Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Työttömyys ei johdu laiskuudesta vaan työpaikkojen katoamisesta

Vierailija
03.09.2025 |

On keskusteltava perustulosta, työajan lyhentämisestä, verotusmalleista ja koulutuksen radikaalista uudistamisesta.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011469161.html

Kommentit (230)

Vierailija
41/230 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sitä muuhanmaattoa sitten tarvitaan, jos kerran työpaikkoja ei kertakaikkiaan vain ole?

Vierailija
42/230 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanottiin suoraan että rakennusalalle halutaan kolmansien maiden halpatyökehitysmaalaisia, koska niitä on helppo käyttää hyväksi kun eivät tajua ottaa selvää oikeuksistaan. 

Itse olen hakenut alalta satoja työpaikkoja mutta ilmeisesti ammattilainen ei kelpaa. 

Ei ne sen kummempia oikeuksia kaipaa vaan ku ne tekee betonihommia 10€/tunti

No meillä pienehkössä kunnassa aloituspalkka betonitehtaassa on 11e/tunti ja siellä ei ole ensimmäistäkään ulkomaalaista töissä. Meidän tuotteita menne eteläsuomeen rakennuksille ja sieltä kuuluu ettei Suomalaisia oikein edes hae rakennusalalle. Ja jos hakee niin eivät pysy ulkomaalaiten tahdissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/230 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Kyllähän reikäkortinlukijaoperaattorille ja asbestilevyjen asentajalle aina töitä löytyy jos vaan viitsii töitä hakea. Laiskuus se on se ongelma. 

--------

EI PIDÄ PAIKKAANSA. Olen hakenut tämänkaltaisiinkin töihin, mutta minua ei palkattu! T. N 50

Vierailija
44/230 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. K-kaupatkin hankkivat pian pullonpalautusautomaatit, jotka huoltavat ja tyhjentävät itse itsensä täysin automaattisesti. 

Vierailija
45/230 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Kyllähän reikäkortinlukijaoperaattorille ja asbestilevyjen asentajalle aina töitä löytyy jos vaan viitsii töitä hakea. Laiskuus se on se ongelma. 

--------

EI PIDÄ PAIKKAANSA. Olen hakenut tämänkaltaisiinkin töihin, mutta minua ei palkattu! T. N 50

Oliko sillon vuos 1988 😂

Vierailija
46/230 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjosin monelle työttömälle töitä. Ei ne laiskat jaksaneet töitä tehdä. Yks jaksoi puolitoista päivää olla töissä ja sitten se katosi eikä vastannut enää puhelimeen. Työttömät ei kotoa lähde laiskuuttaan. Kunto on huono.

Vierailija
47/230 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Työttömiä on aina ollut yli 200 000, vaikka töitä olisi paljon tarjolla.

Ja kuinka moni noista onkaan työkyvytön ?

Oikeasti korkeintaan 10 000.

Vierailija
48/230 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hyvinvointivyhteiskunta ei olekkaan ollut kaikin tavoin hyvä asia? Ihmisistä on tullut mukavuudenhalauisia ja mukautumiskyvyttömiä. Ei suostuta muuttamaan edes Suomen sisällä töiden perässä vaikka ennen muutettiin ulkomaillekkin asti. Ei jakseta yrittää työllistää itseä vaan odotetaan että joku (hallitus) järjestää jotain mukavaa työtä.

Vierailija
49/230 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Työttömiä on aina ollut yli 200 000, vaikka töitä olisi paljon tarjolla.

Aina? 

Katsopa tuolta:

https://stat.fi/til/tyti/2018/16/tyti_2018_16_2019-12-03_tie_001_fi.html

No 1992 suuren laman jälkeen joka vuosi, poikkeuksena 2 vuotta.

Vierailija
50/230 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitä muuhanmaattoa sitten tarvitaan, jos kerran työpaikkoja ei kertakaikkiaan vain ole?

Töihin, joita suomalainen ei suostu tekemään vaan kuittaa yhteiskunnan tukia mieluummin. Hoitotyö, siivous, bussi- ja taksikuski, ruokalähetti.

Vierailija
51/230 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän oma-alotteisuutta työttömät! Kehittäkää tuote ja perustakaa yritys. Ei niitä työpaikkoja kotia kanneta. 3d tulostimia voi lainata business finlandilta tähän tarkoitukseen.

Vierailija
52/230 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitukselle potkut, koska ovat epäonnistuneet täysin työllisyyden hoidossa!

