Ilta-Sanomat: Kansalaiset pöyristyivät kansanedustajien palkkiokorotuksesta: "Säästötalkoot eivät näköjään koske hyväosaisia"
Kansanedustajien palkkiot nousevat useilla sadoilla euroilla kuussa, vaikka hallitus on samaan aikaan julistanut säästöjä ja leikkauksia kansalaisille. Ensimmäisen kauden edustaja saa nyt yli 7 600 euroa, ja kokeneemmat pääsevät jo yli 8 300 euroon. Puhemiehelle tulee jopa lähes tuhannen euron lisäys kuukaudessa. Päätös tehtiin samalla, kun Orpon ja Purran säästötalkoot kiristävät tavallisten ihmisten vyötä ja leikkaukset koulutuksesta ja sosiaaliturvasta ovat tuoreessa muistissa. Kommenttipalstat ovat täyttyneet raivosta ja moni sanoo vaihtavansa puoluetta tämän takia.
Nyt voi vain kysyä: missä on moraali ja häpy? Tavallista työssäkäyvää ihmistä kuritetaan bensan, ruoan ja asumisen kuluilla, mutta kansanedustajat nostavat omaa palkkiotaan niin kuin mitään kriisiä ei olisi. Tämä on juuri sitä "eliitin suojatyöpaikkaa", josta ihmiset ovat vuosia valittaneet. He väittävät, että "kyllä pitää maksaa kelvollista korvausta", mutta kuka muu tässä maassa saa kymmenien prosenttien palkankorotuksia, kun samaan aikaan leikataan lapsiperheiltä ja köyhiltä?
Kommentit (126)
Saadaanko me parempia päättäjiä jos maksamme vähemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kovalla työllä ansaittu raha ja edut joille taviskansalla ei ole mitään valtaa eikä tule olemaan. Ikinä.
😂😂😂 on se rankkaa kulkea taksilla ja näyttäytyä ehkä joskus eduskunnan istunnossa
Ja leikata muilta rahaa pois.
Mutta hienoja vaatteita niillä ei ole. On rahaa, mutta ei osata pukeutua.
Ja vaimoilla ei ole kauniita pukuja linnan juhlissa. Osalla on rahaa, mutta rumat vaatteet.
Ja nuo valtion vierailut. Aivan järkyttäviä vaatteita suomalaisten päättäjien vaimoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kuka kehtaa olla kokoomuslaisen puoliso?
Toinen kokoomuslainen.
Oletan että eduskunta säästää sitten nousevat palkat eduskunnan muista kuluista...
Eduskunta EI PÄÄTÄ omista palkkioistaan:
Kopioitu eduskunnan sivulta:
" Puhemiehistö päätti 10.12.2024 eduskunnan palkkiotoimikunnan jäsenten nimittämisestä toimikaudelle 1.1.202531.12.2028. Toimikuntaan valittiin puheenjohtajaksi OTK Timo Laitinen ja jäseniksi KTT Tuire Santamäki-Vuori ja OTT, MMM Pekka Vihervuori.
Edustajanpalkkiosta annetun lain mukaan kansanedustajien palkkioista päättää eduskunnan palkkiotoimikunta, jonka jäsenet nimittää eduskunnan puhemiehistö."
Päättäjien vaimot voisi mennä vaatekauppaan ja palkata stylistin.
Vierailija kirjoitti:
Mihin kansanedustajat tarvitsevat noin paljon rahaa?
Sofia Virta tarvitsi dieselautolla ajeluun ympäri Eurooppaa.
Osoittaa kyllä erittäin huonoa makua. Köyhimpien oloja kurjistetaan lakkaamatta, mutta omaan perseeseen on aina varaa tuhlata. Eikös noita palkkioita ole tässä nosteltu aika ahkeraan tahtiin viime vuosina? Semmosta se sit on, ku äänestetään kokkareita ja persuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kovalla työllä ansaittu raha ja edut joille taviskansalla ei ole mitään valtaa eikä tule olemaan. Ikinä.
😂😂😂 on se rankkaa kulkea taksilla ja näyttäytyä ehkä joskus eduskunnan istunnossa
Ja leikata muilta rahaa pois.
Mutta hienoja vaatteita niillä ei ole. On rahaa, mutta ei osata pukeutua.
