Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät osta taidetta?

Vierailija
04.09.2025 |

Hesarissa oli osuva kolumni siitä, ettei suomalaisten sisustusohjelmien kodeissa näy juurikaan taidetta. Kalliisiin design-kalusteisiin satsataan kyllä, joten ei pitäisi olla kiinni rahasta. 

Samaa olen itsekin ihmetellyt. Olen itse kasvanut taiteen ympäröimänä, sitä on ollut niin isovanhemmilla, lapsuudenkodissa kuin nyt aikuisena omassakin kodissa. Ostan mieluummin laadukkaita mutta merkittömiä huonekaluja, ja käytän sen sijaan enemmän rahaa vaikka johonkin isompaan öljyvärimaalaukseen. Tässä suhteessa olen kuitenkin outolintu ainakin omassa tuttavapiirissä. Vieraat kyllä ihailevat teoksia meillä käydessään, mutta harvemman kotoa kuitenkaan löytyy taidetta, vaikka sisustukseen muuten panostetaan. 

Mikä on sinun syysi olla ostamatta taidetta?

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011466954.html

Kommentit (476)

Vierailija
301/476 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan taidetta, mikä oikeasti miellyttää silmääni. Olen vaihtelevasti työtön mutta varsinkin töissä ollessani olen intohimoinen asian suhteen. Minusta on ihanaa omistaa ja katsella jotain uniikkia asunnossani. Oma ongelmani on se, että iso osa taiteesta on paskaa mitä en halua katsella kotonani, siinä painaa enemmän estetiikka kuin nimekkyys mitä haluan ostaa.

Vierailija
302/476 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan taidetta ja pidän myös julisteista ja valokuvista. 

Siitä en pidä, että ruvetaan marisemaan ja neuvomaan, mitä ihmiset kodeissaan tykkäävät katsella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/476 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen joka tekee taidetta on taiteilija. 

Taidetutkinnon suorittanut ihminen joka tekee taidetta on koulutettu taiteilija.

Ihan yksinkertaista.

En ole samaa mieltä. En kehtaa väittää itseäni taiteilijaksi, vaikka olen myynytkin useita kymmeniä taulujani.

Itse asiassa minua huvittaa, kun jotkut töhertelijät kokevat ja sanovat olevansa taiteilijoita, vaikka heillä ei ole mitään annettavaa, taitoa eikä näkemystä. 

Vierailija
304/476 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo monta vuotta halunnut ostaa tauluja. Jotain abstraktia taidetta. Rahakaan ei olisi ongelma. Ongelma on se ettei niitä voi vaan mennä kaupasta ostamaan. Inhoan kaikkea shoppailua ja tilaan kaiken mahdollisen.

Instassa olen nähnyt joitain mielenkiintoisia taidetilejä, mutta hankala on saada selkoa, mistä taidetta voi ostaa. Yhdelläkin oli kesän aikana joku yksi näyttely jossain pöpelikössä. Ja viisi klikkausta saa tehdä, että saa selvää, missä myyntiä on ja milloin ja onko kaikkea nähtävää edes kaupan.

Neuvoni sinulle, sijoita ylimääräiset rahasi terapiaan, että pääset eroon tuosta sosiaalisesta fobiastasi.

En tiedä miksi edes vastaan. Mistään sosiaalisesta fobiasta ei ole kyse vaan siitä, että shoppailu on epämiellyttävää ja siinä kuluu aikaa usein hukkaan, koska ei löydy sitä mitä etsi.

Naljailun sijaan olisit voinut rakentavasti kertoa, mistä taidetta löytyy yhtä helposti kuin marketin hyllyltä. Pk-seutu alueena.

Vierailija
305/476 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan taidetta, mikä oikeasti miellyttää silmääni. Olen vaihtelevasti työtön mutta varsinkin töissä ollessani olen intohimoinen asian suhteen. Minusta on ihanaa omistaa ja katsella jotain uniikkia asunnossani. Oma ongelmani on se, että iso osa taiteesta on paskaa mitä en halua katsella kotonani, siinä painaa enemmän estetiikka kuin nimekkyys mitä haluan ostaa.

Olisikin hyvin erikoista, jos kaikki tykkäisivät samasta. Taiteen ostamisessa kannattaa luottaa omaan makuun ja intuitioon.

Vierailija
306/476 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teippasin jesarilla banaanin seinään. Taidetta sekin on, ja jopa kallista jos joku haluaa maksaa.

Mutta ei ole uniikki idea. Tuo on ollut jo esillä ihan kuuluisassa museossa.

Picasso sanoin, Good artists copy, great artists steal.

Vierailija
307/476 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taide ei ole trendikästä. Teos on uniikki, eikä sitä samaa voi bongata television sisustusohjelmista tai influenssereiden ig-tileiltä. Siinä ei ole logoa, jota katsomalla kaikki tajuaa, että omistajalla on hyvä maku. Vähän sama juttu kuin siinä, että hyvätuloiset ostavat hullun kalliita vaatteita ja huonekaluja arvostetuilta brändeiltä, vaikka samalla hinnalla voisi teettää käsityöläisellä mittatilaustyön.

Ehkäpä taidealan toimijoiden pitäisi pistää pystyyn vähän useammin kaupallisia yhteistyökamppiksia somessa.

Vierailija
308/476 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidetutkinnon suorittanut ihminen joka tekee taidetta on koulutettu taiteilija.

Ihan yksinkertaista.

En ole samaa mieltä. En kehtaa väittää itseäni taiteilijaksi, vaikka olen myynytkin useita kymmeniä taulujani.

Itse asiassa minua huvittaa, kun jotkut töhertelijät kokevat ja sanovat olevansa taiteilijoita, vaikka heillä ei ole mitään annettavaa, taitoa eikä näkemystä. 

Voi olla taiteilija vaikkei myisi yhtäkään taulua. Aikanaan Vincent van Goghia ei arvostettu lainkaan, vain muutaman taulun sai myytyä elinaikanaan ja kuoli köyhänä. Miten asia on nyt? En toki tarkoita että kaikki huvikseen taiteilevat olisivat Gogheja mutta sitä tarkoitan että ei taidetta rahalla ja myynnillä mitata. Leikki-ikäisetkin osaavat tehdä taidetta. Olet melko ylimielinen kun huvitut toisten "töherryksistä".

Vierailija
309/476 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taide ei ole trendikästä. Teos on uniikki, eikä sitä samaa voi bongata television sisustusohjelmista tai influenssereiden ig-tileiltä. Siinä ei ole logoa, jota katsomalla kaikki tajuaa, että omistajalla on hyvä maku. Vähän sama juttu kuin siinä, että hyvätuloiset ostavat hullun kalliita vaatteita ja huonekaluja arvostetuilta brändeiltä, vaikka samalla hinnalla voisi teettää käsityöläisellä mittatilaustyön.

Ehkäpä taidealan toimijoiden pitäisi pistää pystyyn vähän useammin kaupallisia yhteistyökamppiksia somessa.

Eikö lähes kaikissa tauluissa ole logo oikeassa alakulmassa? 

Vai onko sinulla kapea käsitys siitä mikä on logo?

Vierailija
310/476 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos itse olisin varakas henkilö, en ostaisi taidetta kotiini enkä myöskään ottaisi sitä vastaan kodinsisustukseen vaikka saisin ilmaiseksi vaan möisin sen samantien eteenpäin. Minun kotini sisustus on käytännöllinen ja helppo siivottava.

Ehkä siinä tapauksessa voisin tehdä poikkeuksen jos olisin niin varakas että ei tarvitse itse siivota ja että minun pitäisi jotenkin edustaa kotonani.

Hauskinta tässä on se, että minulla on museokortti ja käyn todella usein taidemuseossa. En vain halua niitä teoksia kotiini. 

Juuri tällaisen ajattelun vuoksi et ole varakas ihminen, vaan siivoaja.

Eihän tuolla ole mitään tekemistä asian kanssa, nyt keksit analogioita päästäsi että varakkuudella olisi mitään tekemistä asian kanssa. 

Sillä juuri on tekemistä asian kanssa.

Vierailija
311/476 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yksinkertaista.

Taiteilijuus ei ole suojattu titteli toisin kuin lääkäriys. Eikä sen koskaan tule sitä ollakaan. Muuten koko ala vajoaa yhtä alhaiseksi ulosteeksi mitä lääketiede on vajonnut.

Vierailija
312/476 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme minimalisteja ja pidämme yksinkertaisesta sisustuksesta. Siihen sopii valkoiset seinät ilman tauluja. Hulluinta asiassa on, että vaimo on kuvataiteilija.

Jos ette itsekään halua vaimon taidetta seinillenne, miksi kuvittelette, että joku muu haluaisi?

No ehkä se vaimon taide ei ole ns. "sisustustaidetta"?