Vierailija
53/230 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on maailman naurettavin asia, että suomessa päättäjät miettivät 24/7 miten saamme suomeen työpaikkoja ja ihmisille töitä.

Kun samaan aikaan ne maailman viisaimmat nerot, 10 kertaa päättäjiämme fiksummat, tekevät kaikkensa, että tekoäly, robotiikka ja automaatio kehittyy niin, että mihinkään työhän ei tarvita ihmistä lainkaan.

Mutta haluaako tekoälyn kehittäjät että heidän keksintönsä kustantaa kaikkien ihmisten oleskelun, vaiko vain heidän itsensä ja lähipiirinsä? Nytkin ne maailman varakkaimmat ihmiset kerää varallisuutta lähinnä itselleen.

Vierailija
54/230 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nytkin kun toimistoja tyhjenee etätyön takia, niin sieltä loppuu monet kiinteistöön liittyvät työt ja tämän älkeen siltä etätyöläiseltä saattaa loppua työt, kun asiakasyritykset katoavat.

Todella harva tuntuu ymmärtävän kerrannaisvaikutuksia. Putki- ja sähkömiehiäkään ei tarvita pitämään kiinteistöistä huolta entiseen malliin.  

Vierailija
55/230 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitukselle potkut, koska ovat epäonnistuneet täysin työllisyyden hoidossa!

Kansalaisille kanssa potkut kun eivät ole jaksaneet kehittää itseään ja ovat menenet huonon kuntoon kotona odotellessaan että joku järjestää töitä.

Vierailija
56/230 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkäpä niitä työpaikkoja ei ole ollut 200 000 tarjolla sitten, jos työttömiä on? Eihän työttömiä olisi, jos jokaiselle löytyisi kokopäivätyötä. Siksi työttömyyskorvaus on, jos ei ole tarjolla/ei ole valittu työpaikkaan.

Jopa talouden nousuvuosina kun monella alalla on kärsitty työvoimapulasta, on ollut se 100-200 tuhatta työtöntä. Osa väärän koulutuksen vuoksi, mutta osa ihan siksi ettei heitä se työ niin kiinnostakaan tai eivät työelämään edes pysty.

Vierailija
57/230 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla olen kyllä huomannut tämän! 

Kun valmistuin, oli siitä asti alalla tarjolla vain kausitöitä. Eli siis osan vuotta on mahdollisuus joutua työttömäksi.

Olen joka vuosi hakenut tälle (muutaman kuukauden) ajalle ihan minkälaista työtä tahansa; käyttänyt hakemiseen eri kanavia ja lähestynyt useita työnantajia ihan suoraan. 

Viime vuonna minulle suurin osa ei edes vastannut. Aikasempina vuosina tyyliin 8 kymmenestä sentään vastasi, ettei töitä ole, "kiitos mielenkiinnosta".

Vierailija
58/230 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen tahansa työttömän pitäisi pystyä kirjoittamaan uusi Harry Potterin kaltainen menestyskirjasarja.

Kuule jos työtön kirjailee, ja se vahingossa käy ilmi työkkärille saa karenssin :D Sama juttu jos bloggaa, tekee sisältöä someen jne. ja mistään erehtyy sanomaan tai työkkäri saa selville.

No tämähän :D

Seuraan huvittuneena oman kaupunkini puskaradiota jossa säännöllisesti joku närkästyy kun kysytään apua tai kommentoidaan nimettömästi. No jännä juttu että ollaan nimettömiä kun meillä on Stasiin verrattavissa oleva valvontavirasto jonka tarkoitus on kyykyttää työttömiä "käräyttymällä" väärinkäytöksiä, ja työssäkäyvätkään eivät ole turvassa kun älykääpiöt ilmiantavat mainehaittana työpaikallekin väärästä mielipiteestä  

Vierailija
59/230 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petteri yllättyy näistä tiedoista.

Vierailija
60/230 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen tahansa työttömän pitäisi pystyä kirjoittamaan uusi Harry Potterin kaltainen menestyskirjasarja.

Kuule jos työtön kirjailee, ja se vahingossa käy ilmi työkkärille saa karenssin :D Sama juttu jos bloggaa, tekee sisältöä someen jne. ja mistään erehtyy sanomaan tai työkkäri saa selville.

Itse asiassa tuo tilanne oli Rowlingilla. Hän eli tuilla ja satunnaistöillä kirjoittaessaan Pottereita. Kirja pitää kirjoittaa salassa ja siitä pitää välittömästi tulla bestseller. Silloin ei haittaa, vaikka tuet lähtee. Harvoin vaan onnistuu Suomessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi