Rekry-Pirjo neuvoo Ylellä miten kukatahansa voi saada nykyisessa työmarkkinatilanteessa töitä ja vieläpä helposti
Työpaikat ovat nyt kiven alla: näin voit hakea työtä, joka ei ole avoimessa haussa
Rekry-Pirjo kehottaa liittymään Linkediniin ja kontaktoimaan ihmisiä siellä. Omaa osaamistaan kannattaa esitellä tarinoiden muodossa. Ihmisiä kiinnostavat tarinat ja henkilökohtainen kokemus. Loppuun voi lisätä kysymyksen, joka saa ihmiset osallistumaan keskusteluun. Siten julkaisu saa enemmän näkyvyyttä. Itsensä brändääminen somessa vie aikaa ja vaatii säännöllistä julkaisemista.
Rekry-Pirjon myös muistuttaa että työnhaku on maraton eikä mikään pikajuoksu. On toki mahdollista, että joku on voinut saada yksittäisellä ensimmäisellä postauksella töitä, mutta työnhaussa kannattaa olla malttia ja kärsivällisyyttä, että jaksaa pidempään.
Sosiaalisen median lisäksi Rekry-Pirjo suosittelee ottamaan yhteyttä suoraan työpaikkoihin puhelimitse tai käymällä itse paikan päällä kysymässä töitä. Yksi perinteinen vaihtoehto on myös lähettää juuri kyseistä työpaikkaa varten räätälöity työhakemus ja ansioluettelo sähköpostitse. Silloin mukaan kannattaa liittää video, jossa esittelee lyhyesti itsensä ja osaamisensa.
Myös työelämässä luodut verkostot ja suhteet voivat auttaa uuden työn saamisessa. Tämä tuli ilmi, kun kysyimme Ylen verkkosivuilla kokemuksia piilotyöpaikan löytämisestä. Ja töitä onkin yleensä helpompaa saada omien kontaktiensa ja tuttujensa kautta.
Sen vuoksi paras vinkki on tehdä työnsä mahdollisimman hyvin ja moitteettomasti silloin kun töitä on jotta saisi mahdollisimman hyvän maineen. Siitä jää positiivinen kuva myöhemmin, ja se yleensä maksaa itsensä jossain vaiheessa takaisin.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta! Huomaa selvästi, että porukka ei edes halua työllistyä, kun alapeukkuja sataa.
No anna jumalauta työs niin työllistytään.
Vierailija kirjoitti:
Olipas harvinaisen typerä ja alentuvaan sävyyn kirjoitettu artikkeli.
Rekry-Pirjo vois vielä kertoa miten viisikymppinen tai kuuskymppinen tosta vaan linkoaa itsensä töihin kun ei pääse edes haastatteluun. Ja jos joku pääsee niin haastattelijst mutisee "ajateltiin jotain nuorempaa". Rekry-Pirjo vois myös kertoa miten puoli miljoonaa työtöntä sijoitetaan työelämään kun työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole. Btw, tutulla on tuhansia kontakteja linkkarissa. Työtön hän on edelleen siitä huolimatta.
Kyllä minä "linkosin" useampaankin haastatteluun, 3 paikkaan olin "top 2" ehdokas ja 1 palkattiin. Siis ihan työtön yli 50 olin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saadaan puolimiljoonaa työtöntä kahteenkymmeneentuhanteen työpaikkaan? Onko rekry pirjolla tähän vastausta?
Ja vielä kun huomioi sen tosiasian, ettei avoimiin työpaikkoihin työttömiä oteta. Vaan jo työssä olevat vaihtavat paikkaa.
Kyllä minut otettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saadaan puolimiljoonaa työtöntä kahteenkymmeneentuhanteen työpaikkaan? Onko rekry pirjolla tähän vastausta?
Ja vielä kun huomioi sen tosiasian, ettei avoimiin työpaikkoihin työttömiä oteta. Vaan jo työssä olevat vaihtavat paikkaa.
Kyllä minut otettiin.
Se että sinut otettiin ei tarkoita että suurinta osaa otettaisiin töihin. Ja olen itse työelämässä mutta tässäkin alalla pätee se että tehdään sisäisiä siirtoja, niin eipä ne pitkään työttömänä olevat saa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minut otettiin.
Se että sinut otettiin ei tarkoita että suurinta osaa otettaisiin töihin. Ja olen itse työelämässä mutta tässäkin alalla pätee se että tehdään sisäisiä siirtoja, niin eipä ne pitkään työttömänä olevat saa töitä.
Ei tietenkään SUURINTA osaa oteta. Yleensä yhteen työpaikkaan otetaan VAIN YKSI. Ja se yksi valitaan niistä jotka HAKEVAT, ei niistä jotka märisevät että "ei kuitenkaan palkata, koska olen liian nuori/vanha/työtön/ jne. Tekosyitä OLLA HAKEMATTAkin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää rekrypirjot neuvoo ja kouluttaa muita työnhaussa ja verkostoutuu toisten samanlaisten kanssa keskenään. Oikeaa tuottavaa työtä ei ole koskaan tehty. Leikitään ja pidetään reipasta ja positiivista asennetta yllä hattaratyöpaikoissa. Osa opettajistakin opettaa ja kouluttaa ihmisiä työelämään, vaikka ei ole itse tehnyt päivääkään kun opettajan hommia. Tietysti motivointi voi olla arvokasta, jos siinä onnistutaan. Tämä Linked in Rekry Pirjo ei siinä onnistu. Ne jotka Linked inin kautta saa töitä, on siellä jo.
Joo tämä. Ovatko nämä rekrykonsultit koskaan itse tehneet oikeita töitä? Vai vetäneet välistä muiden töiden kustannuksella koko elämänsä?
IS:ssä 15 vuotta lääkäreitä rekrytoinut sai kenkää 58-vuotiaana ja ei saanut alansa töitä mistään eli koki ikärasismia omissa nahoissaan. Sitten meni osa-aikaiseksi taksirengiksi ja saa soviteltua päivärahaa sekä on tyytyväinen siihen, että on edes jotain töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asenteesi jo kertoo,että pysy kotona äläkä vaivaa työnantajia.
Jaa että se on vain asenteessa vika kun työttömiä on valtavan paljon enemmän kuin avoimia työpaikkoja. Sellaisen pikku jutun kuin asenne ongelman kokoomus ratkaisee pika kurssilla kuten persujen rasse koulutus. Asenne kohdilleen niin työpaikkoja tulee siis satojatuhansia lisää. Näin helposti tämäkin homma etenee. Tai sitten ei...
Oletko miettinyt työn etsimistä Ruotsista? Esimerkiksi kyselemällä pääseekö Saabin tehtaalle tai puusavottaan kuten ennenvanhaan?
Jobbsafari.se
Jobbsafari.no
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekry-Pirjo kehottaa liittymään Linkediniin ja kontaktoimaan ihmisiä siellä. Omaa osaamistaan kannattaa esitellä tarinoiden muodossa.
Jo tokkiinsa. Meillä vähäarvoista matalapalkkatyötä tekevillähän on vaikka ja mitä tarinoita laittaa sinne Linkedniin.
Mitähän tarinoita sairauden takia työttömäksi jäänyt laitoshuoltaja sinne voisi laittaa?
Laita tekoäly säveltämään sinulle ne tarinat. Kerrot sille hieman suuntaviivoja ja sen, että sen tarinan pitää sopia Linkkariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko rekrypirtsi ettei me sitä tiedetä. Mutta kun niitä töitä ei verkostoista huolimatta OLE.
Kyllä tuo rekry-Pirjo luultavasti tietää mistä kiikastaa. Toisessa jutussahan kerrottiin miten surkeita hakemuksia työnantajat saavat, eli kyllä sinulla on hieman skarpattavaa sillä saralla. Pelkkä "moi mää oon tepa oisko sulla mulle töitä ei mitään kovin aikaisin aamulla alkavaa kun mää nukun aika pitkään oon tosi taitava pelaan pelejä vastaa tähän tai snäppiiin tepa" ei välttämättä riitä.
Murto osan hakemukset ovat tuota luokkaa mutta edelleen suurinosa osaa tehdä perushakemuksen ilman mitään videokamera yms showpelleilyä. Eli eiköhän noita hyviä hakemuksia ole MUTTAKUN EI OLE PALKANMAKSAJIA EIKÄ NIITÄ KOKOAIKA TÖITÄ!!
Täälläkin joku neuvoi yhdessä ketjussa kaupan kassalle hakijaa tekemään videon itsestään vesisateessa sateenvarjon alla ja editoimaan siihen jotain musiikkia vielä taustalle. Ajattelin, että aikamoista ilveilyä on nykyajan työnhaku. Jos minä hakisin kassaa, arvostaisin enemmän hyvää laskupäätä sekä hyviä sosiaalisia ja verbaalisia taitoja. Kuinka ne käyvät selville sateessa? Videoilla olevat kilkutukset ja vinkumiset lähinnä ärsyttävät minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan niin, että ilman hölynpöly-somea ei saa duunia? Tohon en lähe.
Sellaiseksi homma on viimeisten 10 vuoden aikana mennyt. Pelkkä some-mainostus ei kuitenkaan riitä. Pitää osata myös valehdella paljon. Käykääpäs lukemassa linkedinissä ihmisten kuvauksia itsestään - se paikka on niiden perusteella pullollaan huippuosaajia vaikka todellisuudessa suurin osa on aivan "tavallisia pulliaisia"
Johtuu algoritmeista. Linkkarissa on liioiteltava ja suurenneltava saavutuksia. Sinne pitää myös lisästä taitoja, joita ei itsellä oikeasti ole. Kun kehuu olevansa superosaaja vähän kaikilla aloilla, algoritmi pitää profiiliasi esillä. Myös ahkera profiilin päivitys auttaa pysymään pinnalla. Paradoksi on kuitenkin se, että jos joka päivä tuuttaat sinne tekstiä, niin algoritmi ei pidä siitä ja saattaa lo
Tosiasiassa tuo on ihan samaa huuhaata kuin tinderöintikin, eli toimii niille joilla ei alun perinkään ole tavoitteensa kanssa ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Entäs Rivo-Reetan vinkit työllistymiseen?
ÖnlyFänssiin? Yhtenä päivänä törmäsin alan suomalaisten yhteiseen nettisivuun. Siellä oli pieni maistiainen jokaisen tuotoksista ja sen jälkeen joko siirryit maksavaksi asiakkaaksi tai lähdit pois. Nykyaikana voi vaikka susiruma körmy tehdä tekoälyn avulla sinne ÖnlyFänssiin kuvia ja videoita. Johan nyt tekoäly hoitaa chatin, tekstiviestit ja peenisarvostelut siellä. Lukee vaikka Enni Levin kirjat ja ottaa sieltä inspiraatiota oman tekoälyhahmonsa elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10-vuotta työttömänä olleen varastomiehen Linked in profiili on ihan yliluonnollisen tehokas työpaikkamgneetti.
Se ei vaan osaa. Pitää kommentoida muiden julkaisuja ja osoittaa omaa osaamista.
.
.
/sarkasmivaroitus.
Päiväkänniryhmien perustaminen LinkedIniin voisi luoda ihan uudenlaiset puitteet verkostoitumiselle.
Kiinassa pääsee kympin maksamalla hienolle toimistolle ja verkostoitua siellä muiden työttömien kanssa prameissa puitteissa. Sieltä paljon kuvia ja tekstiä someen. Siellähän verkostoitumalla saa niitä suosittelijoita kollegoista.
V tuttaa nämä kun Pirjokin sai työpaikan niin sinäkin saat kunhan vaan haet. Nykyajan työnhaku on per ceestä.
Nimim. Töissä, mutta vi tuttaa silti
Tuollainen rekry-Pirjo kun jää itse työttömäksi, niin on kauhea herätys tajuta, miten vaikeaa töiden saaminen on. Aika monelle käy niin, kun ovat ensin syytelleet työttömiä laiskoiksi.
Maailma on muuttunut ja työpaikkoja on paljon vähemmän kuin ennen suhteessa hakijoihin. Olen seurannut lähipiirissäni aktiivista työnhakua fiksuilta 18 - 60 -vuotiailta ja vain heistä 1 on saanut töitä. Jokainen on lähettänyt satoja hakemuksista vuodessa, mutta töitä ei vaan ole. Yhteen kaupankassaankin hakee monia satoja työnhakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä relevantti kysymys, mutta rekry-Pirjo puhuttelee tässä yksittäistä työnhakijaa - vaikkapa sinua. Ei tässä ole perspektiivi nyt kansantaloudessa. Jos tuollaista anagrammia käyttäisi toisin päin, niin "miten sinä et saa töitä, kun sinulle on 20 000 työpaikkaa avoinna?". Markkinoita on helppoa ja halpaa syyttää, mutta olosuhteita kun ei voi valita. Häviäjät löytävät yleensä syyn markkinoista. Paska myyjä sanoo poikkeuksetta syyksi huonoille myyntituloksilleen, että markkinat ei osta ja tuote on huono. Kummasti silti joku toinen sitä myy. Samaa tavaraa ja samaan markkinaan. Näin se on työnhaussakin. Olkoot kuinka paljon työpaikkoja ja työnhakijoita tahansa, niin jotkut ne paikat silti nappaavat.
Kyllähän sen loton pääpotinkin aina silloin tällöin joku saa, vaikka joka viikko arvotaan useita! Minä en ole saanut koskaan, vaikka lottoan.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen rekry-Pirjo kun jää itse työttömäksi, niin on kauhea herätys tajuta, miten vaikeaa töiden saaminen on. Aika monelle käy niin, kun ovat ensin syytelleet työttömiä laiskoiksi.
Maailma on muuttunut ja työpaikkoja on paljon vähemmän kuin ennen suhteessa hakijoihin. Olen seurannut lähipiirissäni aktiivista työnhakua fiksuilta 18 - 60 -vuotiailta ja vain heistä 1 on saanut töitä. Jokainen on lähettänyt satoja hakemuksista vuodessa, mutta töitä ei vaan ole. Yhteen kaupankassaankin hakee monia satoja työnhakijoita.
Mitään rekry-Pirjoa ei ole. Rekry-Pirkko oli nimenomaan työnhakijan keksimä hahmo. Sai määräaikaisen vuoden työsopimuksen.
" Työttömän arki ei ole mitään tylsää loikoilua, mitä jotkut ehkä luulevat. Se on tuntikausien työtä joka päivä, että saa hakemuksia lähetettyä."
Syyttelet siis työttömäksi jäänyttä, koska olet niin laiska että et jaksanut lukea juttua. Työnhakua seurailet.
Vierailija kirjoitti:
Tutkin rekrypirjon Linkedinin. Yle unohti mainita, että Pirjo oli hanketyöntekijänä Vantaan kaupungilla ja somebrändäämisen ansiosta sai töitä... hanketyöntekijänä Vantaan kaupungilta. Ei varmasti vaikuttanut työpaikan saamiseen kokemus samasta työstä samalla työnantajalla vaan se oli ihan vaan Linkedin-pöhinä... jep jep.
Niin. Määräaikaisen sopparin päätyttyä sai uuden määräaikaisen sopparin ja siihen tarvittiin tuollainen show. Työantajan luulisi tietävän paitsi avoimet paikat myös vastaavia määräaikaisuuksia tehneet.
Rekry Pirjo on varmana sketsihahmo.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on Suomen tilanteelle kuvaava keskustelu. Rykry-alan ammattilainen kertoo miten jokainen saa helposti työpaikan, mutta nuo neuvot eivät ole tähän mennessä kelvanneet yhdellekään työttömälle. Eli ei jaksa, eikä kykene ja sohvaruokinnassa on etunsa.
Tämä on Suomen tilanteelle kuvaava keskustelu. Kannattaisi sinunkin lukea lähde ennen kommentointia :(
Pitäis olla ryhmä työttömiä änkeämässä sisälle:D jos vartioita on 2 niin ne jää alakynteen ja sitten kuorossa huutamaan : Antakaa meille töitä!!!