Haluatko kysyä entiseltä huumenuorelta?
Täällä on viime aikoina ollut paljon keskustelua huumeista ja ajattelin, että kiinnostaako kuulla jotain siitä maailmasta siellä eläneeltä. Kuulun itse näihin, jotka tuohon maailmaan eksyivät jo alaikäisenä. Mitään yksityiskohtaisia käyttötapojen kuvailua tai aineiden vaikutuksia en ala kertomaan, ettei se madalla kenenkään kynnystä kokeilla.
Nyt ikää 36 vuotta ja noista ajoista alkaa olemaan jo 10 vuotta, joten etäisyyden tuomaa perspektiiviä alkaa olemaan jo.
Kommentit (405)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas ihmiskunnan aateli huutamassa.
Kuinka rankkaa oli päästä irti huumeista ja siitä maailmasta?
Siitä maailmasta eroon pääseminen ei ollut vaikeaa, koska olin täysin kypsä siihen. Buprenorfiinikoukusta eroon pääseminen oli sitten taas ihan järkyttävää. Fyysiset vieroitusoireet kestivät sen pari kuukautta ja sitä myötä kun ne alkoivat helpottamaan, pahenivat psyykkiset vieroitusoireet.
Ap
Kaksi kuukautta? Vain?
Vierailija kirjoitti:
Onko tietoa, miksi noissa videoissa esim. Philadelphian kaduilta, ne käyttäjät on jähmettyneinä ihme asentoihin? Siis seisoo ihme linkussa tms. Ovat tosiaan kuin zombeja.
Käsittääkseni fentanyyli. Se aiheuttaa syvää lamaannusta, liikkumattomuutta jne. Eli aineissa oleva tyyppi lamaantuu niille sijoilleen ja siihen asentoon missä sattuu olemaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä auttaa sua pysymään erossa huumeista?
Ihan puhtaasti se, että elämäni on nyt hyvää. En voisi ikinä luopua tästä kaikesta huumeiden takia. Minulla ei ole mitään mielitekoa enää siihen maailmaan, joten erossa pysyminen ei ole enää useaan vuoteen vaatinut aktiivista päättäväisyyttä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuiko kuupan lahoamista?
Kyllä nuo aivokemian heittävät vituralleen hyvin pitkäksi aikaa. Pahinta oli se, etten tiedä mikä oli huumeista johtuvaa lahoamista ja mikä taas muista syistä. Välillä tuntuu, että olen päässyt vasta kolmikymppisenä kunnolla rakentamaan omaa identiteettiä.
Ap
Jossa et tule koskaan onnistumaan. Sussa ei ole mitään hyvää jäljellä.
Siis haista nyt vttu. Eri
Tietääkö sinun nykyinen kumppanisi menneisyydestäsi? Jos tietää miten on suhtautunut?
Millainen on huonoin kokemuksesi huumeiden kanssa? Oliko jotain huumetta josta et pitänyt?
Vierailija kirjoitti:
Millainen on huonoin kokemuksesi huumeiden kanssa? Oliko jotain huumetta josta et pitänyt?
Ei ollut. Kaikki kelpasi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, kiitos ajatelluista vastauksistasi oikeisiin kysymyksiin. Omaa pahaa oloaan purkavien huutelut voi ohittaa huomiotta. Olen onnellinen, että selvisit, minulle rakas ihminen on liukumassa avun ulottumattomiin eikä apua halua. Sattuu meihin ihan hirveästi, hän on rakas mutta olemme voimattomia. Silti toivomme ihmettä.
Kiitos.
Olen pahoillani teidän ja läheisesi puolesta. Itselleni yksi rankimmista asioista on ollut käsittää se kuinka paljon huolta ja murhetta tuotin niille parille läheiselle ystävälleni, jotka sivusta seurasivat luisumistani tuohon maailmaan. Valitettavasti läheisten rooliksi jää toivoa ihmettä, koska muutos lähtee vain käyttäjästä itsestään. Jos irti pääseminen olisi välittävistä läheisistä kiinni, ei täällä olisi yhtään riippuvaisia.
Voimia teille, toivotaan että ihme tapahtuisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet käyttöhuoneista?
Toimivia. Pääsee panemaan nuorten mimmien kanssa ja vetää kamaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen niiden kannalla. Eiväthän ne käyttöä vähennä, mutta muita haittailmiöitä kyllä. Varmasti tärkeimpänä se, että noissa pystytään puuttumaan esim. infektioihin nopasti ennen kuin niistä tulee kallista hoitoa vaativia verenmyrkytyksiä.
Ap
Ketä sinä syytit ja syytät sinun omista valinnoista ja huumeiden käytöstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niiden kannalla. Eiväthän ne käyttöä vähennä, mutta muita haittailmiöitä kyllä. Varmasti tärkeimpänä se, että noissa pystytään puuttumaan esim. infektioihin nopasti ennen kuin niistä tulee kallista hoitoa vaativia verenmyrkytyksiä.
Ap
Tietenkin olet. Olet liian tyhmä ymmärtämään miksi ne ovat epäonnistuneet lähes kaikkialla. Miksi nistejä pitäisi hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö minkälainen on esimerkiksi paremman väen huumeriippuvuus? Voidaanko riippuvuudeksi laskea se, että kun bilekausi jää päälle viivoja saatetaan vetää joka päivä, vaikka samalla tehtäisiin isoa bisnestä. Miten tällaiseen voi puuttua, jos henkilö ei näe tuota käyttöä ongelmaksi Itsellekin tuli yllätyksenä kuinka yleistä viivojen vetäminen on. Myös ihmisistä kenestä en olisi koskaan sellaista uskonut.
Tiedän jonkun verran, kun teininä diilasin välillä paremmalle väelle. Ilman muuta päivittäinen käyttö on ongelmakäyttöä, vaikka siinä kuinka bisnestä tekisi ja puitteet olisivat kunnossa. Ongelmaiset eivät ole läheskään aina katunarkkareita. Ongelmaiselle on myös ihan tyypillistä olla näkemättä omaa käyttöä ongelmana. Ja joo, kyllä on yleistä etenkin nykyään tuo viivojen vetely. Päälle päin kenestäkään ei voi tietää kuka käyttää.
Ap
Myitkö koskaan persettäsi saadaksesi huumeita?
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä kiinnosta vttuakaan. Hyvä kun lopetit. Mieluummin kuulisin sun nykyisestä paremmasta elämästä.
Elämäni on oikein hyvää. Minulla on upea kumppani, asun omakotitalossa (tätä en olisi ikinä uskonut tapahtuvan minulle) ja meillä on kaksi kissaa. Minulla on vakaa työ ja läheisiä ystäviä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö sinun nykyinen kumppanisi menneisyydestäsi? Jos tietää miten on suhtautunut?
Tietää, olen ollut täysin avoin ihan alusta asti menneisyyteni suhteen. Hän on suhtautunut hyvin, enemmän kuin hyvin. Olen joka päivä kiitollinen, että hän on elämässäni.
Ap
Miksi nykyään aloitetaan suoraan korvaushoitolääkkeellä eikä edes kokeilla oikeaa heroiinia?
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyään aloitetaan suoraan korvaushoitolääkkeellä eikä edes kokeilla oikeaa heroiinia?
Nössöja ollaan
Kyllä nuo aivokemian heittävät vituralleen hyvin pitkäksi aikaa. Pahinta oli se, etten tiedä mikä oli huumeista johtuvaa lahoamista ja mikä taas muista syistä. Välillä tuntuu, että olen päässyt vasta kolmikymppisenä kunnolla rakentamaan omaa identiteettiä.
Ap