Miksi jotkut ei pidä kameraa päällä Teamsissa työpalavereissa?
Ja on haamuna. Tulee mieleen että nukkuuko siellä koneen ääressä...
Kommentit (191)
Esitys on tärkein. Jonkun toisen pärstän tuijottelu ei ole relevanttia. Asia ratkaisee.
Ei muut näe että tekee muita juttuja samalla kuin kuuntelee
Pukeudun etätyöpäivinä yleensä naiseksi ja haluan kuitenkin pysyä visusti kaapissa.
M56
Vierailija kirjoitti:
Teen töitä samalla.
10/10
Yleensä palavereissa juuri tästä näkee henkilöt, jotka ovat tehokkaita ja pitävät kamerat kiinni ja ne jotka käyttävät kaikki tilaisuudet ottaa vähän iisimmin esittämällä kamerassa seuraavansa kokousta.
Toki olen huomannut että asiantuntijatyössäkin on paljon ihmisiä, jotka eivät pysty kirjoittamaan eri asiasta samaan aikaan kuin mistä puhuu.
Poljen kuntopyörää, jumppaan, viikkaan pyykkejä yms. keskityn oleelliseen, mitä siinä palaverissa on lopulta hyvin vähän.
Mä ainakin aika usein keskityn esitykseen ja haluan sen esiin, joten poistan osallistujat näkyvistä. Joten ihan sama onko jollain kamera päällä vai ei. Itse en pidä kameraa päällä jollei erikseen pyydetä. Mitä ihmeen jaarittelukokouksia teillä on jos pitää toisten naamoja katsella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvallinen yhteys kuluttaa suuremman määrän sähköä ja vettä datakeskuksissa.
Ai niin. Tuo onkin hyvä pointti, jos joutuu joskus perustelemaan pimeää kameraa. Sanon, että olen niin huolissani ympäristöstä, että haluan säästää energiaa.
Tästä on muuten hyvä ja informatiivinen jakso Ylen Tiedeykkösessä Areenassa - lähetettiin joskus viime keväänä tai kevättalvena. Energian kulutus on todella suurta, kun katsotaan netin kautta mitä tahansa liikkuvaa kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. En halua, että minua tuijotetaan ja mietitään, että onpa se rupsahtanut. En pystyisi edes keskittymään mihinkään muuhun asiaan, kun vaan miettisin miltä ilmeeni nyt näyttää ja huomaako joku kun käsi tärisee tai tunnereaktion jonkun kommentin jälkeen jne.
Mitä ihmettä? Miten olet koskaan voinut olla lähipalavereissa jos kukaan ei voisi katsoa suhun päin?
Vai oletko sitä sukupolvea, jotka ei lähitöitä ehtinyt tehdä ennen koronaa ja etätöiden yleistymistä?
Meillä on ohjeistus/sääntö, että kamerat päälle Teamsissa. Vuorovaikutus on syvempää, kun ollaan kasvotusten läsnä, ilmeitä, eleitä ja sanatonta viestintää on helpompi tulkita kasvoilta, uudet kollegat tulee tutummiksi ja integroituvat paremmin, kun ovat muutakin kuin sähköpostiosoite, nimi ja ääni. Plus panostetaan duuniin normaalisti, eikä maata alasti krapulassa peiton alla. On ihan normaalin varhaisen välittämisen mallin mukaista, että voidaan olettaa, että etäaamuisinkin tsempataan itsensä suihkuun, vaatteet päälle, hiukset harjataan, ehkä kevyt meikki, ihan samoin jos mentäisiin toimistolle.
Jos te tosiaan makoilette sohvalla kamera kiinni ja mikki mykkänä palaverit, niin ei ihme jos etätyön suorituksia epäillään ja yritysten toiveena on palauttaa enenevissä määrin lähityötä.
Olen ruma ja asuntoni on sekaisin, plus saatan olla puoli nakke.
On ihan normaalin varhaisen välittämisen mallin mukaista, että voidaan olettaa, että etäaamuisinkin tsempataan itsensä suihkuun, vaatteet päälle, hiukset harjataan, ehkä kevyt meikki, ihan samoin jos mentäisiin toimistolle.
Nyt hei :D Varhaisella välittämisellä ei ole mitään tekemistä minkään kevyen meikkaamisen kanssa saatika minkään aamuisen suihkun kanssa. Jos teillä esihenkilö / olet itse esihenkilönä yrittää perustella kamerapakkoa varhaisen välittämisen mallilla niin teitä sumutetaan kyllä ihan kympillä.
Onko kaikki täällä trolleja? Joku miettii että on ruma naama (onhan ne sun työkaverit nähneet sut ja tietää miltä näytät) ja toinen tekee jotain jumppaa (eikö palaverissa ikinä esitetä mitään mitä pitäisi ruudulta katsoa) ja kolmas rötvää sängyssä (en jotenkin halua uskoa että näin moni pystyy olemaan tekemättä töitä töissä). Siis mitä täällä tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen töitä samalla.
10/10
Yleensä palavereissa juuri tästä näkee henkilöt, jotka ovat tehokkaita ja pitävät kamerat kiinni ja ne jotka käyttävät kaikki tilaisuudet ottaa vähän iisimmin esittämällä kamerassa seuraavansa kokousta.
Toki olen huomannut että asiantuntijatyössäkin on paljon ihmisiä, jotka eivät pysty kirjoittamaan eri asiasta samaan aikaan kuin mistä puhuu.
Ei, vaan tehokkuutta on se, että palavereihin kutsutaan heidät, jotka aidosti sinne kuuluvat ja joiden panosta tarvitaan. Palaverista pitää tehdä sellaiset muistiot, että pelkkiä kuuntelijoita ja samaan aikaan muita töitä tekeviä ei tarvita, vaan he voivat lukea pääpointit ja päätökset memosta myöhemmin.
Näin he voivat keskittyä palaverin ajan 100% omaan tuottavaan työhön.
Teamsin kameran suljettuna multitaskaamisen nimissä on ihan pullshitia.
Miksi jotkut ei pidä kameraa täällä Teamsissa vauvan palavereissa?
Miten ennen pärjättiin, kun puhelimessa hoidettiin monia työasioita? Ei siinäkään toisen pärstää nähnyt, mutta asiat hoituivat silti.
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikki täällä trolleja? Joku miettii että on ruma naama (onhan ne sun työkaverit nähneet sut ja tietää miltä näytät) ja toinen tekee jotain jumppaa (eikö palaverissa ikinä esitetä mitään mitä pitäisi ruudulta katsoa) ja kolmas rötvää sängyssä (en jotenkin halua uskoa että näin moni pystyy olemaan tekemättä töitä töissä). Siis mitä täällä tapahtuu?
Voin puhua vain omasta puolestani mutta omassa työyhteisössä jossa kaikki ollaan etänä on ihan työnantajan puolesta kannustettu liikkumaan palaverien ja koulutusten aikana vastapainona etätyön staattiselle työskentelylle. Osa kyykkää, osa tekee kahvakuulaa, joillakin on kävelymatto, joku istuu jumppapallolla. Liikkuminen itseasiassa tutkitusti parantaa oppimista joka varmasti näin sote-alan työpaikassa on osatekijänä sille että liikkumiseen suhtaudutaan myönteisesti.
Toki ei tule liikuttua silloin jos itse on vetämässä jonkun kokouksen osion.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverit tietysti näkee mut muutenkin, mutta kuten minä ja moni muu on sanoneet niin en itse halua katsella kuvaani ruudulta. Ja miksi sängyllä rötväten tai vaikka kuntopyörää polkien ei voisi tehdä töitä ja keskittyä asiaan jos ei tarvitse kuin kuunnella ja katsella? Sehän on ergonomian kannalta pelkästään hyvä että vaihtelee asentoa päivän mittaan.
No me maattiin miehen kanssa sängyssä kun jokin ylimääräinen paltsu alkoi. Mies piti ruudun pimeenä. Oli kuulemma jokin turha palaveri taas.
Alihankkijoiden palavereissa pidetään kamerat päällä. Joutuu vähän skarppaamaan ettei ilmeet paljasta ajatuksia.
Ei ole oleellista. Yleensä kokouksissa on näkyvillä puheenjohtajan jaettu ruutu, jossa käydään asioita lävitse. Kenenkään naama ei ole siinä merkityksellinen.
oijoi, sulla on ollut korona-ajoista asti aikaa ostaa oikea työpöytä.