulkovessaankaan pimeällä tuulessa ja tuiskussa. Jos tätä elämää ei ole kokenut, niin saattaahan sen nähdä romanttisena pikku puuhasteluna. Näin asian näkee ihmiset, jotka ovat syntymästään saakka eläneet mukavuuksien keskellä.. 

Meitähän on vaikka kuinka paljon, jotka elämme noin edelleenkin ilman tuollaisia hirvittäviä ongelmia. Että aivan turhaan viisastelet 😄

Ihmettelen miksi pyykit pitäisi pestä kylmässä saunassa, kun sen saunan saa lämmitettyäkin? Silloin ne pyykit siellä myös kuivuvat, saunan lämmössä. Eikä ulkohuussissa käymisessä ole talvellakaan mitään ongelmaa. Syksyllä ihan ekat pakkaspäivät tuntuu

Itse viisastelet. Kyllä se sauna lämpisi, kun vedet lämmitettiin ja kiukaankin alla oli tuli. Saunassa ei pystynyt pyykkejä kuivaamaan. Joskus huuhdottiin pyykkejä kaivolla kylmällä vedellä ja nostettiin ulkonarulle kuivumaan. Ihanan romanttista, kun kädet tulipunaisena ja kohmeisena pyykkejä käsiteltiin. 

Vierailija
1626/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aina kaksi ämpärillistä vettä , tiskipöydän nurkassa. Aina kuumaa vettä isossa kattilossa hellalla"

No kyllä se silti on vaikeaa, kun olet kädet taikinassa ja huomaat, että jotakin pitää pestä. Jos haluat pestä ensin kädet, ettet sotke taikinaisilla käsillä joka paikkaa, sotket silti jo sen kuupan, jolla vesiä siirtelet astiasta toiseen. Sitten kun olet pessyt kädet teet tiskiveden tiskialtaaseen( tai oliko siellä tiskialtaita, vain pestiinkö astiat vadeissa?) ja se saattaa olla jo täynnä likaisia astoita, joten joudut tekemään huuhteluvedenkin, koska pesuvesi ei enää ole niin puhdasta, kun siellä on ollut muitakin astioita.

Ja totta kai jokainen tajuaa, ettei sitä kahvivettä sieltä yksittään haeta, vaan vesi haetaan sanko kerrallaan.  Silti sekin voi loppua huonossa kohtaa ja joudut hakemaan uutta kesken jonkun homman, josta voi syystä tai toisesta olla huonoa irtautua. 

Polttopuitakin on ih

Kaikesta saa hankalaa jos haluaa, kaikesta voi myös valittaa, tai sitten vaan ottaa vaikka talouspaperipalan avulla siitä vesikauhasta kiinni ja laittaa käsienpesuvesi 😄 Näitä on hauska lukea, huomaa miten en ole hoksannut tästä tai tuostakaan asiasta tehdä ongelmaa 😄

Vierailija
1627/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kermaperseille ja kultahampaille tehty ohjelma.

Vierailija
1628/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että voittajatalon pariskunta ei enää ikänsä puolesta pysty elämään noin alkeellisissa olosuhteissa. 

Vierailija
1629/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että tässä käytiin protestivaalit. Ihmiset ovat kyllästyneet valkoisiin tai mustiin sisustuksiin, ökytaloihin ja kaikkien saataviin desinghuonekaluihin ja muuhun yleiseen koristekamaan. Eikä väri-iloittelukaan liiallisena kelpaa. Sitten tuodaan näkösälle vanha ja vaatimaton, kaikesta "hienosta" luopunut talo,  niin valitaan se kaikkein kauneimmaksi. Eikä sekään sitten loppujen lopuksi ole ihan kelvollinen. Ainakin rouva on vähän ylimielinen.  Olisiko niin, että suunnittelijoiden pitäisi alkaa miettimään suomalaisia perinteitä, juuria, niitä rakennustapoja, joilla nämä raukat rajat on ikiaikoina täytetty rakennuksilla, jotka kestävät aikaa. Tietenkin nykymukavuudet mukana. Ei passaa espanjalainen kivitalo holvikaarineen suomalaiseen maisemaan. Eivät toimi räystäättömät ja tasakatot. Ja musta laatikko pellon reunassa on kauhistus. Muuten olen sitä mieltä, että sisustussuunnittelijat eivät saisi osallistua tähän kilpaan.

Vierailija
1630/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että voittajatalon pariskunta ei enää ikänsä puolesta pysty elämään noin alkeellisissa olosuhteissa. 

Eihän koskaan elämästä tiedä mutta mummoni asui tuolla tavoin 90-vuotiaaksi saakka. Sitten alkoi kävely olla niin vaikeaa, että piti palvelutaloon muuttaa. Nyt tiedän 8-kymppisiä jotka noin asuvat, yhden kuusikymppisen ja usean viisikymppisen. 

Vierailija
1631/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän koskaan elämästä tiedä mutta mummoni asui tuolla tavoin 90-vuotiaaksi saakka. Sitten alkoi kävely olla niin vaikeaa, että piti palvelutaloon muuttaa. Nyt tiedän 8-kymppisiä jotka noin asuvat, yhden kuusikymppisen ja usean viisikymppisen. 

Itse en tunne ketään, vaikka olen aika korvesta kotoisin. Kaikilla on nykyään mukavuudet, jotka siellä asuvat. Ei siellä tosin enää paljon ketään asu, suurin osa taloista tyhjillään. 

Vierailija
1632/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania koteja! Ja aivan ihana kärkiviisikko, tykkäsin. 

Vierailija
1633/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en tunne ketään, vaikka olen aika korvesta kotoisin. Kaikilla on nykyään mukavuudet, jotka siellä asuvat. Ei siellä tosin enää paljon ketään asu, suurin osa taloista tyhjillään. 

Nämä tuntemani ovat aivan eri paikkakunnilta. Yksi läheltä pk-seutua.

Unohdin mainita yhden viisikymppisen joka asui lähes ilman mukavuuksia Lapissa. Se vaatii jo asennetta. Joutui vaan työn perässä muuttamaan muualle.

Vierailija
1634/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas jäätävän inhottavaa kommentointia täällä, sivistymätöntä.

Vierailija
1635/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua edelleen kiinnostaa, millä taustatiedolla ketjussa väitetään ettei voittajapari asu talossaan vakituisesti, vaan olisi joku kaupunkiasunto.

Vierailija
1636/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen samaa mieltä monen muun kanssa että vaikka voittanut talo oli kaunis, niin se olisi pitänyt ottaa mukaan vuorovuosina järjestettävään Suomen kaunein kesämökki -kilpailuun, koska se ei täytä tämän päivän vaatimuksia toimivasta kodista, mutta kyllä vapaa-ajan asunnosta.

Taisi olla niin että konservatiivit ja naalaistaustaiset kokosivat voimansa ja äänestivät juuri tätä koska se oli finaalin ainoa perinteinen talo maalla, eivätkä välittäneet sen puutteista.

Itse olisin toivonut että Tampereen Pispalan keltainen vanha talo olisi voittanut.

Vierailija
1637/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin 2/20 äitini lapsuudenkotiin. Sähköt, ei juoksevaa vettä. Korona ja putkiremontti muutti suunnitelmia ja asuttiin loppukesään asti tuolla.

Lämmitettiin sauna 2 krt viikossa, lauantaisin pestiin vaatteet pulsaattori koneella ja pyykit kuivuivat tuvassa talvella. Olin töissä 8-16 ja 16.10 oli jo kotityöt käynnissä. Sitä riitti, ihan koko ajanjaksolle.

Syksyllä koti myytiin, hyvällä rahalla. Mentiin omaan kotiin ja pesin vaatteita. Vaatteet olivat huomattavasti kirkkaammat.

Kun laitan ylös plussat ja miinukset, plussat voittaa. Mutta kerta riittää.

Vierailija
1638/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua joskus hämmentää näissä keskusteluissa, nytkin tämän voittajatalon kohdalla, se kauhistelu että eihän noin voi asua nykyaikana. Aivan kuin asuminen ilman ihan jokaista nykyajan mukavuutta olisi jotenkin hirveän vaikeaa ja raskasta. Kun ei se ole 😊 Sähköt kun oli tuossakin talossa.

Varsinkin kun siihen tottuu, niin se käy luonnostaan ja on hyvinkin yksinkertaista ja helppoa elämää. Vesien ja puiden kanto, pihasaunassa peseytyminen, ulkohuussi. 

Tottakai eri asia olisi pikkulapsiperheissä, mutta aikuistaloudessa onnistuu hyvinkin, jos vain haluaa. Kaikki eivät halua, sekin on täysin ok, mutta ei se tee tällaisesta asumisesta mitenkään hankalaa saati mahdotonta, ei edes nykypäivänä 😄 

Ulkosauna on ok ja vielä se ulkovessakin (ehkä) menisi, mutta se, ettei tule vettä, vaan kai

Kesämökki on kesämökki, siellä ei eletä talvella.

Vierailija
1639/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen samaa mieltä monen muun kanssa että vaikka voittanut talo oli kaunis, niin se olisi pitänyt ottaa mukaan vuorovuosina järjestettävään Suomen kaunein kesämökki -kilpailuun, koska se ei täytä tämän päivän vaatimuksia toimivasta kodista, mutta kyllä vapaa-ajan asunnosta.

Taisi olla niin että konservatiivit ja naalaistaustaiset kokosivat voimansa ja äänestivät juuri tätä koska se oli finaalin ainoa perinteinen talo maalla, eivätkä välittäneet sen puutteista.

Itse olisin toivonut että Tampereen Pispalan keltainen vanha talo olisi voittanut.

Kun se on heidän kotinsa, vakituinen asuntonsa, niin se on koti. Ei vapaa-ajan asunto, vaikka kuinka olisit sitä mieltä 😂

Vierailija
1640/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos se on koti eikä mikään kesämökki niin mitä ihmeen väliä sillä on vaikka ei täytä monen nykyihmisen vaatimuksia toimivasta kodista? Se toimii asujilleen ja sillä sipuli.