Ja vaimoilla ei ole kauniita pukuja linnan juhlissa. Osalla on rahaa, mutta rumat vaatteet.
Ja nuo valtion vierailut. Aivan järkyttäviä vaatteita suomalaisten päättäjien vaimoilla.
Kyllä, aivan niin ja toki. Oleellisin ja tärkein seikka tässä onkin hienot vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tehtävä korotus vastaa keskimäärin kaikkien palkansaajien ansiokehitystä.
Kukahan tästäkin taas pöyristyi kun korotus vastaa normaalia palkankorotustasoa ja korotuksen siis teki eduskunnan palkkiotoimikunta.
Sen sijaan hallitus leikkaa omia tulojaan ensi vuoden alusta 5%.
Ottaen huomioon että palkkioita korotettiin heti tämän vaalikauden aluksi, suhteessa sitä aiempaan on nyt korotettu melkein 10% alle 2,5 vuoden sisään. Vastaako se muka oikeasti keskimäärin kaikkien palkansaajien ansiokehitystä?
Tämä. Hitto, että sapettaa.
Vierailija kirjoitti:
Osoittaa kyllä erittäin huonoa makua. Köyhimpien oloja kurjistetaan lakkaamatta, mutta omaan perseeseen on aina varaa tuhlata. Eikös noita palkkioita ole tässä nosteltu aika ahkeraan tahtiin viime vuosina? Semmosta se sit on, ku äänestetään kokkareita ja persuja.
Ne elää omassa kuplassa.
Ne eivät edes tiedä millaisessa synkkyyden kuplassa ja mustassa maailmassa moni työtön elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne elää omassa kuplassa.
Ne eivät edes tiedä millaisessa synkkyyden kuplassa ja mustassa maailmassa moni työtön elää.
Ja vaimo yhdellä on "mukamas" kiinnostunut syrjäytyneistä nuorista.
Kansalaiset pöyristyy milloin mistäkin. Ei vaikuta ainakaan mun elämään millään tavalla kansanedustajien palkkataso.
Moni hyvätuloinen ei osaa edes kuvitella sitä synkkyyden maailmaa, missä moni työtön elää.
Vierailija kirjoitti:
Moni hyvätuloinen ei osaa edes kuvitella sitä synkkyyden maailmaa, missä moni työtön elää.
Luulevat myös, että ihminen on robotti, joka kestää mitä vaan. Vähän samaa luulee palstan hönö kirjoittelija.
Vierailija kirjoitti:
Mihin Suomi edes tarvitsee 200 kansanedustajaa, koska käytännössä edustajat äänestävät puoluekurin mukaisesti eivätkä omien aivojensa ja arvojensa ja äänestäjilleen antamiensa lupausten mukaisesti? Eduskunnan koon voisi mainiosti vähintään puolittaa.
Ja suuri osa vain istua kököttää esim. kyselytunneilla, koskaan avaamatta suutaan. Lähes samat naamat aina äänessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulevat myös, että ihminen on robotti, joka kestää mitä vaan. Vähän samaa luulee palstan hönö kirjoittelija.
Tämä palstan hönö kirjoittelija haukkui minua ja nimitteli hönöksi viikon päästä siitä, kun toinen vanhempani kuoli.
Eli olen oppinut, että jos olen määräaikaisessa työssä ja työkaverilta kuolee joku läheinen niin piruilen ja nauran sille ja nimittelen.
Vauvapalstalla opittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä palstan hönö kirjoittelija haukkui minua ja nimitteli hönöksi viikon päästä siitä, kun toinen vanhempani kuoli.
Eli olen oppinut, että jos olen määräaikaisessa työssä ja työkaverilta kuolee joku läheinen niin piruilen ja nauran sille ja nimittelen.
Vauvapalstalla opittua.
Palsta on täynnä mielenterveys hulluja. Ei ne pääse edes armeijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvapalstalla opittua.
Palsta on täynnä mielenterveys hulluja. Ei ne pääse edes armeijaan.
Niuvanniemessä saa olla puhelin ja palstan hönö kirjoittelija kirjoittaa sieltä.
Välillä ajattelen, että miten ihmisillä joilla on rahaa voi olla niin rumat vaatteet linnan juhlissa ja rumat kodit.
Rahalla ei saa tyylitajua.