Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut ei pidä kameraa päällä Teamsissa työpalavereissa?

Vierailija
03.09.2025 |

Ja on haamuna. Tulee mieleen että nukkuuko siellä koneen ääressä...

Kommentit (191)

Vierailija
161/191 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ihminen kaipaa toisen ihmisen kasvoja. Ihminen kaipaa toisen viereen.

Tämä oli jotenkin hellyttävä kommentti. Ihmisen ikävä toisen luo!

Vierailija
162/191 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teams-toiminnallisuuksia tulisi kehittää niin, että itse ei näkisi omaa kamerakuvaansa. Monilla ihmisillä on ulkonäköhäpeä, eikä vähemmän mairittelevasta ulkomuodosta tulisi rangaista enempää kuin siitä jo on harmia henkilölle itselleen.

Aikanaan on osattu asioida puhelimitse ilman kameraakin, ja pitäisi osata vieläkin. Tulee mieleen, että kameran aukomisia vaativat eniten ne, jotka ovat omaan naamantauluunsa viehtyneet. Esim. sellaiset, jotka somettavat omia kuviaan ja yksityisasioitaan nettiin kaiken kansan pällisteltäväksi.

Enemmänkin mietityttää, miksi se on joillekin niin tärkeää nähdä yleisönsä, ovatko jotain narsisteja? Jos yleisö ei reagoi ja nyökyttele ja hymyile, niin eikö palaverilla ole pointtia? Mikä olikaan siis palaverin funktio, päästä imemään alaisista elämänenergiaa vai välittää heil

En minä halua olla työkaverieni "läheinen". En halua kuulla heidän avioliitto-ongelmistaan, rahahuolistaa, tai mistään muustakaan paskastaan. Jos osaavat läpändeerata ja small talkata kevyesti ja humoristisesti niin sitten voin harkita paikallaoloa, mutta näiden masennus-marjattojen juttuja ei jaksa erkkikään kuunnella. Menisivät terapiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/191 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten voi jakaa ruudun niin että toisella puolella on teams ja toisella vaikka joku lempijulkkis. Kuvitella puhuvansa sille lempijulkkikselle. 

Vierailija
164/191 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pitää olla kamerat päällä ihan vaan mahdollisten kyberhyökkäysten takia. Näin nähdään, että oikeat henkilöt ovat paikalla eikä kenenkään koneeseen ole hyökätty tai sitä vallattu. Siis ihan turvallisuussyistä kamerat päällä. 

Niin. Voihan siinä kamerassa näyttää vaikka  kukkaverhoa. On yhteys siihen tilaan.

Ei se oma pää ole ainoa huoneessa oleva asia.

No ei, meillä pitää nähdä, että se oikea henkilö on siellä kameran toisessa päässä. 

Vierailija
165/191 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska suomalaiset ovat taantuneet sosiaalisesti, enää ei edes kameraa suostuta pitämään päällä. Massasta on tullut ihmisvihaavia vuorovaikutustaidottomia olioita. Kanssaihmiset ovat rasittavia, hulluja ja aikaansaamattomia, kun taas itse ollaan tehokkuuden esikuvia ja erinomaisia ihmisiä, jonka läsnäoloa tai edes pärstäkertointa ei tuhlata näiden alempiarvoisten seuraan. Ääni saa riittää, kun sosiaaliset ja vuorovaikutustaidot ovat kadonneet kokonaan. 

Onhan se kallista seisottaa asiantuntijoita toisten asiantuntijoiden yleisönä, kun kaikki voisivat vaan myös tehdä sitä työtään. Eri asia oman alan kollegoiden seminaarit, joista voi oikeasti oppia jotain, mutta tuollainen "hei kuunnelkaa kun kerron teille mun duunista ja lätisen näitä syys-kuulumisia" on vaan kaikkien ajan ja resurssien tuhlausta. Kavereita voi ylläpitää

Jos on näin niin sitten voit ostaa palvelut näiltä muilta tuhansilta kaltaisiltani ja seisottaa heitä tyhjän panttina. Tässä juuri se ero miksi jotkut kehittyvät asiantuntijoiksi ja toisia on tuhatpäin.

Työyhteisö muodostuu työpanosten vuorovaikutuksesta keskenään, ei Marjatan ja Pirkon sekä Petterin pikku toimistoflirtistä tai terapiasessiosta. Sellainen ei tuota mitään kenellekään.

Vierailija
166/191 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kameroiden päällä pitäminen vie huomion itse aiheesta. Itse ainakin seuraan mitä muut touhuaa enkä keskity asiaan. Kamerat päällä vain kahden keskeisissä tapaamisissa. Eikä aina silloinkaan jos hoidettavana on joku nopea juttu.

Vierailija
167/191 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pitää olla kamerat päällä ihan vaan mahdollisten kyberhyökkäysten takia. Näin nähdään, että oikeat henkilöt ovat paikalla eikä kenenkään koneeseen ole hyökätty tai sitä vallattu. Siis ihan turvallisuussyistä kamerat päällä. 

Niin. Voihan siinä kamerassa näyttää vaikka  kukkaverhoa. On yhteys siihen tilaan.

No ei, meillä pitää nähdä, että se oikea henkilö on siellä kameran toisessa päässä. 

Nyt on kyllä sellaista hr-kana-osastosettiä että oksat pois.

Vierailija
168/191 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sen kameran pitäisi olla päällä? Mikä lisäfunktio sillä on?

Minulla ainakin häiritsee keskittymistä, kun alan katsella ihmisten ilmeitä, liikkeitä ulkonäköä, mitä kukakin on viitsinyt pukea, onko tukka laitettu vai onko just heränneen näköinen yms.

Vierailija
169/191 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti ei haluta käydä toimistolla. Taitaa etäilyyn olla suurin syy se, että voit tehdä ne kotihommat työajan puitteissa.

Vierailija
170/191 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä sellaista hr-kana-osastosettiä että oksat pois.

No en tiedä. Olen ulkomailla töissä ja meille tuli nyt todella tarkat säännöt näistä kameroista ja pitää osalistua kyberkoulutuksiin. No näillä mennään. Ei minua haittaa kamerat. En edes katso kenenkään naamoja, kun laitan ne pois näkyvistä alareunaan. 

Vierailija
171/191 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti ei haluta käydä toimistolla. Taitaa etäilyyn olla suurin syy se, että voit tehdä ne kotihommat työajan puitteissa.

Sovitaan niin, Hermanni. Jos kaikki sinun selkäsi takana tapahtuvat asiat ovat vilppiä ja sinulta pois, niin sitten asia on varmaan just niin sinun maailmassasi.

Vierailija
172/191 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika trollaavia vastauksia trollaavaan kysymykseen. Vastaan silti. Ainakin itsellä syy on introverttiys ja patologinen esiintymisjännitys. Olen tosin johtavassa roolissa, joskin ilman alaisia. Usein olen kokouksissa, jossa kaikilla on kamera päällä. Siten minunkin on usein pakkokin näyttää naamaani. Olen toki vuosien varrella tottunut kameraan jotenkuten ja pakollisiin puheenvuoroihin tms. Pystyn siis esiintymään sujuvasti. Koskaan en siitä kuitenkaan nauti, kamera on itselle äärimmäisen epämiellyttävä. Etätöissä olen aika vähän, ehkä 1-2 päivää viikossa. Monesti en yhtään. Meilä saa tehdä etätöitä lähes 100%, mulle se toimisto vaan saa sen työroolin voimakkaammin päälle.

Vierailija
173/191 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen töitä samalla. 

Siis kotitöitä, tarkennus.

Vierailija
174/191 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sovitaan niin, Hermanni. Jos kaikki sinun selkäsi takana tapahtuvat asiat ovat vilppiä ja sinulta pois, niin sitten asia on varmaan just niin sinun maailmassasi.

Tiedän, että tätä tapahtuu. Monella lapset kotona varsinkin alakoululaiset kesälomien aikaan, niin en jotenkin vaan usko, että he eivät keskeytä jatkuvasti. Oman kollegani tenavat häiritsevät jopa palaverien aikana. 

Vierailija
175/191 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kameraa.

Nykyään kaikissa läppäreissä on kamera. Roskaa.

Vierailija
176/191 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en pidä ellei erikseen käy käsky. Ääni rupeaa meidän kokouksissa pätkimään joten suositus on monesti että kamerat pois päältä.

Meillä ei aspassa etätöitä saa tehdä jos yhteys pätkii. Se on sitten 100% toimistolla. Kummasti on yhteydet monelta korjaantuneet

Vierailija
177/191 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että tätä tapahtuu. Monella lapset kotona varsinkin alakoululaiset kesälomien aikaan, niin en jotenkin vaan usko, että he eivät keskeytä jatkuvasti. Oman kollegani tenavat häiritsevät jopa palaverien aikana. 

Jep. On myös epäilys, että jotkut jopa pelaavat pleikkarilla sellaisten kokousten aikana jolloin ei tarvitse kuin kuunnella. Kummasti nämä tyypit osallistuvat kaikkiin mahdollisiin kokouksiin ja se päätyö ei etene. Sen huomaa kyllä ketkä tekee näitten diipadaapakokousten aikaan kunnon töitä, eli heiltä tulee aktiivisesti työposteja. Näillä tietyillä on vain yksi projekti ja sitäkään ne ei muka osaa eli teettävät paljon muilla. Taitolaji tuokin, eli feikkityönteko.

Vierailija
178/191 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen käynyt kunnon metsälenkillä turhien kokousten aikaan, silloin ei kameraa tarvita kun on 100 osallistujaa. Sen jälkeen työt sujuu taas kun on virtaa.

Vierailija
179/191 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko etätyösopimuksessa velvoite näyttää yksityiskotiaan?

No jos haluat "yksityiskodissasi" työskennellä, etkä mennä sinne toimistolle palaveriin, niin välillä saatta olla velvoite. Eiköhän se etätyö kuitenkin yleensä ole vapaaehtoista..

Kuvitteletko, että noita teams palavereita ei toimistolta pidettäisi? Nehän korvaa ne entiset toiselle paikkakunnalle matkustamiset jonkin palaverin takia. Jo ennen koronaa alkoivat ensimmäiset videopalaverit ja koronan jälkeen työmatkat loppuivat, kun huomattiin, kuinka työpäivä meni hukkaan matkustaessa sinne kokoukseen ja takaisin. Puhumattakaan, että noihin palavereihin osallistuu ihmisiä eripuolilta maailmaa.

Vierailija
180/191 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alasti tai alusvaatteisillani, siksi kamera suljettuna.

Hahaa, tästä tuli mieleen kun kerran oli pakko laittaa kaikkien kamerat päälle. Mulla oli hiukset rasvaisen räjähtäneet joka suuntaan. Oli linjoilla hauskaa kun laitoin kameran, vetäjä kiitti kohteliaasti hymyillen.