Lissabonin funikulaarionnettomuus
Miten ihmeessä iltapashkat eivät tästä otsikoi? Karmea onnettomuus.
Kommentit (72)
Lissabon on hieno kaupunki. Harvoin sieltä muutenkaan uutisoidaan mitään.
15 kuollutta on aika paljon noin vaan keskellä kaupunkia.
On siinä melkoinen lihapiiras tullut kun iso vaunu paiskautunut täysillä seinään. Lissabonissa on jyrkät kadut ja tuollaisessa vaunussa ollaan kuin sillit suolassa ilman mitään turvavöitä tms.
Vierailija kirjoitti:
15 kuollutta on aika paljon noin vaan keskellä kaupunkia.
Ja varsinkin kun koko laitteessa oli vain 42 ihmistä. Miten se vaunu pystyi saavuttamaan sellaisen vauhdin pelkästään omalla painollaan?
Ei tule mentyä onneksi tuollaisiin, kun tykkään kävellä itse.
Jarrut muka pettäneet, väitetään. Siinä on sellainen systeemi, että yksi koppi menee ylös niin toinen menee viereisellä raiteella alas.
Eikö siinä ole noita kahta koppia yhdustänyt vaijeri vain katkennut??
Onneksi tämä on mahdotonta Turussa. Funikulaari ei ole koskaan noussut niin pitkälle ennen hajoamista että sen kaatuessa saisi muuta kuin mustelmia
Vierailija kirjoitti:
No onhan!
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011471216.html
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/64fe1b60-e8b3-47cf-9900-509a173248fa
Odotin että olisi ollut etusivun uutinen. Ei vissiin väliä kun ei ollut suomalaisia kyydissä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo keltainen on enemmän "tram" eli ratikka kuin funikulaari. Funikulaari kulkee lähinnä korkeussuunnassa yhtä mäkeä ylös ja alas tms.
Voi helvetti oikeesti . Tämä juuri kulkee ylös alas mäkeä.
Kannattaa olla varuillaan kun kulkee kaduilla missä menee näitä kiskoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 kuollutta on aika paljon noin vaan keskellä kaupunkia.
Ja varsinkin kun koko laitteessa oli vain 42 ihmistä. Miten se vaunu pystyi saavuttamaan sellaisen vauhdin pelkästään omalla painollaan?
Ainakin niissä kuvissa näyttäisi, että oli mäki kyseessä. Eli jos on lähtenyt suistumaan raiteilta mäen yläosassa, niin kyllähän siinä vauhtia kertyy ihan painovoiman ansioista.
Vierailija kirjoitti:
Jarrut muka pettäneet, väitetään. Siinä on sellainen systeemi, että yksi koppi menee ylös niin toinen menee viereisellä raiteella alas.
Eikö siinä ole noita kahta koppia yhdustänyt vaijeri vain katkennut??
Jarrujen pettäminen se olisi joka tapauksessa, ei tuollaisia tehdä ilman jarruja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 kuollutta on aika paljon noin vaan keskellä kaupunkia.
Ja varsinkin kun koko laitteessa oli vain 42 ihmistä. Miten se vaunu pystyi saavuttamaan sellaisen vauhdin pelkästään omalla painollaan?
42 turistia á 100 kg/kpl tekee jo 4200 kg tai 41160 N.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan!
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011471216.html
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/64fe1b60-e8b3-47cf-9900-509a173248fa
Odotin että olisi ollut etusivun uutinen. Ei vissiin väliä kun ei ollut suomalaisia kyydissä.
PALJONX PORTUGALIN LEHDET UUTISOI SUOMESSA TAPAHTUVISTA LIIKENNE ONNETTOMUUKSISTA EI TIETYSTI KUN EI OLE PORTUGALILAISIA ARABEJA KYYDISSÄ.
Iktapaskat uutisoi joten rikoit taas Mooseksen käskyt älä sano väärää todistusta .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jarrut muka pettäneet, väitetään. Siinä on sellainen systeemi, että yksi koppi menee ylös niin toinen menee viereisellä raiteella alas.
Eikö siinä ole noita kahta koppia yhdustänyt vaijeri vain katkennut??
Jarrujen pettäminen se olisi joka tapauksessa, ei tuollaisia tehdä ilman jarruja.
Eipä taida rautapyörissä olla kauheasti pitoa, jos pomppaa pois raiteilta jyrkässä mäessä.
Minusta tuo keltainen on enemmän "tram" eli ratikka kuin funikulaari. Funikulaari kulkee lähinnä korkeussuunnassa yhtä mäkeä ylös ja alas tms.