Oletteko kokeneet vastaavaa kuolinpesässä?
Olen kuolinpesän osakas, ja toinen osakas (sisarus) on hoitanut kaiken yksinään hautajaisjärjestelyt, laskut, tilaukset ilman suostumustani tai edes kuulematta minua. Nyt en saa nähdä kuitteja, enkä tiedä mitä kuolinpesän varoilla on maksettu.
Olen yrittänyt asiallisesti pyytää erittelyä ja selkeyttä ennen perunkirjoitusta, mutta minut on leimattu riitaisaksi ja hankalaksi. Myös perunkirjoituksen hoitaja (lakimies) vaikuttaa vetäytyvän tilanteesta sen sijaan, että puolustaisi oikeuksiani.
Tuntuu, että vaikka en suostu maksamaan sokkona, en saa tukea mistään ja pelkään, että minulle vaan lykätään laskuja ilman että saan sanoa niihin mitään. Onko muilla kokemusta siitä, että toisen osakkaan vaatimuksia yritetään sivuuttaa näin täysin? Miten olette toimineet?
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut se, jota on syytelty kuolinpesän varojen tuhlaamisesta ja tavaroiden varastamisesta, vaikka kaikki olen hoitanut täysin rehellisesti. Hoida itse se kuolinpesä. Ihmisen hautaaminen ja sukuselvitykset yms ei ole ilmaista.
Jauhat paskaa. Jos vainajalla on ollut varoja hautauskulut, virkatodistukset ( nykyään digi jne virasto) menee ensimmäiseksi kuolinpesän varoista. Jos vainaja on varaton yhteiskunta maksaa. Sun ei oo tarttenu maksaa mitään.
Kokemuksesta tiedän, ettei yhteiskunta maksa. Oma vanhempani oli varaton, tilillä vain muutama kymppi. Pelkkiä velkoja ja perintätoimistot kyttäämässä. Sosiaalitoimesta vastattiin: käyt töissä, maksa itse. Minä järjestin kaiken, hoidin hautajaiset, paperityöt, muiston, velkojat. Yhteiskunta ei maksanut mitään. Maksoin hautauskuluja pienistä, osa-aikaisista myyjän tuloistani pitkään. Siksi en suostuisi AP:nä ottamaan sokkona vastuuta muiden päätöksistä - varat on yhteisiä, niistä päätetään yhdessä.
Niin tuttua. Hoidamme talveksi haudalle kanervat ym ja joka kesä maksamme osaltamme haudan hoidon. Kukaan ei huomioi mitenkään tätä talven hoitoa, näin liki 30 vuotta. Väleissä ollaan silti.
Vierailija kirjoitti:
Kuolinpesä maksaa,et sinä. Siis kuolinpesän varoista maksetaan kaikki hautajaisjärjestelyt ja kulut. Perukirjassa kulut sitten verotukseen.
Ja kuolinpesä on yhtä kuin perilliset, myös ap, eli hänkin maksaa ja tietenkin haluaa tietää mistä maksaa.
Näitä kommentteja kun lukee, niin huomaa että sopu suvuissa on vain näennäistä. Paljon pahaa mieltä pinnan alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakimies ei ole lastentarhan täti eikä puolusta yksittäistä osakasta, mutta perunkirjoittajan velvollisuus on laatia perunkirja oikein ja kutsua ja kuulla kaikki osapuolet. Eli hän ei saa olla passiivinen ja mennä röyhkeimmän osakkaan pillin mukaan. Tässä on vissi ero.
Heh... Se lakimies tekee sen perukirjan. Se lakimies ei ole mikään välien selvittäjä. Olennainen kysymys on se, jäikö vainajalta varoja. Jos jäi, ei todellakaan ole lakimiehen asia alkaa rajoittaa arkun hintaa halvimpaan tai halvimpiin malleihin, jos joku omaisista tai vainaja itse on mieltynyt kalliimpaan. Kunhan ei mistään kymppitonnien arkusta ole kyse. Jos oli kokonaan tai lähes varaton, silloin rajoitus on aiheellinen.
No kumpi mielestäsi saa päättää arkun hintaluokan, ap vai ap:n sisar?
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta tiedän, ettei yhteiskunta maksa. Oma vanhempani oli varaton, tilillä vain muutama kymppi. Pelkkiä velkoja ja perintätoimistot kyttäämässä. Sosiaalitoimesta vastattiin: käyt töissä, maksa itse. Minä järjestin kaiken, hoidin hautajaiset, paperityöt, muiston, velkojat. Yhteiskunta ei maksanut mitään. Maksoin hautauskuluja pienistä, osa-aikaisista myyjän tuloistani pitkään. Siksi en suostuisi AP:nä ottamaan sokkona vastuuta muiden päätöksistä - varat on yhteisiä, niistä päätetään yhdessä.
Ja millä vuosikymmenellä tämä tapahtui? Kyllä nykyisin varattomalle vainajalle saa sossusta hautausavustuksen, joka kattaa välttämättömät minimikulut. Mutta tosiaan halvimman mukaan ja vain hautaukseen liittyvät kulut, ei esim. muistotilausuuden tarjoilua.
Vierailija kirjoitti:
Niin tuttua. Hoidamme talveksi haudalle kanervat ym ja joka kesä maksamme osaltamme haudan hoidon. Kukaan ei huomioi mitenkään tätä talven hoitoa, näin liki 30 vuotta. Väleissä ollaan silti.
Jos joku haluaa viedä haudalle talveksi kanervia, niin minusta se on kyllä täysin tämän viejän omasta halusta lähtöisin eikä muiden tarvitsekaan huomioida sitä mitenkään. Muiden mielestä kanervat eivät todennäköisesti ole tarpeellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hautajaisia ja muita hautauskuluja voi järjestää niin monen hintaisia, olisi ihan hyvä olla ymmärrys montako kahvitetaan ja tuleeko lakattu tammiarkku vai höyläämätöntä mäntyä. Kaikki se on kuitenkin pois kuolinpesän varoista eli pesän osakkaiden perinnöstä.
Tämä. Moni kommentoija ei nyt tunnu hoksaavan pointtia. Jos ei oteta mukaan järjestelyihin, ei ole mahdollisuutta vaikuttaa kuluihinkaan. Kuolinpesä on kuitenkin yhteishallinnassa, myös ne tilillä mahdollisesti olevat rahat. Kuullostaa siltä, että ap ei edes tiedä, onko pesällä varoja, joten kyllä tuo huoli on ihan oikea. Pankki ei ole kulujen portinvartija. Nykyään voi pankin maksupalveluun kuka vaan vainajan sotulla ja omilla pankkitunnuksillaan ladata laskuja maksuun ja ne menee heti eräpäivänä. Ei pankki niitä tarkista. Tiedän tämän, kun äitini viime vuonn
Pankki ei ota kantaa siihen oliko se kullattu arkku ja naapiripitäjäläisetkin peijaisissa asiallinen kulu. Pankki vain maksaa sinne toimitetut vainajan lasskut ja hautauksesta aiheutuneet laskut. Hautajaisia järjestävä voi periaatteessa tyhjentää.koko tilin jos vaikka sattuisi kaveri omistamaan pitopalvelun....
Mikä ahneus tästä kuuluu. Vaikka vainajan varat riittäisivät hyvin mikään ei saisi maksaa mitään kun perintö, minun rahani.
Eikö olekin hienoa, että vaatimuksesi selviävät täällä ihan ilmaiseksi, ei tarvitse maksaa asianajajille mitään. Oli hienoa, että älysit kirjoittaa tänne meille tietäjille, kyllä täällä asiat aina selviävät, tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinulle mitään laskuja ole tulossa. Ilmeisesti et ollenkaan ymmärrä miten nämä asiat menevät. Kuolinpesän varoista voi maksaa vain tiettyjä kuluja, joten ei sieltä mitään sen kummempia ole mennyt. Ole huoleti, varmasti saat rahasi. Näitä rahan kyttääjiä on nähty, yleensä eivät tarjoudu auttamaan missään, raha vain kiinnostaa.
----------
Hän taisi kyllä sanoa,että hän ei saanut tehdä mitään, vaikka oli aktiivinen ja halukas auttamaan!
Sanoiko? Ei mielestäni.
129. Petos taas on rikos, sekä järjestäjä että kaveri ovat silloin siihen syyllistyneet. Sehän tulee perukirjoituksessa esiin jos on laskussa haamuhenkilöitä tai 400 eutoa per henkilö tarjoilu.
Taidan olla vähän yksinkertainen kun ei ole tullut edes mieleen kaikki keinot millä pesän ilmoittaja voi petkuttaa. Pesän hoitajaksi voidaan tuossakin valita vaikka aloittaja vaikka sisar on pesän ilmoittaja. Hän saa sitten valtakirjat ja pääsee "vetämään välistä" kun konstit tietää.
Vanha sananlasku: varas varasta epäilee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja millä vuosikymmenellä tämä tapahtui? Kyllä nykyisin varattomalle vainajalle saa sossusta hautausavustuksen, joka kattaa välttämättömät minimikulut. Mutta tosiaan halvimman mukaan ja vain hautaukseen liittyvät kulut, ei esim. muistotilausuuden tarjoilua.
Ihan tällä vuosikymmenellä. Hyvä juttu, jos sinulla on toisenlainen kokemus, ei täällä missä asun vaan maksettu. Noinkohan jatkossa maksetaan missään, kun tuntuu että kaikesta yhteiskunnan tuesta vaan säästetään.
