Kortisonilääke siis syynä Peltosen itsemurhaan?
Kummallista, ettei lääkettä lopetettu välittömästi kun masennusta ja itsetuhoisuutta alkoi ilmenemään? Määrättiin vain mielialalääkkeet.
Kommentit (285)
Tästä ei puhuta tarpeeksi. Kortisoni voi tehdä hulluksi.
Eikö sitä olisi voinut väliaikaisesti keskeyttää, että oltaisiin saatu mielialalääkitys kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä olisi voinut väliaikaisesti keskeyttää, että oltaisiin saatu mielialalääkitys kuntoon.
Ei mielialalääke kumoa kortisonin vaikutusta.
Rikas mie ja olisi mennyt yksityiselle
ja työterveyshoiyo huippu niillä
Ei ole muuta hoitoa
olisi se voinut hoitonsa itse keskeyttää
Kamala juttu ajattelee miltä kantilta tahansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kesa-joka-muutti-kaiken-eemeli-pelt…
Luin tuon jutun ja järkytyin. Mutta hyvä, että päättivät kertoa kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo sitä tarkoita, vaan sitä, että koska kortisoni vaikuttaa mielialaan ja potilas alkoi olla itsetuhoinen niin eikö sitä kortisonia olisi voinut lopettaa joksikin aikaa.
Taas oiotaan mutkia suoriksi, kortisoni on pelastanut varmasti monen ihmisen hengen. Nyt moni viskaa kortisonilääkkeet omin päin roskiin! Onhan niistä paljon muutakin haittaa, esim. turvotus ym. Kun lääkitään sairautta monella lääkkeellä, siihen kortisoni ja päälle psyykenlääkkeet, kyllähän se kuormittaa ihmistä. Nuortakin, saati sitten iäkkäitä ihmisiä, iäkkäistä ei pahemmin keuhkota.
Sitten jos ei syödä kortisolia niin kuollaan itse sairauteen nopeammin
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kesa-joka-muutti-kaiken-eemeli-pelt…
Luin tuon jutun ja järkytyin. Mutta hyvä, että päättivät kertoa kaiken.
En aio lukea. En pysty, en halua.
Eemelille oli rahaa mennä yksityiselle ja lisäksi se gyöterveyshoito siellä eduskunnassa
Suomen terveydenhuolto on välillä mitä on. Vaimokin tarvitsisi terapiaa, on epävakaata ja masennusta. Lääkkeet kyllä määrätty ja ne toimii, mutta ei saa aikaiseksi mennä terapiaan koska sinne pääsemiseen pitää itse tehdä valtava työ ja se ei ole ilmaista. Nyt hän halusi lopettaa lääkityksen koska mukamas kaikki hyvin. Ei mitään käyntiä missään, ei edes soittoa lääkäriltä tai psykologilta, ei mitään yhteydenottoa, vain lääkärin ohjeet lääkkeen lopetukseen.
Eiköhän hetken päästä taas sekoilla huolella ja itsetuhoiset ajatukset tekevät paluun.
Täällä saa apua vasta kun olet ihan pohjalla jos sillonkaan. Tai sitten liian myöhään sanotaan, että olisi pitänyt tehdä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo sitä tarkoita, vaan sitä, että koska kortisoni vaikuttaa mielialaan ja potilas alkoi olla itsetuhoinen niin eikö sitä kortisonia olisi voinut lopettaa joksikin aikaa.
Olisi itse tehnyt niin mutta kunnmunuaiset olisi sanonut poks
Vierailija kirjoitti:
Eemelille oli rahaa mennä yksityiselle ja lisäksi se gyöterveyshoito siellä eduskunnassa
Jos se vika on päässä, niin henkilö ei välttämättä itse tee rationaalisia ratkaisuja masentuneena ja itsetuhoisena.
Suomessa on olevinaan hyvinvointivaltio ja ilmainen terveydenhoito ja pääsy palveluiden pariin . Vielä lisänä jos hoitoon pääsee saa ikävän vieraan mukaan jonkin tartunnan muodossa .
Lääkkeiden haittavaikutuksia vähätellään todella räikeästi vaikka ne voivat olla todella vaikeita. Muakin on kehotettu vaan jatkamaan lääkettä, joka aiheutti mulle psykoottisuutta ja pelkäsin, että hyppään yöllä parvekkeelta (ei mielialalääke) ja hormonikierukka ei kuulemma voi aiheuttaa yhtään mitään haittavaikutuksia (erikoista tämä oireilu loppui kierukan poiston jälkeen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kortisonia ei voi syödä miten sattuu, usein se pitäisi laskea pikkuhiljaa pois. Ja ei sitä huvikseen anneta vaan se oli välttämätön sairauden vuoksi. Jos ilman kortisonia munuaiset menee niin menee henkikin.
Ei minullakaan lopeteta. Kun muuta toimivaa ei ole.