Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomen kaunein koti 2025 Official

Vierailija
04.09.2025 |

Uusi kausi starttasi tänään. Aloitetaan uusi keskustelu tällekin kaudelle.

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Suomen kaunein koti - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (783)

Vierailija
781/783 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...Joskus ihmetyttää että miten paljon tässäkin maailmassa on valaisimia, huonekaluja yms. ja sitten joka toiselle samat romut ja tekstiilit.

Samat kotimaiset ja ulkomaiset sisustuslehdet ja -saitit. Samat influencerit ja muut trendsetterit niiden sisustusammattilaistenkin osaamisen taustalla.

Vierailija
782/783 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää pyykkikuilun ihastelu. Ei kai se ole mikään uusi keksintö? Sitä ei vaan nykyään ole yleensä.

Toinen vanha keksintö on ruokahissi. Varmaan joku nyt keksii sellaisenkin asentaa uuteen omakotitaloon, jossa on kaksi tai useampi kerros.. 

Justhan tuossa itse sen sanoit: Pyykkikuiluja EI nykyään näe. Mulle ainakin oli aivan ensimmäinen kerta ja siksi siitä tykkäsin. Säästää askeleita kun voi nakata suoraan pyykkiin yläkerrasta vaatteet ym. Itse arvostaisin tuollaista ratkaisua jos asuisin omakotitalossa tai rivarissa missä on 2 kerrosta. Mitä siinä on ihmettelemistä jos joku tykkää?

Pyykkikuilu on periaatteessa simppeli rakentaa ja asentaa. Turvallisuudesta on toki syytä pitää huolta ainakin kuilun yläpäässä lapsi- ja lemmikkiperheissä, vaikkei siitä lakimääräyksiä olisikaan.

Asuin aikoinaan 8-kerroksisessa talossa, jossa oli jätekuilut. Luukku oli n. 40 cm ja putki 50. Jotenkin asukkaat onnistuivat kerta toisensa jälkeen tukkimaan ne ja niinpä suljettiin.

Ruoka- tms. tavarahissin rakentaminen sääntösuomessa ei ole ihan yhtä simppeli hommeli ja rahaakin palaa sen verran, että moni luopuu suosiolla ajatuksesta.

Amerikan herkku, jonka puutetta itse eniten ihmettelen on palvelusväen (wolt vast.) sisäänkäynti autotallista tai -katoksesta suoraan keittiöön, vaan ruoka(ostoksi)a (ja jätteitä) roudataan ympäri asuntoa.

Suomen kauneinta kotia etsitään taas kerran lapsiperheiden ehdoilla. Yksin asuvana poikamiehenä olen kaivannut miesluolaani yömyssykaappia. Se ei liene kuuminta hottia lapsiperheiden pakko saada -listallla, mutta väittäisin silti, ettei ihan kaikkien vanhapiika-av-mammojenkaan suu tuohesta ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/783 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö tämä ohjelma nimetä uudelleen Suomen Paras Sisustussuunnitelija-ohjelmaksi? Niin paljon ammattilaisten koteja mukana ja tuntuvat myös aina voittavan omassa ryhmässään.

No toisaalta, kyllähän heillä on yhtäläinen oikeus osallistua tähän, kuin kenellä tahansa.

...

Mua ei sinällään haittaa, vaikka molemmat kilpailee samassa ohjelmassa. Suomen kaunein koti on Suomen kaunein koti, olipa se sitten minkä tahansa ammatin edustajan koti.

Ongelmahan ei ole kisaan osallistujissa, vaan tuomareissa.

Suomessa tämäkin scene on niin pieni ja sisäsiittoinen, että ammattilaisten keskinäiset liike- ja muut suhteet eivät voi olla vaikuttamatta tuomarien päätöksiin.

Yksi tapa olisi kuvata esittelyt ja triumviraatin kommentit nykyiseen tapaan, ja esittää ne isommalle studioyleisölle, joka valitsisi parhaan kolmesta. Laajennettu tuomaristo voitaisiin koota taviksista tai esimerkiksi arkkitehti- ja sisustusalan opiskelijoista, joilla ei vielä ole liikaa kytköksiä.