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta varojen käytöstä on päätettävä yhdessä. On eri asia maksetaanko pesänselvityskuluja 10 000 vai 5000 euroa, jos vain yksi osakkaista tekee päätökset.
Varojen käyttöä ei juuri voi valita. Asumiskulut on maksettava ym niin kauan kun asunnosta, autosta, mökistä päästään eroon.
Ei tule mieleen mitä valinnanvaraista olisi ollut kuolinpesissä joita olen hoitanut. 2 sinkkusisarusta, aviomies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös tulin tätä ihmettelemään..Kyllä varattomat ovat aina saaneet hautajaisavustuksen, halvimpien hintojen mukaan tietysti. Ei ketään velvoiteta maksamaan vanhempiensa hautajaiskuluja, ei ainakaan minkään pienituloisen osa-aikatyöntekijän. Ja tämä on fakta.
Onhan näin toki voitu sossusta sanoa, mutta se ei tarkoita, että näin olisi asia. Ja jos on sanottu, niin on vedätetty ja toinen kiltisti ja tyhmänä maksaa.
Itselleni kävi joskus parikymppisenä niin, että jäin työttömäksi. Hain työttömyyskorvausta ja sen saamista odollessani jouduin menemään sossuun hakemaan tt-tukea. Tuolloin vielä tavattiin virkailija aina kasvotusten.
Tämä sitten tuima ilme naamallaan pläräsi papereita ja myönsi lopulta tuen. Sanoi, että kun työttömyyskorvaus tulee, siitä otetaan tuo annettu summa pois, on vaan "laina" ja jatkossa ei tt-tukea saa. Ihmettelin kyllä vähän, kun tuo työttömyyskorvaus lopulta tuli, että sossu oli ottanut siitä vaan pienen summan.
Meni varmaan vuosi ja jouduin hammasta purren mennä nolona hakemaan tt-tukea, kun tuli sille tarve. Virkailijana iloinen täti, joka sanoi, että totta kai sinun kuuluu saada ja oletpa hienosti pärjännyt omillasi tähän asti, että olisit kyllä ollut oikeutettu tukeen joka kuukausi...Tuli kyllä vedätetty olo. Olin toki iloinen omasta pärjäämisestäni, mutta meni kyllä luotto siihen, että yhteiskunta huolehtii ja toimii oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta varojen käytöstä on päätettävä yhdessä. On eri asia maksetaanko pesänselvityskuluja 10 000 vai 5000 euroa, jos vain yksi osakkaista tekee päätökset.
Varojen käyttöä ei juuri voi valita. Asumiskulut on maksettava ym niin kauan kun asunnosta, autosta, mökistä päästään eroon.
Ei tule mieleen mitä valinnanvaraista olisi ollut kuolinpesissä joita olen hoitanut. 2 sinkkusisarusta, aviomies.
Tässä mennään vähän metsään. Osa kuluista on pakollisia, sähkö, vastike, vakuutukset, niin kauan kuin asunto on pesällä. Sitten osa kuluista on valinnaisia; arkun taso, pitopalvelu, muistotilaisuuden koko, kukkalaitteet. Nämä valinnat vaikuttaa siihen, kuinka paljon jää jaettavaa. Siksi niistä pitää päättää yhdessä.
Se on kai heti ennen hautajaisia mentävä sosiaalitoimistoon. Ei jälkikäteen. Halvin polttohautaus. Ei muistojuhlaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä mennään vähän metsään. Osa kuluista on pakollisia, sähkö, vastike, vakuutukset, niin kauan kuin asunto on pesällä. Sitten osa kuluista on valinnaisia; arkun taso, pitopalvelu, muistotilaisuuden koko, kukkalaitteet. Nämä valinnat vaikuttaa siihen, kuinka paljon jää jaettavaa. Siksi niistä pitää päättää yhdessä.
Tuo on jo ahneutta jos vainajalla rahaa. Onko ihmisille tosiaan se omainen vain perintö? En ole varakas mutta noin tiukoilla en koskaan ome ollut että olisin ruvennut perinnön takia noista niuhottamaan. Olen perinyt vanhempani ja 2 sisarusta.
Vierailija kirjoitti:
Se on kai heti ennen hautajaisia mentävä sosiaalitoimistoon. Ei jälkikäteen. Halvin polttohautaus. Ei muistojuhlaa
Krematoriot ovat kaiketi kunnallisia, eikä niiden hinnoissa ole neuvotteluvaraa.
106: oikeastiko ajattelet, sinun olisi kuulunut saada kilometrikorvaukset vainajan viimeisestä tapaamisesta ja hautajaisista?
En usko. Kunhan provoat.