Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kortisonilääke siis syynä Peltosen itsemurhaan?

Vierailija
04.09.2025 |

Kummallista, ettei lääkettä lopetettu välittömästi kun masennusta ja itsetuhoisuutta alkoi ilmenemään? Määrättiin vain mielialalääkkeet. 

Kommentit (291)

Vierailija
201/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkepakkauksessa on aina kattava lista mahdollisista sivuvaikutuksista ja miten pitää toimia mikäli niitä ilmenee. Hieman vaikuttaa että Eemelikään ei ollut lukenut tuota ohjeliuskaa. Tosin hänellä oli valtakunnan paras työterveydenhoito ja sen myötä vapaa pääsy yksityiselle vaikka päivittäin.

Vierailija
202/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyytävää. Söin itse tuota, mutta onneksi tulin allergiseksi. Kenties tuon olisi voinut korvata jollain biologisella lääkkeellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkepakkauksessa on aina kattava lista mahdollisista sivuvaikutuksista ja miten pitää toimia mikäli niitä ilmenee. Hieman vaikuttaa että Eemelikään ei ollut lukenut tuota ohjeliuskaa. Tosin hänellä oli valtakunnan paras työterveydenhoito ja sen myötä vapaa pääsy yksityiselle vaikka päivittäin.

Jos on jo tarpeeksi syvällä masennuksessa, ei lääkkeen tuoteselosteen lukeminen varmaan tule ensiksi mieleen.

Vierailija
204/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Duodecimin sivuilta löytyy tieteellisiin faktoihin perustuva artikkeli kortisonista. Jokaisen palstatieteilijän kannattaa se lukea. Pelkästään kortisoni yksinään tuskin on aiheuttanut Eemelin itsetuhoisuutta. Taustalla on voinut olla lisäksi voimakas kuormitus siitä munuaissairaudesta ja ehkä myös muista asioista. Eemelin hätään ei ehkä olla osattu vastata oikea-aikaisesti. Surullista, että hänellä olisi samana päivänä ollut kontakti hoidon piiriin.

Tieteellisiä faktoja lääketieteessä ei ole olemassakaan. Kaikki on vielä kesken. 

Vierailija
205/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikas mie ja olisi mennyt yksityiselle 

ja työterveyshoiyo huippu niillä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011471495.html

Sinun pitäisi mennä kouluun opettelemaan kirjoitusta.

Vierailija
206/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nyt on sitten alettu demonisoimaan kortisoniakin.

Vierailija
207/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 vuotta oon syöny tota samaa lääkettä. Ei mitään haittavaikutuksia samalla annostuksella kuin kyseinen kansanedustaja. Eli ei vaikuta kaikkiin, vain niihin joilla on jo olemassa olevaa masennusta sun muuta. Lääke valitettavasti tuo esiin piilevät mielen oireet jos niitä on.

Itse söin myös useita kuukausia kortisonia. Minullakaan ei mitään haittavaikutuksia, vaikka olen muista syistä potenut myös masennusta.

Vierailija
208/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kortisoniannostus oli ehkä pieni. 10 mg vrk. MUTTA!!!! Yli kaksi viikkoa ja aivan kauhea olo! Ei unta, maanisuutta ja MASENNUSTA!  Lopetin niiden syönnin ja olo parani. Vaivaani on myös muu lääkitys. 

Vierailija
209/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ei juuri varoiteltu kyllä yhtään mitään ennen syöpähoitoja, vaikka sytojen yhteydessä käytettiin aika runsaita määriä kortisonia.

Pakkausselosteesta ja keskustelupalstoilta opin itse, että kortisoniin liittyy psykoosiriski. Kiva.

Vierailija
210/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eemelille oli rahaa mennä yksityiselle ja lisäksi se gyöterveyshoito siellä eduskunnassa 

Mielenkiintoista. En ole kuullutkaan yksityisestä psykiatrisesta sairaalasta Suomessa. 

Vierailija
211/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä joudun syömään prednisolis vuodesta riippuen viikon tai useita kuukausia, miten astma nyt minäkin talvikautena päättää pahentua. Olen syönyt kortisonia myös muihin sairauksiin. Viimeksi lääkärin kanssa kortisonista jutellessani hän totesi että lääke on hy ä mutta paha tai paha mutta hyvä, mutta parempaakaan ei ole moneen vaivaan keksitty. Oma lääkärini on ainakin hyvin perillä kortisonin huonoista puolista ja samoin olen minäkin, mutta joissain tilanteissa se on edelleen ainut vaihtoehto.

Itseltäni kortisoni vie yöunet, suurentaa ruokahalua ja aiheuttaa painajaisia. Ahdistusta tai muita oireita ei onneksi ole koskaan ollut.

Vierailija
212/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ihan tavallista, että itse pitäisi olla aktiivinen avun hakemisessa, vaikka olisi niin huonossa kunnossa ettei jaksa.

Vierailija
213/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni täällä sanoo ettei kortisonia voitu laskea, koska sairaus olisi pahentunut silloin ja elinikä vähentynyt. Vähän ihmetyttää tämä näkökulma.

Ymmärrän että kortisoni auttaa monia, mutta jos potilaasta tulee akuutin itsetuhoinen, niin totta kai tuossa pitää valita pienempi paha? Jos fyysinen sairaus etenee nopeammin matalalla kortisoniannoksella, niin ei sekään hyvä ole... mutta paljon parempi vaihtoehto kuin välitön menehtyminen itsetuhoisuuden takia.

Jos ihminen käy päivystyksessä henkensä puolesta peläten, niin vähän voisivat lääkäritkin miettiä, että kumpaa ongelmaa on akuutimpaa hoitaa - sitä joka vähentää elinvuosia, vai sitä joka lopettaa elämän heti?

Vierailija
214/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä joudun syömään prednisolis vuodesta riippuen viikon tai useita kuukausia, miten astma nyt minäkin talvikautena päättää pahentua. Olen syönyt kortisonia myös muihin sairauksiin. Viimeksi lääkärin kanssa kortisonista jutellessani hän totesi että lääke on hy ä mutta paha tai paha mutta hyvä, mutta parempaakaan ei ole moneen vaivaan keksitty. Oma lääkärini on ainakin hyvin perillä kortisonin huonoista puolista ja samoin olen minäkin, mutta joissain tilanteissa se on edelleen ainut vaihtoehto.

Itseltäni kortisoni vie yöunet, suurentaa ruokahalua ja aiheuttaa painajaisia. Ahdistusta tai muita oireita ei onneksi ole koskaan ollut.

Kortisonilääkettä käyttänyt Janne: Mieleen voi tulla synkkiä tekoja

Viikon putkeen valvonut Janne... MTV3  netti

Vierailija
215/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai nyt on sitten alettu demonisoimaan kortisoniakin.

Mitä demonisointia se on, jos menehtyneen perhe haluaa kertoa, mistä tapahtuma johtui? Tuollainen tapaturma eduskuntatalossa on kuitenkin iso asia ja he halusivat vain estää turhat spekuloinnit siitä, mikä asian aiheutti. Kaikillahan kortisoni ei noita oireita aiheuta vaan tuo koskee noin viidesosaa käyttäjistä, lähinnä isoilla annoksilla.

Vierailija
216/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsemurhan tekijä on ainoa joka tietää sen perimmäisen syyn teolleen. Muut esittävät vain spekulointeja, jotka usein ovat vielä värittyneitä koska aina ei haluta nähdä oikeita syitä. 

Ei kai se muiden vika ole, jos tekijä ei ole todellista syytä kertonut. On ihmisen oma asia jos jättää asioita kertomatta tai valehtelee.

Vierailija
217/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYSYMYS: (kaverin puolesta) jos oot ottanu vahvaa kortisonia, ja joudut esim. psykoosiin tms, ja lopetat sen yks kaks kesken, niin: 1 Paraneeko psykoosi odottamalla itsestään, eli meneekö ohi kun lääkekin lopetetaan? 2: ja, miten nopeasti?

Vierailija
218/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä nyt morsian vaan päätti, että kortisooni aiheutti itsemurhan. Takana voi olla paljon muutakin muttei niistä nyt voi puhua.

Toivottavasti  morsiamesta ei tule uutta Pia Nykästä.

Ai että vain sattumalta masentui rajusti juuri kun lääkittiin kortisonilla. Ja mitä se Pia Nykänen tähän kuuluu, eihän Matti edes tehnyt itsemurhaa.

Vierailija
219/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortisoni tai kakki muut kortikorikorikolesterolit eivät auta mihinkään ei mihinkään.

No näyttävät vievän ennenaikaiseen hautaan, syanidin korvikekokeko?

Vierailija
220/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mun puoliso kuoli äkillisesti olin ihan shokissa alkuviikot ja hoidin pakollisia järjestelyjä sukulaisten avustamana. Ei olisi todellakaan ollut energiaa laatia mitään potilasvalituksia ja miettiä kenen vika tai mitä olisi pitänyt tehdä toisin. Mutta jokaisella on toki tapansa surra. Silti erikoisia ulostuloja kun vainajaa ei ole vielä edes siunattu haudan lepoon.

Hyvä että viimein kertoivat asiasta julkisesti, ettei kansan tarvitse enää pohtia syytä ja keksiä salaliittoteorioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi