Miksi ihmiset eivät osta taidetta?
Hesarissa oli osuva kolumni siitä, ettei suomalaisten sisustusohjelmien kodeissa näy juurikaan taidetta. Kalliisiin design-kalusteisiin satsataan kyllä, joten ei pitäisi olla kiinni rahasta.
Samaa olen itsekin ihmetellyt. Olen itse kasvanut taiteen ympäröimänä, sitä on ollut niin isovanhemmilla, lapsuudenkodissa kuin nyt aikuisena omassakin kodissa. Ostan mieluummin laadukkaita mutta merkittömiä huonekaluja, ja käytän sen sijaan enemmän rahaa vaikka johonkin isompaan öljyvärimaalaukseen. Tässä suhteessa olen kuitenkin outolintu ainakin omassa tuttavapiirissä. Vieraat kyllä ihailevat teoksia meillä käydessään, mutta harvemman kotoa kuitenkaan löytyy taidetta, vaikka sisustukseen muuten panostetaan.
Mikä on sinun syysi olla ostamatta taidetta?
Kommentit (479)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvataiteilijan pitäisi myydä taidetta taviksille sisustushärpäkkeiksi?
Esimerkiksi elinkeinon harjoittamiseksi.
Silloinhan olisi sama olla kuvittaja tai graafikko.
Yllättävän monelle ei avaudu se ero, mikä on graafisessa suunnittelussa ja kuvataiteessa. Tavantallaajalle ei ole mitään eroa design verkkokaupan massatuotetulla julisteella ja sillä, että tekee näyttelytilaan visuaalisen kokonaisuuden, joka on olemassa vain sen näyttelyn ajan. Sieltä voi yksittäisiä osia ja teoksia myydä tietenkin, mutta kuvataiteilijan koulutus ei kertakaikkiaan ole sitä, että opetellaan tekemään kivoja kuvia jotka myy.
Miksi puhut massatuotetusta julisteesta kun sie
Niin tai esim Hugo Simberg, eikä Tampereen Tuomiokirkossa olevat maalaukset ole oikeaa taidetta? Tilaustyönä tehtyjä ja paikallaan pysyviä? Ovatko Edvard Munc, Gustav Klimt, Helene Schjerfbeck epätaiteilijoita? Outi Heiskanen, Jan-Kenneth Weckman, Kirsi Neuvonen, Kimmo Kaivanto, Vincent van Gogh, Jan Vermeer yms yms yms?
Ihan mielenkiintoinen ketju. Joku halveksii kaikkea muuta kuin luolamaalauksia, osa puhuu niin korkealentoisesti ettei moni ymmärrä edes käsitteitä, jonkun mielestä taide on ylihinnoiteltua kakkaa, toisten mielestä keskiluokalla on huono maku/ei ymmärrä oikeaa taidetta eikä siksi saisi sitä ostaa, joku arvostaa taidetta mutta halveksii niitä jotka sitä kotiinsa hankkivat, yhden kommenteista ei oikein saa mitään selvää mitä ja miksi haluaa sanoa..
Näköjään jokaisen kohdalla taide sittenkin herättää intohimoja ja tunteita :)
Minä oon mekaanikko, myyn myös itse maalaamiani tauluja. Olenko siis taiteilija vai en?
Teippasin jesarilla banaanin seinään. Taidetta sekin on, ja jopa kallista jos joku haluaa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiintoinen ketju. Joku halveksii kaikkea muuta kuin luolamaalauksia, osa puhuu niin korkealentoisesti ettei moni ymmärrä edes käsitteitä, jonkun mielestä taide on ylihinnoiteltua kakkaa, toisten mielestä keskiluokalla on huono maku/ei ymmärrä oikeaa taidetta eikä siksi saisi sitä ostaa, joku arvostaa taidetta mutta halveksii niitä jotka sitä kotiinsa hankkivat, yhden kommenteista ei oikein saa mitään selvää mitä ja miksi haluaa sanoa..
Näköjään jokaisen kohdalla taide sittenkin herättää intohimoja ja tunteita :)
Eli tämä ketju on taidetta. Ripustan sen seinääni koristamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä oon mekaanikko, myyn myös itse maalaamiani tauluja. Olenko siis taiteilija vai en?
Olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet.
Vaikken näe nälkää enkä saa avustuksia. Taulujeni taiteellisuudestakin täällä moni on montaa mieltä.
Meillä on ainoastaan ihmisten tekemiä ainutlaatuisia töitä seinillä. Ei mitään tunnettujen taiteilijoiden, mutta maassaan keskikastiin kuuluvien. Kustannus ollut ehkä 10-30 euroa vuosi tällä hetkellä. Ja alenee koko ajan.
Aika tarkkaan saa etsiä, että löytää omaan makuun. Ja sitten se kuljettaminen on hankalaa. On löydetty sellaiset, joihin ei ole kyllästytty.
Kyllä taidetta voi ostaa halvemmallakin. Taide-oppilaitosten myyjäiset ovat hyvä paikka. Jos paikkakunnalla joku oppilaitos, sieltä voi kysellä.
Mulla on kohtuuhintaista taidetta ostettuna 1980-2020- luvuilta. Ja ihan duunari ole eikä ole iso koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
maksamme jo verojen kautta noiden huu haa taiteilijoiden vinkut tuki sinne tuki tänne jne jne jne... täyttä paskaa ei kukaan seinilleen halua saatikka maksa siitä.
No ei kukaan tietenkään täyttä paskaa seinälleen halua, yleensä ihmiset ostaa sellaista taidetta josta pitää.
Minä pidän kovastikin erään taiteilijan töistä, mutta työt ovat liian hinnakkaita. Aiemmin ajattelin, että ne ovat liian hinnakkaita _minulle_, mutta seurattuani vuosia ko taitelijan jatkuvaa valitusta siitä, kuinka kauppa ei käy, elämä ei etene, on rahapula, olen tullut lopputulemaan, että työt ovat yksinkertaisesti ylihinnoiteltuja.
Mä olisin jo aikoja sitten hankkinut Miina Äkkijyrkän lehmäkuvia, mutta ei ole varaa niihin hintoihin!
Yhdessä ohjelmassa Miina kertoi, miten varastossa on joku 4000 myymätöntä työtä. Ilmeisesti tietoisesti pidetäänkin siellä odottamassa taiteilijan poistumista, jolloin lastensa perintö senkun lisää arvoaan.
Toinen, nimettömämpi taiteilija myi minulle ihailemani teoksen _kolmasosalla_ myyntihinnasta, kun kerroin hänelle, mitä (sinänsä melko abstrakti) teos minulle merkitsee.
"Mikä on sinun syysi olla ostamatta taidetta?"
Rahapula. Ostan mieluummin ruokaa ja lääkkeitä, ja maksan vuokrani.
Luin aika monta sivua, joskaan en kaikkia viestejä.
Niistä käy hyvin ilmi, miksi (kuva)taide ei kiinnosta.
Ihmisillä ei enää ole sielua eikä tuntevaa sydäntä.
Onkohan kaikilla koskaan ollutkaan?
Herkkyys, herkkyys nähdä, kokea elämys, puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Teippasin jesarilla banaanin seinään. Taidetta sekin on, ja jopa kallista jos joku haluaa maksaa.
Mutta ei ole uniikki idea. Tuo on ollut jo esillä ihan kuuluisassa museossa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, ei väliä kuka tekee sen taiteen. Taide on taidetta.
Toinen juttu onko se hyvää/huonoa, ostaako sitä joku jne.
Luitko eilen iltalehteä? Suomi valmistautuu SOTAAN ! Siinäs sitte katselet kun taulut haihtuu savuna ilmaan ku talo palaa
Vierailija kirjoitti:
Luitko eilen iltalehteä? Suomi valmistautuu SOTAAN ! Siinäs sitte katselet kun taulut haihtuu savuna ilmaan ku talo palaa
Onneksi Lokki-valaisimet ym design & Ikeamassatuotanto ei haihdu, taulut vain.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei kannata hankkia kotiin mitään kaunista, puhuttelevaa, koskettavaa taidetta kun voi olla että saattaa tulla sota ja ehkä kenties kotikin tuhoutuu. Tai ainakin taide.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvataiteilijan pitäisi myydä taidetta taviksille sisustushärpäkkeiksi?
Miksi muusikon pitäisi myydä musiikkia tavisten korville?
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia varautumista tuo on, turha panikoida sen enempää. Parempi valmistautua, niin on sitten pienempi riski että tänne kukaan oikeasti hyökkää.
Ei ole seiniä, minne ripustaa. Ovat täynnä kirjahyllyjä, ja muutama taulu on saatuja. Onneksi on taidemuseoita