Jos tarkoitat sisustustaiteella ns toritaidetta ja bulkkijulisteita niin luuletko että kukaan ei voisi/haluaisi sisustaa kotiaan "oikealla" taiteella, varsinkin taiteilijat itse? Ihan puppuajatus se mitä joku täällä tarjoili että ainoaa oikeaa taidetta on teos joka kootaan yhden ainoan kerran näyttelyyn.

Ei se ole ainoaa oikeaa taidetta, mutta sisustuselementtien luominen ei vaan ole se, mihin koulutus ensisijaisesti tähtää. Taide voi toimia nättinä sisustuselementtinä, mutta se ei ole asia, johon koulutetut taiteilijat teoksillaan pyrkivät. Tyhjät seinät voivat jollekin ammattitaiteilijalle toimia hyvinkin tärkeänä rauhoittavana elementtinä kodissa.

Itselläni on kyllä taidetta kotona, mutta ymmärrän oikein hyvin, miksi kaikilla kuvataiteenystävilläkään ei ole. Parhaimmillaan teokset ovat mielestäni näyttelyissä. Ja ajatus siitä, että taide olisi vain sisustuksen osa ja tavara jota ostetaan ja myydään, tuntuu tunkkaiselta. En tietenkään vastusta kuvataiteen ostamista, tai väitä että sellainen taide jota ostetaan olisi automaattisesti jotenkin huonompaa, ei. 

Vierailija
313/476 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parjatun ja kehutun AI:n yhteenveto: 

Mitä on taide?

Taide on ihmisen luoma ilmaisumuoto, jonka avulla pyritään herättämään tunteita, ajatuksia ja kokemuksia aistein havaittavilla keinoilla, kuten esimerkiksi musiikin, kuvataiteen, tanssin tai performanssin kautta. Sillä voi olla monia tehtäviä: se voi tuottaa iloa tai surua, ottaa kantaa yhteiskunnallisiin asioihin, tai se voi olla myös itsearvoinen ja tarkoitus on vain luoda uutta.

Kyllä se halveksittu töhertelijäkin vaan taidetta tekee ja on taiteilija vaikkei ammattimainen eikä työkseen sitä tekisikään eikä ainuttakaan teostaan ikinä myisi tai näytille laittaisi.

Vierailija
314/476 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yksinkertaista.

Voi olla taiteilija vaikkei myisi yhtäkään taulua. Aikanaan Vincent van Goghia ei arvostettu lainkaan, vain muutaman taulun sai myytyä elinaikanaan ja kuoli köyhänä. Miten asia on nyt? En toki tarkoita että kaikki huvikseen taiteilevat olisivat Gogheja mutta sitä tarkoitan että ei taidetta rahalla ja myynnillä mitata. Leikki-ikäisetkin osaavat tehdä taidett

Niin ja toisaalta suurin osa naisten kulttuurituotoksista on joko tuhottu tai pyritty siirtämään miesten nimiin. Mitäpä tästä. Elämä ja varsinkin toinen sukupuoli on äärimmäisen vammainen, joka rajoittaa kaikkien elämiä ja tekemisiä.

Mitä tuohon tulee, että jonkun taide nousee arvoonsa vasta ruumiin kuoleman jälkeen on syyt hengellisyydessä. Materialistiset, ateistiset suomi-juntit lehmineen ja perunoineen voivat sitä vain ihmetellä.

Vierailija
315/476 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme minimalisteja ja pidämme yksinkertaisesta sisustuksesta. Siihen sopii valkoiset seinät ilman tauluja. Hulluinta asiassa on, että vaimo on kuvataiteilija.

Jos ette itsekään halua vaimon taidetta seinillenne, miksi kuvittelette, että joku muu haluaisi?

Jos tarkoitat sisustustaiteella ns toritaidetta ja bulkkijulisteita niin luuletko että kukaan ei voisi/haluaisi sisustaa kotiaan "oikealla" taiteella, varsinkin taiteilijat itse? Ihan puppuajatus se mitä joku täällä tarjoili että ainoaa oikeaa taidetta on teos joka kootaan yhden ainoan kerran näyttelyyn.

Ei se ole ainoaa oikeaa taidetta, mutta sisustuselementt

Ei siitä tarvitse välittää, mitä kouluissa käsketään taiteen olevan. Hyvällä tuurilla lahjakas tekijä saa sieltä pari vinkkiä ja muutaman vuoden aikaa harjoitella. Eivät ne mentorien mielipiteet mitään merkitse.

Vierailija
316/476 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieneen asuntoon on turha taidetta ostaa

Kaikki asunnot on pieniä

Ei taide tarkoita pelkästään jättikokoista maalausta. Taidetta on myös pienikokoiset/keskikokoiset graafikanlehdet, akvarellit, piirrokset. Kauniisti kehystettynä noista saa kivan ryhmän pienenkin asunnon seinälle. Sitä paitsi pienikokoiset teokset ovat usein myös edullisempia kuin tuhansien eurojen isot maalaukset. Kierrelkää gallerioissa, tehkää löytöjä, luottakaa omaan makuun ja intuitioon - unohtakaa mielikuvat "oikeasta taiteesta", ainakin se mielikuva, että merkittävä taide on vain se, mikä on kooltaan näyttävää ja massiivista. 

Näkemyksesi taiteesta on kuin suoraan 1600-luvulta. Bravo. Täällä kuitenkin pokkana esiinnyt asiantuntijana ja pädet.

Vierailija
317/476 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko ketjussa joku jo esittänyt saman ajatuksen, mutta. Mä rakastan taidetta, mutta rakastan sitä gallerioissa. Omassa boho-kodissani teokset eivät saisi riittävästi tilaa ympärilleen, ja kaikki visuaalinen sälä ympärillä tappaisi ne. Olen hieman adhd-piirteinen, jos se jotain selittää, ja kuvataiteellisesti keskitasoa lahjakkaampi, mutten todellakaan mikään nero.

Vierailija
318/476 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa vielä, että totta kai ymmärrän ettei taidetta ostella, jos raha ei meinaa riittää edes peruselämiseen. Mutta jos on varaa muuten sisustaa ja käyttää rahaa, niin miksei taide kiinnosta? Onko siinä jotenkin elitistinen leima, vai eikö taidetta näy riittävästi suosituimpien sisustusvaikuttajien tileillä?

Sitäkin voisi miettiä, että miksi tauluja ja taidetta ostavat katsovat kuka on tekijä, kun pitäisi katsoa miltä se taulu tai taideteos oikeasti näyttää. Eihän se voi olla mitenkään järkevä peruste ostaa taulua vain sen takia että sen on tehnyt joku kuuluisa taiteilija. Siinä maksetaan aivan turhasta ja aivan liikaa.

Koska jos ei ymmärrä substanssia eli taidetta, yritetään vaan matkia muita. Sitten ollaan ihan että joo, joo, tämä on sen ja sen tekemä, eikä sanota itse teoksesta mitään, kun mitään sanottavaa ei ole.

Vierailija
319/476 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo monta vuotta halunnut ostaa tauluja. Jotain abstraktia taidetta. Rahakaan ei olisi ongelma. Ongelma on se ettei niitä voi vaan mennä kaupasta ostamaan. Inhoan kaikkea shoppailua ja tilaan kaiken mahdollisen.

Instassa olen nähnyt joitain mielenkiintoisia taidetilejä, mutta hankala on saada selkoa, mistä taidetta voi ostaa. Yhdelläkin oli kesän aikana joku yksi näyttely jossain pöpelikössä. Ja viisi klikkausta saa tehdä, että saa selvää, missä myyntiä on ja milloin ja onko kaikkea nähtävää edes kaupan.

Mitä jos tekisit itse? Sanon tämän ihan vakavissani, en mitenkään pilkallisesti tai riitaa haastaen.

Olen yrittänyt, mutta en osaa! Hyvä huomio silti jollekin lahjakkaammalle.

Vierailija
320/476 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole ainoaa oikeaa taidetta, mutta sisustuselementt

Miksi ajattelet että kun joku ostaa esim näyttelystä jonkun taulun se olisi hänelle vain sisustuksen osa? Toki sitäkin jos se esille laitetaan mutta miksi halveksit sitä että jotakuta jokin teos koskettaa niin paljon että haluaa sitä lopun elämäänsä katsella, omassa kodissaan? Tunnen paljon (monen alan) taiteilijoita eikä kukaan ylenkatso ihmisiä jotka ostavat heidän taulujaan tai äänitteitään, tulevat konserttiin, teatteriin tai näyttelyyn jne. Mikäli kuvataiteilijoita noin inhottaa ihmiset jotka arvostavat heidän töitään pitäkööt keskenään näyttelyitä oman pienen porukan kanssa, siviileiltä pääsy tai ainakin osto kielletty-kyltein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi