Rekry-Pirjo neuvoo Ylellä miten kukatahansa voi saada nykyisessa työmarkkinatilanteessa töitä ja vieläpä helposti
Työpaikat ovat nyt kiven alla: näin voit hakea työtä, joka ei ole avoimessa haussa
Rekry-Pirjo kehottaa liittymään Linkediniin ja kontaktoimaan ihmisiä siellä. Omaa osaamistaan kannattaa esitellä tarinoiden muodossa. Ihmisiä kiinnostavat tarinat ja henkilökohtainen kokemus. Loppuun voi lisätä kysymyksen, joka saa ihmiset osallistumaan keskusteluun. Siten julkaisu saa enemmän näkyvyyttä. Itsensä brändääminen somessa vie aikaa ja vaatii säännöllistä julkaisemista.
Rekry-Pirjon myös muistuttaa että työnhaku on maraton eikä mikään pikajuoksu. On toki mahdollista, että joku on voinut saada yksittäisellä ensimmäisellä postauksella töitä, mutta työnhaussa kannattaa olla malttia ja kärsivällisyyttä, että jaksaa pidempään.
Sosiaalisen median lisäksi Rekry-Pirjo suosittelee ottamaan yhteyttä suoraan työpaikkoihin puhelimitse tai käymällä itse paikan päällä kysymässä töitä. Yksi perinteinen vaihtoehto on myös lähettää juuri kyseistä työpaikkaa varten räätälöity työhakemus ja ansioluettelo sähköpostitse. Silloin mukaan kannattaa liittää video, jossa esittelee lyhyesti itsensä ja osaamisensa.
Myös työelämässä luodut verkostot ja suhteet voivat auttaa uuden työn saamisessa. Tämä tuli ilmi, kun kysyimme Ylen verkkosivuilla kokemuksia piilotyöpaikan löytämisestä. Ja töitä onkin yleensä helpompaa saada omien kontaktiensa ja tuttujensa kautta.
Sen vuoksi paras vinkki on tehdä työnsä mahdollisimman hyvin ja moitteettomasti silloin kun töitä on jotta saisi mahdollisimman hyvän maineen. Siitä jää positiivinen kuva myöhemmin, ja se yleensä maksaa itsensä jossain vaiheessa takaisin.
Kommentit (212)
Vimpan päälle hiottu Linkedin-profiili ja suosittelijoiden verkosto on käytännössä PAKKO, jos meinaa hakea ei-suorittavaa työtä ulkomailta. Pinnallisuuden määrä on aivan käsittämätön Suomeen verrattuna.
Mitähän potentiaaliset pomot tykkäisi tarinoistani joissa ei ole oikeastaan mitään muuta herttaista kuin se että olen paiskinut töitä kuuliaasti, mutta toistuva teema on se että minua huijataan työnantajien toimesta, jätetään palkat maksamatta ynnä muuta laitonta? Sellaista se työelämä on nykyään matalapalkka aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän potentiaaliset pomot tykkäisi tarinoistani joissa ei ole oikeastaan mitään muuta herttaista kuin se että olen paiskinut töitä kuuliaasti, mutta toistuva teema on se että minua huijataan työnantajien toimesta, jätetään palkat maksamatta ynnä muuta laitonta? Sellaista se työelämä on nykyään matalapalkka aloilla.
Niin ja sit pitäis siivousalalla olla "paras vessanpesijä":D mitä seuraavaksi? Paras mummojen ja pappojen perseenpyyhkijä? :D
Rekry-Pirjo on ihan oikeassa. Töitä on vaikka kuinka. Esimerkiksi perhepäivähoitajista on pulaa joka puolella Suomea. Samoin moni muu ala vetää - Suomesta käsin voi tehdä myös etätöitä ulkomaille. Itsekin teen niin.
Ihan tarinoita pitäisi väsätä, kaikkien nähtäväksi. Enpä usko.
Vierailija kirjoitti:
Rekry Pirjo on varmana sketsihahmo.
Sopisi hyvin orpon viereen hokemaan hyvää hallitusohjelmaa.
Joo, mutku tekee hanttihommat hyvin niin se stanan hanttihommalafka soittaa vielä 30 vuoden päästä ja pyytää pskatöihin, pskapalkalla. Eli koko loppuelämä pitäisi olla pskaduunissa pskapalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Rekry-Pirjo on ihan oikeassa. Töitä on vaikka kuinka. Esimerkiksi perhepäivähoitajista on pulaa joka puolella Suomea. Samoin moni muu ala vetää - Suomesta käsin voi tehdä myös etätöitä ulkomaille. Itsekin teen niin.
Varmaan joku pskafirman mannekiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja sit pitäis siivousalalla olla "paras vessanpesijä":D mitä seuraavaksi? Paras mummojen ja pappojen perseenpyyhkijä? :D
Joo, mutta loppuelämän olet siivooja. Pelkällä työn ilolla.
Itseasiassa tämä pskafirma ei välitä vaikka haukkuis heitä somessa miljoona vuotta. Silti ruinaavat töihin vielä sadankin vuoden päästä. Alkavat jopa maksaa palkkaa joillekin, jotka eivät ole edes tehneet työsopimusta eivätkä edes ilmestyneet koskaan töihin.
Ainoa keino lopettaa se on mennä paikan päälle ja muka aloittaa työt, pilata kaikki lattiamateriaalit, kouria asiakkaita, ajaa koneella päin ulko-ovea, tiputtaa kaikki mahdollosimman kalliit tavarat lattialle ja hankkia mahdollisimman paljon valituksia asiakkailta.
Jos sä mainostat somessa jotain muuta tuotetta ja palvelua niin nää tulee kato siihen luvatta ja laittomasti väliin ja väittää että tämä on MEIDÄN mainos ja sinä mainostat MEIDÄN firmaa ja sinä olet MEIDÄN työntekijä (niin, entinen sellainen ja syystäkin) vaikka mistään mainostamisesta ei olla sovittu eikä maksettu (kato joo, kaikki maksetaan vain työn ilossa).
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarina pitäisi kertoa, että pääsee tutustumaan johonkin työpaikkaan kesken työpäivän... hei olen terveystarkastaja, hei tulin tarkastamaan teidän palovaroittimet, hei haluaisin esitellä teille toimistotarvikkeita...
Ei välttämättä pääse porstuaa pidemmälle, eikä välttämättä sinne porstuaankaan
Mikähän juttu toikin on että tekoälyn avulla pitäis vetää tyyliin joku sadeshow tai olla muuten "persoonallinen" että erottuis joukosta? Tarvitaanko sitä sadetanssia hampurilaisten teossa ja pizzojen paistossa? Pitääkö hoitajana tanssia, pyöriä ja ja ilveillä jos niin vaaditaan mummojen ja pappojen vaippoja vaihtaessa?? Siis oikeasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta loppuelämän olet siivooja. Pelkällä työn ilolla.
Lol, pelkällä ilolla vaihdan sen mummon ripulilakanat 😂 ilon voimalla eteenpäin!
No, ensi vuonna saa irtisanoa kokoomuslaisten kuntapoliitikkojen puolisoita. Irtisanomiseen riittää huolimattomuus tai alisuoriutuminen. Tulee töitä.
Vierailija kirjoitti:
No, ensi vuonna saa irtisanoa kokoomuslaisten kuntapoliitikkojen puolisoita. Irtisanomiseen riittää huolimattomuus tai alisuoriutuminen. Tulee töitä.
Kokoomuksesta ei tykätä.
Ei ole varmaan kiva olla kaupungin yksikössä töissä, jos puoliso on kokoomuslainen. Kokoomuksesta ei tykätä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varmaan kiva olla kaupungin yksikössä töissä, jos puoliso on kokoomuslainen. Kokoomuksesta ei tykätä.
Sillä ei ole väliä mulle, ite en ylipäätään tykkää ihmisistä oli ne sitten kokoomuslaisia tai ei.
Nuo rekryihmisten neuvot on joskus sieltä tänne päin, jos piikotyöpaikalla ei ole vara palkata, oikeanlaista työtä tarjolla tai työnhakijalla ei ole oikeanlaista osaamista.
Verkostoituminen ei kyllä ole avain onneen. On tullut joskus itse huomattua, että pieni piiri vain pyörii ja suositaan niitä ketkä on tunnettu vuosikymmeniä.
Ja tuosta Linkedinistä: yliarvostettu sovellus, joka vie vain turhaa aikaa, kun kommentoi, jakaa ym. Puoli vuotta olin ja se riitti eikä kukaan ollut kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saadaan puolimiljoonaa työtöntä kahteenkymmeneentuhanteen työpaikkaan? Onko rekry pirjolla tähän vastausta?
Haetaan ulkomailta lisää ihmisiä tänne. Sillä se hoituu.
- Arto Satanen
Sellaista asiaa ei olekaan mitä tämä paskapalsta ei saa käännettyä muukalaisvihaksi
Kai te idiootit tiedätte, että ulkomailta rekrytään sellaista porukkaa mitä ei suomessa ole tarjolla?
Ei, pitkäaikaistyöttömästä masentuneesta merkonomista ei tule sairaanhoitaja tai it-ekspertti, etenkään ilman motivaatiota
Työpaikat saadaan suhteilla tai olemalla ekstrovertti adhd hyppelijä. Työttömänä ollessani piti teeskennellä yltiöpositiivista naurajaa, sain työpaikan.